Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2009, 09:58   #41
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard Wanneer is iemand Katholiek? Reageer op discussie

Wanneer het de betreffende goed uitkomt.

Laatst gewijzigd door Andro : 2 juli 2009 om 10:03.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 10:31   #42
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Wanneer hij in God en de nieuwe testament gelooft.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 10:32   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Wanneer het de betreffende goed uitkomt.
dat is de beste definitie.
Oud 2 juli 2009, 11:07   #44
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ik maakte mijn opmerking vooral omdat ik ook wel een paar kerken (en kerkkoren) ken waar gekweeld wordt en ook wel een paar moskeeën waar heel mooi gereciteerd wordt. het is mij nooit opgevallen dat het zingen mooier is in de ene traditie dan de in de andere.

vrede,

redwasp
Het symbolische...is soms van belang. Vooral 'humor' (het korreltje zout, you now) zijn aspecten waar ''Moslim's'' blijkbaar steeds problemen mee hebben en is meteen ook hetgeen 'multiculturalisme' in onze gewesten zo bemoeilijkt.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 11:26   #45
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
dus alle protestanten zijn katholiek?

vrede,

redwasp
Oud 2 juli 2009, 11:28   #46
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Het symbolische...is soms van belang. Vooral 'humor' (het korreltje zout, you now) zijn aspecten waar ''Moslim's'' blijkbaar steeds problemen mee hebben en is meteen ook hetgeen 'multiculturalisme' in onze gewesten zo bemoeilijkt.
als de bewering dat in moskeeën alleen maar gejankt wordt en in kerken alleen maar gezongen moet doorgaan voor humor, vrees ik dat het een veel te subtiele vorm van humor is. deze arme stomkop snapt de grap niet.

vrede,

redwasp
Oud 2 juli 2009, 13:36   #47
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Dan ben je christelijk, niet automatisch Katholiek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 15:14   #48
heir4c
Vreemdeling

heir4c's schermafbeelding

Standaard

Mensen die zich bewust Katholiek noemen geloven tenminste het volgende:

De drieëenheid van God: Vader, Zoon en Heilige Geest
Geloven dat Jezus de Christus, de Verlosser, is.
In de verrijzenis en tenhemel opneming van Jezus.
In de Onbevlekte Ontvangenis.
In de MAAGD Maria.
Dat Maria zwanger raakte zonder een man te 'bekennen'.
Nemen de Paus aan als hun geestelijke leider en ook al zijn apostolische uitspraken, die volgens de RKK onfeilbaar zijn.
Ze zijn allen gedoopt, eerste communie en plechtige communie.
Gaan minstens iedere zondag naar de Heilige Eucharistie en ontvangen daar de Hostie.
Geloven in de transformatie van het stukje deeg in het lichaam van Jezus en transformatie van de wijn in het bloed van Jezus.
Zien de Room Katholieke Kerk als de enige echte kerk die Jezus gesticht heeft, toen hij tegen Petrus zei: Jij bent de Rots en op U zal ik mijn Kerk bouwen.

Laatst gewijzigd door heir4c : 2 juli 2009 om 15:17.
heir4c is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 15:54   #49
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
vrede,

als de bewering dat in moskeeën alleen maar gejankt wordt en in kerken alleen maar gezongen moet doorgaan voor humor, vrees ik dat het een veel te subtiele vorm van humor is. deze arme stomkop snapt de grap niet.

vrede,

redwasp
Het volgende:"zijn aspecten waar ''Moslim's'' blijkbaar steeds problemen mee hebben en is meteen ook wat 'multiculturalisme' in onze gewesten zo bemoeilijkt" staat eveneens in de tekst. Daarover word echter niet gerept hoewel het inhoudelijk meer betekend dan dit gejank gedoe. U voelt zich beledigd, dit was echter geenszins de bedoeling en ik heb in die richting dan ook geen enkele inspanning gedaan. Niettemin is dit wel een kort maar spits voorbeeld van de inhoud van het genegeerde zinnetje.

Of heeft U soms problemen met 'vrije meningsuiting?'.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 18:29   #50
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heir4c Bekijk bericht
De drieëenheid van God: Vader, Zoon en Heilige Geest
Geloven dat Jezus de Christus, de Verlosser, is.
In de verrijzenis en tenhemel opneming van Jezus.
In de Onbevlekte Ontvangenis.
In de MAAGD Maria.
Dat Maria zwanger raakte zonder een man te 'bekennen'.
dat hebben alle trinitarische christenen met met elkaar gemeen.

Citaat:
Nemen de Paus aan als hun geestelijke leider en ook al zijn apostolische uitspraken, die volgens de RKK onfeilbaar zijn.
dat werd beslist tijdens vaticanum i in de negentiende eeuw. na dit concilie scheurden een aantal gelovigen zich af om de oudkatholieke kerk te vormen. zij geloven niet in het pauselijke primaat of in zijn onfeilbaarheid. ze noemen zich echter wel 'katholiek'.

Citaat:
Ze zijn allen gedoopt, eerste communie en plechtige communie.
vooral eerste communie en heilig vormsel zijn inderdaad wel heel typisch voor katholieken, maar niet iedere katholiek heeft deze gebeurtenissen meegemaakt.

Citaat:
Gaan minstens iedere zondag naar de Heilige Eucharistie en ontvangen daar de Hostie.
als dat een voorwaarde zou zijn, dan zouden heel veel mensen die zich vandaag de dag als katholiek beschouwen dat eigenlijk niet zijn.

Citaat:
Geloven in de transformatie van het stukje deeg in het lichaam van Jezus en transformatie van de wijn in het bloed van Jezus.
hebben ze met de orthodoxen gemeen.

Citaat:
Zien de Room Katholieke Kerk als de enige echte kerk die Jezus gesticht heeft, toen hij tegen Petrus zei: Jij bent de Rots en op U zal ik mijn Kerk bouwen.
ik wil er op wijzen dat er een belangrijke inspanning gebeurt vanuit de katholieke gemeenschap in verband met de oecumenische en zelfs de interreligieuze dialoog. ik ben er niet zeker van dat iedere katholiek in de exclusiviteit van de katholieke kerk gelooft.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 2 juli 2009 om 18:36.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 18:50   #51
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

@ bruggeman: ik schreef hier al dat ik het merkwaardig vind dat, om het even welk onderwerp ik hier lees, islambashers altijd wel ergens een manier vinden om er hun ding te doen en volledig off-topic hun islamofobe uitlatingen ventileren. ik heb geen zin meer om mee te spelen in hun spelletjes. ik ga dan ook niet meer in op dit soort off-topic gedoe.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 2 juli 2009 om 18:50.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 18:55   #52
heir4c
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
vrede,

vooral eerste communie en heilig vormsel zijn inderdaad wel heel typisch voor katholieken, maar niet iedere katholiek heeft deze gebeurtenissen meegemaakt.
Als je niet gedoopt en je plechtige communie (dus H.Vormsel) niet hebt gehad dan kan je bijvoorbeeld niet trouwen voor de kerk. Alhoewel dit in deze tijd wel veranderd is dacht ik, of toch niet? Heb totaal geen binding meer met 'mijn oude kerk'

Citaat:
als dat een voorwaarde zou zijn, dan zouden heel veel mensen die zich vandaag de dag als katholiek beschouwen dat eigenlijk niet zijn.
Het zij zo.

Citaat:
hebben ze met de orthodoxen gemeen.
Dat zijn ook katholieken, echter veel beinvloed door de russische cultuur. en dan zijn er nog enkele verschillen.

Citaat:
ik wil er op wijzen dat er een belangrijke inspanning gebeurt vanuit de katholieke gemeenschap in verband met de oecumenische en zelfs de interreligieuze dialoog. ik ben er niet zeker van dat iedere katholiek in de exclusiviteit van de katholieke kerk gelooft.
Dat is zo maar in de grond ben je dan geen katholiek. Of beter gezegd: geen ROOMS Katholieke
Oecumenisch: als het hen goed uitkomt.
Oud 2 juli 2009, 19:07   #53
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Dat zijn ook katholieken, echter veel beinvloed door de russische cultuur. en dan zijn er nog enkele verschillen.
misschien is dat toch wel wat kort door de bocht geformuleerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters_Schisma
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-Orthodoxe_Kerken

vrede,

redwasp
Oud 2 juli 2009, 19:23   #54
heir4c
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
vrede,

misschien is dat toch wel wat kort door de bocht geformuleerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters_Schisma
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-Orthodoxe_Kerken

vrede,

redwasp
Niet kort door de bocht, de huidige RKK is 'afgezwakt' wat de erediensten en riten en 'juiste' handelingen betreft, de orthodoxe kerk is meer behoudend en traditioneler. En uitgegroeit tot een overdadige, overbeladen inkleding van de H.Eucharistie, ook te meer omdat ze afgesloten was van de rest van de wereld. Er zijn daar bij voorbeeld veel getrouwde priesters (vroeger toch, ben over de huidige stand van zaken niet op de hoogte wegens geen interesse meer)
doordat men geen argwaan wilde wekken met ongehuwde mannen. Meer verdacht. Dus is er ook een andere evolutie op allerlei vlakken geweest, zoals je dat ook met andere religies hebt, zoals je kan ook aan het huidige gedrag van gelovigen van hetzelfde geloof ziet die in verschillende landen wonen. Al dan niet afgesloten van de 'buitenwereld'.

Offtopic: Vind deze indeling in hokjes niet meer passen in deze tijd. Eigenlijk ben ik voor een godsdienst vrije wereld, wat niet hetzelfde is als gelovigen-vrije wereld.
Een gemeenschap van individuen ben ik meer voor, die samen enkele regels opstellen die voortvloeien uit: dit werkt, en niet vanuit: dat is nu wat ik vind.

Nu de fundamenten zijn gelijk en de orthodoxen zitten dichter bij het bezielende van het Goddelijke dan de katholieken.

Laatst gewijzigd door heir4c : 2 juli 2009 om 19:28.
heir4c is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:33   #55
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik wil daar nog aan toevoegen dat zelfs Rome erkent dat er nog andere kerken zijn die deel uitmaken van de zogeheten apostolische successie (en die dus voortbouwen op diezelfde rots), waaronder de oudkatholieken waar jij naar verwees en de oosters-orthodoxe kerken.

Edit: niet dat ik zelf veel belang hecht aan de geldigheid van de apostolische successie; dat zijn formaliteiten, details.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 2 juli 2009 om 19:35.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:41   #56
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

en precies die details maken dat de werkelijheid zo veel complexer is dan ons beeld daarvan.

vrede,

redwasp
Oud 2 juli 2009, 19:47   #57
Geert C

Standaard

Citaat:
vrede,

en precies die details maken dat de werkelijheid zo veel complexer is dan ons beeld daarvan.

vrede,

redwasp
Hoe bedoel je?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 22:05   #58
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

telkens wanneer ik denk dat ik die grote wereld bijna helemaal snap, komt er wel iemand die me toont dat ik een paar details vergeten ben. dat zet me weer met beide pootjes op de grond.

merci daarvoor,

vrede,

redwasp
Oud 3 juli 2009, 15:05   #59
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
De spiritualiteit heeft méér Osama Bin Ladens en Adolf Hitlers nodig om van de zoele, zweverige bijklank verlost te raken. Blijkbaar slaagt een mgr. Williamson daar beter in dan een Crowley.

Imagine there's no John Lennon...
Ik begrijp waar je naartoe wilt. Maar:

-backtracking en regelneverij van de structurele magie schrikt enkel af in deze tijden. Eenieder die ik ken die een bepaald pad heeft opgewandeld heeft het steeds in dezelfde volgorde gedaan. Eerst krijgt men interessen, dan verkrijgt men resultaten en pas -daaruit- begrijpt men waar bepaalde morele principes uit voortvloeien en waar ze goed voor zijn.
Levende kennis.
Het omgekeerde, namelijk het volgen van regels en zichzelf tegen de traditioneel-identitaire borstkas kloppen brengt mensen zelden ergens. Dode kennis. Transportgoederencultussen.

-Politiek ongeladen technieken zijn vaak te verkiezen. Zie vorig puntje (in lichtjes gewijzigde vorm) voor uitleg. Ik ben zelf via Crowley opgestapt naar Evola en dan verder.

-Structurele magie is vaak beperkt. De poststructurelen en de chaotici zijn veel efficienter juist door hun agglutenerende en syncretische werking.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 16:06   #60
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Katholiek = politiek dat via vrees vat krijgt op mensen met christelijke levenopvatting.

Katholiek = maffia

Totaal iets anders dan leven met de christelijke waarden en levensopvatting.

De katholieken hebben van een van de mooiste en vredelievende gosdiensten een van de bloederigste ooit gemaakt.

Weg met de kerk aub.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be