![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De PVDA geeft mensen zelf de keuze wat ze al dan niet willen doen en heeft haar lidmaatschapsvoorwaarden daar op afgestemd. Met 'neerkijken op' heeft dat allemaal weinig te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
LSP heeft de laatste jaren een zware sectarische reputatie opgebouwd. LSP is in het verleden gegroeid als parasiet binnen SPa en daarna door zich te onderscheiden en af te zetten van PVDA. "Kom bij een anti - stalinistische echte linkse partij". Nu zit LSP met een groot probleem: PVDA en Spa - Rood zijn aan het doorbreken bij de syndicale basis en LSP staat er buiten. Bovendien doet LSP zijn uiterste best om kiezers te overtuigen om niet voor PVDa te stemmen. Het lijkt mij uitgesloten dat PVDA het huidig ingeslagen pad verlaat en zich weer laat bestempelen als extreem - links. Dat etiket laten ze met plezier over aan LSP. LSP kan verder uitbazuinen dat zij de enige echte linkse arbeiderspartij zijn. (Het aantal scholieren en studenten op de lijsten is trouwens opvallend veel gestegen. Ik schat ongeveer de helft.) En de molen die nu al een twintig jaar maalt kan verder malen: jongeren opnemen in de sekte, elke week het maandblad laten verkopen, degouteren na één of twee jaar, en daarna gaan opzoeken om de afvalligen terug in de stal te krijgen. Op die manier zijn er al honderden door de mangel gehaald. Ik stel vast dat er geen enkele linkse organisatie nog wil samenwerken met LSP. En PVDA heeft volgens mij geen zelfmoordneigingen: LSP wil enkel parasiteren. Het meest logische vervolg van de verkiezingen is dat PVDA en SPa Rood naar elkaar toegroeien. Het lijkt mij evident dat SAP, Kp en een deel van CAP daar bij aansluiten. Maar LSP: nooit. Mijn houding en de houding van mijn vrienden zal mede daardoor bepaald worden. Indien PVDA begint samen te werken met LSP dan is het om zeep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er geen enkel probleem mee om extreem-links genoemd te worden door de media en de traditionele partijen. Ik zie niet hoe men enerzijds een consequent anti-kapitalistische boodschap kan verkondigen en anderzijds vermijden dat men in extreem-linkse hoek wordt geduwd. In landen als Frankrijk maakt men daar geen probleem mee en de sticker "extreem" heeft VB niet belet om electoraal te scoren. Ik vind het wat vreemd om enerzijds beschuldigd te worden van parasitisme omdat we in het verleden binnen de SP.a hebben gewerkt maar daarvan geen probleem te maken bij SP.a Rood dat zoals u weet wordt gedomineerd door onze collega trotskisten van Vonk dat dus aan dubbel entrisme doet respectievelijk binnen SP.a Rood en SP.a. Zolang SP.a Rood deel blijft uitmaken van de SP.a zie ik niet in op welke manier ze concreet zouden kunnen toegroeien naar de PVDA. De SP.a zal dat nooit blijven tolereren. Gemeenschappelijke lijsten en een kartel zijn zowieso uitgesloten zolang de tendens deel uitmaakt van de SP.a. Mocht De Bruyn beslissen om uit de SP.a te stappen wat ie wellicht nooit zal doen tenzij ze hem uit de partij stappen dan zou dit de situatie veranderen. Misschien kunnen ze bij de PVDA nog een 4de categorie leden invoeren om die mensen te verwelkomen. Alle partijen die deelnemen aan de verkiezingen doen hun best om mensen te overtuigen om niet voor een ander te stemmen. Dat is het gevolg van deel te nemen aan de verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Op de grote gemeenschappelijke meeting in Brussel van de vier partijtjes waren er samen 80 aanwezigen. PVDA had in maart een verkiezingsmeeting met 1200 aanwezigen. We weten daarnaast dat LCR eigenelijk niet moet weten van LSP. Ze hebben alleen weinig keuze: samen opkomen of niet opkomen. indien PVDA zou aanvaard hebben om in kartel te gaan met LCR, dan was de keuze rap gemaakt geweest. LCR had lsp gewoon links laten liggen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen Vonk en lsp. Vonk staat 10 keer dichter bij de werkende klasse dan lsp. Ik geloof niet in de mogelijkheid om de Spa te verlinksen, maar het succes van Spa Rood en Vonk zijn honderd keer relevanter dan lsp. Vonk parasiteert ook niet: ze stellen duidelijk wie ze zijn. En inderdaad, de kans is reël dat ze uit de Spa gezet worden. Maar De Bruyn heeft al laten verstaan dat ze dan zullen samenwerken met PVDA. De twee meest relevante linkse organisaties die samenwerken: dat zal iets geven. De discussie bij de syndicale linkerzijde gaat momenteel tussen stemmen voor PVDA en Spa Rood. De mening over LSP is eensgezind: ze waren beter niet opgekomen. Ook in deze verkiezingen speelt LSP een parasitaire rol: stemmen afsnoepen van PVDA en Spa Rood. Zich niets aantrekken van de linkse dynamiek: enkel het eigen clubje telt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het opvallend dat u LSP systematisch verwijt dat we binnen de SP.a "parasiteerden" hoewel we binnen de SP.a uiteraard de meerderheid uitmaakten van de organisatie VONK. Waarom staat VONK vandaag volgens 100 keer dichter bij de werkende klasse? Omdat ze deel uitmaken van de SP.a (wat hun argument is)? Omdat ze deel uitmaken van SP.a Rood dat door de media wordt gebruikt om SP.a te bashen? (Opvallend overigens ook dat u zeer veel aandacht heeft voor het aantal mensen dat organisaties op de been kunnen brengen, behalve blijkbaar voor SP.a Rood. U kan wel minachtend doen over het volk dat de Brusselse lijst op de been brengt. Het zijn er wel quasi even veel als op nationale bijeenkomsten van SP.a Rood ondanks de grote mediaandacht) We hebben in België wellicht meer délégés dan VONK "symphatisanten" (wat as such geen verwijt is ten opzichte van VONK). We tellen in verhouding wellicht ook minder studenten. Het is ook vreemd dat u er blijkbaar geen probleem mee heeft dat de internationale leiding van Vonk en De Bruyn in Londen zit wat één van uw voornaamste kritiekpunten is op LSP? Ik vind het ook wat vreemd dat u zo denigrerend doet over organisaties als LCR en PC maar anderzijds poeslief bent over organisaties als KP, SAP (dat uiteraard de Nederlandstalige tak is van LCR) en CAP (nu LSP daar is uitgestapt) hoewel de PC en in mindere mate LCR in Franstalig België meer voorstellen dan aan Nederlandstalige kant. LCR zeker nu ze hun naam hebben veranderd en (opnieuw) iemand hebben die het goed doet in de media. Kortom. Het entrisme van VONK anno 2009 is absoluut geen probleem. Anno 1990 is het dat wel. Dat LSP deel uitmaakt van een internationale trotskistische organisatie is een gigantisch probleem. Voor Vonk en De Bruyn is dat opnieuw geen probleem. Dat er veel studenten actief zijn binnen LSP is een gigantisch probleem voor u. Dat VONK in verhouding nog meer studenten telt is opnieuw geen probleem voor u. Nope. De studenten van Vonk staan zelfs dichter bij de werkende klasse dan de studenten van LSP. 80 man op lokale bijeenkomsten van LCR en co een probleem. 80 man op nationale bijeenkomsten van SP.a Rood. Geen probleem. Het is duidelijk dat de enigste logica achter heel uw argumentatie uw haat is ten opzichte van LSP. Als we die haat weghalen dan stort uw argumentatie als een pudding in elkaar. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 mei 2009 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De vonkisten die vertrokken en nu in lsp zitten hebben zich uitermate onsympathiek gemaakt vanwege hun gauchistisch en sectarisch gedrag. Bovendien hebben ze bewezen alle bevelen uit Londen te volgen. Toen daar de militant - tendens werd uitgesloten om daarna CWi te vormen, waren de stichters van lsp slaafse volgelingen. De Bruyn en Co volgen een strategie waarin ik niet geloof. Maar ik heb respect voor de Bruyn: hij voert een strijd met open vizier, op een juiste golflengte met de werkende klasse en met meer resultaat dan dat lsp ooit zal bereiken. Ik geloof er niet in (bis) maar vroeg of laat zal de linkse vleugel rond Spa Rood apart gaan (of eruit gezet worden). Als er dan gebeurt wat er in Duitsland gebeurd is: linkervleugel van spd, samen wet syndicalisten van WASG en PDS (kommunistische partij Oost Duitsland) die samengingen, dan heb je een krachtige linkse partij. Dat betekent het samengaan van PVDA, Spa Rood en syndicalisten. LSP zal daar buiten gehouden worden, en velen zullen er alles voor doen om sectarisch en gauchistisch links er buiten te houden. Ik heb niet de indruk dat Vonk geleid wordt vanuit Londen. Ik ben anderzijds wel zeker dat lsp geleid wordt vanuit Londen. (dat schrijft CWI trouwens zelf) Dat Vonk verhoudingsgewijs meer studenten telt, dat is mij onbekend. Ik betwijfel dat. Ik heb trouwens niets tegen studenten. Ik heb wel een afkeer van een organisatie die voor 50 % bestaat uit studenten en iedereen de les komt spellen. Dat is de toestand van lsp. Ik doe niet denigrerend over LCR en PC. Ik ben er wel van overtuigd dat zij liever met PTB een kartel zouden gevormd hebben dan met LSP. Wat betreft mijn "haat" tav Lsp: noem het zoals je wil: ik weet alleen dat bijna iedereen die gedurende enige tijd kennis gemaakt heeft met lsp tot dezelfde conclusie komt: het is een gauchistische, sectaire, manipulatieve secte geleid vanuit Londen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister
|
![]() nog altijd dezelfde discussie zie ik...
![]() |
#50 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat een raadgevende of effectieve stem? Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 mei 2009 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou nog tien keer eerder CAP stemmen dan SP.a. Liever een stel domme idealisten dan corrupte postjesjagers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al veralgemeen ik de SPA niet tot een stelletje corrupte postjes jagers en zou ik dan eerder PvdA stemmen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Partijlid
|
![]() Peter Mertens gisteren in Ter Zake tegen VDB en Lambert:
deel I: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw....3800/1.531449 deel II: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw....3800/1.531448 deel III: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw....3800/1.531447 en zondag samen met De Bruyn in De zevende dag: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...bat_zevendedag Goed bezig zou ik zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Vreemdeling
|
![]() Ik blijf er toch van opkijken hoezeer mensen kunnen gelanceerd worden door de pers.
In vergelijking met vorige verkiezingen zijn het nu Eric en Peter die overal verschijnen. Terwijl het blijkbaar Groen is die aan het klimmen is in de peilingen met een quasi onzichtbare campagne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |