Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij gelovig ?
Ja, ik ben rooms-katholiek 13 20,97%
Ja, ik ben protestant 3 4,84%
Ja, ik ben moslim 1 1,61%
Ja, ik ben jood 0 0%
Ja, ik ben boeddhist 3 4,84%
Ja, ik belijd een andere godsdienst 5 8,06%
Ik ben agnosticus 11 17,74%
Nee, ik ben atheïst 26 41,94%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2004, 21:56   #41
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Ik ben van de malinois ,die werden vroeger geleid door ne kannunik
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 13:23   #42
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Vrijzinnigheid staat m.i. inderdaad de vrije meningsuiting voor, maar wijst ook het dogmatisch denken af (zeker de religieuze dogma's). Is "geloven in de mens" geen dogma ?
Neen, "geloven in de mens" is een symbolisme om het dogmatische "geloven in god" tegen te stellen, maar het heeft geen abstract letterlijke betekenis die je blindelings moet volgen...
"Geloven in de mens" betekent dat de mens geen God en geen dogmatische regeltjes en tradities nodig heeft om te weten hoe hij moet keven en dat ons gezond verstand en de discussie met anderen ons veel verder helpt dan een blind geloof.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 13:43   #43
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Nu we dan toch over de details aan het zeveren zijn, ik heb eigenlijk namelijk ook mijn prive godsdienst. Uit interesse heb ik me bezig gehouden met middeleeuwse en laat middeleeuwse esotherie (theorie dan wel, ik hou mij niet bezig met wierrook en nachtelijke rites in het bos ) en ben tot de vaststelling gekomen dat de meest vooruitstrevende, open en humanistische religie de gnostisch hermetische visie is van oa de rozenkruisers (en niet het alom geprezen 'wetenschappelijk gefundeerde' atheïsme). Ik ben nu zelf geen rozenkruiser of dergelijke maar mijn visie op religie en wetenschap komt eigenlijk dicht in de buurt (voor zover ik weet toch). Een van de fundamenten is het idee 'geloven zal verworden tot weten' en dat is eigenlijk een essentieel verschil met klassieke, dogmatische geloofssystemen.
Enfin, ik ga daar nu geen paginas lange verhandeling over schrijven. Dat bespaar ik jullie
Dat gnostisch geloof, dat voortkomt uit het geloof van de ouwde egyptenaren, lag dat ook niet aan de basis van de loges? Die vandaag de dag eerder vrijzinnig en atheïstisch zijn.
Qua moraal is er niet zoveel verschil tussen vrijzinnigheid en gnosticisme, behalve het feit dat een gnosticist nog steeds in een hogere kracht gelooft.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 14:11   #44
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Vrijzinnigheid staat m.i. inderdaad de vrije meningsuiting voor, maar wijst ook het dogmatisch denken af (zeker de religieuze dogma's). Is "geloven in de mens" geen dogma ?
Neen, "geloven in de mens" is een symbolisme om het dogmatische "geloven in god" tegen te stellen, maar het heeft geen abstract letterlijke betekenis die je blindelings moet volgen...
"Geloven in de mens" betekent dat de mens geen God en geen dogmatische regeltjes en tradities nodig heeft om te weten hoe hij moet keven en dat ons gezond verstand en de discussie met anderen ons veel verder helpt dan een blind geloof.
Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat gelovigen "blind" worden genoemd, terwijl mijn geloofsovertuiging mij juist onweerstaanbaar dwingt om met de ogen, oren en �*lle zintuigen wijd open door het leven te gaan. Als er iets is wat ik heb meegekregen uit het Nieuwe Testament, dan is het wel de kritische ingesteldheid van die figuur Jezus van Nazareth die het uiterlijk vertoon, het gemarchandeer en de geestelijke bloedarmoede van het establishment aan de kaak stelde. Eigenlijk is Hij een rebel with a cause, en dat spreekt me er zo sterk in aan.

Je moet vooral de distinctie maken tussen geloof, geloofsovertuiging en de manier waarop allerlei machtsorganen (vooral in de symbiose tussen wereldlijke en kerkelijke macht) ons denken in een bepaald kader hebben willen dwingen (en daar gedurende lange tijd ook in geslaagd zijn). In dat opzicht is wat met gemeenzaam "de crisis van de Kerk" noemt misschien wel een enorme zegen... Wie zal het zeggen?

Oh ja... voor wie er nog naar moest raden: Rooms-Katholiek, all the way.
Oud 19 april 2004, 14:12   #45
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Zou God als ie bestaat in dezen topic nie allang zichzelf bekend gemaakt hebben?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 15:12   #46
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Zou God als ie bestaat in dezen topic nie allang zichzelf bekend gemaakt hebben?
Ik denk dat je hieruit (en lang niet alleen uit deze discussie alleen) inderdaad logischerwijze slechts 2 dingen zou kunnen opmaken
- ofwel bestaat God niet
- ofwel is die "God" helemaal niet wat wij denken dat hij is.
- ofwel heeft die "God" ons de rug toe gekeerd.

Ik hou het nog steeds op de eerste mogelijkheid
Oud 19 april 2004, 16:32   #47
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Mag ik vragen aan de mensen die 'andere godsdienst' hebben gekozen wat die godsdienst precies is?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 17:01   #48
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Griffin schreef:

Citaat:
Hij is nogal verlegen, je herkent hem aan zijn draaiende avatar...
Oud 19 april 2004, 17:05   #49
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Waarom geen godinneke? Zo'n lekker stuk....
Dan ben ik voor eeuwigdurende aanbidding!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 17:18   #50
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Griffin schreef:

Citaat:
Hij is nogal verlegen, je herkent hem aan zijn draaiende avatar...

zwanzer
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 10:00   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
Dat gnostisch geloof, dat voortkomt uit het geloof van de ouwde egyptenaren, lag dat ook niet aan de basis van de loges? Die vandaag de dag eerder vrijzinnig en atheïstisch zijn.
Qua moraal is er niet zoveel verschil tussen vrijzinnigheid en gnosticisme, behalve het feit dat een gnosticist nog steeds in een hogere kracht gelooft.
De vrijmetselarij komt ook wel uit die kringen, ja, maar de ketterij uit die tijd was heel divers hoor. De framasons waren niet overal de baas, zo straf waren ze toen nog niet . Trouwens, in de statuten van de vrijmetselaars staat geloof ik nog steeds iets over 'de opperbouwmeester van het heelal'. Vrijzinnig wel, maar atheïstisch dus niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 15:12   #52
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Ik ben muslim dat wil zeggen ; onze heer allah ik geloof in het bestaan een geloof dat u de oorzaak van het leven bent zonder jou is er geen leven een zonder mijn bewust aan jouw bestaan dan zou het leven geen zin hebben jij bent de oorzaak van alle oorzaak,jij hebt profeten gestuurd om jouw heerschappij bekendt te maken , jij hebt de profeten gestuurd om aan onze plichten een daden te verwijten, wie jouw gehoorzaamt krijgt een beloning, een wie jouw niet gehoorzaamt dan zijn het jouw dienaren als je hen vergeeft dan ben jij die vergiffenis verdeelt, Van diegene die u naar ons gezonden heeft ,mo7amed de laatste gezante, ik geloof in hem een ben u dankbaar voor al wat u neerzendt, u bent zeker de barmhartige de genadevolle.!!!
Oud 20 april 2004, 22:04   #53
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
(...)ik geloof in hem een ben u dankbaar voor al wat u neerzendt, u bent zeker de barmhartige de genadevolle.!!!
Regen en donder

Btw, ik ga u es een directe vraag stellen: durft u op uw koran te zweren dat u de grondwet en de wetten van het land waar u woont boven de regeltjes uit die Koran stelt?
Ik las net een interessant stukje in de Volkskrant

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 20 april 2004, 22:10   #54
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De vrijmetselarij komt ook wel uit die kringen, ja, maar de ketterij uit die tijd was heel divers hoor. De framasons waren niet overal de baas, zo straf waren ze toen nog niet . Trouwens, in de statuten van de vrijmetselaars staat geloof ik nog steeds iets over 'de opperbouwmeester van het heelal'. Vrijzinnig wel, maar atheïstisch dus niet.
De Metser gedraagt zich soms als God, maar of God een metser is... 8)
Oud 21 april 2004, 12:36   #55
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
(...)ik geloof in hem een ben u dankbaar voor al wat u neerzendt, u bent zeker de barmhartige de genadevolle.!!!
Regen en donder

Btw, ik ga u es een directe vraag stellen: durft u op uw koran te zweren dat u de grondwet en de wetten van het land waar u woont boven de regeltjes uit die Koran stelt?
Ik las net een interessant stukje in de Volkskrant
Dat heb ik al gedaan u hoeft mij de les niet voor te lezen!!!!
Oud 21 april 2004, 13:50   #56
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben muslim dat wil zeggen ...
Van diegene die u naar ons gezonden heeft ,mo7amed de laatste gezante, ik geloof in hem een ben u dankbaar voor al wat u neerzendt, u bent zeker de barmhartige de genadevolle.!!!
Dat Mohammed de laatste zou zijn is puur geloof. Waarom voorspelden andere profeten dan (profeten waar ook de Islam zich op baseerd ) dat er nog andere gingen volgen ? Alleen maar behouden wat in het kraam past en juist die aangekondigde stagnatie ("het is de laatste profeet") is voor mij juist een bewijs dat geen te volgen "weg" is.
(Trouwens, nu zou er eigenlijk al een nieuwe profeet nodig zijn binnen de Islam om aan te geven welke van de richtingen (Suni, Shia, Druze,...) nu de juiste is)

Ik probeer het maar in te schaten, want ik hecht helemaal geen geloof aan wat voor profeet ook. Volgens mij lopen er met de regelmaat van een paar honderd jaar mensen rond bij wie de combinatie gezond verstand, pragmatie, uitstraling, het zich doen overkomen en het engagement om de wereld te verbeteren ongeveer optimaal is.
Einstein was niet perfect, maar ging de goede richting uit. Er gaan er nog volgen. De wetenschap die "statistiek" noemt voorspelt dat.
Oud 21 april 2004, 13:54   #57
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Waarom geen godinneke? Zo'n lekker stuk....
Dan ben ik voor eeuwigdurende aanbidding!
Sexisme= De fout van vele religies, en misschien daarom ook een reden tot verwerping.
Oud 21 april 2004, 15:59   #58
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van diegene die u naar ons gezonden heeft ,mo7amed de laatste gezante, ik geloof in hem een ben u dankbaar voor al wat u neerzendt, u bent zeker de barmhartige de genadevolle.!!!
Moet je eens naar Antwerpen komen. Er zijn minstens 10 nieuwe profeten opgestaan. De kerk van het nieuwe leven, de kerk van de eeuwige god, etc....

There is allways room for one more!
Wanneer nu eens een profeteske?
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 18:46   #59
vryko
Provinciaal Statenlid

vryko's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

Atheïst!

btw een echte vrijzinnige geloofd enkel in datgene wat bewezen is, en aangezien het onmogelijk is om te bewijzen dat er al dan niet een godheid is kan deze onmogelijk ahteïst zijn maar moet hij gewoon toegeven dat hij het niet weet
Oud 21 april 2004, 18:55   #60
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al gedaan u hoeft mij de les niet voor te lezen!!!!
Excuses dat was niet de bedoeling Ik had trouwens volgens het stukje uit de Volkskrant dezelfde vraag aan orthodoxe Christenen of Joden ook kunnen vragen (wel op hun respectievelijke boeken van geloof).

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be