![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Elke 'jonge gast' die ik tot op vandaag heb opgeleid ontbrak vooral elk gevoel voor en een aanpak van 'klant vriendelijkheid'.
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat bestaat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
je kan dan wel een diploma hebben maar als je het niet kunt verkopen is het toch ook maar verloren tijd ![]()
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mensen weten heus wel op wie ze stemmen en waarom. Het is wel zo dat ik stemrecht beter vind dan stemplicht. Bij het eerste zijn het de geïnteresseerden en/of de verantwoordelijken die stemmen, bij het laatste heb je een groot aantal dikke-lul-stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Op één of andere manier snappen jullie de essentie van democratie niet goed. Jouw keuze kan de mijne niet zijn, jouw beweegredenen kunnen niet de mijne zijn. Maar ik heb niets over jouw keuze of beweegredenen te zeggen. Misschien is het wel beter om intuïtief in plaats van rationeel te kiezen. Maar opleiding zegt niets over de kwaliteit van een keuze. Je begint dus aan de verkeerde kant. Als ik jullie goed begrijp willen jullie kwalitatief hoogstaandere politici. Streef dáár dan naar. Als je hoger opgeleide kiezers wilt: Zorg er dan voor dat de algemene ontwikkeling van de bevolking op een hoog peil komt én zorg voor sociale betrokkenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, ik heb niet gezegd dat alleen hoog opgeleiden mogen stemmen. De stemtoets die ik in gedachten had moet voor iedereen te halen zijn, net als een rijbewijs. Iedere idioot kan zo'n ding krijgen. De stof die getoetst wordt gaat gewoon over de basis van de ideologieën, de standpunten van de partijen, en de rol van parlementariërs. Zodat men weet waar men echt op wil stemmen, los van reclame, flauwe beloftes, of strakke kontjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Opleiding zegt inderdaad niet alles, want ook hoogopgeleiden kiezen op die manier. Daarom ben ik tegen het principe van kiezen. Momenteel is het een cirkus, en het zal een cirkus blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Per definitie weten mensen die stemmen niet waarvoor ze kiezen.
De kiesbeloften gemaakt door de mensen die verkozen willen worden zijn namelijk niet bindend.
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hou van cirkus. (Alleen niet van mime-spelers) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Politici doen niks, met andere woorden. Of het nu goed of slecht is, is een andere zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je systeem vereist een geinteresseerde, alleswetende en ideale burger. Waarom zou elke keuze gelijkwaardig zijn? Waar put men dat? Is dat ook zo in een bedrijf? Kan een of andere zatlap die even de ontwerpkamer binnenstormt en roept dat "men gewoon veel zand moet scheppen over die kutrivier" gelijk worden gesteld aan een ontwerper? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een betere vraag is: Welk doel dient een stem die niet op grond van een rationele afweging is gebaseerd? Ter vergelijking: Denk u een samenleving in waar men uitsluitend op gevoel stemt en een samenleving waarin men uitsluitend op rationele gronden stemt. Grote kans dat de tweede samenleving democratisch, goed functionerend, en transparant is, terwijl de eerstgenoemde populistisch, slecht functionerend en corrupt is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De bevolking zegt: 'Wij hebben last van de rivier'. Politicus A zegt: 'Dan bouwen we een brug, we moeten eroverheen'. Politicus B zegt: 'We gaan met boten' Politicus C zegt: We bouwen een tunnel, we moeten eronderdoor'. Politicus D zegt: 'Dan kijken we voortaan niet meer naar die rivier'. Politicus E zegt: 'We moeten gewoon veel zand scheppen over die kutrivier'. De bevolking zegt: 'We kiezen politicus E, want hij zegt het zo mooi. Politicus E wordt gekozen en zegt tegen de bouwers: 'Flikker gewoon wat zand over die kutrivier''. Bouwers zeggen: Dat werkt niet; Kiezers zeggen: 'Waarom ligt die kutrivier er nog steeds en waarom ligt er geen zand overheen? Politicus E: Omdat het niet kan. Kiezers: Wegwezen dan. We kiezen nu Politicus A. Politicus A tegen ontwerper: Maak eens een mooi voorstelletje voor een brug? Ontwerper: Dat zal ik doen, mijnheer en mag ik daarna uw schoenen poetsen? Dát is de rol van de ontwerper. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 15 mei 2009 om 16:56. |
||
![]() |
![]() |