![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar gaan we weer, wees maar gerust want je bent geen uitzondering hier, veel andere bweren zomaar zonder bewijzen en bronnen. Bespaar jouw energie maar.
Google is een goede hulpmiddel, maar die kan niet alles antwoorden, zeker als je zelf niet weet waar je het over hebt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik probeer op te roepen tot meer nuancering. De vergelijking van Pakistan, Egypte of Saoudi Arabië met Iran is interessanter dan die met België, daar niet van. Uiteindelijk, denk ik, weet je ook dat het niet om mensenrechten gaat maar om geopolitiek, de reden waarom er over die andere Midden Oosten regimes gezwegen wordt, of zelfs gejuicht als ze bv. op een week tijd meer dan een miljoen interne vluchtelingen creeëren en een onbekend aantal doden. Als ze de 'juiste' regering hebben zal de pers ze mild behandelen, misdaden goedpraten, verdraaien of verzwijgen. Dat is het drama van de 'vrije pers' in het 'westen'. En als je een tegengewicht wil vormen tegen dit onrecht in de pers dan wordt je verkettert door de aanhangers van die machtspolitiek, voor wie mensenrechten slechts een instrument is in hun streven naar macht, en geen kwestie van ethiek. Ik denk dat je wel weet waarover ik spreek.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2009 om 02:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vergeleken met de burrlanden heeft Iran (in mijn ogen) een zeer degelijke economie, alleen zoals ik met men bronnen aantoonde is de huidige situatie zeer ongezond voor Iran en gaat hun economie achteruit. maar om terug on-topic te komen Op politieke vlak is Iran inderdaad een voorbeeld voor de andere Islamitische landen. Het is vrij stabiel en de burgers hebben het beter op gebied van welvaart dan hun naburige landen. Maar het politieke systeem heeft ook nadelen, door hun stugge houding blokkeren ze bepaalde veranderingen die ten goede kunnen komen voor de bevolking en de toekomst. Echter Iraniërs zijn Perzen en geen Arabieren en dat is toch ook een groot verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 |
Burgemeester
|
![]() Iran is geen democratie. Ik snap niet dat mensen dat niet beseffen!
Iraanse staatsstelsel: parlement en president verkozen (allemaal mooi, maar léés door), maar de Opperste Leider (het woord zegt het al) heeft alle macht over het leger, de wetten en de president - dat hebben we al gezien. En de economie van Iran staat helemaal zo sterk niet: als de olieprijs keldert, zakt de economie daar in het slob omdat olie ruim 40% van het BBP van Íran is
![]() |
#47 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En waarom dan, wie is hun vijand dan? Waarom de MAD? Al wat ze gaan doen is zichzelf nog meer isoleren, want de rest van het Midden-Oosten begint ook alsmaar minder fan te worden van Iran.
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Uw 'isolement' is niets meer dan de houding van het trio VS-Israël-EU, net zoals uw 'Midden-Oosten' enkel bestaat uit die regimes die slaafs dat trio volgen.
![]() |
#50 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Natuurlijk hebt u nog niets gehoord over de onderlinge diplomatieke relletjes tussen de andere Arabische landen en Iran. Dat zou niet passen in uw wereldbeeld waar alle landen hun buitenlands beleid enkel gelinkt zijn aan hun relatie met de VS...
![]() |
#51 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Akkoord (hoewel ik liever een volledige ontwapening zie dan meer nucliar-gewapende staten), maar MAD met wie? Wie is de vijand? En belangerijker - waarom?
![]() |
#53 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Momenteel wordt Iran bedreigd door kernmogendheden als de VS en Israël en is het voor zijn wapenvoorziening afhankelijk van Rusland, een staat met wie het ook niet alleen goede herinneringen deelt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Edit: en wat is er mis met goede ouderwetse conventionele militaire macht? Isreal (en in verlanging de VS), waarom dat dan? Zelf de gekke "groter-Israel" theoriën gaan niet tot Iraans grondgebied, dus waarom hebben de Iraniërs iets te vrezen van Israel, een land dat aan de hele andere kant van het Midden-Oosten ligt?
http://www.youtube.com/watch?v=rNIzuNMKADg Laatst gewijzigd door Buzz : 28 juni 2009 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Pakistan is een kernmogendheid en er bestaan binnen Pakistan gewapende conflicten tussen de sunnitische meerderheid (gesteund door Irans aartsvijand Saoedi-Arabië) en de sji'itische meerderheid (gesteund door Iran) - Het conflict Azerbeijan-Armenië smeult nog steeds, ondanks de recente Turks-Armeense détente; Armenië, gesteund door Rusland, staat dichter bij Iran, terwijl het sunnitische Azerbeijan gesteund wordt door Turkije - De grote broer Rusland denkt nog steeds maar aan één ding: doorstoten naar de warme zeeën, en Iran is zo reeds te afhankelijk van Rusland - Irak is alles behalve gestabiliseerd: er heerst een zwaar conflict tussen de sj'ieten (gesteund door Iran) en de sunnieten (gesteund door Saoedi-Arabië) - Saoedi-Arabië wil het regime in Iran met alle macht weg, omdat Iran voortdurend de islamitische legimiteit van Saoedi-Arabië ondermijnt en hen ontmaskert voor wat ze zijn: vazallen van Israël en de VS. - de VS heeft meermaals gedreigd om Iran te bombarderen en zelfs binnen te vallen; de VS bezetten momenteel de twee buurlanden van Iran, wat maakt dat Iran volledig omsingeld is door een reusachtige Amerikaanse troepenmacht. - Israël heeft meermaals gedreigd om Iran te bombarderen, ook met kernwapens Met andere woorden: Iran heeft alle redenen om zich bedreigd te voelen en te streven naar kernwapens. Als ik leider was van Iran, zou ik koortsachtig werken aan kernwapens en al de rest aan dit doel ondergeschikt maken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2009 om 12:40. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik leider was van Iran zou ik Israel laten voor wat het is en stoppen met Hamas en Hezbollah te steunen, Israel met vernietiging te bedreigen, en mij te moeien in de zaken van landen zoals Libanon en Irak. En dan zal ik kernwapens ontwikkelen als die landen mij nog blijven bedreigen, in plaats van de hypocriet uit te hangen en ze heel de tijd te beschuldigen van imperialisme.
http://www.youtube.com/watch?v=rNIzuNMKADg Laatst gewijzigd door Buzz : 28 juni 2009 om 13:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En om je vraag te beantwoorden: Iran was ten tijde van de Sjah, de sleutel van het Amerikaanse militaire systeem in de regio. Het was de rijkswachter van de regio, onder Amerikaanse supervisie. De VS willen deze basis terug, en willen daartoe het regime in Iran omverwerpen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat zolang China, Iran en de USA doodstraffen op grote schaal doorvoeren ze elkaar geen lessen in mensenrechten te geven hebben. Het getuigt inderdaad van een fundamenteel ondemocratische houding indien men elke verkiezing die niet voldoet aan de verwachtingen van de grote minderheid "op straat" aangevochten gaat worden.
Het weigeren van een aan "de maatstaven" voldoende hertelling, volledig of gedeeltelijk lijkt wel veel om een schulderkenning... Overigens ik zou niet willen weten in hoeveel "democratische landen" er regeringen tot stand komen via getrukeerde verkiezingen.. Zie het geval met de ponskaarten in Florida Bush vs. Gore....
![]() |
#59 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De VS wil Iran niet binnenvallen trouwens, althans niet meer sinds Bush gevallen is en de economie met hem heeft meegepakt. Dat is nu net wat ze nodig hadden, ja, een andere oorlog met een Arabisch land en een guerilla oorlog van 8 jaar lang als nagerecht. Maarja, niks aan te doen blijkbaar volgens u, of denkt u nu echt dat Israel het gaat tolereren dat ze constant blijven aangevallen worden, en er niks kunnen aan doen omdat Iran kernwapens heeft? Weet Iran niet dat ze met kernwapens simpelweg zitten te zoeken naar oorlog? En het grappigste is, als Israel hun faciliteiten met de grond gelijk maakt, zullen ze nog gelijk hebben ook.
![]() |
![]() |
#60 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/1953_Iranian_coup_d'état Dus, neen, Iran gaat niet al zijn strategische troeven uit handen geven, en dan hopen op de welwillendheid van de andere staten. Zo handelen staten niet. Staten wantrouwen elkaar; dat is de crux van de internationale politiek. Laat ons beginnen met Morgenthau: http://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/morg6.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |