Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2008, 09:42   #41

Karma's schermafbeelding

Standaard

Misschien beginnen aanpakken wat echt te veel geld kost voor de meeste mensen zodat er wat ademruimte komt...

Energie
Huisvesting
Voeding
...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 10:19   #42

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Misschien beginnen aanpakken wat echt te veel geld kost voor de meeste mensen zodat er wat ademruimte komt...

Energie
Huisvesting
Voeding
...
Allé vooruit ... ik geef een aanzet

Energie ... op europees vlak een wet waardoor de energie in alle landen evenveel kost voor iedereen?

huisvesting
huizen die te koop staan belasten op meerwaardes boven de 200.000 euro?
idem met verhuur van huizen ... boven de 600 euro per maand ... extra belastingen.

voeding
vermits de verkoop van voeding ondertussen bijna een patent is van de multinationals ... die hoger belasten ten opzichte van kleine winkeltjes zodat de concurrentie terug kan worden aangescherpt.

het veertiende amendement terug onder de loupe nemen en topmanagers (eventueel gedeeltelijk) aansprakelijk stellen voor wanbeheer (de fortistop bijvoorbeeld zou wel eens op hun privébezittingen mogen aangesproken worden)

Banken terug instellingen maken voor de mens door deposito's te scheiden van speculerende beleggingen. Zouden dus terug twee afzonderlijke instellingen moeten worden.

kmo's bevoordelen tov multinationals

zonnepanelen drastisch goedkoper maken zodat ook de kleine man die aankoop kan doen.

...
Oud 19 november 2008, 11:05   #43
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Er is een nakende recessie op komst, ook in België.

Wat kan men daar nu aan doen volgens jou, ttz welke maatregelen zouden er moeten worden genomen om die recessie tegen te gaan of op zijn minst te beperken zodat het geen depressie wordt?

Meer geld uitgeven? Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk want er wordt minder geld verdiend dus zet de doorsnee burger de tering naar de nering en geeft hij/zij minder uit (wat logisch is) met als gevolg ...

Allé ... laat je gaan en ... red de econonomische wereld (op zijn minst België) van de ondergang met je goede ideeën.
een essentiële zaak lijkt mij in ieder geval dat men ervoor moet zorgen dat er voldoende kredietmogelijkheden zijn voor investeringen. Hiervoor zijn diverse instrumenten voorhanden:
-) verlaging rentetarieven door ECB en andere monetaire autoriteiten
-) kredietverstrekkingsgaranties vanwege de overheid uitbreiden
-) investeringen bevorderen via investeringsvehikels zoals Europese Investeringsbank, gewestelijke ontwikkelings- en investeringsmaatschappijen, enz.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:08   #44
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Allé vooruit ... ik geef een aanzet

Energie ... op europees vlak een wet waardoor de energie in alle landen evenveel kost voor iedereen?
Dat lijkt mij nonsens want dat zou ofwel betekenen een fikse stijging in sommige landen (waardoor die dus dieper in recessie zouden geduwd worden) ofwel een zeer sterke daling in andere landen (wat tot meer vraag zou leiden en tot ontwrichting van de markt). Dit zou overigens impliceren dat alle landen hun taksen en accijnzen zouden moeten gelijkschakelen. Voor de Belgische overheid betekent dat waarschijnlijk een enorm bijkomend gat in de begroting.
Oud 19 november 2008, 11:09   #45
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

huisvesting
huizen die te koop staan belasten op meerwaardes boven de 200.000 euro?
idem met verhuur van huizen ... boven de 600 euro per maand ... extra belastingen.
extra-belastingen voor wie? Gevolg zou zijn dat de huurprijzen stijgen en consumptie dus nog meer afneemt en recessie nog dieper wordt.
Oud 19 november 2008, 12:41   #46

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
extra-belastingen voor wie? Gevolg zou zijn dat de huurprijzen stijgen en consumptie dus nog meer afneemt en recessie nog dieper wordt.
Het is niet omdat een gevolg logisch lijkt dat het ook zo verloopt. Het zou best wel eens kunnen zijn dat er een grote kloof komt tussen de huizen die aan zeshonderd euro of minder worden verhuurd en de huizen er boven.
Men zou dus ook van een omgekeerde beweging kunnen uitgaan waarbij men huizenverhuur aan lagere tarieven (ik stel hier 600 euro maar da's louter fictief natuurlijk) bemoedigd.
Oud 19 november 2008, 12:48   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat huizen probleem is idd dringend.
Gisteren nog gehoord van een poetsvrouw die alleen is met haar zoon en een sociale woning had gekregen.
400€ huur en 2 maand waarborg + nuts voorzieningen en dergelijke.
Haar inkomen ongeveer 1200€/maand netto.

Dat is dus 1/3 huur en van de resterende 2/3 toch minstens nog 1/3 naar verwarming en water en dergelijke.
Blijft maximum 400€ voor 2 personen over gans de maand.

Dat is werken gelijk een meid in dubai waar de rijken met een Ferrari rijden en hun meid wat restjes van hun eten op de grond smijten.

En zo zijn er hier velen bezig.

(ps; in dubai krijgt een filipijnse meid netto 300€ en alle andere inwonende kosten gratis. )

Ik ben geneigd te geloven dat die filipijnse meid meer heeft dan een Belgische poetsvrouw die aan de staat werkt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 november 2008 om 13:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 14:10   #48
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat een gevolg logisch lijkt dat het ook zo verloopt. Het zou best wel eens kunnen zijn dat er een grote kloof komt tussen de huizen die aan zeshonderd euro of minder worden verhuurd en de huizen er boven.
Men zou dus ook van een omgekeerde beweging kunnen uitgaan waarbij men huizenverhuur aan lagere tarieven (ik stel hier 600 euro maar da's louter fictief natuurlijk) bemoedigd.
Het gevolg zal nog altijd zijn dat de huurprijzen boven in uw geval 600 euro nog zullen stijgen.
Oud 19 november 2008, 21:30   #49

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat huizen probleem is idd dringend.

Ik ben geneigd te geloven dat die filipijnse meid meer heeft dan een Belgische poetsvrouw die aan de staat werkt.
Het huizenprobleem is inderdaad één van de grootste oorzaken van de nakende armoede maar zoals reeds gezegd ... hoe meer regels er rond ontstaan hoe duurder het precies wordt. Eigenlijk zou er een soort bovenlimiet moeten bestaan maar begin dat maar eens te bepalen. Misschien gratis een Fillipijnse poetsvrouw bij de huishuur?
Oud 19 november 2008, 22:59   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het huizenprobleem is inderdaad één van de grootste oorzaken van de nakende armoede maar zoals reeds gezegd ... hoe meer regels er rond ontstaan hoe duurder het precies wordt. Eigenlijk zou er een soort bovenlimiet moeten bestaan maar begin dat maar eens te bepalen. Misschien gratis een Fillipijnse poetsvrouw bij de huishuur?
Het niet bepalen van bepaalde bovengrenzen, zowel bij ons als wereldwijd kost de belasting betalers nu wel wereldwijd x zoveel miljarden aan steun voor banken omdat de rest nog iets of wat zou kunnen verder functioneren.
En het is dan nog de vraag of het echt veel helpt.

De ogen zijn nog steeds niet open, eigenbelang zal wel baas zijn boven algemeen belang vermoed ik.
Oud 19 november 2008, 23:06   #51

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het niet bepalen van bepaalde bovengrenzen, zowel bij ons als wereldwijd kost de belasting betalers nu wel wereldwijd x zoveel miljarden aan steun voor banken omdat de rest nog iets of wat zou kunnen verder functioneren.
En het is dan nog de vraag of het echt veel helpt.

De ogen zijn nog steeds niet open, eigenbelang zal wel baas zijn boven algemeen belang vermoed ik.
Bovengrenzen begint volgens mij nogal politiek. Als ik vandaag lees dat de defensietop zich een "toemaatje" van 80.000 euro per jaar wilde toekennen dan stijgt mijn haar ten top.
Oud 20 november 2008, 05:47   #52
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

simpelweg zou je het zo kunnen stellen

dankzij de industrialisering vd landbouw zijn er nu vijf miljard teveel konijnen euhm mensen op deze planeet

telkens wanneer we in de geschiedenis in de strijd tegen honger betere landbouwmethodes hebben ontwikkeld heeft de bevolking zich aan deze nieuwe situatie aangepast op maximaal twee generaties tijd - met als gevolg dat er weer opnieuw honger was

dus de industriele landbouw ( die op olie gebaseerd is ) is er een paar decennia geleden gekomen en daardoor is de wereldbevolking sindsdien explosief kunnen aangroeien tot meer dan 7 miljard

maar gezien deze landbouwmachine binnekort zonder olie valt en zodoende een bevolking van 7 miljard zielen niet gevoed kan blijven worden zullen er terug een paar miljard mensen niet anders kunnen dan verdwijnen

wie een idee wil hebben van wat er werkelijk op ons afkomt raad ik aan om de crash course van chris martenson eens te beluisteren op http://www.chrismartenson.com/crashcourse - wel beluisteren op eigen risico - want de realiteit die op ons afkomt is niet echt hoopgevend.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 november 2008 om 05:59.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 06:01   #53
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het gevolg zal nog altijd zijn dat de huurprijzen boven in uw geval 600 euro nog zullen stijgen.

