Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2008, 17:32   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We zijn vandaag al op iets meer dan 60% aan het verliezen, uiteraard hoe lager de beurs hoe slechter de economie dat staat vast.

Maar wat als het zo blijft en we gaan min 100% ?

Hoe ziet dat scenario er dan uit?
Dat zou betekenen dat iedereen gratis aandelen kan verkrijgen. Niet bepaald hoe de markt werkt. Bij een prijs van 0 is het aanbod oneindig, toch is er schaarste wat betreft aandelen. -100% is dus vrijwel onmogelijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:45   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat iedereen gratis aandelen kan verkrijgen. Niet bepaald hoe de markt werkt. Bij een prijs van 0 is het aanbod oneindig, toch is er schaarste wat betreft aandelen. -100% is dus vrijwel onmogelijk.
Telkens een bedrijf over kop gaat (en dat gaat tegenwoordig sneller dan men denkt) staat zijn aandeel op 0.

En als er voldoende beursgenoteerde bedrijven over kop gaan gaat de beurs ook over kop bij gebrek aan bedrijven.

En nu de ontslaggolf goed en wel op gang begint te komen, staan we daar al heel dicht bij.

De beurs schudt geen bedrijven uit hun mouw hé.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 oktober 2008 om 17:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:47   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Telkens een bedrijf over kop gaat (en dat gaat tegenwoordig sneller dan men denkt) staat zijn aandeel op 0.
Logisch, dan kan er niet meer gehandeld worden in aandelen; het bedrijf bestaat immers niet meer. Maar het is niet omdat de beurskoers daalt dat de bedrijven failliet gaan, het is omdat het slecht gaat met bedrijven dat de beurskoers daalt.
Oud 28 oktober 2008, 17:53   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch, dan kan er niet meer gehandeld worden in aandelen; het bedrijf bestaat immers niet meer. Maar het is niet omdat de beurskoers daalt dat de bedrijven failliet gaan, het is omdat het slecht gaat met bedrijven dat de beurskoers daalt.
Per definitie gaat het bedrijf simpelweg failliet aan de beurskoers, ongeacht wat de achterliggende reden daarvan was.

En als de koers voldoende zakt gaat dat bedrijf wel failliet. Ongeacht of dat nu een goed of slecht bedrijf is of was.
Oud 28 oktober 2008, 17:58   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Per definitie gaat het bedrijf simpelweg failliet aan de beurskoers, ongeacht wat de achterliggende reden daarvan was.

En als de koers voldoende zakt gaat dat bedrijf wel failliet. Ongeacht of dat nu een goed of slecht bedrijf is of was.
Als dat zo zou zijn, zou het compleet onverwachtbaar zijn wanneer een bedrijf staat of valt, en zou een zeer gezond bedrijf zomaar kunnen vallen. Sterker nog, bedrijven zouden in dat geval niet eens hoeven streven naar sterkte, omdat zij op elk moment, afhankelijk van de vraag naar hun aandelen, hoe dan ook zouden omvallen; niet het geval hier. De waarde van een aandeel in een bedrijf wordt afgemeten naar het bedrijf, niet andersom. Men kan wel het omgekeerde gebruiken als taxatiemiddel van de bedrijfswaarde.
Oud 28 oktober 2008, 18:06   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat zo zou zijn, zou het compleet onverwachtbaar zijn wanneer een bedrijf staat of valt, en zou een zeer gezond bedrijf zomaar kunnen vallen. Sterker nog, bedrijven zouden in dat geval niet eens hoeven streven naar sterkte, omdat zij op elk moment, afhankelijk van de vraag naar hun aandelen, hoe dan ook zouden omvallen; niet het geval hier. De waarde van een aandeel in een bedrijf wordt afgemeten naar het bedrijf, niet andersom. Men kan wel het omgekeerde gebruiken als taxatiemiddel van de bedrijfswaarde.
In normale tijden is dat zo.
Oud 28 oktober 2008, 18:09   #47
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:

De koers zakt omdat investeerders denken dat het bedrijf het in de toekomst slechter zal doen. Een crash van een beurskoers is nooit de oorzaak van een faillisement van een bedrijf, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 28 oktober 2008 om 18:09.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:46   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
De koers zakt omdat investeerders denken dat het bedrijf het in de toekomst slechter zal doen. Een crash van een beurskoers is nooit de oorzaak van een faillisement van een bedrijf, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar.

Mensen die daar mee bezig zijn kijken niet naar de bedrijven.
Die zetten bv 20 bedrijven in hun ticker systeem, Dalers links en stijgers rechts en telkens een bedrijf zijn koers begint te dalen wordt dat gedumpt om het geld op een stijger te zetten.

Dacht je nu echt dat ze bedrijf per bedrijf gaan ontleden om te kijken hoe zijn inhoudelijke waarde is, of zou kunnen zijn?
Dat zien ze gewoon op de ticker.

En grote spelers zitten niet dagelijks op 20 bedrijven, maar misschien op 200 of zelfs 2000 bedrijven "tegelijk" te spelen.

Zakken = buiten
Stijgen = binnen

En dat is nu net wat bezig is.
Ze zien de koersen zakken en wippen dat gewoon buiten.
En dat de één na de ander.

Niemand die een lor geeft om dat bedrijf.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 oktober 2008 om 18:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:35   #49
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mensen die daar mee bezig zijn kijken niet naar de bedrijven.
Die zetten bv 20 bedrijven in hun ticker systeem, Dalers links en stijgers rechts en telkens een bedrijf zijn koers begint te dalen wordt dat gedumpt om het geld op een stijger te zetten.

Dacht je nu echt dat ze bedrijf per bedrijf gaan ontleden om te kijken hoe zijn inhoudelijke waarde is, of zou kunnen zijn?
Dat zien ze gewoon op de ticker.

En grote spelers zitten niet dagelijks op 20 bedrijven, maar misschien op 200 of zelfs 2000 bedrijven "tegelijk" te spelen.

Zakken = buiten
Stijgen = binnen

En dat is nu net wat bezig is.
Ze zien de koersen zakken en wippen dat gewoon buiten.
En dat de één na de ander.

Niemand die een lor geeft om dat bedrijf.
Er zijn wel beleggers die op lange termijn denken en wel degelijk kijken naar de inhoud van een bedrijf. Een dalende beurskoers, zoals eerder gezegd, doet een bedrijf niet failliet gaan. Het is omgekeerd, een bedrijf dat failliet is heeft een beurskoers van 0. Nu het kan wel dat beurzen (en zeker in tijden van crisis is dat zo) niet de echte waarde van een bedrijf weerspiegelen. Dat kan je zien aan de volatiliteit van de beurs. Deze volatiliteit is er omdat niemand de echte waarde van een bedrijf weet en dit geschat moet worden, en deze schatting is vaak verkeerd.

Even een voorbeeld: ik richt een bedrijf op met een bankrekening van €100 000. Verder doe ik niets, geen schulden aankopen of verkopen. Ik ga naar de beurs en mijn aandeel keldert om één of andere duistere reden naar 0 euro. Ben ik nu failliet? Niet dus. Faillisement betekent dat ik niet genoeg geld heb om aan mijn schulden te voldoen. Maar ik heb geen schulden en ik heb wel €100 000. Er is dus geen reden waarom ik mijn bankrekeningbedrijf zou moeten sluiten.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:22   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In normale tijden is dat zo.
Altijd. Het is niet dat om de zoveel tijd de regels veranderen.
Oud 29 oktober 2008, 19:31   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Er zijn wel beleggers die op lange termijn denken en wel degelijk kijken naar de inhoud van een bedrijf. Een dalende beurskoers, zoals eerder gezegd, doet een bedrijf niet failliet gaan. Het is omgekeerd, een bedrijf dat failliet is heeft een beurskoers van 0. Nu het kan wel dat beurzen (en zeker in tijden van crisis is dat zo) niet de echte waarde van een bedrijf weerspiegelen. Dat kan je zien aan de volatiliteit van de beurs. Deze volatiliteit is er omdat niemand de echte waarde van een bedrijf weet en dit geschat moet worden, en deze schatting is vaak verkeerd.

Even een voorbeeld: ik richt een bedrijf op met een bankrekening van €100 000. Verder doe ik niets, geen schulden aankopen of verkopen. Ik ga naar de beurs en mijn aandeel keldert om één of andere duistere reden naar 0 euro. Ben ik nu failliet? Niet dus. Faillisement betekent dat ik niet genoeg geld heb om aan mijn schulden te voldoen. Maar ik heb geen schulden en ik heb wel €100 000. Er is dus geen reden waarom ik mijn bankrekeningbedrijf zou moeten sluiten.
Tja....non.
Wie niks doet en toch aandelen kan verkopen heeft hulp van de heilige geest.
Oud 29 oktober 2008, 20:04   #52
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ok. Ik weet genoeg.
Legt gij het eens uit, want ik merk dat ge ervoor staat te springen .
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 01:31   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Legt gij het eens uit, want ik merk dat ge ervoor staat te springen .
Als alle bedrijven op 0 zouden staan, zou het betekenen dat die allemaal waardeloos zouden zijn (en dus behoren op 0 te staan). Dat zou idd betekenen dat 'de economie er slecht voor staat', maar het betekent ook dat de eerste stappen richting herstel gezet kunnen worden.

Ik heb liever bedrijven op 0 staan, dan zeepbellen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 18:26   #54
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tja....non.
Wie niks doet en toch aandelen kan verkopen heeft hulp van de heilige geest.
Tis een beetje simpel maar niet onmogelijk. Ik kan perfect aandelen verkopen van een hoop goud dat niets doet. De hoop goud heeft immers waarde, net zoals fabrieken, voorraden ed.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 21:48   #55
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Failliet is relatief.
Als de beurs zelfs 85 a 90% gezakt is kunnen we aannemen dat er een heel pak reeds failliet is.

Maar goed mijn vraag is alleen maar "wat als de beurs - 100% gaat"
Wat mogen we dan verwachten ?

Ben nog steeds aan het wachten op dat antwoord.
Dat kan niet .
Dan moeten alle beursgenoteerde bedrijven failliet gaan.
Mocht het toch gebeuren in een SF film dan zitten we gewoon in een zero economie.(zoiets als in de donkere mideleeuwen.)
Dan zal de werkloosheid maximaal zijn.
Zullen de overheden ook failliet zijn en de pensioenkassen leeg.

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 30 oktober 2008 om 21:50.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 21:59   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Dat kan niet .
Dan moeten alle beursgenoteerde bedrijven failliet gaan.
Mocht het toch gebeuren in een SF film dan zitten we gewoon in een zero economie.(zoiets als in de donkere mideleeuwen.)
Dan zal de werkloosheid maximaal zijn.
Zullen de overheden ook failliet zijn en de pensioenkassen leeg.

Uiteraard, het is voorlopig dan ook maar een hypothetische vraag en (nog) geen werkelijkheid.

Ik zou gewoon willen horen hoe het zou "kunnen" gaan, indien de beurs onderuit gaat en dus ook de meeste bedrijven daarvan.
Wat staat ons te wachten en wat te doen?
In geval van dus.
Oud 31 oktober 2008, 03:17   #57
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In normale omstandigheden - geen faillisement dus - kan de koers van een aandeel niet op nul komen.
Waar er verkopers zijn zijn ook altijd kopers, en ik kan mij niet indenken dat iemand zijn aandelen zomaar gratis en met de nodige beurskosten erbij op straat gaat gooien.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 09:58   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In normale omstandigheden - geen faillisement dus - kan de koers van een aandeel niet op nul komen.
Waar er verkopers zijn zijn ook altijd kopers, en ik kan mij niet indenken dat iemand zijn aandelen zomaar gratis en met de nodige beurskosten erbij op straat gaat gooien.

Als je eens op de beurs kijkt (niet de bel 20 natuurlijk want dat zijn de 20 best presterende)
Maar bv op de pink sheets of otc dan zal je een pak bedrijven vinden met een waarde van bv 0,002
En uiteindelijk 0

Er zijn daar massa voorbeelden van.
Heb het zelf al 2 keer mogen ondervinden.

Dus het gebeurt zeer regelmatig.

Zeg dus niet dat het niet kan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be