![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Je gaat me toch niet vertellen dat je die films kan vergelijken? Anders mag je me nu de gelijkenissen tonen in: 1.) de bedoeling van de regisseur, 2.) de plaats en functie van geweld in de film en 3.) de puur technische uitwerking (fotografisch gezien, decors, soundtrack, aandacht voor detail).
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De film is in één woord samen te vatten: bloed.
Of nee, twee woorden: véél bloed. Zonde van het filmticket |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De essentie heb ik met al dat bloed niet kunnen zien, vrees ik.... Ach, eigenlijk hoort deze film thuis in het rijtje van LOTR, Mars Attacks, Independence Day,... Fantasiewezens in een fantasiewereldje... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#46 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou makkelijker moeten worden om die kerkleiders te verbieden. Kerkleiders moeten met hun tijd mee, of er van tussen uit !
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Nu je kan de film slecht vinden, maar de kritiek van overdreven geweld vind ik vrij belachelijk. Dezelde mensen die dat zeggen, hemelen Kill Bill op (en pas op, ik vind dat zelf ook een schitterende film). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dus men kan wel zeggen dat de film de booschap mist. Dit aspect komt er niet in voor, het is eerder het visualeren van de horror (zoals C uit W zegt).
![]() |
![]() |
#49 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Normaal ben ik vrij ongevoelig voor hypes, en het was dan ook enkel op aandringen van filmfreak-zoon (net te jong om probleemloos de +16-kassa te passeren) dat ik alsnog deze omstreden prent consumeerde.
Het verhaal kennen we allemaal via onze opvoeding: De prent start in de hof van olijven waar Jezus in zware paniek verkeert, omdat hij als politieke oproerling tegen teveel schenen aanschopte en de bui voelt hangen. Judas brengt Caïfas op Jezus' spoor. De hogepriester arresteert zijn 'luis in de pels' en beschuldigt hem van godslastering. Niet moeilijk gezien Jezus' voor die tijd omstreden denkbeelden. Caïfas probeert op listige wijze, Pilatus, de Romeinse landvoogd voor zijn kar te spannen, door te insinueren dat Jezus ook aan het gezag van de Romeinse keizer wil tornen. Dan volgt de geseling, marteling, bespotting, beschimping, kruisgang en sterfscène aan het kruis. Dit alles in beeld gebracht met een onwaarschijnlijke karrevracht expliciet geweld, sadistische bloederige scènes, en weerzinwekkende wreedheden. Niet echt mijn kopje thee, maar waarschijnlijk niet volledig bezijden de historische waarheid. De karakters: Over het algemeen vrij stereotiepe en monomane figuren. ![]() ![]() ![]() ![]() Desondanks blijft Jezus volharden in zijn megalomanie. Bijna tot in de dood. Met het ultieme einde voor ogen, komt de vonk van diep inzicht over deze gekastijde man: "Heer, waarom hebt ge mij verlaten????" Ik had het hem kunnen wijsmaken, en hem massa's mizerie besparen........ Zoniet zijn hemelsche vader. Die presteert het wél nog om de 'slechte moordenaar', die terecht spot met Jezus' zinloze lijden en goedgelovige vertrouwen in een niet bestaande beschermende god, een bloeddorstige kraai op zijn kruis te sturen om hem de ogen te doen uitpikken. Finaal laat hij het ook nog eens fiks stormen (zoals alle religies: veel windmaken) en doet terloops nog eventjes de aarde beven en de tempel wat averij oplopen. Zijn zoneke mag echter rustig als een homp saignante filet américain aan het kruishout sterven en bederven. ![]() De enige die op geloofwaardige wijze verrees: uw verslaggever uit zijn cinémazetel......... Mijn gedacht: Talloze zinloos bestede Euro's armer: de hype over de prent is volkomen onterecht. Ik sluit me aan bij wat in de openingspost geciteerd werd: Citaat:
Jezus werd (in de film) niet het slachtoffer van het Joode volk doch van de politieke intriguesvanwege Joodse machthebbers: de hogepriester, de elkaar beconcurrerende sekten én deels de slappe vermoeid-gedégouteerde Romeinse landvoogd. De reactie van allen, is zoals ik hoger formuleerde enigszins verklaarbaar, het buitengewone geweld waarschijnlijk eigen aan de tijd. Wij zijn beschaafder. Onze politieke wederstrevers schakelen we simpelweg, zonder bloedvergieten via een proces uit. ![]() Vivan 'The life of Brian' (Monty Python-emotioneel completer, rijper én evenwichtiger), of zelfs Zefirelli's 'Last temptation of Christ' (verfrissende originele invalshoek) Belgische religieuze leiders negatief over The Passion??? De Supe®staaf niet minder. ![]() Slaapwel. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Deze film is grensverleggend. Wij interpreteren die niet in zijn juiste context. Als we er binnen 10 jaar op zouden terugkijken, dan gaan we dat met andere ogen zien.
De hype nu gaan we dan ook belachelijk vinden.
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() De fransiscanen wouden ook een soortgelijke film. Da gaat trauma's opleveren vooral wanneer franciscus zijn zijn voeten doorzeeft zijn.
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verwondert me dat een katholiek die film op die wijze draaide.
Lijden lijkt er zinlozer dan ooit door, zeker om het als fetish te gebruiken en er de hoogdagen van een religie aan op te hangen. Minder dan ooit begrijp ik waarom een zo wreedaardig geteisterd man, als opperste goed en te vereren item naar voor kan geschoven worden.......
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als de vos de passie preekt, boer past op uw kiekens!
Wat was de passie van Christus eigenlijk? Of moet ik daarvoor eerst dat bloed gaan bekijken?
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Perfect in beeld gebracht, door Mel Gibson, maar enkel ter vermaak van sadisten. Dan bestaan er andere kunstwerken die de gruwel van het verhaal overstijgen, hoewel de inspiratiebron dezelfde is. De filmen die mij persoonlijk beter bevielen haalde ik hierboven al aan. In de muziekwereld schreef J.S. Bach fraaie oratoria (Matheüs-Lucas-en Johannespassie) Enfin, moet allemaal kunnen wat mij betreft, doch ik zal er geen 2e maal gaan naar zien, en op DVD hoef ik het ding evenmin...........
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mattheuspassie= oratorium met als basis de tekst van het lijdensverhaal, etc; etc.
![]() |
![]() |