En dat de huurprijzen daarboven net zakken. Maar dat zijn natuurlijk niet de mensen die steun nodig hebben die daar voordeel bij hebben. Die huren aan 400 euro.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 06:23   #54

Standaard

wat chris martenson onder andere uitlegt is dat toen we begonnen met olie ontginnen we voor 100 vaten olie op te boren één vat olie nodig hadden

intussen hebben we een vat olie nodig om maar 10 tot 18 vaten olie uit de grond te halen

op het moment dat we één vat olie nodig hebben om één vat olie omhoog te halen spreekt het vanzelf dat niemand zich nog gaat bezighouden met olieontginning

wanneer we alles op biodiesel zouden gaan doen dan hebben we één liter olie nodig om dmv landbouw twee liter olie te maken

het is deze verhouding die bepaald hoeveel energie we kunnen besteden aan groei of aan welvaart - immers de olie die we nodig hebben om olie op te boren is een soort van belasting vd natuur die we zowieso altijd kwijt zijn

doordat we een tijd maar 1 vat olie hebben moeten investeren om er 100 boven te halen en onze energie dus konden verhondigdvoudigen op heel eenvoudige wijze zijn we zo hard gegroeid als dat we de laatste decennia deden en om geen enkele andere reden

met een verhouding van 1 vat investeren voor twee vaten, zoals bij biodiesel het geval is hadden we nooit 7 miljard zielen kunnen halen

als eerste maatregel lijkt het me in ieder geval meer dan opportuun om in de pensioenen te snoeien ( bvb door het invoeren van een maximumpensioen ) - in de pensioenen van die werkezelsgeneratie die op enkele tientallen jaren tijd alle fossiele olie vd komende generaties heeft geplunderd en die er abusievelijk vanuit is gegaan dat we leven bovenop één groot onuitputtelijk olieveld waar we de olie maar uit op te zuigen hebben
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 november 2008 om 06:32.
Oud 20 november 2008, 09:06   #55

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

wie een idee wil hebben van wat er werkelijk op ons afkomt raad ik aan om de crash course van chris martenson eens te beluisteren op http://www.chrismartenson.com/crashcourse - wel beluisteren op eigen risico - want de realiteit die op ons afkomt is niet echt hoopgevend.
Is wel een hele boterham. Spijtig dat mijn kennis van het Engels niet voldoende is om het allemaal goed te volgen.
Oud 20 november 2008, 09:08   #56

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

als eerste maatregel lijkt het me in ieder geval meer dan opportuun om in de pensioenen te snoeien ( bvb door het invoeren van een maximumpensioen )
Inderdaad, ik pleit al lang voor gelijke pensioenen voor iedereen
Oud 20 november 2008, 09:10   #57
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik pleit al lang voor gelijke pensioenen voor iedereen
Als iedereen evenveel bijdraagt...

Maar dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 09:14   #58

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht

"op rust" doen we allemaal evenveel.
Oud 20 november 2008, 15:28   #59

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht

al die bijdragen hoe hoog ze ook zijn zijn al opgebrast door uw goede regering

en uw pensioen hangt dus niet af van uw bijdragen maar vd bijdragen in de toekomst

en deze kunnen om diverse reden niet anders dan lager zijn dan de huidige bijdragen

nu allemaal het konijn gaan uithangen betekent trouwens enkel maar uitstel en geen afstel

chris martenson wijst er ook op dat bubbles schade vertegenwoordigen die reeds werd aangebracht in het verleden

deze schade had men kunnen vermijden door na wo 2 het verstand te laten leiden ipv het sentiment en een maximum van twee kinderen per persoon toe te laten bvb ( de bevolkingsexplosie tgv de geindustrialiseerde landbouw was immers voorspelbaar ) - maar nu is het dus te laat en nu kunnen we ons enkel nog voorbereiden om de rekening die onvermijdelijk komt zo goed mogelijk op te vangen

met dank aan de vorige generaties - mss hadden die toch beter fysiek wat luier geweest en mentaal wat minder lui
Oud 20 november 2008, 15:33   #60

Standaard

gans onze economie is gebaseerd op de veronderstelling dat de toekomst altijd groter zal zijn dan het verleden en is dus gebaseerd op expotentiele groei

dit in een wereld met eindige natuurlijke hulpbronnen en een maximum aan bewonerscapaciteit

de wereldwijde recessie die je nu allemaal merkt is het gevolg van het bereiken vd limieten die onze eindige planeet ons oplegd en vanaf nu zal het enkel maar erger worden - dit is nog maar het begin en niets in vergelijking met wat er nog gaat komen

je overlevingskansen zullen hoe dan ook omgekeerd evenredig zijn met je afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en een pensioen daar zou ik voor de zekerheid eerlijk gezegd maar niet op rekenen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 november 2008 om 15:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be