Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Discussietools
Oud 19 januari 2009, 18:50   #41
Zoethout002
Schepen

Zoethout002's schermafbeelding

Standaard

Het zal aan me reet roesten, het is een oorlog tussen israel en de palestijnen, jodendom vs islam, arabieren vs joden, alle joden moeten gewoon kappen met zeiken en naar israel gaan, hetzelfde geld voor alle moslims die maar zitten te zeiken dat hun landen zoveel beter zijn, verhuis er dan naar.
Oud 19 januari 2009, 19:04   #42
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat ''Palestijnen geen Palestijnen zijn'' is ook politiek bedoeld, en misschien zelfs wel kwaadaardig bedoeld, maar heeft ook een andere connotatie. Voor mij althans. Eigenlijk is het heel simpel: Als de Palestijnen zich één volk voelen dan zijn ze één volk.
Maar dat citaat van die PLO-leider toont iets anders aan en dat is hoe de buurlanden zich nog steeds bemoeien met het gebied en hoe de diverse Palestijnse groepen zich verbonden weten met anderen.
Deze man wilde rechtstreeks aansluiten bij Jordanië. Er is van andere groepen bekend dat zij zich eerder zuid-Syrieërs voelen. Ook dit is hun goed recht maar het bemoeilijkt een oplossing in de regio.
U zou een punt hebben moesten we nog steeds in de jaren '70 leven. Maar we zijn nu wel iets verder in de tijd en ondertussen hebben er wel meer gebeurtenissen plaatsgehad in dat gebied. De schijnbaar oneindige bezetting en annexatie van grond door Israël heeft de "Palestijnen" of Arabieren die in dat gebied leefden dichter bij elkaar gebracht. Door de jaren heen hebben ze zich steeds verder en beter gegroepeerd tegen, in hun ogen, de bezetter van hun vaderland. Dit blijkt ook duidelijk uit allerlei verklaringen van groeperingen, opstanden en Intifada's.

Verder lijkt het me alleen maar logisch dat Palestijnen zich meer verbonden voelen met andere Arabieren uit hun omgeving dan de vele niet-Arabische immigranten uit Israël. Dit betekent helemaal niet dat ze zichzelf niet meer als een apart volk zien. De Palestijnen voelen zich juist meer verbonden met elkaar door jaren van leed, onderdrukking en onrecht, iets waar hun Arabische buren zo goed als geen last van hebben gehad. Volgens mij heeft Israël dus ook mede door zijn handelingen het Palestijnse volk gecreëerd.

Tenslotte lijkt het me ook logisch dat er meningsverschillen heersen onder de Palestijnen, net zoals die er ook zijn onder andere volkeren. Het bemoeilijkt inderdaad een oplossing in de regio maar laat ons eerlijk zijn: hoeveel Palestijnen zouden een eigen, zelfstandige Palestijnse staat of een tweestatenoplossing weigeren, denkt u? De Palestijnse Autoriteit en zelfs Hamas hebben daar sterke belangstelling voor getoond. Met zo'n staat zou het geweld rondom Israël sterk afnemen en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Maar... Israël dwarsboomt alle oplossingen die tot vrede in het gebied zouden kunnen leiden: denk maar aan de recente "Roadmap for Peace" uit 2002, het Saoedisch vredesinitiatief uit 2002 en 2007. Het spijt me, maar ik heb geen begrip meer voor de handelingen van die staat...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 19 januari 2009 om 19:08.
Uh-Huh is offline  
Oud 19 januari 2009, 19:25   #43
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Wat een ongelofelijke onzin komt men nu nog vertellen?!? Uiteraard zijn de Palestijnen WEL een volk maar ze zijn deel van de grote Arabische natie, zoals die door de Ba'ath voorgestaan wordt. Golda Meir heeft het ook ooit gepresteerd te stellen dat de Palestijnen als volk niet bestaan en nu dus één of andere Arabische dommerik.

Het negationisme in zionistische kringen is onwaarschijnlijk groot.
Félicien Bwanatongo is offline  
Oud 19 januari 2009, 19:40   #44
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
U zou een punt hebben moesten we nog steeds in de jaren '70 leven. Maar we zijn nu wel iets verder in de tijd en ondertussen hebben er wel meer gebeurtenissen plaatsgehad in dat gebied. De schijnbaar oneindige bezetting en annexatie van grond door Israël heeft de "Palestijnen" of Arabieren die in dat gebied leefden dichter bij elkaar gebracht. Door de jaren heen hebben ze zich steeds verder en beter gegroepeerd tegen, in hun ogen, de bezetter van hun vaderland. Dit blijkt ook duidelijk uit allerlei verklaringen van groeperingen, opstanden en Intifada's.

Verder lijkt het me alleen maar logisch dat Palestijnen zich meer verbonden voelen met andere Arabieren uit hun omgeving dan de vele niet-Arabische immigranten uit Israël. Dit betekent helemaal niet dat ze zichzelf niet meer als een apart volk zien. De Palestijnen voelen zich juist meer verbonden met elkaar door jaren van leed, onderdrukking en onrecht, iets waar hun Arabische buren zo goed als geen last van hebben gehad. Volgens mij heeft Israël dus ook mede door zijn handelingen het Palestijnse volk gecreëerd.

Tenslotte lijkt het me ook logisch dat er meningsverschillen heersen onder de Palestijnen, net zoals die er ook zijn onder andere volkeren.
O, maar hierover zijn wij het eens hoor. Het is niet aan anderen om te bepalen wie zich een volk mag noemen. Ik denk dat u gelijk heeft met te zeggen dat de externe druk (niet alleen van Israël maar ook van de landen eromheen) het saamhorigheidsgevoel nog eens heeft versterkt. Maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoel het eerder andersom.

Syrië heeft nog steeds aanspraken op het gebied en wil een dikke vinger in de pap houden. Ook in Libanon trouwens. Voor Syrië zijn Libanon en Palestina eigenlijk nog steeds 'Syrisch bezet gebied'. Vandaar ook de steun aan zowel Hezbollah als Hamas.

Jordanië heeft ook nog steeds aanspraken op het gebied en wil óók een vinger in de pap houden. Koning Abdullah stelde aan Golda Meir in 1947 nog voor dat het Joods tehuis onderdeel zou worden van de staat Jordanië (Heel-Palestina). Jordanië annexeerde dan ook de Westoever in 1950 totdat het in 1967 weer verloor. Jordanië steunt dan ook Fatah. Syrië (Iran) en Jordanië (Saoudi-Arabië) gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

Egypte had eigenlijk ook aanspraken op het gebied, had aanvankelijk ook een nep-Palestijnse regering opgezet maar heeft de laatste jaren niet echt meer belangstelling.

De leiders van de verschillende Palestijnse partijen kiezen ofwel voor de ene, ofwel voor de andere kant. Er zijn zowel pan-arabisten als Palestijnse nationalisten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Het bemoeilijkt inderdaad een oplossing in de regio maar laat ons eerlijk zijn: hoeveel Palestijnen zouden een eigen, zelfstandige Palestijnse staat of een tweestatenoplossing weigeren, denkt u? De Palestijnse Autoriteit en zelfs Hamas hebben daar sterke belangstelling voor getoond. Met zo'n staat zou het geweld rondom Israël sterk afnemen en uiteindelijk helemaal verdwijnen. Maar... Israël dwarsboomt alle oplossingen die tot vrede in het gebied zouden kunnen leiden: denk maar aan de recente "Roadmap for Peace" uit 2002, het Saoedisch vredesinitiatief uit 2002 en 2007. Het spijt me, maar ik heb geen begrip meer voor de handelingen van die staat...
Ik denk dat de Palestijnse bevolking een tweestaten-oplossing zou toejuichen maar ze heeft te kampen met corrupte en onbekwame leiders. Het is niet Israël dat de vredesvoorstellen torpedeerde. Weet u wel hoe vér de voorstellen van Israëlische kant gingen in 2001? Beide partijen zullen water in de wijn moeten doen. Stel dat 'Arafat' 'Ja' had gezegd en er een duurzame vrede was ontstaan. Dan had hij verder kunnen overleggen over de punten waar hij nog problemen mee had.
De tijd was er rijp voor. Na 9/11 wilde Amerika alle conflicten in de regio vermijden om zich te kunnen richten op Afghanistan en Al-Quaida en gingen ver met Israël te pushen toe te geven.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:00   #45
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hetzelfde gaat allemaal op voor de Vlamingen. En wat dan nog?

Er zijn vandaag een Palestijns volk én een Palestijnse natie, net zoals er vandaag een Vlaams volk én een Vlaamse natie zijn.

Uw pogingen om een volk uit te wissen zijn schandelijk en getuigen van een racistische ingesteldheid.

Nee, het zou vooral politiek handiger zijn: zo zou je de aanspraak van de Palestijnen op hun land kunnen uitwissen. Dat die Jordaniërs maar in Jordanië gaan leven, dat is de agenda achter uw handigheidje.
Nu wordt het me toch al te gortig.

in de 1e plaats doe je Derk ernstig tekort.

2. De Vlamingen (+Nederlanders ) zijn al 1500-1800 jaar een volk dat zich eeuw na eeuw een eigen cultuur heeft gevormd, een eigen taal heeft ontwikkeld, een eigen vast leefgebied heeft gehad. Dat wij als volk met onze kunst en wetenschap de mensheid ook nog erfgoed hebben nagelaten doet op zich niet terzake maar ook dat biedt ruimte voor gepaste nationale trots.

dat zou jij toch moeten weten E.Gidius

Tegelijkertijd worden we op 1 grote hoop gegooid met een stel mislukte woestijnnazi's die uit louter anti-semitische overwegingen het etiket 'Palestijnen' opgeplakt hebben gekregen. Terwijl de 'Palestijnen', de Israelische arabieren en de Jordaniërs toch echt van hetzelfde laken een pak zijn.

even de wetenschappelijke feiten op 1 rijtje ;
- voor 1948 is geen sprake van historische vermelding van 'Palestijnen'.
- voor 1948 zijn er geen 'Palestijnse' universiteiten, schrijvers, wetenschappers, kunstenaars etc.
- de 'Palestijnen' hebben geen eigen taal. ze spreken arabisch
- de 'Palestijnen' hebben nooit een eigen staat gehad. nog geen seconde, nog geen vierkante centimeter.

gedurende de afgelopen 2000 jaar hebben de hele periode door een aanzienlijk aantal Joden in Israel gewoond. daartussendoor woonden verdwaalde arabieren en rondtrekkende bedoeïnen. Dat kan niet serieus als basis dienen om de arabieren tussen de Middellandse Zee en de Arabische woestijn in tweëen te delen, vervolgens de helft pas in 1967 'Palestijnen' noemen en ze vervolgens allerlei uit de lucht gegrepen 'claims' toekennen.

ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:16   #46
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ouwe koek. Van hetzelfde soort als "Vlamingen bestaan niet, alleen de inwoners van het oude graafschap mogen zich zo noemen".

http://www.palestineremembered.com/A.../Story707.html
Inderdaad. Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat Vlaanderen werd uitgevonden in het verzet tegen de onderdrukking van de Nederlandstalige cultuur door Belgique.

Tast dit de legtimiteit van de Vlaamse strijd aan? Geenszins!
Kallikles is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:42   #47
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
gedurende de afgelopen 2000 jaar hebben de hele periode door een aanzienlijk aantal Joden in Israel gewoond. daartussendoor woonden verdwaalde arabieren en rondtrekkende bedoeïnen. Dat kan niet serieus als basis dienen om de arabieren tussen de Middellandse Zee en de Arabische woestijn in tweëen te delen, vervolgens de helft pas in 1967 'Palestijnen' noemen en ze vervolgens allerlei uit de lucht gegrepen 'claims' toekennen.
In dit boek uit 1821 wordt de bevolking van Jeruzalem beschreven. Lees vanaf de zin "The Mohammedans are the most numerous. Merk op dat joden helemaal op het einde van de opsomming komen, bijna als voetnoot.

http://books.google.com/books?vid=OC...pg=PA261&hl=nl

Steeds tot uw dienst.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 19 januari 2009 om 22:47.
Flippend Rund is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:45   #48
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Aha, dat is dan ter kennisgeving aangenomen.

Waarmee we dus gevoeglijk kunnen concluderen dat het woord 'verkasgameren' tot nader order een nietbestaand woord in het Nederlands (noch een andere taal) is.

