Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2009, 19:14   #41
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte drosophila, je bent terecht verontwaardigd over de slachtoffers in Gaza.
Maar je praat niet over talloze slachtoffers van onlusten in Afrika, over de onderdrukking van de Tibetanen enz...Wil dat zeggen dat je dat allemaal goedvindt?
Je moet je vraagstelling veeleer omdraaien.
Ik betreur elk dood kind, waar ook ter wereld. Uiteraard ook die van Dendermonde, maar ik begrijp de hysterie errond niet zo goed. Ik begrijp nog veel minder dat mensen denken dat iets dergelijks vermeden kan worden. De dader was niet bekend bij het gerecht, had geen psychiatrisch verleden, was niet onder invloed enz.). Terwijl er zoveel kinderslachtoffers (ook in Darfoer, Tibet enz..) zijn die perfect vermeden kunnen worden.
Het kan zelfs nog erger. Regelrecht pervers zijn de lijkenpikkers die de slachtoffers van Dendermonde recupereren om te pleiten voor de doodstraf. Niet toevallig verdedigen diezelfde perverten vaak de kindermoord door Israel.
Oud 25 januari 2009, 19:15   #42
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Volgens VRT (niet bepaald pro-joods) zou in Gaza ook een propaganda-oorlog gevoerd worden. Hamas zou (zegt men) doelbewust schieten vanuit scholen en hospitalen. Met het gevolg dat Joden terugschieten wat hartverscheurende taferelen oplevert en nuttig is in de propaganda-oorlog.

Of dat allemaal juist is weet ik niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Vraagje: als een gijzelaar zich verschanst in een school, blaas je dan maar ineens de hele school op? Indien ja, is het dan de gijzelaar zijn schuld als er dode kindertjes zijn?
Oud 25 januari 2009, 19:15   #43
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Hamas treft evenveel schuld aan de dode kinderen in de scholen in Gaza als Israël. Gemakkelijk en laf om u wa te gaan verstoppen tussen kwetsbare bevolkingsgroepen en daar vanuit de terrorist uithangen. Onschuldigen als schild gebruiken is even verwerpelijk als wat israel doet. Maar velen bekijken zo'n conflict nu eenmaal als een zwart-wit situaties met de "goeden" tegen de "slechten" aangezien dat zoveel gemakkelijker is.
Citaat:
Vraagje: als een gijzelaar zich verschanst in een school, blaas je dan maar ineens de hele school op? Indien ja, is het dan de gijzelaar zijn schuld als er dode kindertjes zijn?
Oud 25 januari 2009, 19:16   #44
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En kinderen zijn kinderen, lieverd. En dat is geen uitdrukking maar realiteit. Bittere realiteit in deze context, 'mocht je het niet weten'.
dros, open een draad in het Gaza-subforum en klaag daar het doden van Palestijnse kinderen aan. Doe het voor mijn part in elk onderdeel wat je tegenkomt, weinigen zullen het met je oneens zijn. Maar het vergelijken van dode kinderen - om politieke redenen - vind ik zachtgezegd niet kies.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 19:22   #45
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
dros, open een draad in het Gaza-subforum en klaag daar het doden van Palestijnse kinderen aan. Doe het voor mijn part in elk onderdeel wat je tegenkomt, weinigen zullen het met je oneens zijn.
Die draad bestaat al. Wat ik hier post hoort ook hier thuis, omdat het gaat over de selectieve verontwaardiging binnen onze maatschappij.

Citaat:
Maar het vergelijken van dode kinderen - om politieke redenen - vind ik zachtgezegd niet kies.
Om politieke redenen???
Ik vind het onderscheid maken tussen dode en - niet te vergeten! - verwonde kinderen niet kies. Dat is precies mijn punt!
Oud 25 januari 2009, 19:22   #46
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Awel, die vraag heb ik net beantwoord: diegene die de onschuldigen als schild gebruikt treft evenveel schuld als diegene die ze uiteindelijk neerschiet. Dus maak van hamas geen helden, ze zijn laf tot en met en zelf evenveel schuldig aan de onschuldige doden in Gaza.
Oud 25 januari 2009, 19:24   #47
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Awel, die vraag heb ik net beantwoord: diegene die de onschuldigen als schild gebruikt treft evenveel schuld als diegene die ze uiteindelijk neerschiet. Dus maak van hamas geen helden, ze zijn laf tot en met en zelf evenveel schuldig aan de onschuldige doden in Gaza.
Degene die de gijzelaar samen met de kindjes opblaast, treft dus geen schuld? Mooie moraal houdt u erop na! Ik hoop uit de grond van mijn hart dat u in uw beroepsleven geen verantwoordelijke functie heeft...
Oud 25 januari 2009, 19:29   #48
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die draad bestaat al. Wat ik hier post hoort ook hier thuis, omdat het gaat over de selectieve verontwaardiging binnen onze maatschappij.
Er is geen selectieve verontwaardiging. De commotie is groot omdat de machteloosheid groot is en omdat er helemaal niets tegen te doen is. Een conflict is rationeler. In theorie is daar nog iets tegen te doen.

Citaat:
Om politieke redenen???
Ik vind het onderscheid maken tussen dode en - niet te vergeten! - verwonde kinderen niet kies. Dat is precies mijn punt!
Er wordt geen onderscheid gemaakt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 19:35   #49
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Denk toch eens aan de kinderen he zeg!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 19:43   #50
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien weet jij dit niet, maar de inwoners van Dendermonde hebben geen raketten afgeschoten naar Sinaai. Dat scheelt wel een serieuze slok op de selectieve-verontwaardigingsborrel.

Laatst gewijzigd door Depth of Field : 25 januari 2009 om 19:43.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 19:49   #51
luc broes

Standaard

Citaat:
Je moet je vraagstelling veeleer omdraaien.
Ik betreur elk dood kind, waar ook ter wereld. Uiteraard ook die van Dendermonde, maar ik begrijp de hysterie errond niet zo goed. .
Geachte drosophila, je woordgebruik nodigt niet uit tot meer begrip voor je standpunten!
Oud 25 januari 2009, 19:53   #52
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om over na te denken:

Dendermonde: 2 en 12
Gaza: 340 en 1600
Irak: duizenden en duizenden
Congo: enige honderd-duizenden doden?
Iran-Irakoorlog 1,4 miljoen doden.
Oud 25 januari 2009, 19:53   #53
artisjok
Banneling

Standaard

De aandacht die we hebben voor geweld is recht evenredig met ons inlevingsvermogen, in hoeverre we ons kunnen identificeren met de slachtoffers.

Een zeer interessant artikel over "Welk geweld haalt onze voorpagina's?"
http://humanieuws.wordpress.com/2007...ina%E2%80%99s/
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 20:21   #54
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat over kinderen. Die van Gaza en Irak zijn even weerloos en onschuldig als die in Dendermonde. En toch blijkt de dood van 2 en de verwonding van 12 veroorzaakt door 1 zot oneindig veel meer verontwaardiging los te weken dan de georganiseerde slachtpartij van honderden, duizenden andere.
Deze drie doden en 12 gewonden zijn het slachtoffer van een sadist, sommige zullen zeggen een zot maar dat zou misschien in z'n voordeel kunnen pleiten met een goed advocaat. Ontoerekingsvatbaar, een paar jaar verzorging en men laat het terug los op de maatschappij in de hoop dat het niet hervalt indien wel, pech voor z'n volgende slachtoffer.

Even off-topic om te reageren op uw inbreng, Gaza en irak:

Dat dit misschien nogeens het bewijs is hoe onrealistisch multicul wel is en wat eruit kan voortvloeien, geweld �* volanté. Vroeg of laat eist ieder zijn plek terug op. Indien nodig met het nodige wapengekletter. Misschien dat multiculfans overal ter wereld eens moeten wakker liggen van wat hun gedachtengoed aanricht, zoals u zegt duizenden en duizenden slachtoffers. Men kan geruste stellen,
multiculfans die zouden geschokt zijn door hetgeen zich in gaza afspeelt/afspeelde, zijn gewoon niets meer en minder dan hypocrieten en huichelaars nietwaar.

En vergeet niet, degene die u anders in uw haat tegenover nationalisten mis(ge)bruikt als slachtoffers zijn in hetgeen u hier aanhaalt Gaza, de daders. Moeilijk zeker een kant kiezen in deze zaak?

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.

Laatst gewijzigd door ERLICH : 25 januari 2009 om 20:23.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 10:34   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die selectieve verontwaardiging is er in elke maatschappij, ik snap niet wat jou daar juist aan stoort.

Citaat:
Om politieke redenen???
Er ligt een fundamenteel onderscheid tussen de verontwaardiging die er komt kijken bij oorlogsslachtoffers en de slachtoffers van een psychopatische moordenaar. In Amerika was er ook meer verontwaardiging bij de slachtoffers van een schietpartij op een high school, dan bij de slachtoffers van de oorlog in Irak of Vietnam. Daar is niets abnormaals aan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be