Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2008, 13:57   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben blij dat het bestaan van de Waalse taal en cultuur eindelijk hier enige aandacht krijgt.

Zeker eens bij Li Rantoele gaan kijken.

Voor mij hoort Walonreye zeker bij de Nederlanden. De keuze is aan henzelf uiteraard maar ik heb hen er liever bij, al was het maar om te voorkomen dat de Franse grens vlak aan de poorten van Brussel zou komen liggen.

Een lage-landen-structuur inclusief Wallonië en Luxemburg zou een enorme rijkdom zijn. Dan hebben we op dat kleine grondgebied een rijkdom die men ons overal zal benijden (er worden hier niet minder dan tien historische volkstalen gesproken!).
Ik zou een Lagelanden-constructie met Luxemburg en de Oost-Kantons plus een corridor nog wel zitten. Maar met heel Wallonië erbij verliest het land gewoon een deel van zijn dynamiek. Wallonië zal de economische en maatschappelijke vooruitgang van het land constant belemmeren door massaal PS te stemmen, geld te eisen, Frans te propageren, en ons voor nazi's uit te maken.

Ik pas ervoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 14:50   #42
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik zou een Lagelanden-constructie met Luxemburg en de Oost-Kantons plus een corridor nog wel zitten. Maar met heel Wallonië erbij verliest het land gewoon een deel van zijn dynamiek. Wallonië zal de economische en maatschappelijke vooruitgang van het land constant belemmeren door massaal PS te stemmen, geld te eisen, Frans te propageren, en ons voor nazi's uit te maken.

Ik pas ervoor.
Walen vragen geen geld omdat zij Walen zijn maar omdat zij gevangen zitten in een rood profiteursregime. De Walen schelden ons niet voor nazis, dat zijn vooral de Brusselaars. Waar plaatst u het Légion Wallon en Degrelle in hun discours ?

Zet de PS droog en de sfeer zal veranderen. In Wallonië en tussen de regios. De Walen zijn niet lui, zij zijn verdwaald in de politiek van het geldbejag. De opdracht is de PS kraken, ten koste van België als het moet.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 30 november 2008 om 14:54.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 15:27   #43
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wallonië bij de Nederlanden willen betrekken zou mijns inziens van weinig geschiedkundige inzicht getuigen. Het gebied heeft nota bene de Belgische revolutie veroorzaakt, bij Frankrijk willen aansluiten, Vlaanderen decennialang gekoloniseerd, en probeert nog steeds Vlaanderen's zelfontplooiing tegen te houden.

Economisch, geografisch, etnisch, cultureel, en linguïstisch gezien heeft het ook niets met de Nederlanden te maken en alles met de Romaanse wereld (voornamelijk Frankrijk).

Een Wallonië binnen de Nederlanden kan alleen werken als de Walen geen geprivilegieerde positie krijgen. Iets wat zij nooit zullen accepteren.
Een federaal-organische eenheid mét Wallonië erbij zie ik in elk geval meer zitten dan Vlaanderen bij Holland. Federaal-organisch met grote mate van culturele en economische zelfstandigheid voor de Friezen, Vlamingen, Walen én met een toenadering op diverse vlakken tot Duitsland waar we van oudsher mee verwant zijn via de taal en economie.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 15:48   #44
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Een federaal-organische eenheid mét Wallonië erbij zie ik in elk geval meer zitten dan Vlaanderen bij Holland. Federaal-organisch met grote mate van culturele en economische zelfstandigheid voor de Friezen, Vlamingen, Walen én met een toenadering op diverse vlakken tot Duitsland waar we van oudsher mee verwant zijn via de taal en economie.
Leer eens onderscheid maken tussen Nederland en Holland. Holland bestaat uit 2 provincies, Nederland uit 12. Ik gebruik ook in ieder geval in de schrijftaal consequent Vlaanderen en Vlamingen en niet Belgie en Belgen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 17:00   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Wat ver gezocht allemaal en niet relevant in een hedendaags kader.
Oud 30 november 2008, 17:30   #46
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Leer eens onderscheid maken tussen Nederland en Holland. Holland bestaat uit 2 provincies, Nederland uit 12. Ik gebruik ook in ieder geval in de schrijftaal consequent Vlaanderen en Vlamingen en niet Belgie en Belgen.
Je haalt me de woorden uit de mond. Je zou denken dat dat toch inmiddels wel duidelijk is. Moet je hier eens een Franstalig en Waals door elkaar halen krijg je meteen de (terechte) preek.

Maar het verschil tussen Holland en Nederland ontgaat nog een aantal.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 18:50   #47
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je haalt me de woorden uit de mond. Je zou denken dat dat toch inmiddels wel duidelijk is. Moet je hier eens een Franstalig en Waals door elkaar halen krijg je meteen de (terechte) preek.

Maar het verschil tussen Holland en Nederland ontgaat nog een aantal.
Klopt van allebei. Maar toch wordt heel Nederland vaak in buitenland en zeker in het vlaams als "Holland" aangesproken. Ook staat meestal op camions cq vrachtwagens het woord "Holland" terwijl iedereen weet dat Nederland bedoelt wordt. Of het staat int engels vermeld: The Netherlands.
Hoe komt dat dan zo?
Oud 30 november 2008, 19:22   #48
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Hoe komt het toch dat die oude Waalse cultuur en taal (maar ook het Picardisch) zou wordt overheerst door La Grande Nation.
Laatgenoemde land heeft ook diverse andere talen min of meer in de ban gedaan.
Hoe komt het toch dat Fries min of meer folklore geworden is in Friesland?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 19:24   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
U zegt dat Wallonië een deel van Frankrijk is? Anders klopt de vergelijking niet.
Oud 30 november 2008, 20:30   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fries is, in tegenstelling tot het Waals, helemaal geen folklore geworden. Fries is een levendige taal die gebruikt wordt in onderwijs, administratie, gerecht, bestuursraden, enz. Er is een openbare radio die uitsluitend in het Fries uitzendt en er zijn ook tv-uitzendingen in het Fries waarvan bepaalde programma's zelfs door de nationale openbare omroep(en) worden overgenomen (zij het wel met ondertiteling). Er is ook een groter taalbewustzijn gegroeid, terwijl het Fries nu vanzelfsprekend is geworden in het straatbeeld (iets wat vroeger zeker niet het geval was, want toen vonden zelfs Friestaligen dat Nederlands de enige schrifttaal hoorde te zijn).

Afgezien van enkele zeldzame Waalstalige borden en uitzonderlijke Waalse missen, is de toestand van het Waals in vergelijking tot het Fries heel schrijnend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 20:36   #51
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fries is, in tegenstelling tot het Waals, helemaal geen folklore geworden. Fries is een levendige taal die gebruikt wordt in onderwijs, administratie, gerecht, bestuursraden, enz. Er is een openbare radio die uitsluitend in het Fries uitzendt en er zijn ook tv-uitzendingen in het Fries waarvan bepaalde programma's zelfs door de nationale openbare omroep(en) worden overgenomen (zij het wel met ondertiteling). Er is ook een groter taalbewustzijn gegroeid, terwijl het Fries nu vanzelfsprekend is geworden in het straatbeeld (iets wat vroeger zeker niet het geval was, want toen vonden zelfs Friestaligen dat Nederlands de enige schrifttaal hoorde te zijn).

Afgezien van enkele zeldzame Waalstalige borden en uitzonderlijke Waalse missen, is de toestand van het Waals in vergelijking tot het Fries heel schrijnend.
Ik was enkele maanden geleden in Leeuwarden en omstreken. In het straatbeeld amper iets te merken van het Fries.

Op de site van Cambuur Leeuwarden vind je geen woord in het Fries ( http://www.cambuur.nl/cambuur/ )

Ook op http://www.sc-heerenveen.nl/ is alles in het Nederlands.

Het is zoals in Frans-Vlaanderen. Het bewustzijn groeit en men zwaait er met de vlag van Vlaenderen of Friesland, maar veel verder gaat het niet.
Oud 30 november 2008, 20:56   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was enkele maanden geleden in Leeuwarden en omstreken. In het straatbeeld amper iets te merken van het Fries.

Op de site van Cambuur Leeuwarden vind je geen woord in het Fries ( http://www.cambuur.nl/cambuur/ )

Ook op http://www.sc-heerenveen.nl/ is alles in het Nederlands.

Het is zoals in Frans-Vlaanderen. Het bewustzijn groeit en men zwaait er met de vlag van Vlaenderen of Friesland, maar veel verder gaat het niet.
Ik stel voor dat u eens naar het Friese platteland trekt. Of dat u eens een lagere school in Friesland (wat ik vroeger al gedaan heb bij een schooluitwisseling). U zal er Fries horen praten. En veel. Door alle generaties.

De situatie is gewoonweg niet te vergelijken met Frans-Vlaanderen waar de taal nog slechts gesproken wordt door een steeds kleiner wordende oudere taalgroep. Fries echter wordt gesproken door jong als oud.
Oud 30 november 2008, 21:07   #53
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat u eens naar het Friese platteland trekt. Of dat u eens een lagere school in Friesland (wat ik vroeger al gedaan heb bij een schooluitwisseling). U zal er Fries horen praten. En veel. Door alle generaties.

De situatie is gewoonweg niet te vergelijken met Frans-Vlaanderen waar de taal nog slechts gesproken wordt door een steeds kleiner wordende oudere taalgroep. Fries echter wordt gesproken door jong als oud.
Hoeveel volk woont er daar op het platteland?
Het zijn de steden die toonaangevend zijn.
Oud 30 november 2008, 21:15   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel volk woont er daar op het platteland?
Het zijn de steden die toonaangevend zijn.
Schijnbaar gaat u uit van uw eigen fantasiewereld. Ik ga voor de eenvoud uit van de werkelijkheid. Enerzijds mijn eigen ervaringen (in die lagere school hoorde ik kinderen op de speelplaats in het Fries met elkaar praten, terwijl bepaalde lessen eentalig Fries waren), maar ook van cijfermateriaal.

Enige jaren geleden heeft een Nederlandse universiteit een taalonderzoek gevoerd in de provincie Friesland. Hieruit bleek dat de overgrote meerderheid van de inwoners het Fries begreep, terwijl meer dan 70% de taal kon spreken. Tevens bleek dat het Fries dominant is als dagelijkse omgangstaal op het platteland, terwijl er in de steden een belangrijke minderheid die taal gebruikt als omgangstaal.

Deze toestand is heel anders in Frans-Vlaanderen, waar nog slechts een onbeduidende kleine minderheid de taal als dagelijkse omgangstaal over de leeftijdsgrenzen gebruikt, en het begrip bji de overgrote meerderheid zo goed als tot nul is herleid.

Fries is daarenboven een vast onderdeel in alle scholen in de provincie Friesland waar Nederlands de voertaal is. Scholen hebben ook de mogelijkheid het gebruik van het Fries uit te breiden tot andere vakken. In Frans-Vlaanderen kunnen ze van zoiets slechts dromen. Fries is tevens een officiële taal in Friesland, zodat alle teksten in het Fries ook wettig en rechtsgeldig zijn. Friestaligen kunnen zich in het Fries richten tot alle niveaus van het bestuursapparaat. Zaken die men in Frans-Vlaanderen zelfs gewoon onmogelijk acht.
Oud 30 november 2008, 21:17   #55
ULTRABELGISCH
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Schijnbaar gaat u uit van uw eigen fantasiewereld. Ik ga voor de eenvoud uit van de werkelijkheid. Enerzijds mijn eigen ervaringen (in die lagere school hoorde ik kinderen op de speelplaats in het Fries met elkaar praten, terwijl bepaalde lessen eentalig Fries waren), maar ook van cijfermateriaal.

Enige jaren geleden heeft een Nederlandse universiteit een taalonderzoek gevoerd in de provincie Friesland. Hieruit bleek dat de overgrote meerderheid van de inwoners het Fries begreep, terwijl meer dan 70% de taal kon spreken. Tevens bleek dat het Fries dominant is als dagelijkse omgangstaal op het platteland, terwijl er in de steden een belangrijke minderheid die taal gebruikt als omgangstaal.

Deze toestand is heel anders in Frans-Vlaanderen, waar nog slechts een onbeduidende kleine minderheid de taal als dagelijkse omgangstaal over de leeftijdsgrenzen gebruikt, en het begrip bji de overgrote meerderheid zo goed als tot nul is herleid.

Fries is daarenboven een vast onderdeel in alle scholen in de provincie Friesland waar Nederlands de voertaal is. Scholen hebben ook de mogelijkheid het gebruik van het Fries uit te breiden tot andere vakken. In Frans-Vlaanderen kunnen ze van zoiets slechts dromen. Fries is tevens een officiële taal in Friesland, zodat alle teksten in het Fries ook wettig en rechtsgeldig zijn. Friestaligen kunnen zich in het Fries richten tot alle niveaus van het bestuursapparaat. Zaken die men in Frans-Vlaanderen zelfs gewoon onmogelijk acht.
De Friezen hebben dus zowaar faciliteiten in Friesland
ULTRABELGISCH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 21:21   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ULTRABELGISCH Bekijk bericht
De Friezen hebben dus zowaar faciliteiten in Friesland
Neen, want in Friesland is het Fries medeofficiële taal. In de Vlaamse faciliteitengemeenten is het Nederlands de enige officiële taal. Frans wordt slechts bij uitzondering en op vraag van de burger gebruikt.

In Friesland mag een gemeenteraad in het Fries gebeuren. In een Vlaamse faciliteitengemeente is een gemeenteraad in een andere taal dan het Nederlands rechtsongeldig.
Oud 30 november 2008, 21:31   #57
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mocht het er echt leven dan zouden de websites van Cambuur en Heereveen (heeft de Friese vlag als symbool) ook (gedeeltelijk) in Fries opgesteld zijn.

De site van FC Barcelona heeft wel de keuze voor Catalaans.
Oud 30 november 2008, 21:34   #58
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel Fries lees je bijvoorbeeld hier:

http://www.debasisheerenveen.nl/
Oud 30 november 2008, 21:35   #59
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Klopt van allebei. Maar toch wordt heel Nederland vaak in buitenland en zeker in het vlaams als "Holland" aangesproken. Ook staat meestal op camions cq vrachtwagens het woord "Holland" terwijl iedereen weet dat Nederland bedoelt wordt. Of het staat int engels vermeld: The Netherlands.
Hoe komt dat dan zo?
Dat is historisch zo gegroeid omdat Holland de meest invloedrijke provincie was, die bovendien nagenoeg het monopolie op de zeevaart had (met friesland en zeeland). Met name in de Angelsaksische wereld wil men dus Holland en Nederland wel eens verwarren. Holland bekt ook lekkerder dan Nederland in sommige talen.
Maar hier op dit forum gaat het vaak om gevoeligheden, en om mensen die beter zouden moeten weten. Daarvan mag je dus wel verwachten dat ze een Waal geen Vlaming noemen en een Nederlander niet automatisch een Hollander.
Tenzij iemand andere bedoelingen heeft.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 21:37   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mocht het er echt leven dan zouden de websites van Cambuur en Heereveen (heeft de Friese vlag als symbool) ook (gedeeltelijk) in Fries opgesteld zijn.

De site van FC Barcelona heeft wel de keuze voor Catalaans.
Nogmaals, doe hetzelfde als ik: ga eens op vakantie naar Friesland. Of ga eens tijdens de recreatie op een speelplaats van een lagere school staan... en luister.

Indien het Fries niet zou leven, waren er al die wettelijke disposities niet. Al evenmin zou er zoiets als een Omrop Fr^yslan zijn. Enz.

Wat u ook niet schijnt te zien, is dat de situatie in Friesland niet van dezelfde aard is als Frans-Vlaanderen en al evenmin als die in Catalonië. Friezen zien in het Nederlands geen taal van de vijand. Voor veel Friestalige Friezen (eigenlijk zijn het tweetaligen van huis uit) is het Nederlands ook hun taal. Voor veel Catalanen is dat wel eventjes anders ten opzichte van het Castilliaans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be