Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2004, 10:07   #41
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Ik zie de link tussen eigentijds en een BBQ'tje niet, Jan.

Eigentijds is de eisen in verstaanbare taal en in eigentijdse vorm communiceren met de Vlamingen.

Het Davidsfonds slaagt daar bijzonder goed in. Misschien daar eens te rade gaan.
Megacoole kerel ben jij zeg! Maw moeten we de "Vlamingen" aanspreken in een ketnettaaltje gekleed in een veel te brede jeansbroek die je reet half bloot laat, een basketbalhemdje en een baseballpet scheef op je hoofd?

Excuseer, maar nationalisme is in mijn hogen nog altijd streven om de materiele en geestelijke noden van je volk zo goed mogelijk op te lossen!
Geestelijk is dus oa je volk een zo goed mogelijke vorming te geven zodat ze alle kansen krijgen in deze moderne wereld en niet de nivelering naar omlaag! Als jij "ten vrede" de eisen van de Vlaamse beweging in een verstaanbare taal (kamagurka en herr sele!) en in een eigentijdse vorm (een hiphopfestival!) wil steken heb je weleen heel lage dunk van de intellectuele capaciteiten van de "Vlamingen".
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 10:09   #42
luc broes

Standaard

Citaat:
Ten Vrede, is geen popconcert, maar een hedendaagse invulling ...
1*Jongeren moeten van geen katholiek gedoe weten, moeten niet meer weten van oubollige ceremonies op de weide na de eucharisiteviering,
2* nog minder ... van de neonazis (die daar niet voor niets reeds jaren kwamen op uitnodiging van wie denkt u?), etc ...
1* Jongeren mogen wat respect opbrengen voor het symbool waaronder de Vlaamse soldaten gesneuveld zijn
2* Je herhaalt hier de beschuldigingen (op uitnodiging van wie denkt u?) die door de vijanden van de Vlaamse beweging geuit worden. IJzerwake stelt uidrukkelijk dat organizaties, propagandamateriaal, aanstootgevende kledij enz. die niet met het vlaamsnationalisme te maken hebben ten strengste geweerd worden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 10:19   #43
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Spetsnaz

Nu het IJzerbedevaartcomité, na het vertrek van Lionel,
terug een onpartijdige koers vaart,
is IJzerwake overbodig geworden.

Trouwens IJzerwake is te politiek gekleurd.

Daartegenover tracht de IJerbedevaart het verzamelpunt
te zijn van alle Vlamingen over de partijgrenzen heen
(dat steeds haar doel is geweest).

Trouwens IJzerwake aanvaardt niet dat “Godsvrede”
ook “Verdraagzaamheid” inhoudt.
Als ik het mij goed herrinner is de ijzerbedevaart alles behalve "voor elke vlaming" geweest. Het Vlaams blok is er steeds persona non grata gebleven wat dan ook geleid heef tot een waar stürmfront einde de jaren 90.

Ook vorig jaar heeft men zelfs het Belgische gerecht ingeschakelt om de ijzerwake te verbieden, en de belgische politie om de protestactie op de ijzerbedevaart "la tête" in te drukken.

De ijzerwake echter was voor iedereen. Die heeft nooit klacht tegen niemand in gediend, noch de politie ingeroepen om betogingen te onderdrukken.
Oud 20 april 2004, 10:24   #44
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Het symbool is iets anders als de eucharistieviering en de oubollige, zelfs vervelende ceremonie daarna.

Het doet me denken aan de leegloop in de Kerk.

Respect is iets ook al anders. Ik heb er enorm veel respect voor de gesneuvelden, alle gesneuvelden, vlaams-waals-duits-frans-engels-etc). Maar ik ga eerlijkgezegd liever op een doordeweekse dag naar het museum en de toren, dan op de IJzerbedevaart zelf.

Als je partij wordt aangetrokken door Skinheads en ander tuig, dan zegt dit veel over de inhoud van je partij. Ik heb gezien wat voor volk de VB'ers zijn (remember glas bier over Schiltz zijn hoofd, of het café aan het station, enz... ).

Het doet me zeker tot nadenken stemmen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 10:48   #45
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Als je partij wordt aangetrokken door Skinheads en ander tuig, dan zegt dit veel over de inhoud van je partij. Ik heb gezien wat voor volk de VB'ers zijn (remember glas bier over Schiltz zijn hoofd, of het café aan het station, enz... ).

Het doet me zeker tot nadenken stemmen.
respect voor 6 miljoen Vlamingen... behalve Vlaams Blokkers want dat is tuig! Ik hoef dus hun standpunten niet te kennen!

Doe me een plezier! Hou jij je mond maar over "verdraagzaamheid" en "respect"! Binnenkort zullen de deuren van de belgische salons voor je open gaan, daar zul je je zeker op je plaats voelen!
Oud 20 april 2004, 10:58   #46
luc broes

Standaard

Citaat:
1*Als je partij wordt aangetrokken door Skinheads en ander tuig, dan zegt dit veel over de inhoud van je partij.
2*Ik heb gezien wat voor volk de VB'ers zijn (remember glas bier over Schiltz zijn hoofd, of het café aan het station, enz... ).
3* Het doet me zeker tot nadenken stemmen.
1* Het is ook nooit goed. Iedereen toelaten is verdacht, en als je verdachte elementen verbiedt, is dat ook verdacht omdat je verdachte elementen aantrekt. Als je eens echt tuig wil zien ga dan naar een ANTIFA-betoging. Bij IJzerwake zijn ze niet.
2* En wat denk je van de personen die Filip Dewinter of Johan Demol tijdens een TV-gesprek molesteerden? Is daarmee ook alles bewezen?
3* Je manier van beoordelen stemt me ook tot nadenken. Mogelijk moet je inderdaad wat meer nadenken.
Oud 20 april 2004, 11:54   #47
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eigentijds is de eisen in verstaanbare taal en in eigentijdse vorm communiceren met de Vlamingen.

Het Davidsfonds slaagt daar bijzonder goed in. Misschien daar eens te rade gaan.
Beste vriend,

Ook ik ben sinds jaar én dag een overtuigd Vlaams-nationalist. Eénieder die me een beetje kent, zal dit niet kunnen ontkennen. Maar wat het Davidsfonds betreft, vrees ik dat u de bal toch wel even misslaat. Het Davidsfonds is niet meer die Vlaamsgezinde organisatie van weleer, maar verworden tot een ordinaire boekenwinkel.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 13:32   #48
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE
Citaat:

Beste vriend,

Ook ik ben sinds jaar én dag een overtuigd Vlaams-nationalist. Eénieder die me een beetje kent, zal dit niet kunnen ontkennen. Maar wat het Davidsfonds betreft, vrees ik dat u de bal toch wel even misslaat. Het Davidsfonds is niet meer die Vlaamsgezinde organisatie van weleer, maar verworden tot een ordinaire boekenwinkel.

Koen Vermant
Een ordinaire boekenwinkel waar de ordinaire Vlaming wel zijn gading vindt tussen de vele uitgaves over de vlaamse Beweging en de Vla amse Geschiedenis.

Een ordiniare boekenwinkel die culturele manifestaties organiseert waar meer dan 100.000 ordinaire Vlamingen op afkomen.

Het Davidsfonds is een Vlaamse culturele organisatie (met een christelijke inspiratie), ter bevordering van de Vlaamse letteren en cultuur, geen politieke vereniging.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 april 2004, 16:31   #49
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar

Toch raar, een VB mantelorganisatie met N-VA medewerkers.
Tevens ondertekenden vele N-VA'ers met naam én functie het IJzerwake manifest. (wat de pluralistische ingesteldheid van de IJzerwake bevestigd)

Niemand van ons zal hier kunnen ontkennen dat de IJzerbedevaart al sinds een hele tijd een andere koers vaart dan het zou moeten varen als onpartijdige organisatie.
Laat ons hopen dat een verzoening tussen wake en bedevaart in de toekomst mogelijk is, Vlaanderen ten bate.

Toch nog even zeggen dat ik vind dat je geen popconert organiseert op een "dodenakker". De IJzerweide moet een plaats zijn van rust, stilte, ingetogenheid en herdenking aan de gesneuvelden.
Tja, het is en blijft een mantelorganisatie van het VB. Je hoeft dit niet te ontkennen, ik weet er genoeg van en ik ken er genoeg mensen van, om teweten uit welke hoek ze komen. Die N-VA'ers worden gebruikt als schaamlappen, ze wten het echter zelf nog niet vrees ik. De N-VA-medewerkers laten zich rollen, ook veelal uit de vroegere onvrede met Lionel, wat begrijpeljk is.

Ten Vrede, is geen popconcert, maar een hedendaagse invulling van hoe jong en oud de vredesboodschap met elkaar delen. Vroeger was dat door een eucharistieviering, nu door samen muziek te beluisteren. U weet wel: Vlaanderen is ontkerstent, hoe leuk u dit nu vindt of niet, maar het is de realiteit. Jongeren moeten van geen katholiek gedoe weten, moeten niet meer weten van oubollige ceremonies op de weide na de eucharisiteviering, nog minder van vuurwerk overdag of verkleedde Tijl en Nele's, nog veel minder van de neonazis (die daar niet voor niets reeds jaren kwamen op uitnodiging van wie denkt u?), etc ...

