Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2009, 00:00   #41
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik veplicht dan ook niemand een nier af te staan of te verkopen he. Voor iemand die weet dat hij en zijn familie van de armoede zullen sterven lijkt het mij een heel goede deal. Mocht die persoon er anders over denken (zoals jij bijv), mij even goed, dat is z'n volste recht. Maar gun die persoon dan ook de vrijheid over zijn eigen organen.
Zoals ik al zei: gaan wij negers verkopen?

Volledig vrijwillig. Wij trekken naar Mali en zeggen dat wie niet om wil komen van de honger mag meekomen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 06:04   #42
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Foutieve vergelijking, je moet de mensen de keuze geven om dat te doen. Zodra iemand het niet wilt doen, moet die persoon het ook niet doen. Er mag geen enkele vorm van dwang aanwezig zijn.

Nieuwe producten en winst hebben er weinig mee te maken hoor. Gewoon wat meer verdeling van de rijkdom en een efficiëntere verdeling van goede organen.
Mensen die zich genoodzaakt zien, een orgaan te verkopen uit armoede, noem jij dat vrije keuze?

Sedert wanneer ben jij voor vrije keuze? In een andere draad gun je niemand de vrije keuze om cannabis te gebruiken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 06:26   #43
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Foutieve vergelijking, je moet de mensen de keuze geven om dat te doen. Zodra iemand het niet wilt doen, moet die persoon het ook niet doen. Er mag geen enkele vorm van dwang aanwezig zijn.

Nieuwe producten en winst hebben er weinig mee te maken hoor. Gewoon wat meer verdeling van de rijkdom en een efficiëntere verdeling van goede organen.

Misschien dat de armoede an sich al een zekere vorm van dwang is?
Waarschijnlijk zou niemand het uit puur altruisme doen, behalve dan voor naaste familie.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal.

Laatst gewijzigd door TypO : 22 april 2009 om 06:26.
TypO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 07:41   #44
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Nope, eerder: "Ik leef hier nu in armoede en ben momenteel vader van 5 kinderen die nooit een beter leven zullen kennen als ze vastgeroest blijven zitten in dezelfe armoede waarin ik en mijn familie al zolang zitten. Ik beschik over 2 gezonde nieren, waarvan ik er één kan missen zonder dat dit een significante invloed heeft op mijn leven. Als die ene nier mij en mijn familie uit onze miserie kan bevrijden, waarom zou ik het dan niet dan? Het zou zonder zijn om te sterven met 2 goede nieren en mijn familie achterlaten, wetende dat ze nooit verder gaan geraken dan de miserie die ik ook gekend heb."

En die ene nier redt op hetzelfde moment een ander leven.
Het is daar dat je een vergissing maakt : met één nier kan je natuurlijk leven, maar het heeft wel degelijk een nefaste uitwerking op je leven. Met één nier ben je twee maal zo snel moe, de fut is er uit, met HARD werken is het gedaan. En die arme mensen moeten nu net voor 100 % op hun eigen energie rekenen om te kunnen overleven. In Indië krijgen ze ongeveer een ( plaatselijk ) jaarloon uitbetaald voor een nier. Genoeg om een winkeltje te openen of zoiets, maar als dat niet goed afloopt, en het geld is op...Dan sta je daar, verzwakt, met een nier minder. En als die éne nier ziek word = ben je dood.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 07:43   #45
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ok. We trekken rond en we vragen aan mensen of ze voor kost en inwoon willen werken als lijfeigene in het Westen.
Er zullen ongetwijfeld vrijwilligers zijn: diegenen die omkomen van de honger.

Wat denk je?

Ieder van ons kan 20 huisdieners hebben, naakte meiden met waaiers die onze schouders masseren en een schaduw werpen wanneer wij wandelen, en sterke Nubische mannen die ons dragen wanneer wij gaan winkelen.
Als je voor hun onderhoud instaat, kunnen die dan een verblijfsvergunning krijgen ?
Oud 22 april 2009, 07:49   #46
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Verschil is: in het ene geval gaat het over volledige dwang, in het andere geval om een brute wanhoopsdaad wanneer iemand zijn/haar lichaam gaat verminken om het eigen leven of het leven van een naaste te verbeteren.

Juist om de perversiteit van de gedachte te illustreren, dient men niet te vergelijken met pedofilie. Dat is zoals suikerklontjes gooien bij een cocktail.

Het gaat om dit: hoe wanhopig is een mens, wanneer het systeem hem tot zulke daden drijft, dat hij dat vrijwillig doet?
Precies. Als ik mijn kinderen naast me zie liggen creveren van de honger, zou ik mischien ook wel een stuk van mezelf verkopen. Maar dat niemand mij dan komt zeggen, dat dit mijn " vrije keuze " is, want d�*n zou het wel eens mis kunnen lopen.
Oud 22 april 2009, 07:50   #47
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Met één nier minder leven gaat evengoed als met 2 nieren leven.
Met 1 nier kan je leven, maar niet " even goed " als met 2.
Oud 22 april 2009, 07:55   #48
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Is niet bij iedereen het geval. De mensen hebben meer renaal weefsel dan nodig.

