Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2008, 13:53   #41
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Spinoza,

Denk je niet dat "wachtlijsten" een symptoom zijn van een systeem dat zwaar tekortschiet?

De kwaliteit van de niertransplantatie zelf is naar mijn mening onderschikt aan de wachttijd op het donororgaan bijvoorbeeld. De levensverwachting van de patiënt daalt nl. zienderogen elke maand die aan de dialyse hangt.

Dat België een vooruitstrevend systeem van orgaanrecuperatie heeft wordt ook nogal eens vergeten. (Iedere Belg is donor tenzij expliciete weigering)

Ik ben 1x naar het UZ Gent verwezen omwille van een vreemde aandoening.
Na een afspraak met de professor!!! tropische ziekten (wachttijd 4 dagen)
werd ik op 2u tijd vervolgens onderzocht door::
- Assistent huidziekten
- Professor huidziekten
- Assistent echografie
- Professor echografie die echografie nam
- Bloedproef & urinestaal afgenomen door verpleegster.
- Terug naar Professor Tropische ziekten.

Uitslag 7 dagen later: niks aan de hand.
kostprijs patiënt (naast ziekteverzekering): 60 Euro.

ik begrijp dat ik uitzonderlijk vlug werd geholpen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik ergens anders ter wereld een beter of goedkoper parcours zou kunnen afleggen.
Oud 17 november 2008, 14:30   #42
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Spinoza,

Denk je niet dat "wachtlijsten" een symptoom zijn van een systeem dat zwaar tekortschiet?
Men schijnt te vergeten dat er al een hoop aan is gedaan om een groot deel van de wachtlijsten weg te werken. Het is lang niet zo erg meer als een paar jaar terug. Die wachtlijsten zijn voornamelijk een gevolg van het beperkte aantal opleidingsplaatsen. Men wil die beperken om de kosten van de zorg in de hand te houden. En leuk of niet, ook Belgie zal maatregelen moeten nemen tegen de kostenexplosie in de zorg. De Nederlandse gezondheidszorg is wat dat betreft een stuk toekomstbestendiger.

Maar ik vind het wel vreemd dat jij en vele andere Belgen alleen daar naar kijken. Dat je bijvoorbeeld als kankerpatient in Nederland een hogere kans hebt om je ziekte te overleven, lijkt me zeer relevant. En er gaan in Belgie echt veel meer mensen dood aan enge ziekenhuisbacterieen. Ook dat lijkt me belangrijk om mee te nemen in je oordeel.

Citaat:
De kwaliteit van de niertransplantatie zelf is naar mijn mening onderschikt aan de wachttijd op het donororgaan bijvoorbeeld. De levensverwachting van de patiënt daalt nl. zienderogen elke maand die aan de dialyse hangt.

Dat België een vooruitstrevend systeem van orgaanrecuperatie heeft wordt ook nogal eens vergeten. (Iedere Belg is donor tenzij expliciete weigering)
De voornaamste bron van organen zijn verkeersslachtoffers. Het is vanwege het hogere aantal verkeersdoden dat er in Belgie meer organen beschikbaar zijn dan in Nederland. En moreel gezien vind ik het Belgische systeem uiterst verwerpelijk, ook al zou je er levens mee redden. In feite worden bij je geboorte al je organen onteigend. Mijn organen zijn van mij, dus het is aan mij om ze weg te geven.

Citaat:
Ik ben 1x naar het UZ Gent verwezen omwille van een vreemde aandoening.
Na een afspraak met de professor!!! tropische ziekten (wachttijd 4 dagen)
werd ik op 2u tijd vervolgens onderzocht door::
- Assistent huidziekten
- Professor huidziekten
- Assistent echografie
- Professor echografie die echografie nam
- Bloedproef & urinestaal afgenomen door verpleegster.
- Terug naar Professor Tropische ziekten.

