Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2009, 18:46   #41
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ik vond echter dit stukje ( onderste pijltje in dat groene vlak ) via de link die hier reeds werd geplaatst
zegt al heel wat meer
vooral die laatste paragraaf is interessant
die spreekt oa van een 12% ( beetje in de reichting dus van de openingspost ) die te kampen zouden hebben van zelfmoordgedachten in de laagste leeftijdsgroep ( 15 - 24 ) maar van een laag percentage pogingen
doch echter slibt die kloof tussen gedachte en poging zo goed als dicht bij de volgende leeftijdsgroep ( 25 - 34 )

dus is het inderdaad zo dat de zelfdodingsgedachte inderdaad reeds hoog ligt bij jongeren en de uiteindeijke daad ( poging ) zich pas concretiseert op wat latere leeftijd
ófwel moet je inderdaad uitgaan van een scenario _ zoals jij oa stelt _ waarin die zelfmoordgedachte bij jongeren echt niet al te serieus op te vatten valt maar dan is het des te opmerkelijker dat in de volgende leeftijdsgroep ( 25 - 34 ) een zelfde grootorde kamp met die gedachte

een mens zou haast stellen dat net omdat het niet al te serieus ontvangen wordt dat uiteindelijk na vele jaren ze de daad bij het woord voegen http://politics.lunitechs.be/images/...n_confused.gif
De cijfers van dit onderzoek liggen toch toevallig lager dan die van Klasse (35% vs 12 %). De cijfers lijken me nog hoog, maar zullen waarschijnlijk wel dicht bij de realiteit liggen.

Ik ben natuurlijk geen psycholoog of wetenschapper, maar het hogere aantal zelfmoorden bij de groep 25-34 jaar is volgens mij te wijten aan het feit dat deze groep een gejaagder leven leeft dan jongeren en ook meer verantwoordelijkheden (werk, gezin, ..) moet dragen. Overprikkeling zorgt nogal vaak voor depressies. Het aantal zelfmoordgedachten is (als je gemiddelde man vrouw neemt) in de groep 25-34 jaar ook hoger.
Oud 2 maart 2009, 18:52   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik kan ongeveer wel begrijpen waarom jongeren zelfmoordgedachten hebben.

Het is niet zo lang geleden dat ik 15 was.

Er valt weinig aan te doen eigenlijk. Preventie en begeleiding is weggesmeten geld.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 21:30   #43
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik kan ongeveer wel begrijpen waarom jongeren zelfmoordgedachten hebben.

Het is niet zo lang geleden dat ik 15 was.

Er valt weinig aan te doen eigenlijk. Preventie en begeleiding is weggesmeten geld.
Schokkende visie, al lijkt de overheid het daar niet volledig mee oneens.
Veel geld wordt er immers niet gestoken in preventie, laat staan in begeleiding.
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 21:33   #44
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frutella Bekijk bericht
Veel geld wordt er immers niet gestoken in preventie, laat staan in begeleiding.
Schokkend misschien wel.

Maar denk jezelf eens terug toen je een jong grietje was (al weet ik niet hoe oud je bent, misschien is dat al te moeilijk).

Toen jij je in die tijd slecht voelde, hoe zou de overheid jou kunnen helpen?

Jonge mensen met zelfmoordgedachten hebben vaak nood aan een goede vriend, en niet aan iemand die betaald wordt om te luisteren en raad te geven.

Het systeem is zo, je zal geen water uit een zinkend schip kunnen scheppen met een theelepel.
Oud 2 maart 2009, 21:49   #45
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

van uzelf leren houden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 22:12   #46
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Schokkend misschien wel.

Maar denk jezelf eens terug toen je een jong grietje was (al weet ik niet hoe oud je bent, misschien is dat al te moeilijk).

Toen jij je in die tijd slecht voelde, hoe zou de overheid jou kunnen helpen?

Jonge mensen met zelfmoordgedachten hebben vaak nood aan een goede vriend, en niet aan iemand die betaald wordt om te luisteren en raad te geven.

Het systeem is zo, je zal geen water uit een zinkend schip kunnen scheppen met een theelepel.
Hoe je het zo stelt, klopt het.
Alleen zit de werkelijkheid gelukkig niet zo in mekaar.

Voordat iemand overgaat tot werkelijke zelfdoding is er al een heel proces doorlopen, grotendeels "onzichtbaar" voor de omgeving.

Op ieder niveau van dat proces voor de zelfdoding, kan ingegrepen worden door preventie. Ook vlak voordat men het effectief wil doen kan hulp nog succesvol zijn en is ze dat eigenlijk meestal ook.
Mensen die zelfmoord willen plegen willen vaak niet dood zijn. Ze willen gewoon niet niet meer verder met hun huidige leven en daarrmee stoppen omdat hun huidige voor hun te moeilijk is. Ze zijn ergens vastgelopen.
Zelfdoding is voor hun het enigste haalbare alternatief (voor een buitenstaander heel raar maar mensen zijn er 'zo erg aan toe' dat ze last krijgen van de tunnelvisie die maakt dat ze geen uitwegen meer zien. Dat niet zien van die alternatieven maakt hun toestand 'zo gevaarlijk', en maakt ook dat we kunnen zeggen dat het niet logisch is en volstrekt onbegrijpbaar dat ze zelfmoord plegen: er was immers nog een heel leven vol met mogelijkheden). omdat ze niet meer met de huidige situatie omkunnen. Het is dus een soort vlucht, zo je wil. Net als roken en alcohol. Maar dood wil men niet, men wil enkel gelukkig zijn en ziet geen mogelijkheid meer om dat te zijn via dit leven. Er wordt zelfs gehoopt op een ander en beter leven.

Je schetst, ik veronderstel onbewust, dat er geen oplossing is terwijl je zelf de vinger op een mogelijk deel van de wonde legt en dus aangeeft waar aanpak nodig is in dit deel:

Citaat:
De vraag is hier al: hoe komt het dat die goede vriend er niet is?
Is men niet in staat om diepe relaties aan te gaan en die te onderhouden?
Hoe komt dit? Hoe kan dit aangepakt worden, ...
En zo is de carousel vertrokken.

Er zijn wel mensen die echt dood willen omdat dit het enige alternatief is, objectief gezien. Andere mensen begrijpen deze mensen hun keuze en het zal voor de buitenwereld dan ook geen schok zijn als ... Denk bv aan de vrouw uit Frankrijk met een grote tumor onder haar neus en die terminaal was of andere terminalen of mensen met een ziekte die hun doet degenereren. Voor deze mensen heeft preventie dan ook weinig nut (palliatieve zorg heeft dit wel). Maar deze mensen zijn gelukkig uitzonderingen.
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 22:27   #47
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Eenzaamheid en groepsdruk dekken, denk ik, 70% van de gevallen van de jeugddepressies. Cijfers? Mijn eigen waarnemingen, die in dit geval stukken nauwkeuriger zijn dan de statistiek, gezien het feit dat statistiek in zulke gevallen neerkomt op mierennesten bestuderen vanuit een toren met een telescoop.

Hoe komt het dat jongeren eenzaam zijn? Ik denk dat als jij nog weet hoe het vroeger was, jij daarop kunt antwoorden. Groepsdruk, voornamelijk. Iemand die niet mee kan volgen, valt eruit. Iemand die niet wil volgen, moet ofwel een heel sterke geest zijn, ofwel breekt die persoon gewoon.
En het zijn niet noodzakelijk pesterijen. Gewoon "niet zo tof" zijn volgens de klas/groep is voldoende.
In de lagere jaren van't middelbaar is dat het ergste, uiteraard. Zelfs kledij is daar voldoende om uit de boot te vallen.

Andersdenkende mensen, die in't middelbaar steeds met de mediocriteit worden geconfronteerd, worden de mensen beu en vinden niemand die hun kan begrijpen.

Bovenstaande schets is maar heel kort, als je eens een volledige analyse wilt, kan ik eens tijd nemen en die neer te schrijven. Niet dat ik een grote analyst ben, maar ik denk dat de inzichten van een twintiger per definitie beter zijn dan die van een veertiger met enige meetinstrument de statistiek.

Hoe pak je dit probleem aan?

Ik hoor het al, denk ik: preventiekampanjes met posters en gespreksavonden. Nieuwe positieve rolmodellen en jeugdclubs waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Tegenargument: de jeugdcultuur is een contracultuur. Ze draait tegen hetgeen wat "ze" voorschrijven. En er speelt iets mee, waar de volwassenen geen inzicht in hebben. Maar dat iets is de oorzaak van veel jeugdproblemen, en tegen dat iets hebben volwassenen nog steeds geen remedie gevonden.

De cool-factor.

Ook ga je tolerantie voorschrijven voor mensen met een andere kleding, zal intersubculturele tolerantie nooit ontstaan.
Ook ga je clubs organiseren waar gelijkgezinden elkaar kunnen ontmoeten, ze gaan leegstaan omdat de kinderen bang zijn dat hun vreemd interesse wordt ontdekt.
Ook ga je mikken op groepen zoals de Scouts en de Chiro, daar gaat een gelijkaardige hierarchische structuur zich opbouwen.
Ook ga je praten met de jongeren, ze zullen denken "ja, het is fout, maar de Kevin is echt wel een loser".
Ook ga je posters hangen, mensen gaan er alleen maar snorren bijtekenen.

Het volledig systeem dient worden omgegooid, beste Fruitsnoepje.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 2 maart 2009 om 22:27.
Oud 2 maart 2009, 22:37   #48
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Sommige mensen kunnen het niet meer aan op zo een leeftijd : veel van hun generatie zijn al dood, zijzelf takelen fysiek en mentaal af, en ze worden het dan kotsbeu om nog verder te leven.
Volledig mee akkoord. Men moet kinderen zelf laten beslissen of ze buiten willen spelen of naar school willen gaan.

Dan vermijd je die toestanden.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:03   #49
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

http://fukung.net/v/645/makeitcount.gif

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 2 maart 2009 om 23:03.
Oud 2 maart 2009, 23:23   #50
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
van uzelf leren houden.
Goed gezien, maar soms moeilijk...Hoe kan je bvb van jezelf houden als je lelijk, dom, laf, lui en vies bent (vol pukkels ) ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:24   #51
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed gezien, maar soms moeilijk...Hoe kan je bvb van jezelf houden als je lelijk, dom, laf, lui en vies bent (vol pukkels ) ?
Meditatie.
Oud 2 maart 2009, 23:28   #52
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Meditatie.
Meditatie helpt je om je ( vermeende ) fysieke en mentale tekortkomingen goed te maken ?
Oud 2 maart 2009, 23:29   #53
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Meditatie helpt je om je ( vermeende ) fysieke en mentale tekortkomingen goed te maken ?
Mentale, gedeeltelijk.

Meditatie helpt vooral om je niks meer aan te trekken van die dingen.
Oud 2 maart 2009, 23:29   #54

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik kon er niet me lachen,het was één van mijn lievelingsbewoners,echt onbegrijpelijk voor mij
Tja Duveltje ... je bedoelt het meestal goed maar je verwoord het dikwijls nogal slecht ... dacht je nu echt dat jouw gemoedstoestand enige rol heeft gespeeld?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:32   #55
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Mentale, gedeeltelijk.

Meditatie helpt vooral om je niks meer aan te trekken van die dingen.
Zoals heroïne dan ?
Oud 2 maart 2009, 23:33   #56

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet mee eens.

Zelfdoding voorkomen kan zelfs economisch voordelig zijn.
Het grootste deel vd zelfmoordenaars pleegt namelijk niet zomaar van vandaag op morgen zelfdoding in één of andere impulsieve opwelling.
Hier gaan meestal jaren van ellende, problemen, geen hulp durven zoeken, niet de juiste hulp krijgen, ongeluk, zich slecht voelen en omdat psyche en soma niet onverbonden zijn ook lichamelijke ziektes krijgen...
Ik hoef er geen tekening bij te maken dat iemand die zich in zo'n schuitje bevindt naast onderpresteert door zijn slechte gemoedstoestand of mogelijke 'anderen aansteekt' zelfs, ook meer ziektedagen zal 'nemen' op zijn werk omwille van die lichamelijk of psychisch lijden...
Dat is een economische kost.

Bij jongeren geldt dat natuurlijk niet.
Maar, om het grof te zeggen, geldt zelfs daar dat spoedopnames duur zijn. Zeker als ze zo intensief en invasief moeten zijn als reanimaties en alles wat daarbij komt kijken indien het lukt (coma ad beademing, mogelijk een levenslange revalidatie en afhankelijkheid door hersenschade...
Ik moet je in het andere geval denk ik ook niets vertellen over de kosten die bv de nmbs heeft door ..., of de kosten van een duikteam bij ...

Omdat mensen doorgaans in jongeren en in mensen over het algemeen investeren, is het ook niet voordelig dat men zelfdoding doet.

Tot zover een kleine en absoluut onvolledige toelichting van de zelfmoordproblematiek vanuit koele economische hoek.

Andere invalshoeken om aan zelfdodingspreventie te doen (wat ook meer en meer zal gebeuren in de komende jaren - 't wordt te beschamend nl.) zoals ethische, daar opteer ik natuurlijk voor, maar dit is een argument dat mogelijk kan helpen.
Ja Frutella ... deze post bevalt me wel. Je geeft een mooie analyse van de problematiek.
Zelfmoordkandidaten gaan inderdaad niet over één nacht ijs maar hebben er bewust heel lang over nagedacht en hebben meestal tevens heel wat signalen uitgezonden vooraleer over te gaan tot de daad.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:33   #57
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals heroïne dan ?
Maar dan beter.
Oud 2 maart 2009, 23:49   #58
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
De cijfers van dit onderzoek liggen toch toevallig lager dan die van Klasse (35% vs 12 %). De cijfers lijken me nog hoog, maar zullen waarschijnlijk wel dicht bij de realiteit liggen.
de leeftijdsgroep is ook anders genomen ( tot 24 ) ... niet meteen alleen jongeren meer ... ook dat moet je ook in rekening brengen

geen idee wat de meest accurate cijfers van die twee mogen zijn

maar het is dus best ook mogelijk dat die 35% ook niet uit de lucht gegrepen is en dat die suicidale gedachten bv na pubertijd en adolescentie _ toch wel een zeer psychologisch zware periode _ wat afnemen
( uiteraard blijft ook de mogelijkheid dat een deel van die 35% toch niet zo serieus op te vatten zijn )

Citaat:
Ik ben natuurlijk geen psycholoog of wetenschapper, maar het hogere aantal zelfmoorden bij de groep 25-34 jaar is volgens mij te wijten aan het feit dat deze groep een gejaagder leven leeft dan jongeren en ook meer verantwoordelijkheden (werk, gezin, ..) moet dragen. Overprikkeling zorgt nogal vaak voor depressies. Het aantal zelfmoordgedachten is (als je gemiddelde man vrouw neemt) in de groep 25-34 jaar ook hoger.
ja, dat is hoger maar toch enigsinds vergelijkbaar van ordegrootheid
dus ik zie het eerder als een verder aanslepend kampen met die gedachten waar er een groot deel na die jarenlange aansleep uiteindelijk de daad bij het woord neemt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 23:52   #59
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tjah ... wat betreft preventie is dat beperkt tot eenzelfde boodschap als bij de rest van de bevolking : 'kamp je met zelfmoordgedachten ? praat erover !"

blijft nog de (juiste) begeleiding
Oud 3 maart 2009, 00:05   #60
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe je het zo stelt, klopt het.
Alleen zit de werkelijkheid gelukkig niet zo in mekaar.

Voordat iemand overgaat tot werkelijke zelfdoding is er al een heel proces doorlopen, grotendeels "onzichtbaar" voor de omgeving.

Op ieder niveau van dat proces voor de zelfdoding, kan ingegrepen worden door preventie. Ook vlak voordat men het effectief wil doen kan hulp nog succesvol zijn en is ze dat eigenlijk meestal ook.
Mensen die zelfmoord willen plegen willen vaak niet dood zijn. Ze willen gewoon niet niet meer verder met hun huidige leven en daarrmee stoppen omdat hun huidige voor hun te moeilijk is. Ze zijn ergens vastgelopen.
Zelfdoding is voor hun het enigste haalbare alternatief (voor een buitenstaander heel raar maar mensen zijn er 'zo erg aan toe' dat ze last krijgen van de tunnelvisie die maakt dat ze geen uitwegen meer zien. Dat niet zien van die alternatieven maakt hun toestand 'zo gevaarlijk', en maakt ook dat we kunnen zeggen dat het niet logisch is en volstrekt onbegrijpbaar dat ze zelfmoord plegen: er was immers nog een heel leven vol met mogelijkheden). omdat ze niet meer met de huidige situatie omkunnen. Het is dus een soort vlucht, zo je wil. Net als roken en alcohol. Maar dood wil men niet, men wil enkel gelukkig zijn en ziet geen mogelijkheid meer om dat te zijn via dit leven. Er wordt zelfs gehoopt op een ander en beter leven.
prima verwoord, Frutella

Citaat:
Je schetst, ik veronderstel onbewust, dat er geen oplossing is terwijl je zelf de vinger op een mogelijk deel van de wonde legt en dus aangeeft waar aanpak nodig is in dit deel:

De vraag is hier al: hoe komt het dat die goede vriend er niet is?
Is men niet in staat om diepe relaties aan te gaan en die te onderhouden?
Hoe komt dit? Hoe kan dit aangepakt worden, ...
En zo is de carousel vertrokken.
klopt wat je zegt
en dat is niet alleen bij jongeren een probleem dezer dagen

alleen ... bij jongeren heb je dan het bijkomende probleem dat ze niet geneigd zijn naar de overheidinstanties, hulpverenigingen of ouders te stappen
dus mag je nog een goede vriend ( leeftijdgenoot) hebben maar als daarmee praten niet afdoend genoeg is en die vrie-nd op zijn/haar beurt zwijgt in alle talen dan zijn verdere opties uitgesloten

Citaat:
Er zijn wel mensen die echt dood willen omdat dit het enige alternatief is, objectief gezien. Andere mensen begrijpen deze mensen hun keuze en het zal voor de buitenwereld dan ook geen schok zijn als ... Denk bv aan de vrouw uit Frankrijk met een grote tumor onder haar neus en die terminaal was of andere terminalen of mensen met een ziekte die hun doet degenereren. Voor deze mensen heeft preventie dan ook weinig nut (palliatieve zorg heeft dit wel). Maar deze mensen zijn gelukkig uitzonderingen.
niet volledig mee eens
je spreekt over objectief bij deze omdat het voor jou dan begrijpelijk en aanvaardbaar wordt
het is echter nooit objectief maar net subjectief
er zijn mensen, totaal gezond zonder verdere problemen ... misschien nog wel erg adorabel, aimabel en succesvol te noemen met toch ook een doodwens
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be