![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Schepen
|
Citaat:
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Franke Fritz, dat controleren is niet moeilijk, kost alleen tijd, daar alle vuurwapens met enige bruikbaarheid als verweerwapen vergunningsplichtig zijn.MAW alle echte schutters/verzamelaars zijn makkelijk controleerbaar.Wegens dat men de adressen heeft.
Het zijn criminelen die dingen misdoen met vuurwapens... en die controleren, da's wat veel gevraags.
|
|
|
#43 |
|
Vreemdeling
|
Dank U allemaal voor uw reacties. Ik denk dat we allemaal ongeveer op dezelfde golflengte zitten. Wat "controle" betreft, daar heb ik toch zo mijn twijfels. In mijn geval is dat een keer of drie per jaar een bezoek van een inspecteur die zelf wapenverzamelaar is en weet waarover hij praat; het gebeurt op een uiterst vriendelijke manier, maar de controle is effectief. Maar ik heb me laten vertellen dat dit lang niet overal het geval is. In sommige gemeentes worden de verzamelaars als criminelen aanzien, elders is de "control" een gelegenheid tot een gezellig babbeltje rond een pint. Dus daar scheelt er ook iets aan de manier waarop de wet toegepast wordt. (En wie zal DAT controleren ?)
Nogmaals, ikzelf ben geen schutter, alleen verzamelaar van 19de eeuwse amerikaanse en luikse vuurwapens. Dus heb ik een aantal vrije wapens en een aantal vergunde wapens. Dat is in mijn ogen bullshit. Voor een Italiaanse moderne replica van bvb een Remington 1858 dient men een vergunning te hebben; voor het originele exemplaar niet. Wel, ik kan garanderen dat AL mijn originele wapens, hoe oud ze ook zijn, nog allemaal perfect kunnen schieten en dus even "gevaarlijk" kunnen zijn als hun moderne afstammelingen. Een wapen dat niet kan schieten is als een auto zonder motor, en dus waardeloos, ook voor de verzamelaar die het nooit gebruikt. Daarom zou ik dus pleiten voor véél meer toegankelijkheid voor de aanschaf van wapens, maar ook voor een verplichte registratie van alle wapens. Die categoriën zoals ze nu bestaan (oorlogswapens, verweerwapens, wapens voor wapenrekken) zijn gewoon bullshit. Er zijn alleen vuurwapens, blanke wapens en zwarte wapens. Met een vrije aankoop (na een normaal sociaal onderzoek uiteraard) en een verplichte registratie zullen controle en follow-up veel efficiënter zijn. En de munitie kan men ook nog volgens het huidig systeem blijven toestaan. En sorry, maar de risico's die een inbreker kan lopen neergeschoten te worden kan mij persoonlijk niet deren. Hij moet er maar niet aan beginnen. En om terug te komen op de "vrije" wapens: waarom is bvb een pistool van Clement, mod 1903, in 7,65 of 6,35 centraalvuur vrij, terwijl een FN Browning 1900, 1910 of 1922, eveneens in 7,65 centraalvuur, dat niet is ? Waarom is een (zeldzame) revolver Webley Fosbery .455 vrij, en een gewone Webley MkIII, zelfde caliber, of een Colt New Service niet ? Kan iemand mij de logica van die situatie uitleggen ? |
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De meeste wapenbezitters zijn jagers en sportschutters en die zijn onderhevig aan de wet. Die wet zegt dat een wapen ongeladen en afgescheiden van de munitie moet bewaard worden. Het grootste deel van de andere gevallen zijn illegale wapens en daar heeft zelfs de strengste wet geen invloed op. |
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
TigerMoth.
Dat de controles niet altijd even effectief zijn is best mogelijk, maar dat maakt de wet nog geen slechte wet. We zijn het erover eens dat er een pak onlogische zaken instaan op het gebied van de indeling van de wapens. Bij mijn weten zijn echter geen wapens te koop zonder registratie. Ooit was dat anders maar dan zijn dat nu illegale wapens. |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat jullie steeds de VS aanhalen getuigt van weinig kennis ter zake. De wapenwetgeving in België is op geen enkele manier te vergelijken met die in de VS. Die wetgeving verschilt in de VS trouwens heel sterk in de verschillende staten. |
||
|
|
|
|
|
#48 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
In de VS zijn die twee zo goed als onbestaande.
|
|
|
|
#49 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik heb tijdens mijn legerdienst met veel verschillende vuurwapens leren omgaan: GP, FAL, MAG, .30, .50, 25 mm kanon, en nog zwaarder geschut. Als KRO bij de Pantserinfanterie stond ik met mijn peloton op de schietstand tot het mijn oren uitkwam. Tijdens de vele maneuvers in Duitsland, dikwijls met scherpe munitie, heb ik respect geleerd voor "veiligheidsmaatregelen". Ik heb nu geen vuurwapen in huis, maar de dag dat ik me bedreigd voel en niet meer in staat mijn gezin, mijn huis en mezelf te beschermen, dan schaf ik me er een aan. Waarschijnlijk een 9 mm GP of iets dergelijks (dus geen .50 op mijn dak tegen het nachtlawaai
|
|
|
|
#50 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zijn ook staten in de VS waar de wapenwet wel streng is. |
||
|
|
|
|
|
#51 |
|
Vreemdeling
|
Hello,
genoeg gezever over het feit dat vrij wapenbezit meer of minder ongevallen zal veroorzaken. Alles veroorzaakt ongevallen, en de stelregel DOM DOEN DOET PIJN gaat dan ook steeds op. Mijn zakmes heeft al ettelijke sneetjes veroorzaakt, maar zonder zouden heel wat ongemakken niet opgelost geraakt zijn. Ik ga er van uit dat wij onze samenleveing moeten opbouwen rond "normale" mensen en niet de uitzonderingen. We gaan ook geen kelders verbieden omdar er eens DUTROUX was. Verbieden is trouwens steeds symptoombestrijding, en geen oplossing voor onderliggende problemen. In ons land worden veel zelfmoorden gepleegd. Het verbieden (het is trouwens verboden) veranderd daar geen fluit aan. Iedereen moet dus het recht heben om zichzelf en de zijnen te verdedigen. Wat je daarvoor gebruikt is van ondergeschikt belang. Ik heb zelf een zwarte gordel in een gevechtssport, maar na een blessure stelt dat niet veel meer voor. Geef mij dan maar iets anders. Dat de vuurwapens hoe langer hoe meer door wiewa's gebruikt worden heeft alles te maken met de zieke mentaliteit van de betreffende personen. Moeten we niet eens wat sleutelen aan opvoeding en mentaliteit? Het is niet omdat je een vuurwapen hebt dat je gek doet, het is omdat je gek bent dat je iets met vuurwapens doet. Ik wordt ziek van al het betuttel door wettenmakers die meestal populair willen zijn. Snelheidsovertredingen los je niet op met superboetes zonder pakkans. Bij een hoge pakkans heb je geen superboetes nodig. In de VS kennen ze geen ellendige verkeersdrempels, maar wel een hoge pakkans bij snelheidsovertredingen. Volgens mij moet iedereen participeren in een veilige maatschappij. Maar aangezien de maatschappij daar niet meer zelf kan voor zorgen moeten wij helpen. Het bezit van een wapen is een democratisch recht. Er van uitgaan dat een bezitter van wapens minder te vertrouwen is dan de overheid (leger, politie) staat gelijk met zeggen dat alleen mensen in overheidsdienst of verkozenen eerbare burgers zijn. Ik weet wel beter. Oorlogen worden niet gevoerd door wapens, maar door politici. Tenslotte ga ik er wel van uit dat er net zoals verkeersopvoeding ook "wapenopvoeding"moet bestaan en aangezien oefening kunst baart, zou elke wapenbezitter bezitter regelmatig moeten oefenen op een schietstand Minder wetten, meer gezond verstand.
|
|
|
#52 |
|
Parlementslid
|
het GROTE probleem hier is "België"......
de illegalen kunnen (of durven) ze niet pakken, dus gaan ze achter de brave burger aan die alles laat registreren en die worden dan nog een beetje extra gekl**t !
|
|
|
#53 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik zie niet in hoe dat op te lossen: per straat massale huiszoekingen? Het kot zou rap te klein zijn en terecht. Illegalen met illegale wapens, jaja, dat is ook vervelend. ivm accidenten/opvoeding: noem me grof, maar me dunkt dat mensen die hun wapen geladen en wel binnen handbereik van hun kinderen houden, ook javel en ammoniak in een Fanta-fles (in de frigo?) bewaren. TigerMoth: altijd leuk mensen met kennis van zaken te kennen, ik dacht dat men vooral de handvuurwapens aan strengere banden had gelegd wegens meer kans op bandietenstreken daarmee. Weeral iets bijgeleerd, dank u!
|
|
|
|
#54 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ingeschreven, op vergunning gekochte vuurwapens zijn maar heel zelden betrokken bij misdaden die puur uit winstbejag begaan worden.
|
|
|
#55 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
ahem
enkel de openbare orde zou wapens mogen dragen en daarmee bedoel ik de politie. ik denk dat ons leger zich moet concentreren op zandzakjes leggen en logistieke taken, zoals transport en crisismanagement als er rampen uitbreken volgens mij bewijzen we de mensheid een grotere dienst door pakweg in India de slachtoffers van een aardbeving te gaan opsporen, dan door gewapend op te treden in een conflict... We gaan toch naar een Europese defensie, wel, laat de grote landen maar vechten en laat het logistieke aan ons over wat betreft civiele bescherming: dat zou toch dringen moeten fuseren met leger en brandweer, die civiele bescherming. En dan hebben we één grote hulpdienst (die ook internationaal kan optreden) en één grote ordedienst ik herhaal: énkel de ordedienst zou wapens mogen hebben zelfs pepperspray en zo zouden verboden moeten worden voor niet-agenten zo is het overigens des te gemakkelijker om misdaad op te sporen: u hebt een wapen? bon, dan is het bij deze geconfiskeerd- dus niet langer gezever over 'tis om te jagen op hazen' of 'tis omdak mij anders nie veilig voel 's nachts' als je een wapen in huis hebt, ben je voor jezelf het grootste gevaar, denk ik. Alle schietpartijen gebeuren met vuurwapens, en die zijn niet allemaal illegaal aangekocht of zonder vergunning verkregen ... neen, wapens allerhande moeten verboden worden let op: wettige zelfverdediging mag voor mij wel worden uitgebreid tot verdediging van ANDERMANS lijf en leden niet van bezittingen, dat vind ik maar wat kapitalistisch en primitief
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
de rest is crap uit het boekje van disarma, waarvan er een slecht kopietje in E.vW'ts breintje zit.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
.Het is nu reeds zo dat alleen de politie wapens mag dragen. U beweert dat een volledig wapenverbod het gemakkelijker zou maken om de misdaad op te sporen. Hoe naïef. Niemand mag een wapen dragen maar het gebeurd blijkbaar zelfs op school. Peperspray is trouwens een verboden wapen. Waarom wordt er niet tegen opgetreden, het is verboden. Geloof mij vrij, het gaat niet over legale wapens wanneer een misdaad gepleegd wordt. |
|
|
|
|
|
|
#58 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Percalion, raad es welke taken ons land binnen NAVO-verband heeft? hint: 't begint met een "l..." en eindigt op "...ogistiek" ivm alle wapens verbieden: mensen maken mekaar af sinds Kaïn & Abel. Met of zonder wapens, kwestie van uw handen vuil maken of niet...
|
|
|
|
#59 | ||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zucht, Percalion
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Veilige manier om een wapen te vervoeren, en veel gedaan door sportschutters. Wapen en munuitie in afzonderlijke ,met slot afgesloten koffertjes en bij voorkeur met trekkerslot. Nu nog de criminelen met illegale wapens daarvan doordringen.En neen, een verzamelaar die de Luger van grootpa aan de muur heeft hangen is geen misdadiger.Een leuke jongen die een keukenmes onder je neus houd met de duidelijke eis van je materiele goederen af te geven, sigaretten, vuurtje, portefeuille en GSM-da's een crimineel. Citaat:
Het feit dat iemand dan toch in zo'n situatie een vuurwapen zou gebruiken, wijst op moord met voorbedachte rade. En de opslagmethode is perfect controleerbaar , aangezien wapens op vergunning perfect geweten zijn waar te vinden.Dus de controle van niet illegale vuurwapens is veel makkelijker. Citaat:
Kortom veel groepen. Citaat:
Oftewel Percalion, hetgeen Disarma aanhaalt als argumenten zijn op dit forum alleen al een paar tientallen keren weerlegt.
|
|
|
|
#60 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|