Uitslag 7 dagen later: niks aan de hand.
kostprijs patiënt (naast ziekteverzekering): 60 Euro.

ik begrijp dat ik uitzonderlijk vlug werd geholpen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik ergens anders ter wereld een beter of goedkoper parcours zou kunnen afleggen.
Dat is fijn voor je. Maar zoals ik al eerder opperde, kun je persoonlijke ervaringen niet gebruiken om conclusies te trekken over het gehele zorgstelsel. Nederland is een aantal jaar terug gaan kijken in andere landen om inspiratie op te doen voor de hervormingen in de gezondheidszorg. Men heeft het Belgische systeem nooit overwogen. En dat kwam echt niet door misplaatste trots ofzo. Er zaten gewoon teveel mankementen in het Belgische systeem.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 14:46   #43
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De voornaamste bron van organen zijn verkeersslachtoffers. Het is vanwege het hogere aantal verkeersdoden dat er in Belgie meer organen beschikbaar zijn dan in Nederland.
...dus verkeersveiligiheid is de oorzaak van het gebrek aan donoren in Nederland.

Citaat:
Nederland is een aantal jaar terug gaan kijken in andere landen om inspiratie op te doen voor de hervormingen in de gezondheidszorg. Men heeft het Belgische systeem nooit overwogen. En dat kwam echt niet door misplaatste trots ofzo. Er zaten gewoon teveel mankementen in het Belgische systeem.
Nee hoor, het Belgische systeem is gewoon te duur voor de neo-liberale krachten in Nederland om zelfs maar in overweging te nemen

Citaat:
Maar zoals ik al eerder opperde, kun je persoonlijke ervaringen niet gebruiken om conclusies te trekken
Daar heb je volledig gelijk in, ze illustreren vaak de extrema.
Maar als je genoeg persoonlijke verhalen te horen krijgt kan je je wel een beeld vormen.
Oud 17 november 2008, 15:15   #44
Spinoza
Minister-President

Standaard

[quote=Sodomis;3806739]...dus verkeersveiligiheid is de oorzaak van het gebrek aan donoren in Nederland. [/quote[

Daar komt het wel ongeveer op neer ja. Een of andere ambtenaar van het ministerie van gezondheidszorg had dat uitgezocht, geloof ik. Want zelfs als Nederland zo'n systeem als in Belgie zou invoeren, dan gaan artsen toch nog geen organen uitnemen zonder instemming van de familie. En juist de familie durft het vaak niet aan om toestemming te geven.

Citaat:
Nee hoor, het Belgische systeem is gewoon te duur voor de neo-liberale krachten in Nederland om zelfs maar in overweging te nemen
Laten we even aannemen dat dat zo is. Is dat dan erg? Het Belgische systeem dreigt onbetaalbaar te worden. Men zal nog heel wat pijnlijke maatregelen moeten nemen in de toekomst.

Citaat:
Daar heb je volledig gelijk in, ze illustreren vaak de extrema.
Maar als je genoeg persoonlijke verhalen te horen krijgt kan je je wel een beeld vormen.
Dan zal het je interesseren dat uit meerdere enquetes blijkt dat de overgrote meerderheid van alle patienten zeer tevreden is over de Nederlandse ziekenhuizen.
Oud 17 november 2008, 15:33   #45
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
...dus verkeersveiligiheid is de oorzaak van het gebrek aan donoren in Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Daar komt het wel ongeveer op neer ja. Een of andere ambtenaar van het ministerie van gezondheidszorg had dat uitgezocht, geloof ik. Want zelfs als Nederland zo'n systeem als in Belgie zou invoeren, dan gaan artsen toch nog geen organen uitnemen zonder instemming van de familie. En juist de familie durft het vaak niet aan om toestemming te geven.
Laat ons dan een kat een kat noemen & de oorzaak leggen bij waarden & geloofsovertuiging... NIET bij verkeersveiligheid.

Citaat:
Het Belgische systeem dreigt onbetaalbaar te worden. Men zal nog heel wat pijnlijke maatregelen moeten nemen in de toekomst.
Klopt.

