Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U, Vlaming zijnde, morgenvroeg als Nederlander wakker worden
JA 40 55,56%
NEE 32 44,44%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 12:24   #41
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

En welke waal wenst morgenvroeg wakker te worden als fransman?
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:29   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Walen zijn al ergens "Fransen" in hun dagelijkse leven. Wie in Franstalig België kijkt nooit naar TF1, France 2, enz...................? Franse films, Franse muziek hebben evenveel success in Franstalig België als in Frankrijk zelf. Walen leven al elke dag met Frankrijk. Men kan echter niet echt zeggen dat Vlamingen elke dag met Nederland leven.

Laatst gewijzigd door Everytime : 16 februari 2009 om 12:30.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:30   #43
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen zijn al "Fransen" in hun dagelijkse leven. Wie in Franstalig België kijkt nooit naar TF1, France 2, enz...................? Walen leven al elke dag met Frankrijk. Men kan echter niet echt zeggen dat Vlamingen elke dag met Nederland leven.
Geduld, we zijn wat van elkaar vervreemd, akkoord, maar dat zou terug snel in orde kunnen komen.

Allen liever niet plotklaps , maar geleidelijk.
Oud 16 februari 2009, 12:37   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De vraagstelling is eigenlijk ambigue. maar kom.

Als het de Vlaming verlost van de erfzonde België, dan heb ik geen enkel probleem mijn identiteitskaart een ander naampje te laten dragen.
Voor mij is het dan een terugkeer naar de nationalitiet van mijn eerste 16 levensjaren. 'k heb er niet ven gemerkt eigenlijk.
Oud 16 februari 2009, 12:40   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geduld, we zijn wat van elkaar vervreemd, akkoord, maar dat zou terug snel in orde kunnen komen.

Allen liever niet plotklaps , maar geleidelijk.
Leg me eens uit hoe. Ik zie moeilijk de modale Vlaming minder naar de VRT, VTM, enz...... kijken om meer naar TROS, NOS en compagnie te kijken. De modale Waal weet ook veel meer over Sarkozy, Royal en compagnie dan de modale Vlaming over Balkenende en compagnie.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:50   #46
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Leg me eens uit hoe. Ik zie moeilijk de modale Vlaming minder naar de VRT, VTM, enz...... kijken om meer naar TROS, NOS en compagnie te kijken. De modale Waal weet ook veel meer over Sarkozy, Royal en compagnie dan de modale Vlaming over Balkenende en compagnie.
Dat kan ik u niet uitleggen, daar ben ik niet slim genoeg voor, maar ik blijf toch denken dat een betere samenwerking/toenadering met de Nederlandse samenleving mogelijk is (kan zijn zelfs gemakkelijker zijn dan we denken, want we hebben meer gemeen dan we misschien denken, in tegenstelling tot Waloniz)
Oud 16 februari 2009, 12:53   #47
Graaf van Egmont
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Volgens mij snap jij dat niet omdat je een zeer enge definitie van nationaliteit hebt, in die zin dat je staatsaanhorigheid gelijkstelt met cultuur. Een Nederlandstalige Vlaming hoeft helemaal niet naar de NOS of andere Nederlandse omroepsstichtingen te kijken, pindakaas of hagelslag te eten of Poldernederlands te praten om Nederlander te zijn. Net zo goed kunnen Franstaligen die in Vlaanderen wonen naar RTBF, TF1 of Franse films kijken, thuis Frans spreken en uitsluitend de Franse keuken eten en toch Vlaming zijn.
Graaf van Egmont is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:54   #48
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel mensen maken geen verschil tussen Holland en Nederland en denken dat ze synoniemen zijn terwijl het niet het geval is. Ik herinner me een oude Franse TV-reclame over Nederlandse kazen zeggend "La Hollande, l'autre pays du fromage".
Het gaat er niet om of 'veel mensen' geen verschil maken tussen Nederlander en Hollander. Het gaat erom dat je de correcte terminologie gebruikt, opdat iedereen en niet alleen 'veel mensen' de vraagstelling correct kan inschatten...
Oud 16 februari 2009, 13:09   #49
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Zo min als men kiest voor zijn ouders, even zo weinig kiest men voor een bepaalde nationaliteit. De grenzen tussen de meeste staten zijn willekeurig door "de geschiedenis" getrokken & in de meeste gevallen ging het dan nog over de persoonlijke financiële belangen van adellijke dames en heren.

Hiermee wil içk niet zeggen dat deze grenzen helemaal geen invloed hebben gehad : aan deze of gene zijde wonen had en heeft nog altijd invloed op wetten, gebruiken, culturele
zaken, gastronomische zaken en ga zo maar door.. Maar ook binnen "nationale" staren of het nu eenheidsstaten of federatieve staten zijn bestaan er verschillen.. als antwerpenaar ben ik de eerste om op te merken dat "die van over het water" fundamenteel "anders" zijn dan echte sinjoren & bovendien heeft elke "echte sinjoor" nog eens "subidentiteiten" , overgrootouders die van China of Marokko afkomstig waren,
mensen met duidelijk een portugese naam enz..

Of je nu een Zottegemenaar bent met een IK van de Verenigde Nederlanden en een paspoort waarbij dan nog de titel gevoegd is Europese Unie of je hebt een IK als "belg"
het zal in je persoonlijk leven niet veel verschil maken - behalve dan dat de ruimte waarin je je absoluut vrij kan bewegen in het geval van de "Verenigde Nederlander" aanzienlijk groter zal zijn.

Het is bovendien mijn persoonlijke perceptie dat behalve het taalverschil, het verschil tussen de verschillende belgen met inbegrip van de Ostbelgiër wezenlijk kleiner is dan het verschil met bv. de Friezen (de café's zijn daar om 21h30 gesloten, stel je voor !)

In Luxemburg wonen dan weer meer "Expats" dan bij ons en de "gastarbeiders" zijn daar voornamelijk Portugezen...

De groep studenten, die meerdere jaren aan niet-belgische hogescholen en universiteiten doorbrengt groeit voortdurend, zoals de meerderheid der belgen het intussen al jarenlang gewoon is om in vreemde ondernemingen te werken ; ik denk dat het merendeel van onze bevolking minder nationalistische gevoelens heeft dan de doorsnee-forummer (en dat is ook nog zo'n verschil tussen het zuidelijke en het noordelijke deel van de Nederlanden nm. cde Noordnederlanders zijn inderdaad eerder een nationalistisch volkje).

De Nederlanden verenigen zal inderdaad een "nieuwe natie" doen verschijnen : een economisch sterker land, waarvan de stem zowel op het europese als op het internationale forum veel beter gehoord zal worden tot voordeel van de inwoners
en de rest van de wereld...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:11   #50
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uw stem telt niet mee.

Het was een Vlaamse Poll.
Wat snap jij niet aan de zin 'Ik stem uiteraard niet als Nederlander zijnde.'?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:41   #51
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de Walen weet ik het niet maar ik zou er niet wakker van liggen.

Andere denkpiste:
Wie wil als Beneluxer of burger van de Europese republiek/het Europees koninkrijk/keizerrijk wakker worden?

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 februari 2009 om 14:54.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 17:40   #52
Shadowke

Standaard

ik denk dat Henri1 binnenkort een nieuwe peiling mag starten
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 17:52   #53
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Geboren in Vlaanderen, Nederlandse moeder en Belgische vader, kies ik ervoor (in de veronderstelling dat er moet worden gekozen natuurlijk) om morgen als Nederlander wakker te worden. Ik lust graag drop, saté met pindasaus en Heineken. Alhoewel, als statenloze Vlaming kan een mens misschien een keuze maken uit meerdere nationaliteiten. Wakker worden op zich is ook nog altijd iets waar ik blij van word. En ik word het liefst wakker in Vlaanderen, meer bepaald Leuven. (Heeft weinig met Stella te maken)
Oud 16 februari 2009, 18:13   #54
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Ik wens dat Vlamingen morgenvroeg wakker worden als Franstaligen.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:19   #55
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben al Nederlander.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:29   #56
soundsystem
Vreemdeling

Standaard

Ik ben vlaming, en ben er fier op. Ik woon nog geen 2 meter van de Nederlandse grens, en geloof mij, zowel wij vlamingen, als zij nederlanders kunnen veel van elkaar leren. Maar om nu te zeggen dat ik als Nederlander wil wakker worden. nee toch niet. Ik ben liever een vlaming. ik hou niet zo van dat Nederlandse accentje en die luidruchtigheid.
soundsystem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:32   #57
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door soundsystem Bekijk bericht
Ik ben vlaming, en ben er fier op. Ik woon nog geen 2 meter van de Nederlandse grens, en geloof mij, zowel wij vlamingen, als zij nederlanders kunnen veel van elkaar leren. Maar om nu te zeggen dat ik als Nederlander wil wakker worden. nee toch niet. Ik ben liever een vlaming. ik hou niet zo van dat Nederlandse accentje en die luidruchtigheid.
Dat is een stereotiep. Uw accentje kan ik ook ambetant vinden.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 18:47   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Zelfs dan zijn het nog steeds Vlamingen, hoor.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 16 februari 2009 om 18:48.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 19:03   #59
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Eén op tien Vlamingen doet dat reeds dagelijks. Er lijkt mij niets bijzonders aan die mensen te zijn.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 19:33   #60
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

We zijn reeds "Nederlanders", dus Ja, maar dan wel met een Vlaamse pas !
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be