![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Is de Belgische overheid nog in staat zijn burgers te beschermen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 17,46% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
52 | 82,54% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() wapens worden doorgaans gebruikt om je eigen familie af te schieten. as er echte dieven komen dan vindt ge da wapen niet, is uw munitie op,vindt ge de munitie niet enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ge uzelf niet vertrouwt dan zou je best geen wapen aanschaffen. Voor alle zekerheid zou ik de puntjes van de messen in de keuken afslijpen. Pas welliswaar op met de slijper. Gevaarlijk ding. Niet dat ik u op ideeën wil brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lijkt me niet relevant op het eerste zicht. Ik ben er dan ook niet bijgeweest.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 augustus 2009 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Wat ik nauwelijks begrijp is dat je - in nuchtere en rationele toestand - überhaupt gewapend tegenover een gewapende (en gevaarlijke) crimineel wil staan. Laten we een onbekende inbreker nemen als voorbeeld, en dus geen familielid, buur of zatlap van 't café. Als een crimineel gewapend tegenover je staat, en je bent zelf ongewapend, dan heeft die inbreker geen reden om je om te leggen of om je te verwonden, gesteld dat je hem niet met blote handen te lijf gaat. Je kan dan weliswaar je eigendom niet meer beschermen, maar je koopt daarmee de zekerheid dat je zelf (en eventuele familieleden en kennissen) heelhuids uit die ontmoeting komt.
Laten we daartegenover eens een situatie bekijken waarin zowel u als de inbreker gewapend zijn met bvb een vuurwapen. Indien de inbreker of u het niet op een lopen zetten (in welk geval je niets hebt aan je wapen), is er geen duidelijkheid of de crimineel zijn job verder kan uitoefenen of niet. Hij wordt door u bedreigd, en hij bedreigt u. Die situatie sleept aan totdat (1) een van de twee gaat lopen of zijn wapen neerlegt of totdat (2) een van beiden zijn wapen afvuurt. Hoewel het eerste scenario erg waarschijnlijk is - de meeste inbrekers verschieten wel eventjes als ze betrapt worden - bestaat er nog steeds de kans dat een van beiden het wapen effectief gebruikt. In die situatie is de kans 50/50 dat je zelf neergeschoten wordt. Maw: het in huis halen van een vuurwapen om je eigendom te beschermen biedt enkel een positief resultaat in het scenario waarbij je zelf de inbreker neerlegt. In dat laatste geval mag u uzelf gaan verantwoorden voor een rechter wegens doodslag, slagen en verwondingen of wettige zelfverdediging. 't Zal wel aan mezelf liggen, maar ik zie de toegevoegde waarde van zo'n vuurwapen niet... mvg, Andy
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 4 augustus 2009 om 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Dié vrijheid zijn we al een jaar of vierhonderd kwijt, vrees ik.
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zullen we maar terug naar het verleden gaan en ons vlees met onze tanden afscheuren en de rest van de maaltijd met onze handen nuttigen aangezien we anders een massa aan moordwapens in huis blijken te hebben... En wat dacht U van die onschuldige biljartkeu....Het achterste gedeelte hiervan moet heus niet onderdoen voor die goeie ouwe baseballknuppel wat effectiviteit betreft.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat als het niet om inbrekers gaat maar om een verkrachter. Waarom zou een vrouw niet een paar seconden tijd mogen proberen te winnen met een mace? Mij lijkt het verbod hierop crimineel. Persoonlijk ben ik verschillende keren bedreigd geweest met een vuurwapen, en in al die gevallen was het voordeel bij de aanvaller(s) te vinden. In die situatie een wapen 'bij hebben' gevaarlijker dan het niet doen. Dat is wat je achteraf kan bedenken alleszins, als er je niets overkwam. Dat je thuis, op eigen terrein, iets hebt om je te verdedigen echter lijkt me de keuze van een ieder te moeten zijn. Ik las over een politieagent die vertelde dat door een laserlicht op een crimineel te schijnen hij in zijn carriere 4 keer een vuurgevecht voorkomen heeft. Die dingen zijn ook niet toegelaten in België geloof ik. Ik begrijp dat niet. We worden geconditioneerd om niet te reageren. Persoonlijk zou ik liever hebben dat ons geleerd wordt intelligent te kiezen in gevaarlijke situaties. Niets doen is niet steeds de beste optie. En het gaat ook niets steeds om 'inbrekers'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2009 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() Mensen met een wapen in huis hebben meer kans om door een wapen te sterven.
![]() |
#54 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik nam juist een gewapende en onbekende inbreker als voorbeeld omdat dat het scenario is waar de voorstanders van het 'recht op verdediging van eigendom' van uitgaan. Dat is ook het scenario dat hier gehanteerd werd. Indien je andere scenario's bekijkt, zoals een uit de hand gelopen burenruzie, een dronkemansruzie of een passionele ruzie, dan wordt het pleidooi tegen bezit van vuurwapens zelfs nog sterker. De schade die dan wordt aangericht wordt dan helemaal niet meer verklaard door een of andere poging tot zelfverdediging. Wat betreft je stelling dat het recht op zelfverdediging sowieso zou gelden indien je een inbreker in huis neerschiet: dat hangt van de toestand af. Als bvb de openbaar aanklager kan aantonen dat je de dader hebt opgezocht of gewapend stond op te wachten (doordat je hem bvb neerschoot toen hij net een voet binnenzette), dan verzwakt dat je zaak wel aanzienlijk. Om maar te zeggen: contextomstandigheden en de aanwezigheid van specifiek bewijsmateriaal zijn nogal belangrijk. Citaat:
Maar om u gerust te stellen: verkrachting wordt gezien als een geweldsdelict. Dat betekent dat je hoe dan ook fysiek mag ingrijpen, desnoods met een vuurwapen. (Ik dacht dat dat nog onder het recht op zelfverdediging viel, maar ben niet zeker.) mvg, Andy
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 5 augustus 2009 om 00:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Staatssecretaris
|
![]() Vuurwapens zijn extreem. Zie ik onlangs bij de bakker echter ook een affiche hangen met een oproep om de dief van een aanhangwagen te verklikken. Niet bij de politie, nee,... maar bij de vermeende eigenaar, die een beloning belooft. Dat krijg je, als je de competentie van bevoegde diensten in twijfel trekt op een forum vol idioten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker niet. Heb je als ex militair voorrechten wat betreft het in huis hebben van wapens? Hopelijk niet. Dat zou niet correct zijn naar de burger toe die bereid is te leren hoe zich te verdedigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn tante echter hebben ze het juwelenkistje op de slaapkamer netjes meegegritst terwijl mijn tante en oom lagen te slapen.... Op het venstertablet in de nachthal naast hun slaapkamer hebben ze het geplunderd juwelenkistje teruggevonden... De goedkope stukken zaten er nog in ,doch het écht kostbare was verdwenen...en hier ging het om véle duizenden euro's.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat we (door de overheid) geconditioneerd worden om niet met vuurwapens te reageren is waar. Maar vanuit een rationeel-economisch standpunt is dat meestal ook een juiste keuzes. Ik ken de toestand in Bolivië natuurlijk niet, maar hier is de kans groter dat je zo'n vuurwapen zal gebruiken tegen een familielid of buur dan tegen de inbreker voor wie je dat wapen in eerste instantie kocht. En zoals je zelf zegt: bij een conflict ligt het voordeel bij de aanvaller. Indien dat wapen zijn nut bewijst, dan is het wellicht omdat je er zelf iemand mee aanviel. Ik ben geheel gewonnen voor de idee van een overdachte keuze, maar dan alleen wanneer die keuze ook echt overdacht is en dus niet werd aangepraat door een sensatiebeluste media. Als mensen vuurwapens beginnen te kopen om zich te beschermen tegen hun vrienden, familie en buren, dan zal ik dat betreuren maar begrijpen. De kans dat ze die wapens daartegen ook effectief gaan gebruiken is immers vrij reëel. Als een kind bewapend wordt uit angst dat het anders seksueel misbruikt wordt door een familielid, dan zal ik dat eveneens betreuren, maar begrijpen. Mensen daarentegen wapens aansmeren om hen te beschermen tegen situaties die zich nauwelijks voordoen, daar wens ik niet aan mee te doen.
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw bron lijkt me op het eerste zicht een persoonlijke ervaring te zijn...
![]() |