Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2008, 07:13   #41
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En logisch dat je meer verdient als je langer werkt ? Dat is helemaal niet logisch. Je moet beoordeeld worden op je progressie, op je competenties aka je meerwaarde als werknemer. Je groeit, letterlijk ook in waarde voor een bedrijf. En sommigen blijven stilstaan. Moeten die mensen dan evenveel verdienen als de mensen die constant aan hun eigen werken ? Natuurlijk niet, als je graag 30 jaar lang hetzelfde werk doet, moet je ook maar hetzelfde verdienen. Als je daarintegen steeds grotere uitdagingen aanneemt en ze tot een goed einde brengt moet je daar voor beloond worden.

Ik word ziek van die hele ambtenarenmentaliteit.
Meer verdienen door ergens langer te werken is nonsens. Ik ben 10 jaar lang bedrijfsleider geweest, en als één van mijn medewerkers me om opslag kwam vragen, dan luidde mijn antwoord steevast: "natuurlijk ben ik bereid je opslag te geven! Vertel eens: wat kan je nu meer of doe je nu beter dan toen ik je aannam?" D�*t zijn de criteria in de privé en dat zouden ze beter ook zijn elders. En als er een slimme kwam pochen dat hij elders meer kon verdienen, dan luidde het antwoord éven steevast: "proficiat, uw ontslag is aanvaard". Chanteurs ben je beter kwijt dan rijk.

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 07:26.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 08:11   #42
Jukes
Parlementslid

Standaard

Voor weddeschalen van academici en onderwijzend personeel: http://www.ond.vlaanderen.be/wedde/w.../overzicht.htm
Oud 10 oktober 2008, 09:22   #43
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Meer verdienen door ergens langer te werken is nonsens. Ik ben 10 jaar lang bedrijfsleider geweest, en als één van mijn medewerkers me om opslag kwam vragen, dan luidde mijn antwoord steevast: "natuurlijk ben ik bereid je opslag te geven! Vertel eens: wat kan je nu meer of doe je nu beter dan toen ik je aannam?" D�*t zijn de criteria in de privé en dat zouden ze beter ook zijn elders. En als er een slimme kwam pochen dat hij elders meer kon verdienen, dan luidde het antwoord éven steevast: "proficiat, uw ontslag is aanvaard". Chanteurs ben je beter kwijt dan rijk.
Ben ik effe blij dat je mijn overste niet bent. Ik ken nochtans genoeg personeelsdirecteurs of bedrijfsleiders die juist wel 'blijvers' belonen, om hen niet te laten afvloeien naar de concurrentie Ik vind overigens ook als je,zeker deze tijd, mag beloond worden omdat je niet voortdurend hopt van de ene naar de andere job. Dit is toch ergens een plaag in de industrie en zorgt ervoor dat je steeds weer met teveel onervaren mensen moet werken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 09:30   #44
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ben ik effe blij dat je mijn overste niet bent. .
Ik kan u meteen geruststellen: er zou ook geen schijn van een kans zijn geweest dat ik u zou hebben aangeworven. In de sector waar mijn bedrijf actief was was er geen plaats voor kandidaten met deze zin in hun cv: "Komt daar nog bij dat ik een humane wetenschapper ben en bijgevolg vrij ongeschikt ben voor de 'harde' en commerciële privésectoren".
Oud 10 oktober 2008, 09:32   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan u meteen geruststellen: er zou ook geen schijn van een kans zijn geweest dat ik u zou hebben aangeworven. In de sector waar mijn bedrijf actief was was er geen plaats voor kandidaten met deze zin in hun cv: "Komt daar nog bij dat ik een humane wetenschapper ben en bijgevolg vrij ongeschikt ben voor de 'harde' en commerciële privésectoren".
hoe komt het in feite dat je het niet meer bent?
Oud 10 oktober 2008, 09:33   #46
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk wel dat je gelijk hebt. De concentratie autisten, om het licht uit te drukken, is gigantisch aan faculteiten wetenschappen en toegepaste wetenschappen.

Ik kom van een Nederlandse TU en dit systeem ken ik niet. Ik vind persoonlijk dat we het probleem bij de wortel moeten aanpakken. Waarom komen er zoveel mensen met een diploma van een unief af, terwijl ze niet capabel zijn om zich op de arbeidsmarkt te begeven ? Juist, omdat men de dag van vandaag nog veel te gemakkellijk een diploma kan halen zonder het aanscherpen van competenties, zoals communicatievaardigheden, resultaatgerichtheid ed.....

Men moet in een studie de hoeveelheid groeps/projectwerk drastisch verhogen en de studenten letterlijk dwingen om met elkaar samen te werken om een bepaald doel te bereiken. Zo werkt het in de industrie, zo werkt het eigenlijk overal. Mensen die dit niet aankunnen zijn gewoonweg niet geschikt. Klaar.

God als ik mezelf hier bezig hoor moet ik maar men ontslag indienen en terug richting bedrijfswereld gaan, want ik word er depressief van als ik er over nadenk....
Je redenatie begrijp ik wel ergens maar ze is wel zeer 'economisch', zonder rekening te houden met sociale aspecten en integratie op de werkvloer. We moeten ons de vraag stellen of de werkgever ook niet een soort morele maatschappelijke functie moet hebben. Volgens mij wel. Een uiting daarvan is de integratie van gehandicapt personeel, in een voor hen zo geschikt mogelijke job. Autisme is uiteraard een (mentale) handicap, maar deze mensen zijn soms razend intelligent en ze kunnen soms dingen klaarspelen waar 'normale' mensen alleen maar eens van kunnen dromen. Alleen op hun manier en in een niet-traditionele bedrijvenstructuur. En voor deze hoogbegaafde autisten is het academische milieu de ideale werkvloer, vanwege de eigen invulling van hun job, beperktere sociale contacten, met hun neus in de boeken of het labo kunnen zitten, ... eigenlijk een beetje weg zijn van de voor hen onvoorspelbare en hectische wereld.

Je lijkt me wat aan te sturen over het feit dat deze moeten 'opkrassen'. Maar wat moet men deze intelligente mensen die moeilijker meekunnen met onze 'rush rush maatschappij' dan doen? Dozen laten plooien in een beschutte werkplaats? Heel hun leven een karige uitkering voorzien en hen op non-actief stellen? Ik ken verschillende mensen die zo terecht zijn gekomen en ze zijn zonder uitzondering depressief geworden, afgestompt en een enkeling heeft zich zelfs van het leven benomen. Het probleem in ons land is dat er geen formeel kader is om dergelijke hoogopgeleide, hoogintelligente, maar sociaal zwakkere mensen op te vangen. In Nederland aan de universiteiten te Leiden en Utrecht heeft men wel zulke projecten lopen. Evenals in de USA, toch het land van het ongebreidelde en medogenloze economisch liberalisme bij uitstek, heeft men zelfs in de privé-sector netwerken voor autisten en ADHD'ers. Ga maar eens een kijkje nemen in Sillicon Valley, het loopt daar vol autistische ingenieurs die nieuwe software ontwikkelen en dergelijke en ze worden er ook intensief begeleid.

Hopelijk krijgen we zulk systeem in ons land ook. Dat zou overigens veel onbegrip en discriminatie namens deze 'gehandicapten' met vele splintervaardigheden wegwerken.
Oud 10 oktober 2008, 09:36   #47
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hoe komt het in feite dat je het niet meer bent?

W�*t niet meer bent?
Oud 10 oktober 2008, 09:38   #48
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bij u heeft de 'harde sector' blijkbaar ook uw gedachtenvorming 'verhard'. En wat een ongefundeerde vooroordelen tegenover humane wetenschappers. Beschouwt u deze trouwens wel als wetenschappers, of eerder als profiteurs en nietsnutten?
Oud 10 oktober 2008, 09:40   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
W�*t niet meer bent?
bedrijfsleider
Oud 10 oktober 2008, 09:49   #50
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bij u heeft de 'harde sector' blijkbaar ook uw gedachtenvorming 'verhard'. En wat een ongefundeerde vooroordelen tegenover humane wetenschappers. Beschouwt u deze trouwens wel als wetenschappers, of eerder als profiteurs en nietsnutten?
Als waardevolle, onmisbare wetenschappers. Maar absoluut niet inzetbaar in de business die ik moest runnen. En hard? "I grow weak in the presence of beauty" om het eens met een liedjestekst te zeggen. Waar ontwaart u in mijn uitlatingen een vooroordeel tegenover wetenschappers, trouwens?

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 09:51.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 09:50   #51
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bedrijfsleider
Twee redenen: de beruchte 'seven year itch' (die in dit geval wat langer op zich heeft laten wachten) en genoeg verdiend om alleen nog te doen wat ik graag deed.
Oud 10 oktober 2008, 09:58   #52
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Twee redenen: de beruchte 'seven year itch' (die in dit geval wat langer op zich heeft laten wachten) en genoeg verdiend om alleen nog te doen wat ik graag deed.
Waarmee je impliciet ook toegeeft dat je wat uitgeblust geraakte en dus niet meer mee kon / mee wilde in de 'harde' privé-sector. Tijd dus om heel dit overstresst systeem in vraag te stellen. En blijkbaar was het ook niet echt je hobby, want je doet enkel nog graag wat je graag doet. Ik heb tenminste plezier in mijn werk. Ik schep geen 3000 of meer in de maand en heb ook geen chique car van de firma, maar ik zal(hopelijk) op mijn veertigste geen hartinfarct krijgen, omdat ik 80 uur in de week moet werken in een afstompende job.
Oud 10 oktober 2008, 10:13   #53
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarmee je impliciet ook toegeeft dat je wat uitgeblust geraakte en dus niet meer mee kon / mee wilde in de 'harde' privé-sector. Tijd dus om heel dit overstresst systeem in vraag te stellen. En blijkbaar was het ook niet echt je hobby, want je doet enkel nog graag wat je graag doet. Ik heb tenminste plezier in mijn werk. Ik schep geen 3000 of meer in de maand en heb ook geen chique car van de firma, maar ik zal(hopelijk) op mijn veertigste geen hartinfarct krijgen, omdat ik 80 uur in de week moet werken in een afstompende job.
Van een opeenstapeling van platte cliché's gesproken! Van 'uitgeblust' was geen sprake, alleen van verveeld en 'been there, done that'. Voor competitief ingestelde individuën is de privésector een wonderlijke speeltuin, die geen greintje echte stress oplevert, alleen gezonde opwinding. Op voorwaarde dat je er mee stopt als de verveling begint toe te slaan. Ik heb dus ook nog geen dag gewerkt zonder plezier, alleen veranderen mijn hobbies nogal regelmatig. 'Nieuwsgezind' noemt mijn vrouw dat. 't Is dan ook al mijn derde.
En 3000 euro als bedrijfsleider? Doe dat maar maal vijf. Anders had ik daarna geen tijdje voor de lol in de non-profit kunnen werken... Uw job mag dan misschien niet afstompend zijn, uw visie op de wereld buiten uw kleine inner circle is blijkbaar wel flink afgestompt.
Oud 10 oktober 2008, 10:25   #54
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Van een opeenstapeling van platte cliché's gesproken! Van 'uitgeblust' was geen sprake, alleen van verveeld en 'been there, done that'. Voor competitief ingestelde individuën is de privésector een wonderlijke speeltuin, die geen greintje echte stress oplevert, alleen gezonde opwinding. Op voorwaarde dat je er mee stopt als de verveling begint toe te slaan. Ik heb dus ook nog geen dag gewerkt zonder plezier, alleen veranderen mijn hobbies nogal regelmatig. 'Nieuwsgezind' noemt mijn vrouw dat. 't Is dan ook al mijn derde.
En 3000 euro als bedrijfsleider? Doe dat maar maal vijf. Anders had ik daarna geen tijdje voor de lol in de non-profit kunnen werken... Uw job mag dan misschien niet afstompend zijn, uw visie op de wereld buiten uw kleine inner circle is blijkbaar wel flink afgestompt.
Het lijkt me niet echt verantwoord om 15000 euro te geven aan een bedrijfsleider, dat is gewoon buitensporig. U doet die 3000 precies af als een aalmoes. OK, bedrijfsleiders mogen wel een dik loon hebben, maar er zijn ergens grenzen. Ik wil gerust geloven dat een bedrijfsleider meer verantwoordelijkheden en langere werkdagen heeft dan een vuilnisman, maar ik vind het 15-voudige verdienen enigzins overdreven. Alsof hij 15-maal meer persoonlijke meerwaarde heeft dan deze vuinisman. Zelfs de eerste minister komt netto niet aan dit hoge bedrag, en die draagt vaak de verantwoordelijkheid voor een hele natie en die moest vermoedelijk nog langere werktijden kloppen dan uzelf.
Oud 10 oktober 2008, 10:29   #55
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Het lijkt me niet echt verantwoord om 15000 euro te geven aan een bedrijfsleider, dat is gewoon buitensporig. U doet die 3000 precies af als een aalmoes. OK, bedrijfsleiders mogen wel een dik loon hebben, maar er zijn ergens grenzen. Ik wil gerust geloven dat een bedrijfsleider meer verantwoordelijkheden en langere werkdagen heeft dan een vuilnisman, maar ik vind het 15-voudige verdienen enigzins overdreven. Alsof hij 15-maal meer persoonlijke meerwaarde heeft dan deze vuinisman. Zelfs de eerste minister komt netto niet aan dit hoge bedrag, en die draagt vaak de verantwoordelijkheid voor een hele natie en die moest vermoedelijk nog langere werktijden kloppen dan uzelf.
Wie ben jij om te bepalen dat 15000 euro p/m te veel is ? Is nog eerder conservatief. In mijn kennissenkring zitten verschillende mensen die een pak meer dan dat verdienen.

Deze mensen hebben echter geen 9 to 5 jobke met 30 dagen verlof, maar zijn 24/7 beschikbaar, wat normaal is in deze geglobaliseerde economie. Het is niet omdat alle arbeiders (of wetenschappers...) om 17h00 hun boeltje hier bij elkaar pakken dat de business stopt.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 10:33   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dergelijke overdrijvingen van lonen moeten ze er maar eens uitwippen. Het kan niet zijn dat een ganse onderneming van 9 tot 5 bezig staat om die kerel zijn loon te bekostigen terwijl het bedrijf zelf niet zelden in het rood op de bank staat.

Als de bedrijfsleider alles goed kan laten draaien, geen schulden en een flinke winst kan opbouwen dat hij daar zijn percentje van neemt is voor mij oké.
Oud 10 oktober 2008, 10:38   #57
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nu komt de aap uit de mouw. Bespeur ik hier enige afgunst? Bedrijfsleiders die 15.000 euro verdienen, winstdeelname en premies inbegrepen, zijn zeker niet uitzonderlijk, integendeel. En dan zijn er nog de 'fringe benefits' zoals auto, tankkaart, onkostenvergoedingen, bedrijfsleidersverzekering, enz... Met die zelfde 'fringe' benefits' komt een eerste minister wel aan een vergelijkbaar loon, wees daar van overtuigd. En ik geef toe: fysiek hard werken moest ik voor dat bedrag niet, maar er moest wel af en toe eens diep worden nagedacht en snel gereageerd. En nadenken en adequaat reageren in uitdagende siutaties, dat mag blijkbaar iets opbrengen in deze samenleving, dat zult u als wetenschapper wel beamen. Tenslotte waren het de aandeelhouders van de onderneming die over mijn verloning beslisten, en blijkbaar vonden zij die wel verantwoord, in tegenstelling tot u. Ik ben dus ook blij dat u mijn baas niet was. Zo ziet u maar: we hebben toch al iets gemeenschappelijks.
Oud 10 oktober 2008, 10:40   #58
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dergelijke overdrijvingen van lonen moeten ze er maar eens uitwippen. Het kan niet zijn dat een ganse onderneming van 9 tot 5 bezig staat om die kerel zijn loon te bekostigen terwijl het bedrijf zelf niet zelden in het rood op de bank staat.

Als de bedrijfsleider alles goed kan laten draaien, geen schulden en een flinke winst kan opbouwen dat hij daar zijn percentje van neemt is voor mij oké.
Het bedrijf dat ik toen mocht leiden maakte dan ook een riante winst, groeide in omzet met 600% in de tijd dat ik er het management van waarnam en had - buiten een hypothecair krediet voor het bedrijfsgebouw - geen enkele schuld.
En bovendien lagen de lonen van de werknemers een eind boven het gemiddelde van de sector.
Oud 10 oktober 2008, 10:46   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het bedrijf dat ik toen mocht leiden maakte dan ook een riante winst, groeide in omzet met 600% in de tijd dat ik er het management van waarnam en had - buiten een hypothecair krediet voor het bedrijfsgebouw - geen enkele schuld.
En bovendien lagen de lonen van de werknemers een eind boven het gemiddelde van de sector.
Dat bedoel ik dus, als de bedrijfsleider puike prestaties kan neerzetten en winst in plaats van schulden op te bouwen, tja dan mag hij wel wat delen in de winst natuurlijk.

Dus van bedrijf tot bedrijf gezien kan het soms wel en soms weer niet.
Oud 10 oktober 2008, 10:48   #60
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er onverantwoord aan 15k/maand (al dan niet netto)? Als de aandeelhouders hem dat willen geven, dan is dat omdat ze hem dat waard achten. Het is hun geld, dus dat is hun zaak. Als het zijn bedrijf is, en hij geeft het zichzelf, dan is dat zijn geld en dus zijn zaak.
Er is niets buitensporigs aan dat loon.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be