Maar dat is met een reden zo: moest het weefsel beginnen afsterven, heeft men een reserve.
Met maar een nier kan men een nierziekte soms niet overleven.
Nog iets dat die topsporter ook zegt : als je maar 1 nier hebt, moet je wel heel veel water drinken, om de filterfunctie te helpen. In arme landen is dat mischien niet zo voor de hand liggend. En als je éne nier dan ziek word...ben je eraan .
En die topsporter zei ook dat zijn nier werd weggehaald toen hij 2 jaar was. Zijn lichaam heeft zich kunnen aanpassen terwijl hij ( in goede omstandigheden ) opgroeide, en zijn éne enkele nier is veel groter dan een normaal exemplaar. Arme, verzwakte volwassen mensen met een lichamelijke conditie die op het nippertje is een nier wegnemen is héél wat anders : dat is een zware slag voor hen.

Laatst gewijzigd door beste vriend : 22 april 2009 om 08:03.
Oud 22 april 2009, 07:59   #49
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik veplicht dan ook niemand een nier af te staan of te verkopen he. Voor iemand die weet dat hij en zijn familie van de armoede zullen sterven lijkt het mij een heel goede deal. Mocht die persoon er anders over denken (zoals jij bijv), mij even goed, dat is z'n volste recht. Maar gun die persoon dan ook de vrijheid over zijn eigen organen.
Uitstel van sterven dus ? Enkele bankbiljetten tegenover een stuk van je lichaam...Eigenlijk kan je je beter prostitueren dan, als je écht tot alles in staat bent om je familie van de hongersdood te redden, dat kan beter opbrengen, en mits enkele veiligheidsmaatregelen, minder gevaarlijk voor je gezondheid zijn. En zolang je gezond bent, kan je je familie blijven helpen. Sta je een nier af, kan je je familie 1 maal helpen.
Oud 22 april 2009, 08:41   #50
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben persoonlijk wel een voorstander van een globale liberalisering van de orgaanhandel. Veel arme mensen die sterven van de honger en hun kinderen geen toekomst kunnen bieden zouden op die manier uit hun miserie kunnen komen en daarbovenop helpen ze ook nog iemand anders. Ik ben 2 jaar geleden gaan rondtrekken in India en daar stikte het van de gezonde mensen vol met energie en enthousiasme, maar een compleet gebrek aan geld en ze kenden ook geen andere wereld buiten hun armoedig continent. Ook in Afrika en Latijns-Amerika zou je op die manier heel wat miserie kunnen verhelpen. Als ik tot een akkoord kom met een arm persoon om zijn nier over te kopen voor (pakweg) €100.000 dan gaan we er beiden op vooruit. Een Pareto optimale deal, om het in economische termen te zeggen.
Hoeveel zou een hersentransplantatie kosten?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:19   #51
beste vriend
Banneling

Standaard Nieuw lichaam, nieuwe start !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hoeveel zou een hersentransplantatie kosten?
Dat is momenteel nog niet verwezenlijkt . De dag dat d�*t mogelijk is gaan we een nieuwe soort misdaad zien opduiken : zeer rijke, oude mensen gaan misdadigers opdracht geven om gezonde, mooie jonge mensen te ontvoeren, en zullen dan hun hersens laten overplanten in een volledig nieuw lichaam. Ook gezochte misdadigers , afgezette dictators, witteboordcriminelen die miljarden verduisterd hebben enz enz zullen zich op deze wijze een nieuwe identiteit kunnen aanschaffen... De toekomst !
In de jaren '70 zijn de Russen er al wel in geslaagd om ( bij een hond ) een volldige kop van één hond op een ander hondenlichaam te transplanteren, en de operatie was deels gelukt . Deels, want de hond was verlamd . Het probleem kwam van de connectie's in het ruggemerg . Maar alle andere functies werkten.
Oud 22 april 2009, 11:35   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Mensen die zich genoodzaakt zien, een orgaan te verkopen uit armoede, noem jij dat vrije keuze?
Ze zijn niet genoodzaakt dat te doen, ze hebben de keuze om dat te doen. Niets/Niemand verplicht hun.

Citaat:
Sedert wanneer ben jij voor vrije keuze? In een andere draad gun je niemand de vrije keuze om cannabis te gebruiken.
Ik heb er niets op tegen als iemand cannabis gebruikt, maar ik ben tegenstander van een algemene legalisering. Dat laatste zou enkel nefaste gevolgen hebben voor een samenleving (maar daar gaat het hier niet over).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 11:44   #53
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zijn niet genoodzaakt dat te doen, ze hebben de keuze om dat te doen. Niets/Niemand verplicht hun.

Ik heb er niets op tegen als iemand cannabis gebruikt, maar ik ben tegenstander van een algemene legalisering. Dat laatste zou enkel nefaste gevolgen hebben voor een samenleving (maar daar gaat het hier niet over).
Ok, laten we het rechtsliberaal gemecker eens onder 't mes nemen:

Dus de mens mag soms vrij kiezen, en soms niet?

En zou het verkopen van organen geen nefaste gevolgen hebben voor een samenleving?

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 22 april 2009 om 11:45.
Oud 22 april 2009, 11:47   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ze zijn net wel genoodzaakt om dit te doen. Anders doen ze dit nooit!

Tegen legalisering is toch tegen vrije keuze. Daar gaat het hier nu inderdaad niet over, maar toont aan dat je niet consequent bent.

Wat als die armen nu een inkomen kunnen halen in het kweken en verhandelen van cannabis? Dan vind je het toch beter dat ze een orgaan verkopen.
Oud 22 april 2009, 11:49   #55
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Overigens, Savatage:

Je gelooft tegelijk in vrije keuze en in bepaalde normen die de samenleving moet hanteren om hoogstaand te blijven?

Zou je aub willen toelichen welke normen dit zijn?

En kom niet af met "algemene gezondheid". Mensen die organen verpatsen doen hun gezondheid meer schade dan goed.

Als mensen hun organen voor drugs zouden verpatsen, zou je er tegen zijn. Maar voor geld, is het ok. Want met geld kunnen ze konsumsiegoeteren kopen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 22 april 2009 om 11:50.
Oud 22 april 2009, 14:14   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, laten we het rechtsliberaal gemecker eens onder 't mes nemen:

Dus de mens mag soms vrij kiezen, en soms niet?

En zou het verkopen van organen geen nefaste gevolgen hebben voor een samenleving?
Voor een arme samenleving die tot haar nek in de armoede zit? Ik zie niet in welke nefaste gevolgen dat kan hebben. Pak dat je een arme hindoïstische stam hebt, waarin elk gezinshoofd 5 tot 6 kinderen heeft en voor de rest geen cent bezit. Het gezinshoofd (of iemand anders) verkoopt een orgaan dat hij kan missen en al hun miserie wordt opgelost. Bovendien wordt er op hetzelfde moment ook nog een ander leven mee gered.
Oud 22 april 2009, 14:17   #57
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tegen legalisering is toch tegen vrije keuze. Daar gaat het hier nu inderdaad niet over, maar toont aan dat je niet consequent bent.

Wat als die armen nu een inkomen kunnen halen in het kweken en verhandelen van cannabis? Dan vind je het toch beter dat ze een orgaan verkopen.
Dat mogen ze gerust doen van mij (dat doen trouwens ook duizenden families in Afghanistan en Pakistan), maar dat betekent niet dat de vraag naar drugs hier in België omhoog gekrikt moet worden door de overheid.
Oud 22 april 2009, 14:31   #58
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat mogen ze gerust doen van mij (dat doen trouwens ook duizenden families in Afghanistan en Pakistan), maar dat betekent niet dat de vraag naar drugs hier in België omhoog gekrikt moet worden door de overheid.
Begrijp je nu al dat die mensen genoodzaakt zijn om een orgaan af te staan uit armoede? Dat dit niets te maken heeft met vrije keuze!
En denk je echt dat daarmee al hun miserie is opgelost?

De vraag naar cannabis wordt helemaal niet omhoog gekrikt door legalisering. Kan jij aantonen dat door legalisering de vraag stijgt?

En je antwoordt niet. Vind je het beter dat ze een orgaan verkopen of dat ze een inkomen kunnen halen uit kweek en handel van cannabis?

Misschien is er iets structureels verkeerd, dat er nog zoveel armoede is. Dat los je niet op met organenhandel.
Oud 22 april 2009, 14:42   #59
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp je nu al dat die mensen genoodzaakt zijn om een orgaan af te staan uit armoede? Dat dit niets te maken heeft met vrije keuze!
En denk je echt dat daarmee al hun miserie is opgelost?
Neen, dat heb ik ook nooit beweerd, maar ik denk wel dat hun miserie er voor een significant deel mee wordt opgelost. Er wordt veel meer miserie mee opgelost dan door met z'n allen aan ontwikkelingshulp enzo te doen.

Citaat:
De vraag naar cannabis wordt helemaal niet omhoog gekrikt door legalisering. Kan jij aantonen dat door legalisering de vraag stijgt?

En je antwoordt niet. Vind je het beter dat ze een orgaan verkopen of dat ze een inkomen kunnen halen uit kweek en handel van cannabis?

Misschien is er iets structureels verkeerd, dat er nog zoveel armoede is. Dat los je niet op met organenhandel.
Het gaat hier niet over cannabis, het gaat hier over mensen die hun organen verkopen. Er zijn al genoeg threads die over cannabis gaan, verziek nu niet de deze met gezaag over cannabis.
Oud 22 april 2009, 14:51   #60
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

De mensen daar zijn "arm" omdat het rechtsliberaal gedraaf niet rijmt met hun sociale paradigma.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be