Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2009, 11:03   #41
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp
Hear, hear!

Weg met de bergkristalhippies!
Oud 23 juni 2009, 11:35   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
vrede,

ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_magick

Postmoderne magie, om het zo te zeggen.

Daar geinstutionaliseerde magie gebruik maakt van absolute waarheden en vaste rituelen, achten de chaotici dit niet noodzakelijk.

Een aantal dingen ervan zijn reeds te vinden bij Crowley, bijvoorbeeld de notie dat het irrelevant is of een godheid bestaat, maar dat bepaalde daden tot bepaalde resultaten zullen leiden ongeacht de "empirische" waarheidswaarde.
Doch was Crowley nog steeds een structuralist.

Ikzelf ben meer geneigd naar die kanten, dit om enkele redenen. Ten eerste: de rituelen bij de structurele tradities zijn nodige noch voldoende voorwaarden. Ten tweede: veel aspecten ervan komen niet aan bod door het beperkend karakter, en zoals Crowley het uitdrukte, de "crabbed ethics". Er kan pakweg in de Christelijke mystiek geen sprake zijn van een volwaardige erotiek.

Wat je commentaar betreffend mijn afwijzen van Christelijke mystiek betreft: ik moet ten eerste bitter weinig hebben van mystici die andere mystici tot de laatste man uitroeien omwille van interpretaties, en ten tweede hou ik niet van overdreven veel regels. Wat Crowley en Rabelais deden met fay ce que vouldras , doen ze met een hele vrachtwagenlading aan morele regeltjes die meer kwaad doen dan goed.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 23 juni 2009 om 11:36.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 11:38   #43
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Hear, hear!

Weg met de bergkristalhippies!
Daarnet nog twee horen praten in de broodjeszaak in't centrum van Gent. Ze hadden het over een cursus waarbij men je innerlijk totemdier, ofzoiets, kon ontdekken. Ik moest mij inhouden om een potje tonijnsla van achter de toog te pakken en in hun gezicht uitsmeren.
Oud 23 juni 2009, 11:39   #44
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Daarnet nog twee horen praten in de broodjeszaak in't centrum van Gent. Ze hadden het over een cursus waarbij men je innerlijk totemdier, ofzoiets, kon ontdekken. Ik moest mij inhouden om een potje tonijnsla van achter de toog te pakken en in hun gezicht uitsmeren.
Waarom heb je u ingehouden?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 11:41   #45
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Waarom heb je u ingehouden?
Omdat ik nog van die tonijnsla een broodje wou.
Oud 23 juni 2009, 11:41   #46
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ik nog van die tonijnsla een broodje wou.
Bestel dan toch een dubbele portie?
Oud 23 juni 2009, 11:42   #47
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Bestel dan toch een dubbele portie?
Ik wou dat potje uitsmeren, niet dat broodje. Een broodje is niet genoeg voor hun dreadlocksmoelen.
Oud 23 juni 2009, 11:47   #48
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wou dat potje uitsmeren, niet dat broodje. Een broodje is niet genoeg voor hun dreadlocksmoelen.
Dan ken ik hun totemdier al:

Oud 23 juni 2009, 12:34   #49
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

volgens mij zijn het de theologen die mekaar de kop inslaan. voor zover ik zelf iets van de mystieke traditie binnen het christendom snap, ben ik dat soort geweld daar nog nooit tegengekomen. meister eckhardt, thomas a kempis, theresia van avilla, jan van ruusbroeck... hebben voor zover ik weet nooit iemand de kop in geslagen. de 'wolk van niet weten' is een christelijke mystieke tekst die zelfs in de zen-traditie niet zou misstaan.

misschien moet je je toch eens iets beter informeren over de mystici en de spirituelen onder onze christelijke zusters en broeders.

vrede,

redwasp
Oud 23 juni 2009, 14:03   #50
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

volgens mij zijn het de theologen die mekaar de kop inslaan. voor zover ik zelf iets van de mystieke traditie binnen het christendom snap, ben ik dat soort geweld daar nog nooit tegengekomen. meister eckhardt, thomas a kempis, theresia van avilla, jan van ruusbroeck... hebben voor zover ik weet nooit iemand de kop in geslagen. de 'wolk van niet weten' is een christelijke mystieke tekst die zelfs in de zen-traditie niet zou misstaan.

misschien moet je je toch eens iets beter informeren over de mystici en de spirituelen onder onze christelijke zusters en broeders.

vrede,

redwasp
Toch is er evengoed ook een hele school van christelijke mystici geweest die vonden dat alles toegestaan was, inclusief moord, wanneer men het opperste niveau bereikte en geen onderscheid meer maakte tussen God en het zelf en zich niets aantrekt, noch van de gevolgen van z'n daden, noch van wat er voor kwam.

Zie bijvoorbeeld Suso, een leerling van Eckhardt.

