![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Excuseer, maar nationalisme is in mijn hogen nog altijd streven om de materiele en geestelijke noden van je volk zo goed mogelijk op te lossen! Geestelijk is dus oa je volk een zo goed mogelijke vorming te geven zodat ze alle kansen krijgen in deze moderne wereld en niet de nivelering naar omlaag! Als jij "ten vrede" de eisen van de Vlaamse beweging in een verstaanbare taal (kamagurka en herr sele!) en in een eigentijdse vorm (een hiphopfestival!) wil steken heb je weleen heel lage dunk van de intellectuele capaciteiten van de "Vlamingen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
2* Je herhaalt hier de beschuldigingen (op uitnodiging van wie denkt u?) die door de vijanden van de Vlaamse beweging geuit worden. IJzerwake stelt uidrukkelijk dat organizaties, propagandamateriaal, aanstootgevende kledij enz. die niet met het vlaamsnationalisme te maken hebben ten strengste geweerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Ook vorig jaar heeft men zelfs het Belgische gerecht ingeschakelt om de ijzerwake te verbieden, en de belgische politie om de protestactie op de ijzerbedevaart "la tête" in te drukken. De ijzerwake echter was voor iedereen. Die heeft nooit klacht tegen niemand in gediend, noch de politie ingeroepen om betogingen te onderdrukken.
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Het symbool is iets anders als de eucharistieviering en de oubollige, zelfs vervelende ceremonie daarna.
Het doet me denken aan de leegloop in de Kerk. Respect is iets ook al anders. Ik heb er enorm veel respect voor de gesneuvelden, alle gesneuvelden, vlaams-waals-duits-frans-engels-etc). Maar ik ga eerlijkgezegd liever op een doordeweekse dag naar het museum en de toren, dan op de IJzerbedevaart zelf. Als je partij wordt aangetrokken door Skinheads en ander tuig, dan zegt dit veel over de inhoud van je partij. Ik heb gezien wat voor volk de VB'ers zijn (remember glas bier over Schiltz zijn hoofd, of het café aan het station, enz... ). Het doet me zeker tot nadenken stemmen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Doe me een plezier! Hou jij je mond maar over "verdraagzaamheid" en "respect"! Binnenkort zullen de deuren van de belgische salons voor je open gaan, daar zul je je zeker op je plaats voelen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
2* En wat denk je van de personen die Filip Dewinter of Johan Demol tijdens een TV-gesprek molesteerden? Is daarmee ook alles bewezen? 3* Je manier van beoordelen stemt me ook tot nadenken. Mogelijk moet je inderdaad wat meer nadenken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ook ik ben sinds jaar én dag een overtuigd Vlaams-nationalist. Eénieder die me een beetje kent, zal dit niet kunnen ontkennen. Maar wat het Davidsfonds betreft, vrees ik dat u de bal toch wel even misslaat. Het Davidsfonds is niet meer die Vlaamsgezinde organisatie van weleer, maar verworden tot een ordinaire boekenwinkel. Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een ordiniare boekenwinkel die culturele manifestaties organiseert waar meer dan 100.000 ordinaire Vlamingen op afkomen. Het Davidsfonds is een Vlaamse culturele organisatie (met een christelijke inspiratie), ter bevordering van de Vlaamse letteren en cultuur, geen politieke vereniging.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Stel je eens voor dat in de VVB 7 van de 10 bestuursleden lid zouden zijn van de N-VA. Is de VVB dan een mantelorganisatievan de N-VA? Op ten vrede komen artiesten optreden, een concert dus. Of is Werchter voor u een bijeenkomst waar mensen het ontstaan van het bier herdenken? Dat Vlaanderen ontkerstent is, daar reken ik me ook bij. Maar die mensen die nog steeds katholiek zijn respecteer ik. Volgens mij is er niet veel mis met de "ceremonie" na de misviering. En door wie die buitenlandse skinheads op de IJzerbedevaart terechtkwamen? Wel, als men in de (buitenlandse) media de IJzerbedevaart altijd als extreem rechts voorstelt dan komen die kijken hé. Uit het IJzerwake manifest: De IJzerwake is hedendaags én toekomstgericht, en tegelijk Vlaams én radicaal, dit wil zeggen trouw aan de geest van de Frontbeweging, zonder toe te geven op datgene waarop Vlaanderen recht heeft: onafhankelijkheid. De IJzerwake is een manifestatie waarop alle Vlamingen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging, welkom zijn. Op de IJzerwake wordt niemand uitgesloten, maar moeten we juist aaneensluiten omwille van de voor Vlaanderen levensnoodzakelijke eensgezindheid onder de Vlamingen in hun strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. De lijst van ondertekenaars: kijk maar 'ns hoeveel niet VB'ers er bij staan. http://www.ijzerwake.org/ondertekenaars.html
![]() |
![]() |
#50 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() dubbel
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Ten Vrede is geen Rock Werchter. Rock Werchter is een commercieel concert, Ten vrede is geen concert om commercieel gewin, maar tot het verspreiden van het IJzertestament: de vredesboodschap, en krijgt hier ook Vlaamse subsidie voor. 3. Ik heb ook respect voor mensen van alle geloof. De Vlamingen zijn niet allen meer katholiek, ze zijn katholiek, chrtisten, agnost, atheïst, humanist, moslim, etc ... Een eucharistieviering is voor mij geen breekpunt. Maar ik kom meestal maar tegen 11u de weide op, na de mis. Misschien kan men, in de tijdsgeest, een oecumenische viering houden, waarin alle levensbeschouwingen in Vlaanderen aan bod komen, zodat niemand zich moet buitengesloten voelen. 4. De "ceremonie" vind ik ondermaats, en een 21e eeuwse herdenking onwaardig. Alle goede bedoelingen ten spijt. Maar iedereen zijn gedacht, natuurlijk. 5. Hoe komt het dat de media redenen had om de ijzerbedevaart in extreem-rechts vaarwater te duwen? VMO - voorpost - VB - etc ... hebben hier mooi aan mee gewerkt. Ik geef toe dat hier ook wel enige beeldvorming meespeelt, natuurlijk. Maar de vlamingen die wegbleven, en dus wel wisten hoe alles in elkaar zat, weten ook wel waarom ze niet meer kwamen: het opgesloten steriele Vlaams-nationalisme met als enige doel de Vlaamse staat en het aldus veronachtzamen van wat er eigelijk leefde: opkomen voor gelijke kansen (in België en Vlaanderen), opkomen voor gelijke rechten (vb. voor migranten en homo's), opkomen voor het milieu, en hierin het voortouw nemen. Dit is allemaal echter niet aan bod gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
Ik leg dat verhaal uit op mijn site: De 'vergeten' IJzerbedevaarten (1940-1944). Hoezo 'vergeten'? http://users.pandora.be/amarcord/selys/IJzerb01.html Trouwens, wat is nu het probleem om dat te willen blijven ontkennen?
![]() |
![]() |
#53 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Voorpost is meer dan alleen de Dietse gedachte: Vanop hun webstek www.voorpost.org: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De IJzerbedevaart is altijd voor Vlaamse ontvoogding geweest, uw argument dat de mensen daarom wegblijven is dus een beetje dom. In de tijd toen de VU voor federalisme streed, wilden de mensen al een onafhankelijke staat, dit was toen zo ondenkbaar dat men voor federalisme ging. Ook de frontpartij wilde al een onafhankelijk Vlaanderen in de jaren '20 - '30.
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Brave naieve Vlamingen werken daaraan mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
![]() Citaat:
(waarschijnlijk zal hij hij tot tranens toe ontroert geweest zijn toen men "de Vlaamse Leeuw" op de 11-juli viering verving door het cafélied "Vlaanderen Boven van Raymond Van het Groenewoud en men sergio ipv van de zangkoren liet optreden!) In 2002 had het davidsfonds zijn nationaal congres in Antwerpen gewijd aan de Vlaamse Beweging met de duidelijke vraagstelling "Vlaamse beweging: nog een opdracht? Welke toekomst?" deze werden evenwel nooit beantwoord. De toespraak van de voorzitter Peter Peene was zeker niet bemoedigend. Op verscheidene plaatsen in zijn uiteenzetting nam hij gewoon thema's van tegenstanders over, zonder die te bestrijden, ook als ze op geen stevige argumentatie berustte. Er ging een sfeer van defaitisme vanuit die we niet verwachten van een strijdbare Vlaamse cultuurvereninging! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Ik stel vast dat Davidsfonds, als één van de weinige Vlaamsgezinde (niet vlaams-nationalistische), de band met de Vlaming nog steeds behouden heeft, zonder aan haar oorspronkelijk doel concensies te hebben gedaan. Het is, zoals reeds gezegd, een Vlaamsgezinde socio-culturele organisatie. Het Davidsfonds is geen politieke partij. 2. Dat het Davidsfonds zich niet meer met de Vlaamse zaak zou bezighouden wordt door uzelf ontkracht. Het boek "Vlaamse Beweging, welke toekomst?" met bijdragen van o. a. Manu Ruys en Marc Eyskens ligt hier op de boekenplank en is een interessante denkoefingen voor de Vlaamse beweger: Wat is de toekomst van de Vlaamse Beweging in een steeds globaliserende wereld. Ik weet dat denkoefeningen, of zelfreflectie, voor VB'ers moeilijk ligt, maar dit mag ons niet beletten om het wél te doen. Er is moed voor nodig zichzelf en zijn denken in vraag te stellen. 3. Voor mij is het Vlaams Nationale lied de Vlaamse Leeuw. Het is geen feestlied, dus ik ben blij dat ze een ander nummer nemen voor te feesten. Of de keuze van het satirische lied "Vlaanderen Boven" nu opportuun was, laat ik in het midden. Een gezonde dosis zelfreletivering, humor doet wonderen. Citaat:
||
![]() |
![]() |