![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
He sind wanneer trekken wij eens aan hetzelfde touw, miljaar shoofy een bank vooruit joch. Je hebt volgens mij dankij internet geen stemcomputers meer nodig, elke i_Phone is een stemcomputer, elke thuis PC is een stemcomputer, elke SMS is een stemcomputer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() Als waarnemer ja. Dat is geregeld. Waarnemers mogen enkel waarnemen. niets meer. Dus geen campagne voeren, en zeker geen mensen "helpen" bij het uitbrengen van hun stem.
Als ze dat wel doen dan roep je de voorzitter erbij, laat je het opnemen in het procesverbaal, en desgevallend laat je de verkiezingen vernietigen in dat stembureau |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk hier thuis voor mijn computer zou ik ze niet zien,dat is zeker. En u had het fantastische voorbeeld dat mijn vrouw uberhaupt mij zou kunnen beinvloeden in de verkiezing, wat feitelijk niet waar is, want gewoonlijk stemmen we ongeveer gelijklopend van richting, maar meestal nooit dezelfde partij of als we eventueel voor dezelfde partij stemmen stemmen we niet noodzakelijk voor dezelfde personen etc.
Dus de beinvloeding van man-vrouw kan groter zijn, maar anderzijds zou de beinvloeding van de last-minute marketing onbestaand zijn. En die is het mij meer waard. De kans op fouten in the field moet in theorie ook quasi 0.0 zijn. Een online interface moet een veelvoud eenvoudiger zijn want zoals reeds jaren bewezen je kunt alleen maar foutloos stemmen. Als het systeem misgaat zal het natuurlijk goed misgaan. Het worst case is dus een dikke netwerkcrash... maar gezien de kostprijs 100keer goedkoper te organiseren is dan huidige verkiezingen, kan het een fluitje van een cent zijn om een verkiezing te herdoen. Dus je kunt mij echt niet overtuigen van het tegendeel. We zijn anno 2009. e-voting moet een piece of cake zijn om te organsieren, en elke politieker die het oude papier wil verdedigen maakt zichzelf belachelijk. De bezwaren zijn gekend, de problemen kunnen opgelost worden volgens mij, het is 1minuut politieke moed en een e-voting moet realiteit zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Lier ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Op papier tellen: nog altijd het goedkoopst en veilig. En ne mens heeft er eens deugd van iets te moeten doen in naam van de democratie. Ze zouden zelfs trots moeten zijn, dat ze mogen gaan bijzitten of tellen. Laatst gewijzigd door giserke : 18 februari 2009 om 00:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burger
|
![]() Er is een verschil tussen verkiezingspropaganda en directe druk.
Ik heb het niet over u die uw vrouw kan beïnvloeden, maar over het feit dat u met een online stemsysteem uw vrouw en kinderen kan DWINGEN te stemmen zoals u dit wil, bv door er naast te gaan staan wanneer de stem wordt uitgebracht. Of beter nog, je kan partijmedewerkers op pad sturen en bij mensen thuis langsgaan om hen te helpen bij het oh zo moeilijke elektronische stemmen, en hun handje vasthouden terwijl ze voor jouw partij stemmen. (zie een aantal soortgelijke schandalen in de Britse lokale verkiezingen met het postaal stemmen). Ik maak me dus weinig zorgen over de stabiliteit van de IT netwerken, of de "manipulatie van de kiessoftware, maar om de menselijke factor, en denk dat een fysiek kieshok, waarin je totaal geïsoleerd kan stemmen een zekere meerwaarde heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke computer zou je kunnen gebruiken om op politics een vote te doen ??? uw thuisPC uw game computer,playstation 2 of wifi console uw digibox uw i-POD uw telefoontoestel met GPRS en WAP site ondersteuning uw PDA een pc in de bibliotheek of een PC van de gebuur. Als je die technologie bekijkt, kun je stellen dat zowat elke Belg kan stemmen, tenzij die daar in een rusthuis liggen te kommeren Dus volgens mij verloopt dergelijke stemming gemakkelijker, goedkoper, sneller, beter, democratischer etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 18 februari 2009 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Burger
|
![]() Ik denk dat uw voorstellen voor 80% van de bevolking in feite heel goed zouden werken, maar voor een kleine groep serieuze problemen zouden opleveren. En huis niet alleen voor mensen in rusthuizen. Overschat de computer- en internetpenetratie in België absoluut niet (en de skills om ze te gebruiken). Dus ja, jouw voorgestelde oplossingen zijn (misschien) goedkoper, efficiënter, sneller, enz. maar ik betwijfel of ze democratischer zijn. En aan die laatste vereiste is al de rest ondergeschikt.
Een extra klachtenprocedure instellen zal daar niets aan veranderen, want ook zo'n procedure heeft te maken met dezelfde drempels als het voorgestelde stemsysteem (kijk bv. gewoon eens naar het socio-economisch profiel van klagers bij de ombudsdiensten). Een stemsysteem moet in de eerste plaats goed werken voor de sociaal en technisch zwakst aangelegden. Als zij het kunnen, dan kan de rest het ook wel. En dat is absoluut niet het geval met de meeste van de hierboven opgesomde oplossingen. PDA en WAP gsm worden heel beperkt gebruikt, bibliotheken worden door een kleine groep mensen gebruikt met een duidelijk profiel, niet iedereen kan of wil bij de buren langs enz Laatst gewijzigd door stapas : 18 februari 2009 om 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En weet je: als de stemcomputers werken in honderden stemlokalen, waarom zou een e-voting niet werken ???
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 18 februari 2009 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Burger
|
![]() Dat is inderdaad wel een mogelijke oplossing: aparte stemhokjes, met een stemcomputer (zoal het nu in feite bijna overal gebeurt). Maar warom dat dan niet gewoon voor iedereen zo doen? Een half uurtje elke 2 jaar is niet echt een drempel. Moet het systeem efficiënt zijn vanuit de organiserende overheid, of vanuit de stemmende burger gezien?
Ik zeg niet dat stemcomputers technisch gezien niet werken. Ik heb zelfs nog nooit met potlood gestemd omdat mijn gemeente een pilootgemeente is geweest. Alleen creëert thuis stemmen via een online applicatie extra problemen die belangrijke democratische implicaties kunnen hebben. En het feit blijft dat de meeste gemeenten nog steeds mits een kleine investering en ietwat organisatie nog steeds vrijwilligers kunnen vinden. Dus waarom iets dat werkt veranderen? Laatst gewijzigd door stapas : 18 februari 2009 om 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en dus de infrastructuur investering wordt lichter, de verkiezingsorganisatiedrempel financieel en organisatorisch lager, de realiseerbaarheid van e-voting realistischer, de snelheid van organisatie veel sneller (moest je nu beginnen ben je binnen een week klaar;..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik mag in Zwitserland niet stemmen. Mijn echtgenote echter wel, en ja, we diskussiëren hier wel eens over, lezen allebij de beglijdende teksten en zo voort. En dan stop zij haar stembiljet in de enveloppe... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() Ik weet ook wel dat e-voting geen stemcomputer is. Maar als er in een stemlokaal een gewone stemcomputer wordt opgesteld, of een computer met toeegang tot het e-voting systeem, dat kan nu echt niemand een barst schelen denk ik hoor.
En de verkiezingsorganisatiedrempel wordt financieel en organisatorisch lager, de vraag is of dit echt nodig is. Je lijkt uit te gaan dat we dan met zo'n systeem ook meer verkiezingen willen gaan organiseren. 1 keer om de paar jaar is me meer dan genoeg. De kostprijs van de verkiezingen van 2004 was 7mln, of ongeveer eeen euro per kiezer En ook die snelheid: ja, je kunt de stemming binnen een week organiseren, maar wat voor zin heeft dat - partijen kunnen op zo'n korte tijd geen kiesprogramma schrijven en campagne voeren. Enfin, ik denk dat de overheid zijn informatici op beter kan inzetten op andere domeinen waar veel grotere efficiëntiewinsten zijn te halen, dan op een gebeurtenis die maar 1 keer om de 2 jaar voorkomt. Laatst gewijzigd door stapas : 18 februari 2009 om 15:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De duizenden bedienden van de gemeente die opgeist worden om diezelfde verkiezingen te organiseren hebben een week voorbereiding nodig om alle sop poten te zetten, en hebben nog een paar dagen nodig om alle sweer af te breken, en dat zit dan ook weer niet in dat budget. En zo heb je op uw belgisch een budget van 7M euro om verkiezingen te organiseren, en heb je vergeten dat er nog 20M arbeid van partikulieren bij tepas komt en nog 10M arbeid van overheidspersoneel bij te pas komt (die gasten pakken dan allemaal recup... en eten allemaal lekker broodjes op kosten van de staat etc) Dus zeg en schrijf dat een begroting voor een verkiezing 50M euro is, en dat een e-applicatie maximaal 1M euro, of je hebt dus 50.000% rendement, wat U natuurlijk helderziende economist weet vanbuiten dat dit niet rendabel is voor de overheid om dit te schrijven. Bij mij, mijheerke zijn getallekes gewoon getallekes. En als ik een getalleke van meer dan 100% zie, dan weet ik dat dit WIN-WIN is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat er voor de partijen veel (geld) van afhangt. Een zitje meer of minder kan veel schelen, en er zullen er altijd zijn die iets willen bijverdienen........
![]() |