Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Stemgedrag na de veroordeling wegens racisme
Ik stemde vroeger Blok en blijf dat doen 42 38,53%
Ik stemde vroeger Blok maar doe het nu niet meer 4 3,67%
Ik stemde vroeger geen Blok maar ga het nu wel doen 31 28,44%
Ik stemde vroeger geen Blok en ga het nu ook niet doen 32 29,36%
Aantal stemmers: 109. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2004, 09:37   #41
blankenberge
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
[orry maar hier moet je mij eens iets uitleggen : het Blok wordt veroordeeld op basis van een wet die op maat geschereven werd om hem te veroordelen en zij mogen zich niet als slachtoffers aanzien? Zij zijn het slachtoffer van hun politieke tegenstanders, punt.

De verwijzing naar Voltaire past hier perfekt.
Sorry maar het Vlaams Blok werd als partij helemaal niet veroordeeld!
blankenberge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:38   #42
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Heel mijn leven ben ik voorstander van de vrije meningsuiting. En we hebben geleerd wat er gebeurd is toen die vrije meningsuiting werd opgeofferd nietwaar Mieke ? Juist eens de vrije meningsuiting aan banden werd gelegd door de communisten in Rusland en door de nazis in Duitsland was dat de start van een holocaust, tegen het eigen volk, tegen Joden, tegen ANDERSDENKENDEN, tegen homo's, enz, enz, enz....

Dat jij niet wilt inzien dat dit een eerste stap is naar ... (zie hierboven) is jouw probleem. Ik denk dat jij toch een van die mensen bent die altijd trouw het regime zullen volgen. Ik weet van mezelf dat ik een buitenbeentje ben, ik noem mij niet voor niets tegendradigaard, en mensen die buiten de lijnen lopen zullen vlugger aangepakt worden dan meelopers en meeheulers van het regime.

Maar zoals in de boeken over de Goelag Archipel mooi beschreven wordt : ook de meelopers en heulers met het regime geraken soms geklemd in de wielen van de fabriek en worden meer vermalen samen met hun politieke tegenstanders voor wie de maalwielen eigenlijk bestemd waren.
Haha, ik volg zeker niet altijd trouw het regime... integendeel. Mja, ik ga mijn persoonlijk leven niet uit de doeken doen.

En euh TD, voor anarchisten is er bij het Blok ook geen plaats hoor!
Oud 22 april 2004, 09:41   #43
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Even een tussenstand maken aangezien Antoon het niet doet,

Als iedereen eerlijk is geweest dan levert de veroordeling van het Blok hen een winst van 5 stemmen op. Dat is een potentiele stijging van + 20 % op dit forum.

Nog een opmerking over het duwen in slachtofferrol of er in kruipen. Zelfs een blinde had dit kunnen zien aankomen he. Dan had men maar slimmer moeten zijn en het Vlaams Blok die kans niet gunnen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:43   #44
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

De circusleeuw van de N-VA was de eigenlijke reden ...

het proces heeft me enkel vastberadener gemaakt.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:44   #45
Tegendradigaard

Standaard

De johan ge weet toch ook dat men de wet verschillende keren heeft aangepast. Een van de indieners heeft toen zelfs openlijk erbij gezegd dat het de bedoeling was om de wet zo aan te passen dat men het Vlaams Blok er mee zou kunnen treffen.

Sorry Dejohan maar een regime dat wetten maakt om politieke concurrenten te treffen is de naam democratie niet meer waardig.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 22 april 2004, 09:46   #46
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
De johan ge weet toch ook dat men de wet verschillende keren heeft aangepast. Een van de indieners heeft toen zelfs openlijk erbij gezegd dat het de bedoeling was om de wet zo aan te passen dat men het Vlaams Blok er mee zou kunnen treffen.

Sorry Dejohan maar een regime dat wetten maakt om politieke concurrenten te treffen is de naam democratie niet meer waardig.
De tweestrijd 'het regime' (Wat is dat eigenlijk? ) tegen het Vlaams Blok bestaat niet. Er zijn andere mogelijkheden, zoals dejohan nog zei.
Oud 22 april 2004, 09:46   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Ik wist niet dat het willen verdedigen van de vrije meningsuiting iets te maken had met een slachtofferrol. U beschuldigt TD ervan te willen doen wat het Blok graag doet: de slachtofferrol aannemen. Dan zeg ik dat jij wilt doen wat onze "democraten" zo graag doen: stigmatiseren.
Neen, ik zeg dat het Blok dat graag doet om stemmen te halen en dat TD zich hierdoor laat leiden. Ik zegt niet dat TD dat doet.
Maar voor mij is zo'n slachtofferrol niet genoeg om voor hen te gaan stemmen. Ik kijk vooreerst naar hun strijdpunten, plannen en overtuiging.
En de andere partijen proberen het Blok te verbieden om daaruit stemmen te halen. D�*�*r laten we ons dan weer niet door leiden...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:47   #48
Baktru
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blankenberge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
[orry maar hier moet je mij eens iets uitleggen : het Blok wordt veroordeeld op basis van een wet die op maat geschereven werd om hem te veroordelen en zij mogen zich niet als slachtoffers aanzien? Zij zijn het slachtoffer van hun politieke tegenstanders, punt.

De verwijzing naar Voltaire past hier perfekt.
Sorry maar het Vlaams Blok werd als partij helemaal niet veroordeeld!
Een partij heeft nu eenmaal geen rechtspersoonlijkheid en KAN nergens voor veroordeeld worden.

De SP werd ook niet veroordeeld bij de Agusta rommel etc.

Goedkoop en dom argument dus.
Baktru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:48   #49
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt. Wetgeving �* la carte, zoals dat heet. Er staat dan ook in mijn sig:

De geschiedenis herhaalt zich enkel wanneer het sommigen goed uitkomt.

En dat staat er niet zonder reden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 22 april 2004, 09:48   #50
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen, ik zeg dat het Blok dat graag doet om stemmen te halen en dat TD zich hierdoor laat leiden. Ik zegt niet dat TD dat doet.
Maar voor mij is zo'n slachtofferrol niet genoeg om voor hen te gaan stemmen. Ik kijk vooreerst naar hun strijdpunten, plannen en overtuiging.
En de andere partijen proberen het Blok te verbieden om daaruit stemmen te halen. D�*�*r laten we ons dan weer niet door leiden...
Dat kan een punt zijn. Dat zou dan een reden zijn om niet voor die bepaalde partijen te stemmen, maar geen reden om voor het Blok te stemmen. Nogmaals: tweestrijd 'regime' - Vlaams Blok. Dat vind ik te simpel: er zijn andere mogelijkheden...
Oud 22 april 2004, 09:51   #51
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:

Tegendradirigaard ge weet toch dat het ongeloofelijk moeilijk is om racisme aan te tonen? Hoewel die wet al meer dan twintig jaar bestaat, en iedereen weet dat er genoeg racisme is, is die wet nog maar een paar keer gebruikt.
Komaan, ge gaat toch niet zeggen het Blok geen racisme aanwakkert? En dat is net hetgene wat verboden is, en maar goed ook.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 09:55   #52
Tegendradigaard

Standaard

Mieke ik stem vanaf dat ik kan stemmen op mijn eigen tegendraadse manier en wat heeft dat geholpen ? Nougatbollen. De dictatoriale partijen gaan gewoon verder met wetten maken met als uiteindelijk doel andere concurrenten (lastige) te verbieden en dus de democratie af te schaffen.
Mijn stem heeft hen tot hiertoe niet tegengehouden. Wel voor de eerste keer in mijn leven ga ik nu eens echt bewust een stem uitbrengen. Ik ga voor de eerste keer in mijn leven hopen dat mijn stem echt een verschil gaat maken.

En zoals ik al meermaals heb gezegd : moest de AEL (om maar iets te noemen) zo veroordeelt worden (als politieke partij) dan zou ik bij de volgende verkiezingen AEL stemmen. Gewoon om mijn ongenoegen te uiten dat ik zulke dingen niet pik.

Ze moeten met hun pollen van de democratie en de vrije meningsuiting blijven.

Oud 22 april 2004, 09:55   #53
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat kan een punt zijn. Dat zou dan een reden zijn om niet voor die bepaalde partijen te stemmen, maar geen reden om voor het Blok te stemmen. Nogmaals: tweestrijd 'regime' - Vlaams Blok. Dat vind ik te simpel: er zijn andere mogelijkheden...
Welke? Hoe kan ik duidelijk maken aan dat regime dat ik het niet langer pik? En niet gewoon duidelijk maken, maar op zo'n manier dat ze er niet langer omheen kunnen? Geen open brief schrijven, of een vraag stellen in de forumsessies, maar hen echt raken waar het pijn doet. Hoe doe ik dat zonder op het Blok te stemmen?
Oud 22 april 2004, 09:58   #54
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Welke? Hoe kan ik duidelijk maken aan dat regime dat ik het niet langer pik? En niet gewoon duidelijk maken, maar op zo'n manier dat ze er niet langer omheen kunnen? Geen open brief schrijven, of een vraag stellen in de forumsessies, maar hen echt raken waar het pijn doet. Hoe doe ik dat zonder op het Blok te stemmen?
Niet alle partijen zitten in paars... bijvoorbeeld.
Oud 22 april 2004, 10:03   #55
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Niet alle partijen zitten in paars... bijvoorbeeld.
Geef mij dan eens de naam van een partij waarop ik kan stemmen zodat de partijen die dit smerig spelletje tegen het Blok spelen het voelen.
Oud 22 april 2004, 10:07   #56
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
ik heb nog nooit op het VB gestemd.

Na twee jaar regelmatig op marokkaanse forums te posten, groeide mijn neiging om het nu wel te doen.

Na het stemrecht voor vreemdelingen groeide mijn neiging nog meer

Na het verdwijnen van het Zwart/wit programma kwam het weer een stapje dichterbij

En nu ben ik zeker!

Je neemt me de woorden uit de mond.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 10:07   #57
Tegendradigaard

Standaard

Tja Dejohan ik heb daar wel problemen mee.

Ik ben nu eenmaal van mening dat het uiten van racisme of zelfs geweld eigenlijk wel zou mogen. Ik weet dat ik daarmee verder gaan dan de meeste mensen, maar he kijk naar mijnen naam he en geweet waarom.

Ik zal een (kinderlijk) voorbeeld geven. Stel dat ik nie tegen uw gezicht kan. (met zo'n foto wat wilt ge). Bon stel nu dat ik zeg : "ik zou op uw gezicht willen timmeren want ik kan nie tegen uwen kop". Dat is een uiting die men zou kunnen betitelen als oproepen tot geweld.
Maar stel nu dat ik dankzij die mening te uiten mijn stoom kwijt geraak en ik U geen haar krenk. Wat zou dan het beste zijn ?
Dat ik het zeg dat ik op uw gezicht zou willen slaan ofwel... het niet zeggen omdat het strafbaar is maar het wel doen ?

Om uw gezicht nog enigszins in de juiste plooi (heddem) te laten zou het beste zijn dat ik mijn (eventueel gewelddadige) mening uit via woorden en eventueel geschrift.

Ik weet niet of ge het helemaal snapt of dat mijnen uitleg helemaal duidelijk is, want het is een dunne lijn een beetje. Ik weet het dat er altijd mensen zullen zijn die toch tot de daad zullen overgaan. Maar die zouden U zo wie zo toch in uw gezicht geslagen hebben. En dat mag dan weer niet.
Snapte het een beetje of moet ik het derin kloppen ?

PS : ik wil helemaal niet op uw gezicht slaan hoor.

Oud 22 april 2004, 10:12   #58
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om uw gezicht nog enigszins in de juiste plooi (heddem) te laten zou het beste zijn dat ik mijn (eventueel gewelddadige) mening uit via woorden en eventueel geschrift.

PS : ik wil helemaal niet op uw gezicht slaan hoor.
Maar ik wel.
Plooi, plooi,
Uw moeder is een plooi!

Oud 22 april 2004, 10:15   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Citaat:
Deze poll is bedoeld voor mensen die vroeger op het blok stemden en voor mensen die in de toekomst op het blok gaan stemmen.
Voor de andere zal ik ook een vakje voorzien, want stemmen is ons leven en lust.

Bon na de veroordeling is het duidelijk. De vrije meningsuiting is aan banden gelegd.
Toen uit de donkere tijden ons moderne democratieën het levenslicht zagen was "de Vrije Meningsuiting" de belangrijkste steunpilaar voor die democratieën.
Racisme, anti-racisme of bestrijding van racisme kwam in die tijd gewoon niet ter sprake. Racisme of anti-racisme of bestrijding van racisme is dus geen steunpilaar van de democratie.
Vrije meningsuiting wel. Vandaar dat een inbreuk op die vrije meningsuiting voor mij veel belangrijker is dan een veroordeling wegens racisme.
Bij een veroordeling wegens aanzetten tot racisme (een opiniemisdrijf dan nog wel) gebeurt er in feite niks. Bij een beperken van de vrije meningsuiting zet men echter een mechnisme in gang waarvan niemand weet waar het gaat eindigen. In de gevangenis ? In een heropvoedingskamp ? In een psychiatrische instelling ? In een concentratiekamp ? In een uitroeiingskamp ? We hebben allemaal gezien waarheen het kan leiden als mensen de steunpilaren van de democratie omzagen in de jaren 20-45 van vorige eeuw (Rusland, Duitsland,....)

Vandaar dat ik als democraat niet anders kan nadat de democratie op 21/4/2004 werd afgeschaft om mijn twee stemmen bij de volgende verkiezingen te geven aan de partij die het slachtoffer is van de afchaffing van de vrije meningsuiting.

De woorden van Voltaire indachtig : zelfs al verafschuw ik uw ideeën, ik zal vechten tot het uiterste opdat ge uw ideeën zult kunnen zeggen, zal ik dus ook het Vlaams Blok mijn stem geven.
Voor de vrijheid van meningsuiting te verdedigen.
Om de democratie te verdedigen.

De dictatuur laat mij geen andere keuze.
als jij denkt dat de vrijheid van meningsuiting géén grenzen moet kennen, dan is dat jouw volste recht. In België is er echter op democratische wijze beslist dat het recht op vrije meningsuiting zijn grenzen kent.. De rechterlijke macht beslist autonoom over inbreuken hieromtrent. Welnu, als jij dit basisgegeven van een rechtsstaat niet lijkt te willen erkennen, zoals het VB duidelijk heeft gedaan gisteren door ostentatief weg te lopen en te zitten lamenteren over autoritaire neigingen, dan zit je volgens mij op je plaats bij het Vlaams Blok.. Je had het tot nu toe misschien gewoon nog niet door..

Er is in belgië naar alloude sovjet traditie inderdaad democratisch beslist om de democratie te kunnen vermoorden, en ze hebben meteen een kgb diens op de been gebracht om hun eigen volk te kunnen vervolgen.

ik heb het schijt aan zo'n democratie jong, van mij mogen ze heel die popekast vandaag nog afschaffen als het zo moet !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 10:19   #60
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit Blok gestemd en zal dat nu ook niet doen.

Toch nog deze verduidelijking: 21 april 2004 is voor mij een zeer belangrijke datum. Het arrest van het Hof van Beroep te Gent heeft één van de meest fundamentele vrijheden in onze samenleving op ongeoorloofde manier aan banden gelegd. Ik ben het nooit eens geweest met het harde discours van het Blok, maar vind het wel belangrijk dat het er is en zal ook het recht om dit discours te voeren te allen tijde blijven verdedigen. Belangrijk voor mij was vooral de initiële reactie van de politieke partijen en het is nu zonneklaar hoe de riek in de mest staat in dit land :

De gehele socialistische familie (SPa - PS) staat achter dit schandelijke staaltje van "gedachtenpolitie" en verzet zich met geweld tegen elke mening die afwijkt van de normen en spelregels die zij bepaalt en universeel acht. Ik heb hieruit mijn conclusies getrokken en zal dit in het overwegen van m'n stemgedrag zeker meenemen. Voor mij zit SPa nu achter een cordon sanitaire; een cordon dat de vrij denkende mens afscheidt van de geïndoctrineerde "politiek correcte" enggeestigaards.

De liberale familie (VLD - MR) heeft getoond dat "vrijheid" voor haar slechts een holle slogan is door minstens impliciet (of expliciet, zoals Mr. De Gucht in Terzake 21/4) het principe van de "politiek correcte" gedachte goed te keuren. Om die reden hoort die partij voor mij voortaan ook achter datzelfde cordon sanitaire. Eigenlijk zijn zij een bende verwerpelijke lafaards die bij deze hun meest fundamentele ideologische uitgangspunt hebben verraden.

Beiden zullen in de voorzienbare toekomst dan ook niet meer op mijn stem moeten rekenen. Ik zal er ook actiever dan tevoren binnen mijn ruime vrienden- en kennissenkring voor ijveren dat ook zij zich bezinnen vooraleer hun kostbare stem te geven aan partijen die het label "democratisch" niet waard zijn. Want daar komt het dus wel op aan; het verwijt dat SPa, VLD en consoorten jarenlang richting Blok hebben geslingerd, is eigenlijk het label dat ze nog het best op hun eigen optreden kunnen plakken.

Zo hoop ik op mijn bescheiden manier toch iets te doen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be