Het wachten is nu op driewerf om het één en ander te verduidelijken.
de eerste tip die ik geef is: twee

en o ja: de Ministe van Agitatie heeft het uitstekend begrepen.
driewerf is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:47   #49
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
In dit boek uit 1821 wordt de bevolking van Jeruzalem beschreven.
Een gelijkaardig overzicht qua bevolking uit 1920 (met overigens een onvoorstelbaar voospellend gehalte wat het huidige conflict betreft) vind je hier.

ministe van agitatie is offline  
Oud 19 januari 2009, 22:55   #50
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Iedereen die in Israel woont is een Israelisch burger.

Geen woordgrapjes aub die verwijzen naar gaskamers.
Nochtans zijn vandaag nog volgende woorden op dit forum verschenen.
Citaat:
Dus ik en vele anderen met mij accepteren de bewoners van Gaza en de Westbank als zijnde Palestijnen en de Joodse inwoners van Israel als Israeliërs en niet als Israelieten.
Blijft dus de vraag, wat met de niet-joodse inwoners?
driewerf is offline  
Oud 19 januari 2009, 23:02   #51
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Nochtans zijn vandaag nog volgende woorden op dit forum verschenen
Mja Hollanders zijn altijd fervent pro-Israel geweest. Dat heeft veel te maken met onverwerkte schuldgevoelens omdat er zoveel Nederlandse joden de holocaust niet overleefd hebben. 100'000 doden op vijf jaar tijd, daar kan Hamas nog eens naar opkijken.
Flippend Rund is offline  
Oud 19 januari 2009, 23:11   #52
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat mij niet om het kleur haar, de ogen, of zo. Ik geloof dat wiki ook begint te zeuren over genetica. Het moge duidelijk zijn dat Europese joden zich ongetwijfeld gemengd hebben met Europeanen, en die uit Afrika met Afrikanen.
Maar is het woord Palestijnen wel historisch een juist woord voor wat wij nu "De Palestijnen" noemen.
Zijn deze mensen niet gewoon "Jordaniërs ?
Enne dan mijn beste, "belgen" bestaan ook niet .....
Svennies is offline  
Oud 20 januari 2009, 00:02   #53
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nu wordt het me toch al te gortig.
in de 1e plaats doe je Derk ernstig tekort.

2. De Vlamingen (+Nederlanders ) zijn al 1500-1800 jaar een volk dat zich eeuw na eeuw een eigen cultuur heeft gevormd, een eigen taal heeft ontwikkeld, een eigen vast leefgebied heeft gehad. Dat wij als volk met onze kunst en wetenschap de mensheid ook nog erfgoed hebben nagelaten doet op zich niet terzake maar ook dat biedt ruimte voor gepaste nationale trots.

dat zou jij toch moeten weten E.Gidius

Tegelijkertijd worden we op 1 grote hoop gegooid met een stel mislukte woestijnnazi's die uit louter anti-semitische overwegingen het etiket 'Palestijnen' opgeplakt hebben gekregen. Terwijl de 'Palestijnen', de Israelische arabieren en de Jordaniërs toch echt van hetzelfde laken een pak zijn.

even de wetenschappelijke feiten op 1 rijtje ;
- voor 1948 is geen sprake van historische vermelding van 'Palestijnen'.
- voor 1948 zijn er geen 'Palestijnse' universiteiten, schrijvers, wetenschappers, kunstenaars etc.
- de 'Palestijnen' hebben geen eigen taal. ze spreken arabisch
- de 'Palestijnen' hebben nooit een eigen staat gehad. nog geen seconde, nog geen vierkante centimeter.

pas dezelfde logica nu eens toe op vlaanderen?
-wanneer is de eerste historische vermelding van vlamingen
-wanneer de eerste vlaamse universiteit
-vlamingen hebben pas een mengtaaltje sinds abn en vrt. daarvoor een massa dialecten maar itt de palestijnen hebben wij nooit een eigen taal gehad
- de vlamingen hebben ook nooit een eigen staat gehad
In vlaanderen wonen sinds eeuwen ook massa's joden. en ook hier hebben we in 40-45 genoeg naziminners gehad. 1 vd grootste vlaamse partijen is erop gebouwd.

laat een waal je nu eens vertellen dat Vlamingen niets te eisen hebben en moeten stoppen om met allerlei uit de lucht gegrepen claims af te komen.
dat vast leefgebied hadden de palestijnen ook hé. de palestijnen hadden ook eigen gebruiken die verschilden met pakweg Egypte of Saoedi arabie. de palestijnen hadden geen probleem met godsdienstvrijheid (christen, moslim, jood) enz.
wij praten over vlaamse kunstenaars en breomdheden allerhande maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat Karel V zichzelf vlaming noemde of dat de mensen hem zo noemden.
1207 is offline  
Oud 20 januari 2009, 00:10   #54
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dit boek uit 1821 wordt de bevolking van Jeruzalem beschreven. Lees vanaf de zin "The Mohammedans are the most numerous. Merk op dat joden helemaal op het einde van de opsomming komen, bijna als voetnoot.

http://books.google.com/books?vid=OC...pg=PA261&hl=nl

Steeds tot uw dienst.
hoppa. altijd tot een wederdienst bereid
leuk kaartje met volkstelling van Jeruzalem.

ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline  
Oud 20 januari 2009, 10:05   #55
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja Hollanders zijn altijd fervent pro-Israel geweest. Dat heeft veel te maken met onverwerkte schuldgevoelens omdat er zoveel Nederlandse joden de holocaust niet overleefd hebben. 100'000 doden op vijf jaar tijd, daar kan Hamas nog eens naar opkijken.
Nederland kan evenwel ook geschiedkundig een parallel trekken met Israël. Het is een klein vrijgevochten onafhankelijk land, dat gekoppeld kan worden aan godsdienstconflicten tijdens het ontstaan.

Vlaanderen is een regio (parallel met Palestijnse gebieden), dat zelf nog geen land kan genoemd worden, dat allesbehalve bevolkt wordt door wat men internationaal een "natie" noemt en dat in tegenstelling tot Nederland tot op vandaag worstelt met een overheersing.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 januari 2009 om 10:05.
Steben is offline  
Oud 20 januari 2009, 10:08   #56
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Nederland kan evenwel ook geschiedkundig een parallel trekken met Israël. Het is een klein vrijgevochten onafhankelijk land, dat gekoppeld kan worden aan godsdienstconflicten tijdens het ontstaan.

Vlaanderen is een regio (parallel met Palestijnse gebieden), dat zelf nog geen land kan genoemd worden, dat allesbehalve bevolkt wordt door wat men internationaal een "natie" noemt en dat in tegenstelling tot Nederland tot op vandaag worstelt met een overheersing.
Die twee herenigen is dus zoiets als de één-staat-oplossing?
Oud 20 januari 2009, 10:17   #57
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die twee herenigen is dus zoiets als de één-staat-oplossing?
Neen. Omdat Nederland en Vlaanderen dezelfde taal, ontwikkeling, godsdienst en levensbeschouwelijk spectrum vertonen.
Ik doelde op het verschil in perceptie. Het verschil tussen Palestijnen en Israëliërs is wel van een andere kaliber.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 20 januari 2009, 16:50   #58
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
hoppa. altijd tot een wederdienst bereid
leuk kaartje met volkstelling van Jeruzalem.
Ik wilde enkel even uw claim trashen dat Israel nooit bewoond is geweest door een significante groep arabieren (aka "mislukte woestijnnazi's"). Het kan best zijn dat de situatie te Jeruzalem in 1905 al veranderd was, maar je zult toegeven dat zulks niks verandert aan de zaak. Uw claim is nog steeds weerlegd.

Verder wil ik erbij zeggen dat ik er eigenlijk aanstoot aan neem als buitenlanders dit Vlaamse forum binnenvallen om dergelijke vuilnis te spuien. Blijf in uw eigen land. Zijn er geen fora in Nederland?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 20 januari 2009 om 17:01.
Flippend Rund is offline  
Oud 20 januari 2009, 16:58   #59
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik ga naar de TV!
Oud 21 januari 2009, 00:38   #60
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Wat in de openingspost staat heb ik meermaals gezegd. Palestijnen zijn Arabieren als elke andere Arabier. Hun identiteit ontlenen ze aan een anti-Israël perspectief. Als Egypte en Jordanië deze gebieden zouden willen hebben, zou het probleem zijn opgelost. Maar laat dit nu net niet het geval zijn.
liberalist_NL is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be