Welkom in de 21e eeuw!

Maar zolang ze geen honderd keer "volk wordt staat", "alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor christus" roepen, is het niet goed zeker.
Ik blijf er bij dat de IJzerwake géén mantelorganisatie is van het VB.
Stel je eens voor dat in de VVB 7 van de 10 bestuursleden lid zouden zijn van de N-VA. Is de VVB dan een mantelorganisatievan de N-VA?

Op ten vrede komen artiesten optreden, een concert dus.
Of is Werchter voor u een bijeenkomst waar mensen het ontstaan van het bier herdenken?

Dat Vlaanderen ontkerstent is, daar reken ik me ook bij.
Maar die mensen die nog steeds katholiek zijn respecteer ik.

Volgens mij is er niet veel mis met de "ceremonie" na de misviering.

En door wie die buitenlandse skinheads op de IJzerbedevaart terechtkwamen? Wel, als men in de (buitenlandse) media de IJzerbedevaart altijd als extreem rechts voorstelt dan komen die kijken hé.

Uit het IJzerwake manifest:
De IJzerwake is hedendaags én toekomstgericht, en tegelijk Vlaams én radicaal, dit wil zeggen trouw aan de geest van de Frontbeweging, zonder toe te geven op datgene waarop Vlaanderen recht heeft: onafhankelijkheid.

De IJzerwake is een manifestatie waarop alle Vlamingen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging, welkom zijn. Op de IJzerwake wordt niemand uitgesloten, maar moeten we juist aaneensluiten omwille van de voor Vlaanderen levensnoodzakelijke eensgezindheid onder de Vlamingen in hun strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

De lijst van ondertekenaars: kijk maar 'ns hoeveel niet VB'ers er bij staan. http://www.ijzerwake.org/ondertekenaars.html

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 16:32   #50
kempenaar
Provinciaal Statenlid

Standaard

dubbel

Oud 20 april 2004, 16:46   #51
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stel je eens voor dat in de VVB 7 van de 10 bestuursleden lid zouden zijn van de N-VA. Is de VVB dan een mantelorganisatievan de N-VA?

Of is Werchter voor u een bijeenkomst waar mensen het ontstaan van het bier herdenken?

En door wie die buitenlandse skinheads op de IJzerbedevaart terechtkwamen? Wel, als men in de (buitenlandse) media de IJzerbedevaart altijd als extreem rechts voorstelt dan komen die kijken hé.

De IJzerwake is hedendaags én toekomstgericht, en tegelijk Vlaams én radicaal, dit wil zeggen trouw aan de geest van de Frontbeweging, zonder toe te geven op datgene waarop Vlaanderen recht heeft: onafhankelijkheid.

De IJzerwake is een manifestatie waarop alle Vlamingen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging, welkom zijn. Op de IJzerwake wordt niemand uitgesloten, maar moeten we juist aaneensluiten omwille van de voor Vlaanderen levensnoodzakelijke eensgezindheid onder de Vlamingen in hun strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.
1. Ik spreek niet over de VVB, maar over de IJzerwake. Als inderdaad 7/10 leden van het national bestuur van VVB lid is vn de N-VA, schort er iets als ze zichzelf "onafhankelijk noemt. Net zoals het voor mij niet kan dat de leden van de Ijzerbedevaartcomité/Ijzerwake lid zouden zijn van een partij, en zich tegelijk onafhankelijk noemen.

2. Ten Vrede is geen Rock Werchter. Rock Werchter is een commercieel concert, Ten vrede is geen concert om commercieel gewin, maar tot het verspreiden van het IJzertestament: de vredesboodschap, en krijgt hier ook Vlaamse subsidie voor.

3. Ik heb ook respect voor mensen van alle geloof. De Vlamingen zijn niet allen meer katholiek, ze zijn katholiek, chrtisten, agnost, atheïst, humanist, moslim, etc ... Een eucharistieviering is voor mij geen breekpunt. Maar ik kom meestal maar tegen 11u de weide op, na de mis. Misschien kan men, in de tijdsgeest, een oecumenische viering houden, waarin alle levensbeschouwingen in Vlaanderen aan bod komen, zodat niemand zich moet buitengesloten voelen.

4. De "ceremonie" vind ik ondermaats, en een 21e eeuwse herdenking onwaardig. Alle goede bedoelingen ten spijt. Maar iedereen zijn gedacht, natuurlijk.

5. Hoe komt het dat de media redenen had om de ijzerbedevaart in extreem-rechts vaarwater te duwen? VMO - voorpost - VB - etc ... hebben hier mooi aan mee gewerkt. Ik geef toe dat hier ook wel enige beeldvorming meespeelt, natuurlijk. Maar de vlamingen die wegbleven, en dus wel wisten hoe alles in elkaar zat, weten ook wel waarom ze niet meer kwamen: het opgesloten steriele Vlaams-nationalisme met als enige doel de Vlaamse staat en het aldus veronachtzamen van wat er eigelijk leefde: opkomen voor gelijke kansen (in België en Vlaanderen), opkomen voor gelijke rechten (vb. voor migranten en homo's), opkomen voor het milieu, en hierin het voortouw nemen.

Dit is allemaal echter niet aan bod gekomen.

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 april 2004, 16:59   #52
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, het is en blijft een mantelorganisatie van het VB. .
Flauwe kul. Natuurlijk is dat een mantelorganisatie van het VB. En de ondertekenaarslijst interesseert me geen bal. Het gaat er om wie in het bestuur zetelt, de stichters zijn, je moet de voorgeschiedenis ervan kennen en ook kijken wie het project ondersteunt: financieel, materieel en ideologisch. Dan kom je altijd terug uit bij dezelfde koppen van het Vlaams Blok.

Ik leg dat verhaal uit op mijn site:
De 'vergeten' IJzerbedevaarten (1940-1944). Hoezo 'vergeten'?
http://users.pandora.be/amarcord/selys/IJzerb01.html

Trouwens, wat is nu het probleem om dat te willen blijven ontkennen?
Oud 20 april 2004, 18:13   #53
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Beste vriend,

Koen Vermant
Een ordinaire boekenwinkel waar de ordinaire Vlaming wel zijn gading vindt tussen de vele uitgaves over de vlaamse Beweging en de Vla amse Geschiedenis.

Een ordiniare boekenwinkel die culturele manifestaties organiseert waar meer dan 100.000 ordinaire Vlamingen op afkomen.

Het Davidsfonds is een Vlaamse culturele organisatie (met een christelijke inspiratie), ter bevordering van de Vlaamse letteren en cultuur, geen politieke vereniging.
Dit mag dan misschien tien jaar geleden nog wél het geval zijn geweest, vandaag is dit al lang niet meer het geval. Zéér spijtig! U moet de laatste catalogus van het Davidsfonds maar eens doorbladeren, welke boeken vertellen nog iets over de geschiedenis van de Vlaamse beweging?

Koen Vermant
Oud 20 april 2004, 18:16   #54
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

1. Ik spreek niet over de VVB, maar over de IJzerwake. Als inderdaad 7/10 leden van het national bestuur van VVB lid is vn de N-VA, schort er iets als ze zichzelf "onafhankelijk noemt. Net zoals het voor mij niet kan dat de leden van de Ijzerbedevaartcomité/Ijzerwake lid zouden zijn van een partij, en zich tegelijk onafhankelijk noemen.

2. Ten Vrede is geen Rock Werchter. Rock Werchter is een commercieel concert, Ten vrede is geen concert om commercieel gewin, maar tot het verspreiden van het IJzertestament: de vredesboodschap, en krijgt hier ook Vlaamse subsidie voor.

3. Ik heb ook respect voor mensen van alle geloof. De Vlamingen zijn niet allen meer katholiek, ze zijn katholiek, chrtisten, agnost, atheïst, humanist, moslim, etc ... Een eucharistieviering is voor mij geen breekpunt. Maar ik kom meestal maar tegen 11u de weide op, na de mis. Misschien kan men, in de tijdsgeest, een oecumenische viering houden, waarin alle levensbeschouwingen in Vlaanderen aan bod komen, zodat niemand zich moet buitengesloten voelen.

4. De "ceremonie" vind ik ondermaats, en een 21e eeuwse herdenking onwaardig. Alle goede bedoelingen ten spijt. Maar iedereen zijn gedacht, natuurlijk.

5. Hoe komt het dat de media redenen had om de ijzerbedevaart in extreem-rechts vaarwater te duwen? VMO - voorpost - VB - etc ... hebben hier mooi aan mee gewerkt. Ik geef toe dat hier ook wel enige beeldvorming meespeelt, natuurlijk. Maar de vlamingen die wegbleven, en dus wel wisten hoe alles in elkaar zat, weten ook wel waarom ze niet meer kwamen: het opgesloten steriele Vlaams-nationalisme met als enige doel de Vlaamse staat en het aldus veronachtzamen van wat er eigelijk leefde: opkomen voor gelijke kansen (in België en Vlaanderen), opkomen voor gelijke rechten (vb. voor migranten en homo's), opkomen voor het milieu, en hierin het voortouw nemen.

Dan raad ik toch ten stelligste aan om de foto's te bekijken op www.vlaamsekring.net. Waar N-VA'ers en Vlaams Blokkers als broeders naast elkaar stonden. Al die aanwezige N-VA'ers waren dan in de lijn van uw denken uiteraard ook nazi sympatisanten. En in tegenstelling tot uzelf sta ik wel achter Voorpost, en blijf ik de Dietse gedachte onderschrijven!

Koen Vermant
Oud 20 april 2004, 19:28   #55
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit mag dan misschien tien jaar geleden nog wél het geval zijn geweest, vandaag is dit al lang niet meer het geval. Zéér spijtig! U moet de laatste catalogus van het Davidsfonds maar eens doorbladeren, welke boeken vertellen nog iets over de geschiedenis van de Vlaamse beweging?

Koen Vermant
U bent duidelijk geen Davidsfondslid.

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 april 2004, 19:45   #56
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan raad ik toch ten stelligste aan om de foto's te bekijken op www.vlaamsekring.net. Waar N-VA'ers en Vlaams Blokkers als broeders naast elkaar stonden. Al die aanwezige N-VA'ers waren dan in de lijn van uw denken uiteraard ook nazi sympatisanten. En in tegenstelling tot uzelf sta ik wel achter Voorpost, en blijf ik de Dietse gedachte onderschrijven!

Koen Vermant
1. Voorpost is een mantelorganisatie van het VB, zowel qua leden als qua financiering.

2. Voorpost is meer dan alleen de Dietse gedachte:

Vanop hun webstek www.voorpost.org:

Citaat:
Statutair beoogt Voorpost de behartiging van de belangen van al wie kan worden beschouwd als te behoren tot de Nederlandse etnische gemeenschap. Voorpost is dus in de eerste plaats Nederlands, ja, meer zelfs: Heelnederlands.
Citaat:
Sinds 1995 is Voorpost Zuid-Afrika bij Die Dietse Federasie ondergebracht, en evenzo DDF Nederland onder Voorpost Nederland. DDF is in 1958 in Potchefstroom gesticht door de heren Jan van de Graaf en Fred Teurlinckx. De bedoeling was destijds vooral het bevorderen van emigratie vanuit de stamlanden Nederland en Vlaanderen naar Zuid-Afrika voor het versterken van het Boerenvolk. Verder poogt DDF om ook handelsbanden te smeden tussen de Dietse landen en de kultuurbanden onvernietigbaar te versterken.

Citaat:
Vanwege de gemeenschappelijke afstamming, en de daardoor historisch bepaalde taal- en cultuurverwantschap met de Afrikaner Boerenbevolking, staat Voorpost in broederlijke solidariteit naast blank Zuid-Afrika.
Citaat:
Voorpost opteert voor het democratisch volksnationalisme. Niet als het zoveelste "isme", maar als de meest natuurlijke, meest harmonieuze ordening, zowel nu als in het verleden, waar ook ter wereld. Dit nationalisme stelt -in tegenstelling tot andere ideologieën- geen eeuwig, vreedzaam paradijs in het vooruitzicht. Natuurlijk zijn wij tegen oorlog, zoals wij ook bezwaar hebben tegen ziekte, verdriet en ongeluk, maar beseffen daarbij dat sommige driften en ongemakken even onverbrekelijk met het leven verbonden zijn als geboorte en dood. Overlevingsdrang en zelfverdediging zijn zulke gerechtvaardigde driften.
Citaat:
Het begrip "natie" duidt op "geboortegrond". Ieder heeft een geboorteplek op deze aarde, evenals een moeder en vader, en voelt zich daarmee sterker verbonden dan met wat of wie ook ter wereld. In steeds grotere kringen, vanaf eigen familie, dorpsgemeenschap, stad, regio, land, werelddeel, worden natuurlijke verschillen groter, wordt de liefde afstandelijker. Wanneer iedereen verplicht werd van iedereen evenveel te houden, zou er van liefde geen sprake meer zijn. De meest liefdevolle houding is rekening houden met aangeboren verschillen: Elkaar respecteren in eigenheid van zeden en cultuur. Alleen deze houding schept optimale kansen voor een vreedzaam naast elkaar leven. Het dwangmatig vermengen van stammen en volkeren daarentegen veroorzaakt wrijving, hetgeen leidt tot conflict en oorlog. Tragische voorbeelden zijn de aanslepende onlusten in het Midden-Oosten en Noord-Ierland.

