![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor "Nederlands" is het fout. Voor "Vlaams is het juist. Het voor Nederlands foutief gebruik van noemen, is naar mijn aanvoelen, een West-Vlaamse gewoonte; Antwerpenaren vinden die fout een beetje raar. Ik vind van die Antwerpenaren raar dat ze een bezittelijk voornaamwoord "u" kennen. Dat is u stad. In plaats van dat is uw stad. In het Antwerps vind je de oorzaak "dadis aa stad". Te enggeestige proffen, lisensiaten, masters, regenten, batsjelers, onderwijzers ... die gefrustreerd zijn omdat ze niet meekonden met wiskunde, fisika en scheikunde, moeten zich toch met iets bezig houden om ons te koeioneren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is hij ook bevoegd voor media; de VRT dus. Daar hebben ze een taalraadsman die op http://taal.vrt.be/taaldatabanken_ma...t/040318.shtml terecht over heten/noemen schrijft. Zouden er veel landen, regio's, ... zijn waar de politieke niet eens weet wat de ergerlijkste taalfout is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
"mocht" is de verleden tijd van mogen dit is geen nuance. Mocht ik dat geweten hebben of moest ik dat geweten hebben, hebben twee verschillende betekenissen. Stel, je drinkt een glas melk en wat blijkt, die is zuur. Dan kan je zeggen:"Mocht ik dat geweten hebben dan zou ik ze niet hebben gedronken". Stel, je moet een lokaal schilderen. Na een tijdje komt de baas kijken en ziet dat je met de verkeerde kleur bezig bent. Dan zou jij kunnen zeggen:" Moest ik dat geweten hebben misschien?" "Moest dat zo gedaan worden?" "Mocht ik geweten hebben dat je daarvoor zo kwaad zou worden had ik wat beter nagedacht alvorens ik begon". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is daar "simpel" aan?
Wie een standaardtaal wil leren spreken, moet zich moeite getroosten. Dat is zo bij Duits, Frans... maar ook bij onze eigen moedertaal. Dialect is niet verkeerd, maar heeft in veel gevallen zijn eigen systematiek, zijn eigen spraakkunst met eigenheden die verschillen van de standaardtaal. Die heeft op haar beurt ook haar eigenheden die men moet verwerven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen kan iemand minister-president worden die niet eens het verschil kent tussen heten en noemen, slagen en lukken niet uit elkaar kan houden, enz... Als anderstalige die Nederlands geleerd heeft, moet je vaak aan je kennis van het Nederlands twijfelen wanneer je Peeters aan het woord hoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat is normaal. Er is zelfs een Koningin, die overwegend leeft door en van Vlaams geld, die zelfs geen zin in het Nederlands kan vormen. En de vrouw van onze kroonprins is al niet veel beter... Maar dat is normaal. Laatst gewijzigd door uilenspiegeltje : 16 november 2008 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Ik hoor hier net op de Vlaamse openbare omroep een bekende quizmaster die zegt:
We zullen zien wie u in de koker zal vervoegen en meteen daarna: Het is nu aan jullie. Ook door naar de VRT te kijken, leer je enkel kromtaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Zouden er veel landen zijn waar de minister-president de officiële taal niet beheerst? Laatst gewijzigd door azert : 16 november 2008 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk trouwens niet dat u de taalkundige capaciteiten heeft om te oordelen of het Britse of Franse premier/staatshoofd hun respectievelijke standaardtaal vlekkeloos spreken. Er is bij mijn weten geen enkele toetsing in die landen die de taalkennis van de toekomstige staatshoofden voorafgaand nagaat. Wie trouwens goed luistert, merkt onmiddellijk dat het Engels van Brown niet van datzelfde Oxfordgehalte is als bijvoorbeeld Blair of koningin Elisabeth. In het Engels is gestrengheid van de eenvormigheid in de standaardtaal trouwens veel minder aanwezig dan in het Frans... In de Franstalige wereld wordt een fout tegen de normering als een grote zonde aanzien; in het GB of in de Duitstalige wereld kijkt men echter heel anders aan tegen die inherente taalvariëteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk heeft deze gast géén enkele voorbeeldfunctie tegenover ons,al goed zo,de nederlanders zouden zich dan maar pas écht doodlachen.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dialectische invloed in Peeters' taalgebruik beschouw ik trouwens niet als "de officiële taal niet beheersen". Wel dat zijn standaardtaal duidelijk beïnvloed is door regionalismen. Vanuit mijn standpunt ook betreurswaardig, maar daarom nog niet zo dat men kan stellen dat de man geen AN spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enne, zouden er veel landen zijn waar de minderheid baas speelt over de meerderheid ,mijn beste....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Dat je 1 keer die fout maakt, oké, een 2de keer, hum maar na 3 keer wil dat zeggen dat hij het niet weet en dat is een kemel van formaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft u ooit als eens Oostenrijkse politici horen praten in wat moet doorgaan als Standaardduits? En neen, ik heb het heus niet over een Oostenrijks dialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |