Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Welke formule gebruik je om de gevoelstemperatuur te berekenen?
formule van Siple 2 66,67%
formule van Steadman 1 33,33%
Aantal stemmers: 3. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2009, 11:10   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er is iets fundamenteels fout met die formules.
De gevoelstemperatuur kan nooit lager liggen dan de reële temperatuur (tenzij dat de luchttemperatuur hoger is dan 37° uiteraard, of dat er endotherme reacties zoals verdamping optreden).

Hoe hoger de windsnelheid en hoe beter geleidend de lucht, hoe meer de gevoelstemperatuur de reële temperatuur benadert (op een asymptotische wijze).

?

Als de lucht betere geleidend is zou ik net zeggen dat de gevoelstemperatuur DAALT omdat de lichaamswarmte sneller weg kan....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:13   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
?

Als de lucht betere geleidend is zou ik net zeggen dat de gevoelstemperatuur DAALT omdat de lichaamswarmte sneller weg kan....
Inderdaad. Dat is toch niet in tegenstelling tot hetgeen ik schrijf?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:17   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?

Ja, die temperatuur daalt, maar tot welke temperatuur?
Je kan toch nooit warmte aan de buitenwereld afgeven, als je gevoelstemperatuur lager zou zijn dan de reële temperatuur. Tenzij misschien d.m.v. een carnotcyclus...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 9 januari 2009, 11:31   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, die temperatuur daalt, maar tot welke temperatuur?
Je kan toch nooit warmte aan de buitenwereld afgeven, als je gevoelstemperatuur lager zou zijn dan de reële temperatuur. Tenzij misschien d.m.v. een carnotcyclus...
Uh ik volg even niet.

Mijn redenering: bij wind zal de thermische geleiding van de lucht toenemen waardoor de huid meer warmte verliest en de temperatuur van de huid zal dus dalen. Daarom voelt de wind kouder aan. En aangezien de wind ook direct deze warmte afvoert (itt tot bvb stilstaande luchtlagen) heb je daar ook geen positief effect van.

Wat klopt er hier niet in ? I'm confused....
Oud 9 januari 2009, 11:43   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uh ik volg even niet.

Mijn redenering: bij wind zal de thermische geleiding van de lucht toenemen waardoor de huid meer warmte verliest en de temperatuur van de huid zal dus dalen. Daarom voelt de wind kouder aan. En aangezien de wind ook direct deze warmte afvoert (itt tot bvb stilstaande luchtlagen) heb je daar ook geen positief effect van.

Wat klopt er hier niet in ? I'm confused....
In this house, we obey the laws of thermodynamics!

De wind kan maar warmte afvoeren zolang de gevoelstemperatuur hoger is dan de luchttemperatuur. Dat lijkt mij toch evident: warmte stroomt altijd van het warmste object naar het koudste object.
In het geval van oneindige windsnelheid of oneindig goed geleidende lucht, zal de gevoelstemperatuur dezelfde zijn als de luchttemperatuur. In alle andere (uitgezonderd die gevallen die ik eerder aangegeven heb) zal de gevoelstemperatuur hoger liggen dan luchttemperatuur.

Kijk.
Je neemt 3 "lagen". De eerste is de lucht. De luchttemperatuur is vandaag zo'n -5°.
De tweede laag is je huidoppervlak. Haar zenuwen meten de gevoelstemperatuur.
De derde laag is het lichaam, dat zo'n 37° is.
De gevoelstemperatuur zal dus in normale gevallen steeds tussen de luchttemperatuur en de lichaamstemperatuur schommelen.
Oud 9 januari 2009, 12:10   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In this house, we obey the laws of thermodynamics!

De wind kan maar warmte afvoeren zolang de gevoelstemperatuur hoger is dan de luchttemperatuur. Dat lijkt mij toch evident: warmte stroomt altijd van het warmste object naar het koudste object.
In het geval van oneindige windsnelheid of oneindig goed geleidende lucht, zal de gevoelstemperatuur dezelfde zijn als de luchttemperatuur. In alle andere (uitgezonderd die gevallen die ik eerder aangegeven heb) zal de gevoelstemperatuur hoger liggen dan luchttemperatuur.

Kijk.
Je neemt 3 "lagen". De eerste is de lucht. De luchttemperatuur is vandaag zo'n -5°.
De tweede laag is je huidoppervlak. Haar zenuwen meten de gevoelstemperatuur.
De derde laag is het lichaam, dat zo'n 37° is.
De gevoelstemperatuur zal dus in normale gevallen steeds tussen de luchttemperatuur en de lichaamstemperatuur schommelen.
Je hebt natuurlijk gelijk, we hebben geen warmtepomp. Maar fysiek gezien ga je het wel "kouder" aanvoelen. Maar je lichaam meet nooit de werkelijke luchttemperatuur en altijd deze grenslaag. Voor relatieve metingen zal je het dus kouder hebben bij wind als bij geen wind.

Maar nu snap ik wat je bedoelt, dus mission complete I guess
Oud 9 januari 2009, 12:13   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt natuurlijk gelijk

Maar nu snap ik wat je bedoelt, dus mission complete I guess
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be