(Friedrich Nietzsche)
Oud 21 april 2004, 00:15   #57
kempenaar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

dat van de VVB is maar een voorbeeld

De IJzerbedevaart is altijd voor Vlaamse ontvoogding geweest, uw argument dat de mensen daarom wegblijven is dus een beetje dom.
In de tijd toen de VU voor federalisme streed, wilden de mensen al een onafhankelijke staat, dit was toen zo ondenkbaar dat men voor federalisme ging. Ook de frontpartij wilde al een onafhankelijk Vlaanderen in de jaren '20 - '30.

Oud 21 april 2004, 08:14   #58
luc broes

Standaard

Citaat:
5. Hoe komt het dat de media redenen had om de ijzerbedevaart in extreem-rechts vaarwater te duwen?
Dat komt omdat de media de slaven zijn van het Belgisch regime. En dat regime heeft de term 'Extreemrechts' geplakt op de radikale Vlamingen om de Vlaamse beweging te verdelen.
Brave naieve Vlamingen werken daaraan mee.
Oud 21 april 2004, 08:29   #59
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Citaat:

Koen Vermant
U bent duidelijk geen Davidsfondslid.
Dat een softflamingant als philips het davidsfonds het summum vindt van de "eigentijdse Vlaamse beweging" zal niemand hier nog verwonderen.
(waarschijnlijk zal hij hij tot tranens toe ontroert geweest zijn toen men "de Vlaamse Leeuw" op de 11-juli viering verving door het cafélied "Vlaanderen Boven van Raymond Van het Groenewoud en men sergio ipv van de zangkoren liet optreden!)

In 2002 had het davidsfonds zijn nationaal congres in Antwerpen gewijd aan de Vlaamse Beweging met de duidelijke vraagstelling "Vlaamse beweging: nog een opdracht? Welke toekomst?" deze werden evenwel nooit beantwoord. De toespraak van de voorzitter Peter Peene was zeker niet bemoedigend. Op verscheidene plaatsen in zijn uiteenzetting nam hij gewoon thema's van tegenstanders over, zonder die te bestrijden, ook als ze op geen stevige argumentatie berustte. Er ging een sfeer van defaitisme vanuit die we niet verwachten van een strijdbare Vlaamse cultuurvereninging!
Oud 21 april 2004, 10:35   #60
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Dat een softflamingant als philips het davidsfonds het summum vindt van de "eigentijdse Vlaamse beweging" zal niemand hier nog verwonderen.
(waarschijnlijk zal hij hij tot tranens toe ontroert geweest zijn toen men "de Vlaamse Leeuw" op de 11-juli viering verving door het cafélied "Vlaanderen Boven van Raymond Van het Groenewoud en men sergio ipv van de zangkoren liet optreden!)

In 2002 had het davidsfonds zijn nationaal congres in Antwerpen gewijd aan de Vlaamse Beweging met de duidelijke vraagstelling "Vlaamse beweging: nog een opdracht? Welke toekomst?" deze werden evenwel nooit beantwoord. De toespraak van de voorzitter Peter Peene was zeker niet bemoedigend. Op verscheidene plaatsen in zijn uiteenzetting nam hij gewoon thema's van tegenstanders over, zonder die te bestrijden, ook als ze op geen stevige argumentatie berustte. Er ging een sfeer van defaitisme vanuit die we niet verwachten van een strijdbare Vlaamse cultuurvereninging!
Ik dacht al, waar blijft Jan toch ... 8)

1. Ik stel vast dat Davidsfonds, als één van de weinige Vlaamsgezinde (niet vlaams-nationalistische), de band met de Vlaming nog steeds behouden heeft, zonder aan haar oorspronkelijk doel concensies te hebben gedaan. Het is, zoals reeds gezegd, een Vlaamsgezinde socio-culturele organisatie. Het Davidsfonds is geen politieke partij.

2. Dat het Davidsfonds zich niet meer met de Vlaamse zaak zou bezighouden wordt door uzelf ontkracht. Het boek "Vlaamse Beweging, welke toekomst?" met bijdragen van o. a. Manu Ruys en Marc Eyskens ligt hier op de boekenplank en is een interessante denkoefingen voor de Vlaamse beweger: Wat is de toekomst van de Vlaamse Beweging in een steeds globaliserende wereld. Ik weet dat denkoefeningen, of zelfreflectie, voor VB'ers moeilijk ligt, maar dit mag ons niet beletten om het wél te doen. Er is moed voor nodig zichzelf en zijn denken in vraag te stellen.

3. Voor mij is het Vlaams Nationale lied de Vlaamse Leeuw. Het is geen feestlied, dus ik ben blij dat ze een ander nummer nemen voor te feesten. Of de keuze van het satirische lied "Vlaanderen Boven" nu opportuun was, laat ik in het midden. Een gezonde dosis zelfreletivering, humor doet wonderen.

Citaat:
Het Davidsfonds na 125 jaar. Opdrachtverklaring

Het Davidsfonds stapt de eenentwintigste eeuw in als vereniging die cultuurbevordering en actieve cultuurbeleving centraal stelt. Omdat die van levensbelang zijn voor mensen. Omdat die van levensbelang zijn voor de samenleving.

Tot in de jaren negentig van de vorige eeuw ontplooide het Davidsfonds veeleer een algemeen-culturele werking. Het bracht een zeer uiteenlopend aanbod van activiteiten. Nu legt het –ook onder invloed van het sterk gewijzigde culturele landschap- het accent op drie werkterreinen: taal en lezen, geschiedenis, kunst.

Taal en lezen

Taal hangt nauw samen met de ontstaansgeschiedenis van het Davidsfonds. Ook vandaag is het voor de vereniging een prioritair werkterrein. Initiatieven als het Groot Nederlands Dictee en de Junior Journalist-wedstrijd moedigen op een speelse manier de belangstelling aan voor taal. Uiteraard staat taal centraal in de activiteiten die het Davidsfonds als uitgever ontwikkelt. Als enige onafhankelijke literaire uitgeverij in Vlaanderen, speelt Davidsfonds/Literair zijn rol als promotor van het Nederlands als literaire taal. De kinder- en jeugdboekenuitgeverij Davidsfonds/Infodok is niet weg te denken uit het landschap van de jongerencultuur in Vlaanderen. En bij Davidsfonds/Leuven verschijnt non-fictie over uiteenlopende onderwerpen, waarbij ook originele publicaties 'omtrent taal' niet ontbreken. Cursussen 'taal en literatuur' zijn dan weer opvallend aanwezig in het programma van Universiteit Vrije Tijd Davidsfonds.

Aan taalpromotie verbindt het Davidsfonds ook leesbevordering. In tientallen leeskringen, verspreid over het hele Vlaamse land, wisselen lezers hun leeservaringen uit en delen ze leesplezier. De Davidsfonds lidmaatschapsformule blijft een unieke weg waarlangs boeken -en dus kansen tot leesplezier- bij tienduizenden gezinnen worden gebracht.

In de programma's van de Davidsfonds afdelingen zijn nog tal van andere creatieve taal- en leesactiviteiten terug te vinden.

Bij dat alles houdt het Davidsfonds de sociale dimensie van taal in het vizier: hefboom tot emancipatie.

Geschiedenis

Geschiedenis is voor het Davidsfonds een tweede prioritair domein. Confrontatie met het verleden brengt tot inzicht in het heden. Kennis van het verleden is onmisbaar voor wie wil bouwen aan toekomst. Bovendien biedt het verleden een schat aan mogelijkheden en kansen voor persoonlijke verrijking én verrukking.

Publicaties over geschiedkundige onderwerpen, zowel voor een breed publiek als gespecialiseerd, vormen een belangrijk segment van het informatieve fonds van uitgeverij Davidsfonds/Leuven. Universiteit Vrije Tijd Davidsfonds biedt elk semester een ruime keuze aan 'historische' cursussen. In Brussel focust Davidsfonds Cultuurforum op de actualiteit van geschiedenis in een reeks uitdagende lezingen. Op een speelse manier verkennen elk jaar duizenden deelnemers het verleden van een streek tijdens de cultuurtoeristische zomerzoektocht. In Leuven organiseert de vereniging jaarlijks een tentoonstelling rond voornamelijk historische onderwerpen. En een open weekend in het najaar speurt naar de wortels van onze tijd in abdijen, begijnhoven, archieven, musea…

De Davidsfonds afdelingen profileren zich met verrassende initiatieven die het verleden levend houden: lezingen, wandelingen, uitstappen, publicaties, tentoonstellingen… Op verschillende plaatsen zijn in de vereniging heemkundige kringen actief, op andere plaatsen wordt er nauw mee samengewerkt.

Kunst

Kunst blijft het kloppend hart van de cultuur en een onmisbare kracht in de samenleving. Het Davidsfonds brengt mensen in contact met diverse kunstvormen. Klassieke muziek neemt een belangrijke plaats in: er zijn grote concerten op verschillende locaties in Vlaanderen, bij het label Davidsfonds/Eufoda brengen gereputeerde uitvoerders en ensembles muziek op cd en op tientallen plaatsen in alle provincies brengen luistercursussen componisten en hun muziek tot leven. Open-atelierdagen verlagen de drempel tot de moderne beeldende kunst. Ook naar het hedendaagse podiumgebeuren -waarbij te weinig mensen aansluiting vinden- wil de vereniging als kritische toeleider een actievere rol spelen. Onder meer op die manier bouwt het Davidsfonds aan ware democratisering van cultuur: door cultuur voor iedereen bereikbaar te maken, door mensen cultuur-competent te maken.

Taal en lezen, geschiedenis, kunst: drie essentiële domeinen van de cultuur, drie prioritaire werkterreinen voor het Davidsfonds. Naast de versterking, uitbouw en vernieuwing van bestaande initiatieven zullen de komende jaren ook nieuwe thema's aan de orde zijn. Zo zal binnen het domein taal en lezen bijzondere aandacht gaan naar het opzetten van activiteiten rond 'voorlezen'. Patrimonium wordt een belangrijk thema binnen het segment geschiedenis, en daarbij zal zowel worden gewerkt aan het in stand houden van waardevol erfgoed als aan de bekendmaking ervan. Op het werkterrein kunst wordt de toeleiding -in samenwerking met o.m. culturele centra- van een breder publiek naar de moderne podiumkunsten een belangrijke uitdaging.

Eigen kijk

Het Davidsfonds werkt aan cultuur vanuit een eigen kijk op mens en samenleving. Die wortelt in het verleden, maar heeft een hedendaagse invulling. Cultuur -en meer specifiek taal- was van bij het ontstaan van de vereniging een krachtige hefboom in de strijd voor gelijke rechten voor de Nederlandstaligen in België. Daarnaast werd in 1875 de nood aangevoeld aan een christelijk geïnspireerde tegenhanger van het vrijzinnige Willemsfonds.

Vandaag blijft de vereniging zich inzetten voor een zelfstandig Vlaanderen, weliswaar binnen een sterk gewijzigde context én met belangrijke accentverschuivingen. De europeanisering en de globalisering zijn belangrijke nieuwe uitdagingen. En nu het huis Vlaanderen almaar steviger gefundeerd wordt, blijft de grote opdracht van verdere inrichting. Daaraan participeert het Davidsfonds actief via zijn cultureel werk.

De boodschap van het evangelie is voor het Davidsfonds richtsnoer en inspiratie. Bovendien plaatst de vereniging zich duidelijk binnen de christelijke traditie. Maar dat betekent niet dat zij onverschillig is voor de secularisering van de samenleving en voor belangrijke nieuwe bewegingen binnen de Kerk.

Ongewijzigd is de onafhankelijke opstelling van de vereniging: van om het even welke politieke partij én van kerkelijke structuren. Even ongewijzigd is de openheid: naar andersdenkenden én op de wereld.

Vlaamse reflex, christelijke inspiratie, onafhankelijkheid en openheid komen –soms meer, soms minder uitgesproken, én in een eigentijdse aanpak- tot uiting in het veelvormige culturele werk van het Davidsfonds.

Cultuur van de ontmoeting

Het Davidsfonds brengt mensen samen om hen cultuur te laten beleven. Cultuurbeleving in verenigingsverband: het is voor het Davidsfonds in de 21ste eeuw meer dan ooit een onlosmakelijk samengaan. Bij de viering van het 125-jarig bestaan van de vereniging werden de resultaten bekendgemaakt van belangrijk onderzoek naar het verenigingsleven in Vlaanderen. Het plaatste dat verenigingsleven meteen voor een belangrijke opdracht: door te gaan in het belang van de samenleving. Want dankzij verenigingen wordt die verdraagzamer, democratischer, minder individualistisch.

Cultuur beleven in verenigingsverband biedt dan ook een belangrijke meerwaarde: de ontmoeting, en in haar spoor: gesprek, overleg, confrontatie van ideeën, samenwerking, solidariteit… Ook in deze tijd wil het Davidsfonds van een cultuur van de ontmoeting een krachtige motor zijn. Duizenden vrijwilligers in honderden Davidsfonds afdelingen en de professionele staf van het Nationaal Secretariaat in Leuven zetten zich daarvoor enthousiast in.

Cultuur een vooraanstaande rol laten spelen in de emancipatie van mens en samenleving in Vlaanderen: het is voor het Davidsfonds een opdracht, die na 125 jaar aan actualiteit niets heeft ingeboet
We mogen fier zijn op een organisatie als dit. Maar voor het VB is het nooit goed, natuurlijk .... 8)

(Friedrich Nietzsche)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be