Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Europese troepen naar Congo?
Ja, zondermeer 5 14,71%
Ja, maar geen Belgische troepen ("ex-kolonie regel") 2 5,88%
Ja, maar enkel met U.N. goedkeuring 9 26,47%
Ja, maar niet onder EU vlag, liever als aparte coalitie van Europese landen 0 0%
Nee, dat is weggesmeten geld 18 52,94%
Ander antwoord 0 0%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2008, 13:59   #41
filosofisch verzet
Partijlid

Standaard

Bedankt voor de aanvullingen. Bovendien als alles wat ik voor mezelf denk moest waar zijn en dat in de bredere media moest komen en op termijn moest blijken te kloppen, geen mens die nog aan HUN circus wilde meedoen. Ze hadden in onze lessen geschiedenis beter andere dingen gebracht. Goed boek gelezen gisteren. "One who almost made it back' van Peter Celis, over de lotgevallen van een Canadese piloot in WOII, de schrijver vond geen uitgever in het Nederlands, alhoewel het grotendeels over ons land ging, vertaalde het en het is nu een bestseller aan 't worden in 't Engelstalig gebied. Bij de bevrijding werd er een week gefeest en de overheid moest de mensen oproepen om terug gaan te werken... indien we moesten weten hoe alles in mekaar gestoken wordt op topnivo...de soldaten zouden hun materiaal zelf naar de smelthovens voeren en alle oproepen om terug naar de kazernes te keren negeren (René) Artois
filosofisch verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 14:30   #42
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Nkunda ziet de bui al hangen en probeert nu de indruk te wekken dat hij zich met zijn troepen uit de bezette gebieden zal terugtrekken.
Ik vermoed dat hij het bekende spelletje speelt van rekken, trekken totdat het politieke geneuzel in de EU verstomt en hij zijn plannen zal kunnen doordrukken, zij het in een minder snel tempo.
Wat de tinnen soldaatjes van de VN in dat gebied uitvoeren is me een volledig raadsel, ze staan aan de kant en kijken erna. Wellicht dat de toegezegde vergoedingen vanuit de VN daaraan ten grondslag liggen. Inhoudelijk heeft het geen impact en staan daar met een of ander vaag mandaat door evenzo vage ambtenaren geconcipieerd.
Datzelfde nu zal gaan gebeuren met eender welke troepenassortiment daar ook naar toe zal gaan.
Er spelen namelijk nog een paar andere factoren mee en dat is het krijgsmachtcontingent dat momenteel in Afghanistan werkzaam is. Wanner namelijk India zich hard opstelt ten aanzien van het gebeurde in Mumbai, zal Pakistan zijn troepen aan de grens met Afghanistan weghalen zodat Taliban en aanverwante groepering vrij spel hebben waardoor de VN troepen in Afghanistan plotseling voor een verhoogd verzet van deze fundamentalisten komen te staan, waardoor de Congo geen prioriteit zal hebben. Nog afgezien dat ik het eenvoudigweg niet zie gebeuren. Ik neem niet aan dat men in het Belgische hiervoor vrijwilligers zal vinden. Die buitendien geen jungle ervaring hebben en als loslopende honden zullen worden afgeschoten. De dagen van Katanga zijn n.l. voorbij.
Oud 3 december 2008, 10:56   #43
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Nkunda ziet de bui al hangen en probeert nu de indruk te wekken dat hij zich met zijn troepen uit de bezette gebieden zal terugtrekken.
Ik vermoed dat hij het bekende spelletje speelt van rekken, trekken totdat het politieke geneuzel in de EU verstomt en hij zijn plannen zal kunnen doordrukken, zij het in een minder snel tempo.
Wat de tinnen soldaatjes van de VN in dat gebied uitvoeren is me een volledig raadsel, ze staan aan de kant en kijken erna. Wellicht dat de toegezegde vergoedingen vanuit de VN daaraan ten grondslag liggen. Inhoudelijk heeft het geen impact en staan daar met een of ander vaag mandaat door evenzo vage ambtenaren geconcipieerd.
Datzelfde nu zal gaan gebeuren met eender welke troepenassortiment daar ook naar toe zal gaan.
Er spelen namelijk nog een paar andere factoren mee en dat is het krijgsmachtcontingent dat momenteel in Afghanistan werkzaam is. Wanner namelijk India zich hard opstelt ten aanzien van het gebeurde in Mumbai, zal Pakistan zijn troepen aan de grens met Afghanistan weghalen zodat Taliban en aanverwante groepering vrij spel hebben waardoor de VN troepen in Afghanistan plotseling voor een verhoogd verzet van deze fundamentalisten komen te staan, waardoor de Congo geen prioriteit zal hebben. Nog afgezien dat ik het eenvoudigweg niet zie gebeuren. Ik neem niet aan dat men in het Belgische hiervoor vrijwilligers zal vinden. Die buitendien geen jungle ervaring hebben en als loslopende honden zullen worden afgeschoten. De dagen van Katanga zijn n.l. voorbij.
Een troepenmacht voor de Congo kan alleen vanuit de VN.
Het is een onzinnig idee, om dat vanuit de EU te doen.
Waarom neemt Belgie niet het initiatief, zij kennen de Congo door hun koloniaal verleden en hebben goede betrekkingen.
Misschien willen China en Rusland nu eens een keer troepen leveren?

Laatst gewijzigd door JP Coen : 3 december 2008 om 10:57.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 12:08   #44
D'ARTOIS

Standaard

Onder Belgische vlag?
Oud 3 december 2008, 12:28   #45
Kritische Theorie
Gouverneur

Kritische Theorie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Congolezen vragen het zelf.

Doen?
De vraag is, wat gaan zo een troepen daar doen? Toekijken in de naam van de neutraliteit terwijl ze elkaar daar afslachten?

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 12:57   #46
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Vanzelfsprekend doen... maar dan goed voorbereid en met de 'gepaste' middelen...

Of zijn Congolezen geen mensen?
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 13:03   #47
Kritische Theorie
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Vanzelfsprekend doen... maar dan goed voorbereid en met de 'gepaste' middelen...

Of zijn Congolezen geen mensen?
Ik herhaal even:

Citaat:
De vraag is, wat gaan zo een troepen daar doen? Toekijken in de naam van de neutraliteit terwijl ze elkaar daar afslachten?

Oud 3 december 2008, 13:57   #48
Jozef Ostyn

Standaard

De vraag wat de precieze opdracht van die troepen zal zijn is een zeer pertinente vraag. Tegen wie moeten ze vechten?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 14:19   #49
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De vraag wat de precieze opdracht van die troepen zal zijn is een zeer pertinente vraag. Tegen wie moeten ze vechten?
M.a.w. allemaal politieke mist. Ze hebben geen agenda, ze weten niet eens wat het probleem precies is.
Je zou de politici op hun vingers moeten tikken dat ze hun tijd beter aan andere zaken kunnen besteden dan aan dit soort kleuter tijdverdrijf.
Ze zijn zelfs zo dom dat ze in Brussel niet eens weten dat er nagenoeg geen infrastructuur ter plekke is.
Het Kivu meer, waar e.e.a. zich afspeelt is behoorlijk groot en er zijn vrijwel geen wegen om er transporten over te laten verlopen. Zeker geen zware voertuigen. Boten zijn er niet. Die zouden in onderdelen uit Europa of Zuid Afrika moeten komen en ter plekke in elkaar gezet/gelast worden.

Allemaal te dom voor woorden.
Oud 3 december 2008, 15:52   #50
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat kan K de Gugt u haarfijn uitleggen.
Oud 3 december 2008, 16:20   #51
D'ARTOIS

Standaard

De Klucht?
Oud 3 december 2008, 18:35   #52
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Jammer genoeg gaan er blijkbaar geen Europese troepen gestuurd worden.

Europa bewijst daarmee dat het niet langer een moedige natie is en voorgoed tot de sissies der geschiedenis moet worden gerekend.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 21:22   #53
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Jammer genoeg gaan er blijkbaar geen Europese troepen gestuurd worden.

Europa bewijst daarmee dat het niet langer een moedige natie is en voorgoed tot de sissies der geschiedenis moet worden gerekend.
Europa heeft al veel te veel millitairen in Afrika en Azie.
Oud 3 december 2008, 21:52   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Nog iemand die aan de Timisoara-hoax denkt of ben ik de enige?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
Congolese massagraven blijken van dieren
De overblijfselen die vorige week in twee massagraven in het oosten van Congo werden aangetroffen blijken niet van tweeduizend mensen te zijn, maar van vee. Dat heeft de provinciale aanklager Jacques Melimeli vandaag gezegd.

De Verenigde Naties riepen de Congolese autoriteiten vorige week op om de overblijfselen aan een onderzoek te onderwerpen, nadat minister van justitie Luzolo Bambi de vondst van de massagraven bekend had gemaakt.

bron
Of een desinformatie vanwege die provinciale aanklager??
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 22:52   #55
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat Europa te veel troepen in Afrika of Azië heeft. Enkel zijn niet alle troepen op de juiste plaats misschien. Dan denk ik aan Irak.
Ik vind wel dat Europa een humanitaire missie moet starten in Congo. Deze moet natuurlijk een deftige taak krijgen en de middelen om die uit te voeren. Eenzelfde voorval als in Rwanda kan niet. Maar de taak moet wel de bescherming zijn van onschuldige burgers. Dat daar Europese militairen het leven bij zullen laten is meer dan waarschijnlijk. MAAR, dit mag absoluut geen reden zijn om geen troepen te sturen.
Nederland wil gen troepen sturen omdat ze te actief zijn in Afghanistan, dat is een reden waar ik me in kan terugvinden. Maar ik snap niet waarom GB en Frankrijk geen leiding willen nemen in een Europese missie. Dit kan dramatisch uitdraaien voor honderdduizenden mensen. Ik hoop dus dat er de komende dagen overtuigend gelobbyd wordt zodat er misch toch een vredesmacht gestuurd kan worden. Liefst zo snel mogelijk...
Oud 3 december 2008, 23:34   #56
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Europa heeft al veel te veel millitairen in Afrika en Azie.
Lol.

Over hoeveel "troepen" gaat het?

Ik heb het over effectieve, operationele gevechtstroepen hé. Niet over het cateringpersoneel enzo hé.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 06:23   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Ik denk niet dat Europa te veel troepen in Afrika of Azië heeft. Enkel zijn niet alle troepen op de juiste plaats misschien. Dan denk ik aan Irak.
Ik vind wel dat Europa een humanitaire missie moet starten in Congo. Deze moet natuurlijk een deftige taak krijgen en de middelen om die uit te voeren. Eenzelfde voorval als in Rwanda kan niet. Maar de taak moet wel de bescherming zijn van onschuldige burgers. Dat daar Europese militairen het leven bij zullen laten is meer dan waarschijnlijk. MAAR, dit mag absoluut geen reden zijn om geen troepen te sturen.
Nederland wil gen troepen sturen omdat ze te actief zijn in Afghanistan, dat is een reden waar ik me in kan terugvinden. Maar ik snap niet waarom GB en Frankrijk geen leiding willen nemen in een Europese missie. Dit kan dramatisch uitdraaien voor honderdduizenden mensen. Ik hoop dus dat er de komende dagen overtuigend gelobbyd wordt zodat er misch toch een vredesmacht gestuurd kan worden. Liefst zo snel mogelijk...
Ik ben het volledig oneens met je.
Europa heeft zelfs een pak troepen te veel in Azie.
Maar Afrika is niet interessant voor olie en grondstoffen, want die worden nu ook geleverd en goedkoper dan met een behoorlijke regering.

De mensen in die landen zijn van geen tel, enkel de economie in Europa en Amerika tellen als het over troepen sturen gaat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 17:59   #58
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het volledig oneens met je.
Europa heeft zelfs een pak troepen te veel in Azie.
Maar Afrika is niet interessant voor olie en grondstoffen, want die worden nu ook geleverd en goedkoper dan met een behoorlijke regering.

De mensen in die landen zijn van geen tel, enkel de economie in Europa en Amerika tellen als het over troepen sturen gaat.

Als je dit aankaart als probleem of onrechtvaardig, dan zou je het toch net eens moeten zijn met mij? Ik vind net wel dat de mensen van tel zijn. En ik kan nauwelijks geloven dat een fatsoenlijke regering geen betere exportmogelijkheden met zich meebrengt.
Maar zoals je ziet is dit forum niet het populairste, wat me dwingt te besluiten dat het de Belgen toch allemaal niet kan schelen... Jammer.

Laatst gewijzigd door benderaes : 4 december 2008 om 18:00.
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 20:17   #59
Kritische Theorie
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Of gaan ze handelen zoals in Rwanda. Met als gevolg een grootse genocide in Rwanda en getraumatiseerde blauwhelmen in België.

Laatst gewijzigd door Kritische Theorie : 4 december 2008 om 20:17.
Oud 4 december 2008, 23:13   #60
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Als de europeanen geen 3.000 soldaten bijeenkrijgen ...
Niet verschieten straks als de Chinezen er 200.000 bijeenkrijgen ...
http://nl.youtube.com/watch?v=4nya2QUMde4

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be