Laatst gewijzigd door netslet : 23 juni 2009 om 14:04.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 14:25   #51
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Toch is er evengoed ook een hele school van christelijke mystici geweest die vonden dat alles toegestaan was, inclusief moord, wanneer men het opperste niveau bereikte en geen onderscheid meer maakte tussen God en het zelf en zich niets aantrekt, noch van de gevolgen van z'n daden, noch van wat er voor kwam.

Zie bijvoorbeeld Suso, een leerling van Eckhardt.
suso was volgens mij een extremist die niet snapte dat het pad van meister eckhardt (dat een radikaal pad is), net als ieder mystiek pad 'de weg van het midden is'. maar wie ben ik eigenlijk om suso commentaar te geven? arrogant manneke dat ik ben

vrede,

redwasp
Oud 23 juni 2009, 14:53   #52
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

suso was volgens mij een extremist die niet snapte dat het pad van meister eckhardt (dat een radikaal pad is), net als ieder mystiek pad 'de weg van het midden is'. maar wie ben ik eigenlijk om suso commentaar te geven? arrogant manneke dat ik ben

vrede,

redwasp
Suso was natuurlijk geen alleenstaand geval. Er is een hele traditie van denken in die richting geweest. Voor meer informatie zie bijvoorbeeld The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages, een boek van Norman Cohn. (volledige versie hier op google books te vinden). Vooral het stuk The doctrine of mystical anarchism uit hoofdstuk 9 (An Elite of Amoral Supermen (ii) ) is in dat licht interessant.

Ik heb ook een beetje moeite om de uitspraak 'elk mystiek pad is een weg van het midden' te plaatsen omdat naar ik dacht veel religieuze en mystieke stromingen net wel het verschil maken tussen een linker-hand-pad en een rechter-hand-pad.

Laatst gewijzigd door netslet : 23 juni 2009 om 14:54.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 18:27   #53
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik heb ook een beetje moeite om de uitspraak 'elk mystiek pad is een weg van het midden' te plaatsen omdat naar ik dacht veel religieuze en mystieke stromingen net wel het verschil maken tussen een linker-hand-pad en een rechter-hand-pad.
De wijze waarop een occultist zijn hogere gaven gebruikt (in de yogaleer noemen ze dat siddhis), dwz op een positieve of negatieve wijze tov zijn omgeving, bepalen zijn positie binnen de hele groep van occultisten, magiers, rischi's ed.

De linkaards bevinden zich dus op het linkerpad, de goedmenenden op het rechter.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 19:43   #54
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Verdorie. Ik las 'erotische' draad
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 23:52   #55
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

ge zy ne westvloaming of ge zyd et nie. van guido gezelle:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Gezelle
ALS DE ZIELE LUISTERT

Als de ziele luistert
spreekt het al een taal dat leeft,
't lijzigste gefluister
ook een taal en teken heeft:
blaren van de bomen
kouten met malkaar gezwind,
baren in de stromen
klappen luide en welgezind,
wind en wee en wolken,
wegelen van Gods heiligen voet,
talen en vertolken
't diep gedoken Woord zo zoet...
als de ziele luistert!

(1859)
vrede en od ulder an 't ges,

redwasp (rôo wespe)
Oud 24 juni 2009, 23:54   #56
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Was da ver u tolke
Oud 25 juni 2009, 10:05   #57
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Voor wie eens een duik wil nemen in de esoterische traditie: http://theosofie.net/onlineliteratuur/et/index.html
Daar heb'k al uuuuuuuuren liggen lezen.
En vooral aankopen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:31   #58
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
vrede,

vrede,

redwasp
Frankly, het kan mij geen zak schelen. Er is genoeg boeiends te vinden in stromingen die niet dwepen met regelboeken die dikker zijn dan de essentie zelf.

Het enige wat mij interesseert in het Christendom, de Islam en dergelijke religies is de techniek. De rigide canon en de regelgeving is enkel contraproductief.
Oud 28 juni 2009, 22:56   #59
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het enige wat mij interesseert.....is de techniek.
Boeddhisten proberen het wel eens zo:http://wapedia.mobi/nl/Samadhi_(boeddhisme)#1

...en yogi's op deze wijze:
Citaat:
Met een elektroencephalogram wordt tijdens deze ervaring een geheel eigen patroon van hersengolven geregistreerd. Dergelijk onderzoek is voornamelijk gebeurd bij Boeddhistische monniken met jarenlange praktijk en bij mensen die transcendente meditatie toepassen. Het blijkt ook dat de coherentie van de hersengolven hoger wordt, naarmate iemand meer ervaring met deze toestand heeft, en dat deze coherentie ook buiten de meditatieperioden dan steeds langer bij blijft. In meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).

1. Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
2. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
3. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het subject van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
4. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
5. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
6. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
7. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad.

Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi betekent de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het Kosmisch Bewustzijn (savikalpa samadhi) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samadhi_(yoga)
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 23:03   #60
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)
Leuk.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be