Citaat:
Dan zal het je interesseren dat uit meerdere enquetes blijkt dat de overgrote meerderheid van alle patienten zeer tevreden is over de Nederlandse ziekenhuizen.
Zo'n enquete zegt toch niks? Wat weet de gemiddelde Nederlander nu over de Belgische zorgverlening en vice-versa? Een enquete onder patiënten die beide systemen hebben ondergaan daarentegen...
Oud 17 november 2008, 15:45   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, ik ben zelf wetenschapper, dus weet maar al te goed dat er kanttekeningen te plaatsen zijn. De meeste Nederlanders weten dondersgoed dat er nog veel mis is met de Nederlandse gezondheidszorg. Maar dat geldt ook voor de Belgische gezondheidszorg. En het zijn juist de Belgen die altijd lopen open te scheppen. Die baseren zich HELEMAAL niet op onderzoek .Altijd als ik de boel wil nuanceren, komen ze aan met verhalen over de vele Nederlanders in Belgische ziekenhuizen. Alsof je daaruit wel verregaande conclusies kan trekken. Nederlanders zijn zich tenminste bewust van de tekortkomingen van de Nederlandse zorg. Je kan dus beter je kritiek richten op die fiere Vlamingen, die ten onrechte de Belgische zorg de hemel in prijzen.
Mijn kritiek is vooral gericht tegen diegenen die een bepaald systeem van gezondheidszorg proberen te introduceren in Europa met als argument dat het beter is voor de volksgezondheid, terwijl dat niet waar is. Volgens mij zit hier een politieke agenda achter. Het risico bestaat dat volkgezondheid geen democratisch goed meer zal zijn, maar een exclusiviteit voor degenen die het kunnen betalen. We mogen de goede zorg die die weinigen krijgen niet als exemplarisch zien voor 'volksgezondheid'. Die studie lijkt me een politiek instrument om bestaande systemen om te vormen naar minder solidiare systemen, waar voornamelijk de corporaties hun voordeel mee behalen.

Volksgezondheid hoeft niet duur te zijn, indien we ervoor kunnen zorgen dat het geld hiervoor voorzien niet onnodig 'overgeheveld' wordt naar corporaties. Dit kan m.i. zonder aan kwaliteit in te boeten. Ik vrees echter dat we voorlopig de andere richting uitgaan. En gemakkelijk manipuleerbare indexen als deze waar het hier over gaat zijn daartoe een instrument.

Een vergelijking Nederland België zou best gebeuren zonder er een wedstrijdje van te maken zoals u de indruk gaf te doen met uw opmerkingen over de Belgen die 'voor lul' zouden staan op basis van deze 'studie'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 november 2008 om 15:56.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 15:58   #47
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Men schijnt te vergeten dat er al een hoop aan is gedaan om een groot deel van de wachtlijsten weg te werken. Het is lang niet zo erg meer als een paar jaar terug. Die wachtlijsten zijn voornamelijk een gevolg van het beperkte aantal opleidingsplaatsen. Men wil die beperken om de kosten van de zorg in de hand te houden. En leuk of niet, ook Belgie zal maatregelen moeten nemen tegen de kostenexplosie in de zorg. De Nederlandse gezondheidszorg is wat dat betreft een stuk toekomstbestendiger.

Maar ik vind het wel vreemd dat jij en vele andere Belgen alleen daar naar kijken. Dat je bijvoorbeeld als kankerpatient in Nederland een hogere kans hebt om je ziekte te overleven, lijkt me zeer relevant. En er gaan in Belgie echt veel meer mensen dood aan enge ziekenhuisbacterieen. Ook dat lijkt me belangrijk om mee te nemen in je oordeel.

In Nederland is het een puinhoop. Wachten, wachten en nog eens wachten.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2008 om 15:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 15:58   #48
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3806946]
Citaat:

In Nederland is het een puinhoop. Wachten, wachten en nog eens wachten.
dan is het hier een nog grotere puinhoop.
Oud 17 november 2008, 16:10   #49
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mijn kritiek is vooral gericht tegen diegenen die een bepaald systeem van gezondheidszorg proberen te introduceren in Europa met als argument dat het beter is voor de volksgezondheid, terwijl dat niet waar is. Volgens mij zit hier een politieke agenda achter. Het risico bestaat dat volkgezondheid geen democratisch goed meer zal zijn, maar een exclusiviteit voor degenen die het kunnen betalen. We mogen de goede zorg die die weinigen krijgen niet als exemplarisch zien voor 'volksgezondheid'. Die studie lijkt me een politiek instrument om bestaande systemen om te vormen naar minder solidiare systemen, waar voornamelijk de corporaties hun voordeel mee behalen.

Volksgezondheid hoeft niet duur te zijn, indien we ervoor kunnen zorgen dat het geld hiervoor voorzien niet onnodig 'overgeheveld' wordt naar corporaties. Dit kan m.i. zonder aan kwaliteit in te boeten. Ik vrees echter dat we voorlopig de andere richting uitgaan. En gemakkelijk manipuleerbare indexen als deze waar het hier over gaat zijn daartoe een instrument.

Een vergelijking Nederland België zou best gebeuren zonder er een wedstrijdje van te maken zoals u de indruk gaf te doen met uw opmerkingen over de Belgen die 'voor lul' zouden staan op basis van deze 'studie'.
In Nederland is de laatste jaren inderdaad meer marktwerking geintroduceerd. Maar dat hoeft de toegankelijkheid van de zorg niet in gevaar te brengen. Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen aan te nemen. En de betaalbaarheid is ook redelijk. Voor iets meer dan 90 euro/mnd heb je een standaard zorgverzekering, met een eigen risico van 155 euro/jaar. Volgens mij ben je in Belgie duurder uit, ook al zie je dat niet omdat een deel via de inkomstenbelasting gaat.
Oud 17 november 2008, 16:28   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland is de laatste jaren inderdaad meer marktwerking geintroduceerd. Maar dat hoeft de toegankelijkheid van de zorg niet in gevaar te brengen. Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen aan te nemen. En de betaalbaarheid is ook redelijk. Voor iets meer dan 90 euro/mnd heb je een standaard zorgverzekering, met een eigen risico van 155 euro/jaar. Volgens mij ben je in Belgie duurder uit, ook al zie je dat niet omdat een deel via de inkomstenbelasting gaat.
Ik kan die vergelijking zelf niet in detail maken op dit moment. Ik waarschuw, en stel voor binnen twintig jaar eens te bekijken hoe dat de volksgezondheid geevolueerd is. Ik ben helemaal niet overtuigd dat Nederland op de goede weg zit, maar als puntje bij paaltje komt kunnen ook corporaties tot de orde geroepen worden. Dure diensten, medicijnen en CEO's, daar moet het geld van volksgezondheid niet aan besteed worden, terwijl er mensen (zullen) zijn die zelfs basis verzorging niet meer betaald krijgen, tenzij ze hun huis verkopen en zo. Het 'volk' dan zijn wij allemaal.

Als je zo'n standaardverzekering hebt en je krijgt iets aan de hand niet gedekt door die verzekering, omdat je geen geld hebt voor het complete pakket dan sta je daar zonder zorg. Is dat het soort van gezondheidssyteem dat we willen? Is een zo goed mogelijke verzorging geen RECHT dan?

Bekijk 'Sicko' van M.Moore eens. Eerder tragisch dan grappig, maar wel tonend het soort van mensbeeld dat impliciet aanwezig is bij het soort van gezondheidssyteem dat nu ook in Europa gepromoot wordt.

Ik denk dat Nederland solidairder is dan het systeem waar ze naar toe gaan aan het gaan zijn, met 'we kunnen het niet betalen' als drogreden. En België zie ik niet als onafhankelijk genoeg denkend en handelend om een echt nieuw systeem te bedenken, dus die zullen met vertraging hetzelfde pad opgaan is te verwachten. En toch kan het beter en niet duurder, maar niet zonder tegen rijke schenen te stampen

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 november 2008 om 16:47.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 17:16   #51
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik kan die vergelijking zelf niet in detail maken op dit moment. Ik waarschuw, en stel voor binnen twintig jaar eens te bekijken hoe dat de volksgezondheid geevolueerd is. Ik ben helemaal niet overtuigd dat Nederland op de goede weg zit, maar als puntje bij paaltje komt kunnen ook corporaties tot de orde geroepen worden. Dure diensten, medicijnen en CEO's, daar moet het geld van volksgezondheid niet aan besteed worden, terwijl er mensen (zullen) zijn die zelfs basis verzorging niet meer betaald krijgen, tenzij ze hun huis verkopen en zo. Het 'volk' dan zijn wij allemaal.
Eigenlijk vind ik het heel moeilijk om inzicht te krijgen in de kosten van de Belgische gezondheidszorg. In Nederland betaal je dus die 90 euro + 150 euro eigen risico, waarbij mensen met een laag inkomen ook nog geld terugkrijgen. Mijn moeder heeft alleen AOW, en krijgt 45 euro p/mnd terug. Dus ze betaald nog geen 50 euro p/mnd voor een zorgverzekering waar alle essentiele zorg in zit. En daarmee heeft ze het ook gehad, er zijn verder geen extra kosten. Dat vind ik toch echt niet duur.

Citaat:
Als je zo'n standaardverzekering hebt en je krijgt iets aan de hand niet gedekt door die verzekering, omdat je geen geld hebt voor het complete pakket dan sta je daar zonder zorg. Is dat het soort van gezondheidssyteem dat we willen? Is een zo goed mogelijke verzorging geen RECHT dan?
Je moet je wel realiseren dat de standaardverzekering alle essentiele zorg dekt. En wat essentieel is bepaald de politiek, niet de zorgverzekeraars. Men kan zich met zo'n verzekering zelfs in Belgie laten behandelen, vandaar de vele Nederlanders in Belgische ziekenhuizen. Krijgt een Belg zijn kosten ook vergoed als ie zich in Nederland laat behandelen? Een aanvullende verzekering is louter nodig voor niet-essentiele zorg, zoals homeopathie, extra fysiotherapie, een nieuwe bril, etc.

Citaat:
Bekijk 'Sicko' van M.Moore eens. Eerder tragisch dan grappig, maar wel tonend het soort van mensbeeld dat impliciet aanwezig is bij het soort van gezondheidssyteem dat nu ook in Europa gepromoot wordt.

Ik denk dat Nederland solidairder is dan het systeem waar ze naar toe gaan aan het gaan zijn, met 'we kunnen het niet betalen' als drogreden. En België zie ik niet als onafhankelijk genoeg denkend en handelend om een echt nieuw systeem te bedenken, dus die zullen met vertraging hetzelfde pad opgaan is te verwachten. En toch kan het beter en niet duurder, maar niet zonder tegen rijke schenen te stampen
Een solidair systeem is ook voor mij belangrijk. Maar ik ben het niet eens met die mensen die marktwerking en "corporaties" als het kwaad zien. Bovendien is er in het Nederlandse systeem voldoende ruimte voor alternatieve zorgverzekeraars. Zo zijn er ook een aantal zorgverzekeraars in Nederland actief zonder winstoogmerk.
Oud 17 november 2008, 18:35   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
]

dan is het hier een nog grotere puinhoop.
Als we Sodomis moeten geloven is het dat allesbehalve. De persoon spreekt hier uit ondervinding. En dat was toch niet zo'n klein onderzoek als ik het allemaal goed lees . Vrij snel afgewikkeld allemaal. Bericht 41.

Of het allemaal zo snel en efficiënt zou gaan in Nederland, daar heb ik toch mijn twijfels over.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2008 om 18:38.
Oud 17 november 2008, 18:46   #53
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als we Sodomis moeten geloven is het dat allesbehalve. De persoon spreekt hier uit ondervinding. En dat was toch niet zo'n klein onderzoek als ik het allemaal goed lees . Vrij snel afgewikkeld allemaal. Bericht 41.

Of het allemaal zo snel en efficiënt zou gaan in Nederland, daar heb ik toch mijn twijfels over.
Ik zie dat u uw oordeel liever baseert op de ervaring van één persoon, die dan nog slechts één aspect van de gezondheidszorg vermeld, dan te kijken naar de cijfers van de Euro Health Consumer Index. Uw geloofwaardigheid is daarmee tot een absoluut ondergronds dieptepunt gezakt (als Limburger zou u nochtans moeten weten dat de koolmijnen reeds lange tijd gesloten zijn).

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 17 november 2008 om 18:47.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 21:14   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik zie dat u uw oordeel liever baseert op de ervaring van één persoon, die dan nog slechts één aspect van de gezondheidszorg vermeld, dan te kijken naar de cijfers van de Euro Health Consumer Index. Uw geloofwaardigheid is daarmee tot een absoluut ondergronds dieptepunt gezakt (als Limburger zou u nochtans moeten weten dat de koolmijnen reeds lange tijd gesloten zijn).
Dat is helemaal niet zo. Ik ga door op de praktijk. Mensen worden vrij vlug geholpen in België. U zult het wel zelf ondervinden als u ooit iets aan de hand hebt (wat ik niet verhoop natuurlijk). En de onderzoeken zijn er degelijk. Trouwens, als er zovele Nederlanders onze Belgische geneeskunde weten te appreciëren, dan zal het wel niet voor niets zijn. Moest het hier een zootje zijn (zoals u en Vlijmscherp suggereren) op medisch vlak, we zouden hier niet veel Nederlanders zien. Of tenminste toch niet voor lange tijd. Maar ze blijven komen. D�*t zijn de feiten in de praktijk.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2008 om 21:20.
Oud 17 november 2008, 21:38   #55
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

In België hebben ze waarschijnlijk een overschot aan artsen. Je kunt in Nederland geen ziekenhuis of artsenpraktijk binnenlopen of er werken wel belgische artsen. Trouwens, Nederland barst van de Belgen die er werken. Wat is er toch hier in dit achterlijke Nederland te vinden waar de Belgen de grens voor oversteken? Is het misschien dat er in België een bonus bestaat voor sloppenwijkendienst? Nou, dan krijgen ze vast een lap bonus door in deze megasloppenwijk te komen werken.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 00:57   #56
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet zo. Ik ga door op de praktijk. Mensen worden vrij vlug geholpen in België. U zult het wel zelf ondervinden als u ooit iets aan de hand hebt (wat ik niet verhoop natuurlijk). En de onderzoeken zijn er degelijk.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar gezondheidszorg gaat over meer dan wachtlijsten alleen (ik herhaal mezelf). Alles bij elkaar genomen is Nederland beter als België volgens de Euro Health Consumer Index, en daar is geen speld tussen te krijgen.

Citaat:
Moest het hier een zootje zijn (zoals u en Vlijmscherp suggereren)
Ik heb dat nergens beweerd, want zoiets beweren zou betrekkelijk achterlijk zijn. Ik weet dat u mensen graag onterecht woorden in de mond legt; toch maar even vermelden dat dit uw geloofwaardigheid niet echt ten goede komt.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:20   #57
Sodomis
Gouverneur

Standaard

In
Citaat:
België hebben ze waarschijnlijk een overschot aan artsen. Je kunt in Nederland geen ziekenhuis of artsenpraktijk binnenlopen of er werken wel belgische artsen.
Geen idee of er een overschot is aan artsen hier... Bestaat het toegangsexamen nog steeds?
Wat ik wel weet is dat wetenschappers die een academische carriere willen maken, vaak beter af zijn in Nederland qua beschikbaarheid van leerstoelen.
Oud 18 november 2008, 09:03   #58
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Veel Belgen maken echt een karikatuur van de wachtlijsten in Nederland. Mijn moeder is begin dit jaar geopereerd aan een lekkende hartklep. Ze kon echt meteen terecht in het ziekenhuis. De artsen en het verplegend waren echt subliem - zeer deskundig en vriendelijk. Je moet je ook realiseren dat men in de grensstreek Nederlanders doelbewust laat uitwijken naar Belgie. Waarom dure zorg in dunbevolkt Zeeuws-Vlaanderen optuigen als het ook goedkoop in Belgie kan? Dat lijkt me gewoon slim beleid.
En dan achteraf ook nog het andere systeem gelijk maken met de grond.
En dit wordt dan als slim bevonden door een ollandse wetenschapper.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 09:28   #59
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bwa, je gaat mij niet horen klagen over de geneeskunde hier hoor. ik weet wel dat ik zelf toch een 2 maand moeten wachten heb op mijn heupoperatie.
Oud 18 november 2008, 13:09   #60
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iedereen kan toch snappen dat een Profitcenter die een zorgverzekeraar nu eenmaal is geld moet verdienen. Dus zal hij een minimum aan service tegen een maximale kostprijs aanbieden.
Explosies in de zorg komt neer op politieke verbale acrobatiek - een zorgverzekeraar zal tot een bepaald bedrag gaan en dan is het stop. Dan zullen ze iets gaan bedenken een patient te wippen. Of behandeling gaan traineren - bemoeilijken.
Dat zijn nu eenmaal harde feiten.
Toen Wiegel opperhoofd werd van het overkoepelende orgaan van de zorgverzekeraars kon men al zien welke richting het op zou gaan.
Kortom, als zorg en volksverzekering in handen van Profitcenters komt is het einde van de verzekering nabij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be