![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je betekent maar iets in het parlement als je kiezers hebt. En de ene lijkt dat beter te kunnen dan de ander. |
||
![]() |
![]() |
#42 |
Burger
|
![]() Als er ooit een referendum komt, komt het erop aan de juiste vraag te stellen. Niet botweg "Wil je dat Vlaanderen onafhankelijk wordt?". Maar eerder iets in de zin van "Wil je elk jaar 25.000€ per persoon de taalgrens blijven oversturen?"
Maar of er ooit een referendum ter zake zal komen is zeer twijfelachtig. De Vlaamse politici moeten braaf rechtop zitten en pootjes geven aan Di Rupo. Waarom wordt de onafhankelijkheid niet op tafel gegooid tijdens regeringsonderhandelingen, wanneer Wallonie weer eens geld nodig heeft? Schrik dat ze het koningshuis tegen de schenen stampen? |
![]() |
![]() |
#43 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Klingon
Dat het Blok best eens eerst een referendum houdt onder haar kiezers. Opiniepeilingen hebben reeds eerder uitgewezen dat de BLOK kiezer in overgrote meerderheid voor een koningshuis is.
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De Garde
Ik zal zonder enig voorbehoud bij een referendum voor Vlaamse onafhankelijkheid stemmen. En ik hoop dat de Blok kiezer dat ook zal doen.
#45 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Waar wacht trouwens het BLOK op om haar eisen publiekelijk bekend
te maken voor regeringsdeelname. Het standpunt van N-VA is duidelijk bepaald, ze wil stap voor stap naar Vlaamse onafhankelijkheid streven. De overige partijen kennen dit N-VA standpunt voor deelname aan een Vlaamse regering. Waarop wat het BLOK, 13 juni komt dichtbij.
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Het is niet omdat je zegt dat je niet mee wil zitten in een belgische regering tenzij om de splitsing te regelen dat je vanuit de oppositie geen voorstellen in de goede richting (verdere federalisering als tussenstap) kan maken of steunen. De N-VA had tot voor kort ook 0% vooruitzichten op beleidsdeelname en heeft nog altijd 0% vooruitzichten op federale deelname tenzij ze ook de laatste restanten van hun programma overboord gooien. Wat dit wel wil zeggen imo is dat je je basisprogramma niet wil afzwakken en zo je eigen partij verscheuren. Dat belet geenszins voorstellen die al een verbetering zijn te steunen of te maken. Verantwoordelijkheid afschuiven noem ik dat niet. Ter illustratie kan je kijken naar hoe de VU verscheurd is geweest en waar de N-VA nu al voor moet opletten. Bind eenmaal in op het vlak van vlaamse autonomie en je geeft het signaaal dat dat geen breekpunt meer is. Dan is er geen weg meer terug en sorry maar je partij gaat daaraan kapot. En voor wat? Als ik de prestaties van de VU bekijk dan kom ik tot de conclusie dat er vooral 1. heel veel geld betaald is voor een klein beetje federalisering, voornamelijk op onbelangrijke punten 2. en dat vlaamse onafhankelijkheid er geen stap dichter door is gekomen 3. dat de partij kapot is gegaan aan de verscheuring tussen de postjespakkers (die zichzelf de pragmatici noemden) en degenen die écht voor de vlaamse belangen opkwamen en tenslotte 4. dat de franstaligen onevenredig veel politieke macht hebben gekregen door dat kleine beetje federalisering. Dat is zoiets als een terminale patient wat morfine geven en een zeer gepeperde rekening, maar aan de essentie is er niks veranderd. Verdere federalisering is een stap in de goede richting, maar de belangrijke zaken zullen door de franstaligen nooit gesteund worden. Wat kruimels en er foruinen voor betalen? Nee dank u, dat heeft m.i. vlaanderen helemaal niks opgebracht, misschien is het zelfs slechter af dan voordien nu. 2. Gezien je verder vrij verstandig lijkt weet je evengoed als ik dat het CS veel meer is dan geen coalitie willen vormen. Het houdt in dat eender wek voorstel van het VB op voorhand afgeschoten wordt ongeacht de inhoud gewoon omdat het van het VB komt. |
|
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Rr00ttt
Als ik u goed begrijp is het BLOk akkoord met N-VA, om via een stap voor stap strategie verdere stappen te zetten naar meer Vlaamse zelfstandigheid. Maar schijnbaar durft ze dit niet luidop zeggen. Nochtans zal het BLOK voor 13 juni kleur moeten bekennen en aan de kiezer zeggen onder welke voorwaarden ze in een Vlaamse regering wil stappen. De standpunten van N-VA voor regeringsdeelname zijn duidelijk op tafel geworpen, nu nog wachten op die van het BLOK.
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat betekent niet dat als er de mogelijkheid is om weer is wat kruimels te krijgen en de kostprijs daarvoor redelijk is dat je dat niet kan steunen. Ik geloof echter nooit dat België ooit een echte federale staat kan worden want aan de andere kant van de taalgrens zijn ze daar absoluut niet in geïnteresseerd, het PS-profitariaat heeft daar veel te veel macht voor én veel te veel bij te verliezen. Een stap voor stap strategie klinkt misschien wel mooi en pijnloos, maar de grote fout in die manier van denken is dat ze veronderstelt dat er aan de andere kant van de taalgrens een partner te vinden is voor die strategie. En die is er eenvoudig weg niet. Ik begrijp niet hoe je daar zo blind voor kan zijn. De franstaligen zeggen zelf dat zodra er aan de belangrijke punten geraakt wordt om te federaliseren voor hen belgië niet meer hoeft. M.a.w. de onderhandelingsbereidheid is daar NUL. En dan sta je daar met je mooie stap voor stap strategie... |
|
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het verhaal bevestigt wat ik al eeuwen geleden zei. De N-VA wordt verpletterd door het confederale CD&V. Geert Bourgeois is één van de pionnen op het schaakspel van Leterme.
Er bestaat geen [size=6]N-VA [/size]meer!!!
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U bent naïef! N-VA betekent niets meer, want er schiet niets meer van over.
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ja ok, het kartelgenootje van Cd&v misschien. Maar wat blijft er van de ideologie over? Kan je dat eens uitleggen?
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#55 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#56 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#57 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#58 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#59 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben een VLAMING, en ben er fier op. Maar ben beschaamd dat er op mijn paspoort staat dat ik Belg ben.
Fleuri
#60 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat: