Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2009, 10:09   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Inderdaad, het bekendste voorbeeld is ongetwijfeld Marc Dutroux. Die 'opereerde' speciaal in diverse gerechtsarrondissementen buiten zijn eigen woonplaats, waarvan hij wist dat de gerechten daar niet onderling met elkaar communiceerden. Zo kon hij jarenlang ongemoeid zijn gang gaan. Dit is te wijten aan rechters en magistraten die (moedwillig ?) weigeren met elkaar te communiceren en er vaak andere regels op nahouden. Er is ondertussen al een deel hervormd, maar er is nog steeds veel werk aan de winkel. Dus misschien van te pleiten voor het recht opnieuw aan 'de massa' te geven, hebben we er meer baat en beschaving bij om ons rechtssysteem nog eens grondig onder de loep te nemen.
Je zou allicht gaan geloven dat een mens meer schrik heeft van seksuele dilquenten dan van moordenaars, ondanks de bewering van assisenpleiter Vermassen volgens wie in ieder een potentiële moordenaar schuilt. Maar dit terzijde.

Hervormingen lossen niets op, zelfs geen wetsaanpassingen. Geaardheden zijn niet te onderdrukken, zelfs niet met doodstraffen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 10:14   #42
abou Anis
Minister-President

Standaard

Volgens mij is kinderverkrachting (sexueel misbruik van minderjarigen zo u wil) het misdrijf en moeten we pedofilie anders benaderen.
Ik zie twee mogelijkheden:
- ofwel beschouwen we pedofilie als een psychische aandoening waarvoor een behandeling wordt gezocht en worden degenen die eraan lijden geïnterneerd of ambulant behandeld afhankelijk van de mate waarin ze erin slagen hun aandoening onder controle te houden en m.a.w. geen minderjarigen aan te randen.
- ofwel beschouwen we pedofilie als een sexuele voorkeur zoals homofilie, heterofilie, ... en beschouwen we een pedofiel die ook effectief kinderen aanrandt als een verkrachter. Met dien verstande dat er bij die verkrachting een (zeer) verzwarende omstandigheid is, nl. de leeftijd van het slachtoffer.

Maar sowieso ben ik het eens met diegenen die pleiten voor een strikte opvolging van pedofielen die hun straf uitgezeten hebben.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 13:26   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Strikte opvolging ? Je kan je de vraag stellen of een veroordeelde die z'n straf heeft uitgezeten beter moet worden opgevolgd dan iemand die nog geen vlieg kwaad heeft gedaan maar dagelijks met kinderen omgaat. Ik las onlangs dat kinderen binnen de schoolmuren ook niet steeds veilig zijn, verre van zelfs.

Voor de pleiters voor opvolging, misschien zich toch eerst eens de vraag stellen WAT je gaat controleren. Meer patrouilles en een enkelband beantwoorden zeker niet aan de vraag.
Oud 10 februari 2009, 13:45   #44
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Strikte opvolging ? Je kan je de vraag stellen of een veroordeelde die z'n straf heeft uitgezeten beter moet worden opgevolgd dan iemand die nog geen vlieg kwaad heeft gedaan maar dagelijks met kinderen omgaat. Ik las onlangs dat kinderen binnen de schoolmuren ook niet steeds veilig zijn, verre van zelfs.

Voor de pleiters voor opvolging, misschien zich toch eerst eens de vraag stellen WAT je gaat controleren. Meer patrouilles en een enkelband beantwoorden zeker niet aan de vraag.
Zoals ik al schreef vind ik dat pedofilie moet beschouwd worden als ofwel een psychische aandoening ofwel als een sexuele voorkeur die - helaas misschien voor degenen die ermee geboren worden - maatschappelijk totaal onaanvaardbaar is.
In het eerste geval lijkt het me nogal wiedes dat de betrokkene professionele hulp uit de geestelijke gezondheidszorg krijgt.
In het tweede geval lijkt het me ook aangewezen dat de personen in kwestie psychische begeleiding krijgen (en opgelegd krijgen wanneer ze die niet zelf zoeken).
Uiteraard zal die zorg/begeleiding korter op de man/vrouw moeten spelen wanneer het gaat om iemand die, als gevolg van zijn/haar aandoening of sexuele geaardheid, al eens een misdaad gepleegd heeft.

Ik had misschien nog moeten verduidelijken dat die strikte opvolging na een veroordeling niet in steen gebeiteld staat natuurlijk. Wanneer blijkt dat de persoon in kwestie zich opnieuw in de maatschappij kan integreren en hij zijn aandoening/sexuele appetijt voldoende onder controle kan houden kan zo'n controle afgebouwd worden. Maar bij diegenen die al eens over de schreef zijn gegaan zou ik in dit geval (juist omwille van het feit dat de slachtoffers altijd kinderen zullen zijn) die controle nooit helemaal laten wegvallen.
Oud 10 februari 2009, 15:07   #45
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor mij is pedofilie hoe dan ook een seksuele afwijking; het gaat immers niet over gedrag wat zich richt op gelijken( volwassenen) maar op gedrag gericht op ongelijken
( kinderen of beduidend jongere personen)
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 00:42   #46
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk dat het vooral tijd is om een en ander eens grondig te hervormen. Pedofelie is een misdrijf; akkoord maar je bereikt helemaal niets door iemand enkel maar op te sluiten in een omgeving waar geen kinderen zijn. Dat is doodsimpel middeleeuws; de manier waarop wordt omgegaan met deviant gedrag. Het zou veel beter zijn om pedofielen ter beschikking te stellen van de staat. Er zijn immers maar twee mogelijkheden, ofwel leert zo iemand die impuls te beheersen en mogelijk volwassen seksuele relaties aangaan ofwel lukt dit niet en dat kun je iemand niet meer loslaten in de samenleving.
Intensieve begeleiding en daarna streng toezicht ( bijvoorbeeld wonen in een huis waar toezicht is op je handelen) kan iemand de kans geven opnieuw te integreren in de samenleving maar als daar twijfel over is of dit kan moet je iemand levenslang plaatsen in een gesloten instelling waar je probeert toch ene zo menswaardig mogelijk leven te bieden.
Wat nu gebeurt kan helemaal niet; die mensen opnieuw loslaten zonder grondige opvolging leidt tot dit soort toestanden waarbij burgers zelf voor j'ustitie' gaan spelen.
Hier weer je oude mantra: 'pedofilie is een ontwikkelingsstoornis die te genezen valt'. Niet dus. Je moet een manier zien te vinden om met die mensen om te gaan, en ze voor de rest zo weinig mogelijk laten omgaan met kinderen en met hen in contact komen. Pedofielen zijn ziek in de hersenen. Het is echter de 'overgevoeligheid' in onze huidige maatschappij jegens het thema die ervoor zorgt dat een rationele hulpverlening bijna onmogelijk is geworden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 00:57   #47
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Voor mij is pedofilie hoe dan ook een seksuele afwijking; het gaat immers niet over gedrag wat zich richt op gelijken( volwassenen) maar op gedrag gericht op ongelijken
( kinderen of beduidend jongere personen)
Daar heb je wel gelijk in (volgens mij toch). Hoewel je je ook kan afvragen, laten we het even historisch beschouwen, dat de gehele maatschappij in het antieke Athene te lijden had aan een psychische seksuele afwijking. Daar werd pedofilie immers op brede basis maatschappelijk aanvaard. Hoewel het daar eerder 'knapenliefde' betrof, jongens die reeds de puberteit hadden bereikt of jong volwassen mannen die met oudere mannen een relatie aangingen. In ons huidige juridisch en maatschappelijk kader is ook dit verwerpelijk. Technisch of biologisch gezien zouden we dit geen pedofilie meer kunnen noemen. Het werd in het oude Athene niet getolereerd bijvoorbeeld seksuele betrekkingen met een jong meisje van 9 jaar te onderhouden. Maar in uw optiek is er, ook in het geval van Athene en het Oude Griekenland, wel degelijk sprake van een relatie tussen ongelijken. En niet alleen daar, wanneer bij ons een oudere man van 50 jaar een relatie aangaat met een Thaise vrouw van twintig zullen we deze relatie eventueel wel in vraag stellen, maar de meesten zullen deze niet als verderfelijk beschouwen. Terwijl er toch ook een vorm van ongelijkheid in de relatie zit.

Volgens mij is pedofilie een 'abnormaliteit' die niet te vereenzelvigen is met andere 'onconventionele' seksuele voorkeuren als homoseksualiteit, het betreft hier eerder een pathologische aandoening. Maar het is wel degelijk een seksuele voorkeur. De perversiteit ervan wordt verstevigd en aangewakkerd doordat ze in onze maatchappij niet aanvaard wordt. En momenteel reageren we op pedofilie, in onze angstcultuur, zeer gevoelig en misschien overgevoelig. Dertig jaar geleden werd pedofilie ook al als een abnormaliteit beschouwd, maar spraken de meeste mensen, in de aanpak van de 'daders', nog over 'helpen' en 'therapie'. Nu wordt er gesproken over 'straffen' en 'uit de samenleving verwijderen' of erger. Toch een interessante evolutie.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 02:46   #48
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terwijl er toch ook een vorm van ongelijkheid in de relatie zit.
Eindelijk. Vroeg me af of die opmerking ooit zou worden gemaakt.

alice, freespirit, doe me een lol,
zet jullie opinies rond pedofilie een keer twee weken opzij,
en laat ons eerst een rondje documentatie verzamelen ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 11 februari 2009 om 02:46.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 02:47   #49
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Zoals ik al schreef vind ik dat pedofilie moet beschouwd worden als ofwel een psychische aandoening ofwel als een sexuele voorkeur die - helaas misschien voor degenen die ermee geboren worden - maatschappelijk totaal onaanvaardbaar is.
In het eerste geval lijkt het me nogal wiedes dat de betrokkene professionele hulp uit de geestelijke gezondheidszorg krijgt.
In het tweede geval lijkt het me ook aangewezen dat de personen in kwestie psychische begeleiding krijgen (en opgelegd krijgen wanneer ze die niet zelf zoeken).
Uiteraard zal die zorg/begeleiding korter op de man/vrouw moeten spelen wanneer het gaat om iemand die, als gevolg van zijn/haar aandoening of sexuele geaardheid, al eens een misdaad gepleegd heeft.

Ik had misschien nog moeten verduidelijken dat die strikte opvolging na een veroordeling niet in steen gebeiteld staat natuurlijk. Wanneer blijkt dat de persoon in kwestie zich opnieuw in de maatschappij kan integreren en hij zijn aandoening/sexuele appetijt voldoende onder controle kan houden kan zo'n controle afgebouwd worden. Maar bij diegenen die al eens over de schreef zijn gegaan zou ik in dit geval (juist omwille van het feit dat de slachtoffers altijd kinderen zullen zijn) die controle nooit helemaal laten wegvallen.
Het is niet de pedofilie an sich die schade maakt, maar de hoge sekslust. Was het een gerontofiel zou hij rusthuizen gaan besluipen.
Of kerkhoven. Of stallen. Of gewone vrouwen.

Pedofielen met een lage sekslust trekken gewoon aan hun piemel en vinden het jammer voor zichzelf dat ze vreemd zijn.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 02:48   #50
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier weer je oude mantra: 'pedofilie is een ontwikkelingsstoornis die te genezen valt'. Niet dus. Je moet een manier zien te vinden om met die mensen om te gaan, en ze voor de rest zo weinig mogelijk laten omgaan met kinderen en met hen in contact komen. Pedofielen zijn ziek in de hersenen. Het is echter de 'overgevoeligheid' in onze huidige maatschappij jegens het thema die ervoor zorgt dat een rationele hulpverlening bijna onmogelijk is geworden.
Hoe wijkt pedofilie af van een gewone fetisj?
Oud 11 februari 2009, 02:48   #51
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pedofielen zijn ziek in de hersenen.
Volgens Scotland Yard zijn we allemaal verdacht.
Leraars, advocaten, politiekers and politie-officieren op kop.

Als verdachtmaking is het facet 'ziek in de kop' plots verdwenen ?
Raar toch ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 11 februari 2009 om 02:59.
Oud 11 februari 2009, 02:52   #52
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Volgens Scotland Yard zijn we allemaal verdacht.
Leraars, advocaten, politiekers and politie-officieren op
kop.

Als verdachtmaking is het facet 'ziek in de kop' plots verdwenen ?
Raar toch ?
Als ik pedofilie kan reduceren tot een gewone fetisj heb ik em.
Oud 11 februari 2009, 02:56   #53
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
, het betreft hier eerder een pathologische aandoening. Maar het is wel degelijk een seksuele voorkeur. De perversiteit ervan wordt verstevigd en aangewakkerd doordat ze in onze maatchappij niet aanvaard wordt.
Het discours er rond is in elk geval niet erg helder.
Da's zowat het enige wat ik tot dusver durf concluderen.

Laatst gewijzigd door Knipp : 11 februari 2009 om 02:56.
Oud 11 februari 2009, 02:57   #54
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Als ik pedofilie kan reduceren tot een gewone fetisj heb ik em.
Sofist
Oud 11 februari 2009, 02:58   #55
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Sofist
Echt niet. Dan volgt er meteen uit dat het niet de pedofilie is die voor de daad zorgt, maar de sekslust.
En dat de persoon gewone vrouwen zou verkrachten moest hij niet pedoseksueel zijn.
Oud 11 februari 2009, 03:06   #56
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Echt niet. Dan volgt er meteen uit dat het niet de pedofilie is die voor de daad zorgt, maar de sekslust.
En dat de persoon gewone vrouwen zou verkrachten moest hij niet pedoseksueel zijn.
Ja, dan heb je msschn technisch 'de draad gewonnen'.

Maar ik ben meer het type waarheidzoeker ... en ik wil het volledige discours rond pedofilie in kaart, in de hoop dat het onderweg ook iets laat zien van de psychische toestand v h collectief. De Tijdgeest zelf is volgens mij de grootste zot. En de grootste pervert.

Laatst gewijzigd door Knipp : 11 februari 2009 om 03:21.
Oud 11 februari 2009, 10:29   #57
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

De eerste dode is inmiddels gevallen.
http://www.ad.nl/utrecht/oost/298178..._vermoord.html
Oud 11 februari 2009, 10:34   #58
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, dan heb je msschn technisch 'de draad gewonnen'.

Maar ik ben meer het type waarheidzoeker ... en ik wil het volledige discours rond pedofilie in kaart, in de hoop dat het onderweg ook iets laat zien van de psychische toestand v h collectief. De Tijdgeest zelf is volgens mij de grootste zot. En de grootste pervert.
Verklaar u nader?
Oud 11 februari 2009, 11:16   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De eerste beschouwing vind ik gevaarlijk. Als we pedofilie gaan beschouwen als een aandoening, stoornis of ziekte impliceert dit dat pedofilie te genezen is. Ik denk het niet. Wel een afwijking die, als hetero de norm zou zijn en in tegenstelling tot homoseksualiteit, ontoelaatbaar en zelfs strafbaar is.
Als pedofilie niet te genezen is, maar wel strafbaar, blijft nog enkel de vraag hoe de maatschappij met de groep moet omgaan: interneren, detineren of isoleren ?
Oud 11 februari 2009, 11:22   #60
Aardbei
Banneling

Standaard

kan je die lijst aanvullen? ik zou het graag doen. zelfs voor het 'eerlijk proces'. in veel gevallen komt het daar toch niet toe. het slachtoffer moet hier eerst nog klacht voor indienen en dat is voor sommigen een brug te ver.

akkoord, er kunnen mensen zijn die er een naam van iemand opzetten om nog een rekening te vereffenen. maar als je iemand wil zwart maken, kan dat met onze huidige communicatiemiddelen makkelijk. daar heb je niet zo'n lijst voor nodig.
middelen om misbruik van de lijst te voorkomen door er niet-pedofielen op te plaatsen kan ik niet bedenken. een heuse disclaimer waarbij je mensen probeert te overtuigen om het enkel te doen in het belang van de huidige slachtoffers en het voorkomen van nieuwe slachtoffers. men kan misschien ook een aanduiding geven voor de betrouwbaarheid van de gegevens, bv indien verschillende personen dezelfde naam ingeven stijgt de kans dat het werkelijk om een pedoseksueel gaat.
indien je niet zulke ingrepen voorziet wordt die lijst binnen de kortste keren karikaturaal.

probleem is dat je met de wet op laster en eerroof zit. begin maar eens aan te tonen dat iemand pedofiele neigingen heeft. een zeven-jarige loopt niet met een camera op zak.
en wat doe je met het beroepsgeheim? de psy's, artsen en justitie wéten waar de pedofielen zich bevinden, maar zijn wettelijk met handen en voeten gebonden.
als zoon-of dochterlief van één van deze beroepsuitoefenaars plots van school veranderd na een verhuizing in de schoolbuurt, weet u dus hoe laat het is.

toch pleit ik ongenuanceerd pro. misbruikte kinderen hebben meer dan levenslang, als ze dan nog een leven hebben. de gevolgen van misbruik op kinderen zijn zo zwaar dat het sop de kolen dit keer waard zijn. en hoe.

daarnaast moet de klemtoon liggen op preventie. studies hebben al aangetoond dat de verspreiding van seks via internet ervoor zorgt dat men afgestompt raakt en het doorsnee aanbod niet meer interessant vindt. hoe jonger, hoe spannender het wordt. en dat werkt sensibiliserend: een beeld van een jong iemand, zou de kans vergroten dat er meer zulk materiaal wordt opgezocht. dus mannen allerhande, hoed je hiervoor.
en we weten hiermee ook meteen waar te beginnen met de preventie.
Aardbei is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be