![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2) Moordenaars leggen misschien ook niet meteen anderen de wet op die zeggen dat ze moeten moorden, maar dergelijke kritiek is irrelevant (want anders was moorden al lang toegestaan). Als je zou concluderen dat moordenaars beter zijn dan mensen die vinden dat moordenaars gestraft moeten worden, omdat moordenaars anderen niets opleggen... dan zou u de eerste persoon zijn die ik tegenkom die zoiets beweert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() *kuch*
![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Netslet, ik denk dat het eten van stukken mens on lijkenschending valt.
Mare, mijn argument pro -vleeseten is dat ik het gewoon lekker vind. En als iemand vlees eten verbied, en er voor zorgt dat het niet meer te koop is, dan gaat mijn kelder een leuke konijnenkwekerij worden. Iets wat illegaal is, is lekkerder, en dus brengt het grotere winstmarges. En dan nu, ga ik me een paar schelletjes gerookte en gedroogde ham afsnijden.
![]() |
#46 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Je bedoelt waarschijnlijk het vlees eten van reeds dode mensen, dus zonder dat jij die persoon hebt gedood? Dan weet ik niet wat de wet zegt, maar dat is irrelevant in deze discussie.
Wat ik wel weet is dat indien jij iemand anders betaalt om een levende mens te slachten zodat jij diens vlees kan eten, dat strafbaar is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens, misschien heb je nu wel een paar ontvoerde kinderen opgesloten in je kelder om ze eens lekker seksueel te misbruiken. Want dat is ook illegaal en dus lekkerder en grotere winstmarges... Nog steeds geen sterke tegenargumenten, en er zitten al meer dan 15 mensen op dit topic. Ik vind dat straf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En wanneer blijkt dat dat niet zo is of dat je dat niet kan aantonen is het plotsklaps irrelevant? Als je serieus wil discussiëren moet je wel bereid zijn om je argumenten goed te formuleren of tenminste toch de ruggengraat om je argumenten te verdedigen hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Pakweg: kerel verliest door een ongeval een vinger. Vraagt aan zijn vriend om die in de mond te nemen (zodat het weefsel goed bewaard blijft), maar die kerel schiet in paniek en slikt die vinger perongeluk binnen. Is die kerel dan op grond van mensenvlees eten strafbaar? Het ligt trouwens niet aan mij om te bewijzen of mensenvlees eten strafbaar. Dat ligt volgens de regels van argumentatie aan Deepeco. PS: In Nederland is lijkschending op zich zelfs niet strafbaar (bron). Geen idee hoe het in België daarmee zit
Laatst gewijzigd door netslet : 2 februari 2009 om 01:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel ervoor zorgen dat ik meer gefrustreerd en dus gevaarlijker rondloop.(althans, volgens uw theoriën) Maar U mag altijd een paar agenten langsturen hoor. U mag zelf ook eens langskomen. Citaat:
Citaat:
Bepaalde stadia gaven voorkeur aan een meer plantaardig dieet, andere stadia aan een gemengd dieet, zelfs aasetend. Het is daardoor dat een mens een omnivorisch gebit heeft, met snij en hoektanden, maar ook met maaltanden en botbrekers( de wijsheidstanden). Om af te werken, de darmlengte, bij planteneters veel langer dan bij vleeseters en omnivoren, aangevuld met extra magen en soortgelijke oplossingen om alle voedingsstoffen uit planten te halen, is bij de mens een probleemgeval. Te lang om goed als vleeseter te gedijen- stinkende scheten en utiwerpselen zijn 1 van de resultaten- Maar op planten alleen is het ook geen doen, doordat de lengte te kort is kan plantaardig materiaal niet volledig verteerd worden, daardoor moet de mens "te veel" gaan eten, en krijgt ie daar weer problemen mee. Een gedeeltelijke oplossing voor de vegitariërs is dan weer het eten van energie- en voedingstofrijke zaden en vruchten. Maar ook daar schuilen addertjes onder het gras.
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#52 | |||||||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zo'n proza?
Er zijn maar twee redenen om minder of geen vlees te eten: 1. De "westerse" mens eet reeds te veel vlees met vroegtijdige cardiologische problemen als gevolg. 2. Onvrede met hoe het eraan toe gaat in de industriële vlees-"productie". Dit gezegd zijnde, eet ik al graag eens een stukje vlees, maar ik probeer het toch wel een beetje te beperken. En ik betaal graag dat beetje meer voor een beest dat een weide heeft gezien in z'n leven in plaats van enkel een kooi.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 februari 2009 om 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voor mij is't simpel, wij zijn alleseters en dat moet ook zo blijven.
Dat dieren in bepaalde omstandigheden moeten leven en netjes geslacht moeten worden, akkoord. Maar als ik langs een weide loop en zie daar 'n koetje en vlees eten is verboden? *Hap* in z'n kont... Mmmmm... vlees... aaargh...
![]() |
#56 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voila, nu klopt de redenering nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen vlees meer eten? Goed zot zeker !!
Voor wie het vrijwillig doet, mij niet gelaten. Teveel vlees eten is natuurlijk ook erg dom. Voorts heb ik evenveel recht om een dier te doden om het op te eten, als een leeuw in Afrika dat recht heeft. Voorts doet zo'n openingspost met zolangdradige dingen als aksioma's en stellingen enz. mij denken aan een zagende geitenneuker. (enige gelijkenis met de draadopstarter is puur toevallig). Hoe dan ook: er zal in mijn leven, en al evenmin in dat van mijn kinderen en kleinkinderen, een demokratische meerderheid gevonden worden voor zoveel zelfbedrog.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||||||||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ah, dit is al een leukere en uitdagendere kritiek...
Citaat:
Citaat:
Discriminatie: ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, niet ter zake doende kenmerken Discriminatie Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen. Als je in de definitie van discriminatie reeds vertrekt van het feit dat het enkel over mensen kan gaan, is dat volgens mij tegen de geest van het begrip. Zo kan immers een racist zijn eigen definitie gebruiken: 'Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken tussen blanken of groepen', en dan stellen dat hij niet discrimineert. Misschien was dit wel de definitie die de blanken vroeger tijdens de slavernij gebruikten... Citaat:
De slavenhandelaars kwamen vroeger ook op voor hun recht om slaven te mogen verhandelen, maar we weten ondertussen dat ze fout waren. Citaat:
Ik denk dat gevoelens weinig te maken hebben met instincten, en ik denk dat dat de algemeen aanvaarde kennis is. Citaat:
1) de leeuw mag een antilope doden omwille van vitale behoeften en het overleven van de soort. Dus mijn redenering blijft consistent. 2) de morele gemeenschap bestaat uit wezens die rechten krijgen, niet uit de wezens die rechten geven (de wezens met een morele verantwoordelijkheid en dus met plichten). Leeuwen hebben geen morele verantwoordelijkheid. Dat deze visie overeenkomt met ons huidige idee van rechten blijkt uit het volgende: zwakzinnige mensen bijvoorbeeld krijgen rechten (behoren tot de morele gemeenschap), maar kennen niets van ethiek en rechten, dus kunnen ook geen rechten toekennen aan anderen. Leeuwen zijn in dat opzicht net als zwakzinnigen. Citaat:
2) Maar op basis van welk duidelijk moreel relevant criterium krijgen dieren enkel het recht om niet mishandeld te worden, terwijl de zwakzinnigen waar ik naar verwijs een sterker recht hebben, namelijk om niet gebruikt te worden als middel voor onze doelen? Het basisrecht (niet de volledige UVRM) is dus wel van toepassing op de beestjes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eventjes terzijde: het dierenrijk geeft me trouwens grotendeels gelijk, want er zijn (zeer ruw gezegd) meer herbivore dieren dan omnivore of carnivore. (daarom spreken we van een voedsel'piramide'). En kijken naar de rest van de menselijke beschaving is ook geen goede optie, want vroeger was de meerderheid in de westerse, beschaafde landen voor de slavernij van zwarten. Uiteindelijk kregen de slavenabolitionisten gelijk. Dus ik voorspel u, uiteindelijk krijgen de dierenabolitionisten gelijk. Citaat:
Maar goed, hier beaamt u toch grotendeels mijn stelling? Als veganisme in het westen een luxekeuze is, is vlees eten dat evenzeer. En daar u het argument van genot aanhaalde... Citaat:
Hoe bedoel je? Citaat:
Citaat:
2) Zwakzinnigen krijgen inderdaad geen stemrecht ofzo, maar ze krijgen wel het basisrecht. Dus alle individuen van die overkoepelende categorie zouden dat moeten krijgen, anders is er sprake van ongelijke behandeling op basis van moreel irrelevante criteria. Citaat:
In de VS is het not done om paardenvlees te eten. In Europa wordt je scheef bekeken als je dolfijnen, honden of katten eet. In India zijn de koeien heilig... En Jainisten en vele hindoes en boeddhisten enzo zijn veganist... Citaat:
Maar goed, we kunnen evt. spreken van mensenmoord en dierenmoord. Het punt was dat die gelijk bestraft moeten worden, anders is er opnieuw sprake van discriminatie, net zoals het oneerlijk zou zijn om een moord op een blanke sterker te bestraffen dan een moord op een kleurling. Trouwens, op Wiki staat 'Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven.' Dus nu wordt er weer niet verwezen naar enkel mensen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al bij al vind ik dat ik nog vlotjes kon antwoorden op al uw kritiek. Soms zelfs met meerdere tegenargumenten. Ik heb uw argumenten nog eens rustig overlopen in de hoop alsnog een fout te vinden in mijn redenering. Maar dat is me nog niet gelukt. Als ik er vanop afstand naar kijk stel ik me zelfs ernstige vragen bij de kracht van uw argumenten. Zou het niet veel eerlijker en simpeler zijn om gewoon toe te geven dat je egoistisch bent omdat je eigen triviale belangen primeren boven de vitale belangen van anderen, zelfs als daar sprake is van discriminatie? |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |