![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken het concreet geval niet hoor. Maar zo'n verbod lijkt me een staat te tonen met een gebrek aan EMPATHIE. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 mei 2009 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() HOOFDSTUK III - Het bevel tot aanhouding
Art. 16. § 1. Slechts in geval van volstrekte noodzakelijkkheid voor de openbare veiligheid en indien het feit voor de verdachte een correctionele hoofdgevangenisstraf van een jaar of een zwaardere straf tot gevolg kan hebben, kan de onderzoeksrechter een bevel tot aanhouding verlenen. En geef nu eens 1 feit waarvoor de maximumstraf minder dan 1 jaar is en die geen gevaar voor de samenleving betekend. Zelfs op het stelen van een appel uit een vuilbak staat meer dan 1 jaar en kan een gevaar voor de samenleving betekenen. Daarnaast heb je nog de opsluitingen in belang van het onderzoek en ter bescherming van de veiligheid van de getuigen. Daarnaast zijn er dan nog de regels om iemand in afzondering te plaatsen in belang van het onderzoek en juridische correctheid van een proces. Er zijn 1001 achterpoortjes om iemand in voorhechtenis te kunnen nemen en houden, men kan zelfs juryleden voor de duur van het proces in afzondering zetten, in sommige gevallen kan men dit zelfs eisen vanaf de eerste aanhouding die plaats vind in een onderzoek. Wat ook neerkomt op een voorlopige vrijheidsberoving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) diefstal van eigendom 2) schending van privacy 3) schending van de hygiëne weten en het in gevaar brengen van de volksgezondheid 4) mogelijk hinderen van een juridisch onderzoek 5) stalking Er zijn dus verschillende mogelijkheden waarom je aangehouden kan worden als je iets uit een vuilbak haalt zonder huiszoekingsbevel. Allemaal misdrijven waar voor je meer dan 1 jaar gevangenisstraf kan oplopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou durven geloven dat die lappersfortbos-apen voor heel iets anders in den bak zaten, maar gemakkelijkheidshalve alleen maar in de pers spreken over die appel uit die vuilbak. Allez, ge moet eens in de gazet lezen voor wat ze soms allemaal de mensen niet in den bak steken: voor echt krimineel zware dinges !! Van enige ander vorm van preventieve hechtenis van een krimineel, buiten de reeds gesiteerde wet, bestaat naar mijn weten NIKS. Nul komma nul. (voor de volledigheid: je kan wel gekollokeerd woden, aangehouden tijdens een betoging of tijdens openbare dronkenschap, maar dat zijn andere dinges). ps: als iemand vrijkomt uit preventieve hechtenis, wegens een domme prosedurefout of zoiets in die aard, dan heeft die volgens mij wel degelijk terecht in preventieve hechtenis gezeten. Tuurlijk, hij is "onschuldig want niet veroordeeld", maar gene zever: het is alleen maar spijtig dat hij zijn verdiende straf is kunnen ontlopen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom begint men geen systeem zoals in de VS waar men voorwaardelijk vrijkomt in afwachting van het proces na het betalen van een borgsom? Uiteraard niet voor de zware gevallen... Laatst gewijzigd door longhorn : 2 mei 2009 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die van het Lappersbos konden zelfs aangehouden waren wegens langdurige orde verstoring en het in gevaar brengen van de volksgezondheid wegens het verhinderen van afvalverwerking. Bouwen van verblijfplaatsen zonder bouwvergunning, kamperen op niet daarvoor bestemde terrein en ga zo maar verder. Ze hebben immers 1001wetten overtreden tijdens hun actie. En de voorlopige vrijheidsberoving word dan ook geen aanhouding genoemd, maar bescherming van getuigen, plaatsen in afzondering ter bescherming van eerlijke rechtsgang, voorzorgsmaatregel om geen samenzwering of afspraak in getuigen verklaringen te kunnen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar misbruik is dan nog altijd mogelijk. Geraakt iedereen aan geld voor zijn/haar borg? Of ruikt het al naar klasse-justitie? Ik beweer niet dat ons systeem per definitie slecht is, maar er is wel wat misbruik. Ik vind 1 gevangene op 3 die in voorhechtenis zit erover. Laatst gewijzigd door artisjok : 2 mei 2009 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |