Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat met de hoofdstad van Europa?
De instellingen verspreiden 5 14,71%
Bonn moet de nieuwe hoofdstad worden 8 23,53%
Europa City bouwen! 3 8,82%
De EU blijft in Brussel, n'importe quoi! 18 52,94%
Ik heb een ander voorstel, namelijk... 0 0%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2004, 17:49   #41
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik vind dat de staat moet gaan waar de staat het goedkoopst kan gaan. Waarschijnlijk is dat in 1 van de Europese ontwikkelingszones.
Miljarden uitgeven om alles te verplaatsen. Miljarden uitgeven om het gebied dat verlaten wordt te steunen. Tot de nieuwe stad weer voldoende rijk is. Dan kunnen we weer een paar miljard uitgeven om het geheel te verplaatsen.
1) De Europese Unie heeft wel andere kopzorgen aan haar hoofd dan een verhuis te organiseren, de integratie van de nieuwe lidstaten bvb
2) Wie is er vragende partij?
3) Is het te veel gevraagd om de kostprijs van die operatie te kennen?
4) Een verhuis betekent op zijn minst 150.000 werklozen meer, denk je echt dat de Commissie die op zijn budget zal inschrijven, en wie zal daar dan wel voor betalen?
5) Een verhuis betekent de ineenstuiking van de immobiliënmarkt, zowel de privé als de bedrijfsmarkt, ken jij één partij die daar de verantwoordelijkheid voor wil dragen?
6) Hebben de Europese functionarissen ook nog iets te zeggen of wil je ze van hun vrije mening beroven, ik kom geregeld eurocraten tegen maar alles behalve vrijwilligers om naar de ex-oostbloklanden te verhuizen.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 17:53   #42
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Ik vind dat de staat moet gaan waar de staat het goedkoopst kan gaan. Waarschijnlijk is dat in 1 van de Europese ontwikkelingszones.
Miljarden uitgeven om alles te verplaatsen. Miljarden uitgeven om het gebied dat verlaten wordt te steunen. Tot de nieuwe stad weer voldoende rijk is. Dan kunnen we weer een paar miljard uitgeven om het geheel te verplaatsen.
Als de verhuis duurder is als blijven, is het niet goedkoper.

Engage brain, then type.
Oud 28 april 2004, 07:22   #43
k9

Standaard

Citaat:

Engage brain, then type.
En jij denkt echt dat zo'n verhuis goedkoper zal zijn? Alleen de gebouwen ginds herbouwen zal tientallen miljarden kosten, een hele infrastructuur uitbouwen, een hele stad bouwen eigenlijk want ik denk niet dat EU leden in een krot van een appartement willen wonen .

Ach ja lijkt me echt goedkoper dan hier in brussel blijven
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 10:03   #44
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:

Engage brain, then type.
En jij denkt echt dat zo'n verhuis goedkoper zal zijn? Alleen de gebouwen ginds herbouwen zal tientallen miljarden kosten, een hele infrastructuur uitbouwen, een hele stad bouwen eigenlijk want ik denk niet dat EU leden in een krot van een appartement willen wonen .

Ach ja lijkt me echt goedkoper dan hier in brussel blijven
Zet de instellingen in Bratislava, dan kunnen de EU-parlementsleden in Wenen slapen als ze dat willen. Ginder bouwen is trouwens ook enorm goedkoop.

Maar goed: ik zie niet in waarom zo'n verhuis noodzakelijk is. Ze zouden beter beginnen met Straatsburg te stoppen gebruiken.
Oud 28 april 2004, 10:15   #45
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Zet de instellingen in Bratislava, dan kunnen de EU-parlementsleden in Wenen slapen als ze dat willen. Ginder bouwen is trouwens ook enorm goedkoop.
Niet zo "enorm" als je denkt, het is geen 3e wereld land he.

En dan moet je in wenen niet enkele tienduizenden appertementen vinden? Dan krijg je in wenen gewoon hetzelfde probleem als in brussel, plus dat je nog eens milarden moet uitgeven om als te verhuizen, plus nog eens miljarden voor de accomodaties in wenen plus nog eens miljarden voor de gebouwen in Bratislava plus nog eens miljarden voor de verbinding tussen wenen en Bratislava .

Niet echt een oplossing vind ik (buiten voor enkele bouwbedrijven in de buurt van Bratislava en wenen)

Citaat:
Maar goed: ik zie niet in waarom zo'n verhuis noodzakelijk is. Ze zouden beter beginnen met Straatsburg te stoppen gebruiken.
Inderdaad brussel is perfect te gebruiken voor alles.
Oud 28 april 2004, 10:25   #46
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

In Tokyo wonen 28 miljoen mensen. In Brussel een pak minder dan 1,4 miljoen. De Japanners hebben nochtans hun hoofdstad niet verhuisd. Er wonen nochtans meer dan 20x zoveel mensen dan in Brussel.
Oud 28 april 2004, 11:13   #47
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

... en eigenlijk ligt "het probleem" (als er al zoiets bestaat) niet bij de EU. We zouden verdikke alle dagen met het gezicht richting Shumannplein onze gebeden mogen opzeggen dat die instellingen hier überhaupt nog zitten! Als er al een "probleem" is, dan ligt dat in die typische belgische koteriementaliteit in de politiek van ruimtelijke ordening die Brussel heeft doen verworden tot het zielige schepsel dat het vandaag is.

En in plaats van open te staan voor de europese ambtenaren, parlementsleden en de internationale staf die zich in hun kielzog hier hebben gevestigd, hen welkom te heten in ons land, bekijken we ze met argwaan, jaloezie (soms regelrechte vijandigheid) en zitten we wat te mekkeren over hoe erg het wel is dat de vastgoedprijzen zo stijgen... En wie verkoopt en verhuurt dan die woningen en appartementen, wie profiteert als eerste? Juist, de Brusselaars zelf... en met heel veel plezier! Als ge eens wilt weten wat duur is... ga eens navragen in Londen hoeveel een studiootje daar kost. I know, I've been there

En denk nu maar niet dat de Commissie of het Consilium of het Parlement hier niet binnen de kortste keren weg kunnen he. Dat kan nl. heel snel gaan, op een paar jaar tijd zelfs. Ze zijn overal in Europa meer dan welkom en het zal nog niet eens zoveel kosten als sommigen wel vermoeden...
Oud 28 april 2004, 11:20   #48
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
En in plaats van open te staan voor de europese ambtenaren, parlementsleden en de internationale staf die zich in hun kielzog hier hebben gevestigd, hen welkom te heten in ons land, bekijken we ze met argwaan, jaloezie (soms regelrechte vijandigheid)
Menselijk ,sorry hoor maar als ik hoor dat een beginnend ambtenaartje daar 4000 € krijgt per maand voor een job waar je anders nog niet de helft voor zou krijgen is er toch iets mis. Nepotisme en oplichting is schering en inslag daar maar er word amper iets over gezegd.

Erger nog ooit eens gezien van een EU ambtenaar aan het betogen tegen een beslissing van de EU om hun loon iets in te perken. Toen ze hem vroegen hoeveel de vermindering voor hem was bleek het om 1% te gaan. Zijn loon lag op 8000€ en hij was blijkbaar een lage ambtenaar.
Oud 28 april 2004, 11:22   #49
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
En in plaats van open te staan voor de europese ambtenaren, parlementsleden en de internationale staf die zich in hun kielzog hier hebben gevestigd, hen welkom te heten in ons land, bekijken we ze met argwaan, jaloezie (soms regelrechte vijandigheid)
Menselijk ,sorry hoor maar als ik hoor dat een beginnend ambtenaartje daar 4000 € krijgt per maand voor een job waar je anders nog niet de helft voor zou krijgen is er toch iets mis. Nepotisme en oplichting is schering en inslag daar maar er word amper iets over gezegd.
Solliciteer dan zelf voor die job hé. Die discussie staat trouwens volledig los van de discussie of de EU hoofdstad in Brussel kan blijven.
Oud 28 april 2004, 11:24   #50
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Solliciteer dan zelf voor die job hé. Die discussie staat trouwens volledig los van de discussie of de EU hoofdstad in Brussel kan blijven.
Heb ik al gedaan zonder veel succes bijkbaar zochten ze geen informatici, iemand die met mij gestudeerd heeft geraakt 1 maand later wel aan een job daar en zijn vader werkt toevallig wel bij de EU.
Oud 28 april 2004, 11:39   #51
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Durft men hier nu ook gewoon niet toegeven dat Brussel uitstraling mist om de Europese hoofdstad waard te zijn?

Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 11:40   #52
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Durft men hier nu ook gewoon niet toegeven dat Brussel uitstraling mist om de Europese hoofdstad waard te zijn?
Washington heeft ook geen uitstraling. Ik zie het probleem daarvan niet in.
Oud 28 april 2004, 13:17   #53
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Erger nog ooit eens gezien van een EU ambtenaar aan het betogen tegen een beslissing van de EU om hun loon iets in te perken. Toen ze hem vroegen hoeveel de vermindering voor hem was bleek het om 1% te gaan. Zijn loon lag op 8000€ en hij was blijkbaar een lage ambtenaar.
Europese ambtenaren betalen geen belastingen in België, maar dragen rechtstreeks af aan de europese instellingen; ook voor wat hun sociale zekerheid betreft. Ze hebben daardoor een hoger maandelijks nettoloon, maar trekken anderzijds geen 13de maand of vakantiegeld, dus dat moet je ook meerekenen. Daarnaast ook geen vergoedingen voor openbaar vervoer etc... Dus, begin alvast eens om bruto-loonkosten te vergelijken en het verschil wordt al kleiner en kleiner... U zou eerder uw kritiek tegen de loonroof door de Belgische fiscus moeten richten. Tja...

En dan worden er nog fabeltjes verteld in de zin van "BTW-vrij", "wegenbelasting-vrij dankzij de blauwe plaat" etc... grote nonsens. Sommige van mijn vrienden willen zelfs geen blauwe plaat (by the way, ik werk niet voor de EU, spijtig genoeg), want dan rekent de garage met andere tarieven voor het onderhoud.

De ambtenaar in kwestie was een zgn. A-ambtenaar (universitair) met een hoge graad en ruim 25 jaar ancienniteit. Het ging om een vergoeding van 7.000 €/maand bruto. En het ging niet om het "iets" inperken van de vergoeding. Lees de reform van het personeelsstatuut er maar eens op na. En ja, het werd allemaal heel tendentieus gebracht door ons aller VRT. 7.000 €??? Da's toch krimineel veel? Wel, reken eens uit op basis van het bruto van een hoger kader in een groot bedrijf... er is verschil, maar niet veel. Alweer : dank u Belgische staat!

Vriendjespolitiek bij aanwervingen deed zich voor tot ongeveer medio jaren '90. Sindsdien al eens meegedaan aan een examen? Denk je echt dat daar veel te "versieren" valt? Think again... Enkel bij de toewijzing van functies uit de wachtlijsten, en wanneer je in de top 10% van die wachtlijst staat, en wanneer je profiel voldoende matcht met hetgeen gezocht wordt, kan een goed woordje misschien nog iets doen. Maar dan heb je dus al bewezen dat je het waard bent.

En wat de verloning voor beginnende euro-ambtenaren betreft... ik kan dat wel eens opzoeken, maar het is alvast een stuk minder dan 4.000 €.

Tja, ik heb nogal wat vrienden die europees ambtenaar zijn... Zo hoor je nog eens iets.

ps. K9, er zijn ondertussen in de laatste 2 maanden reeds 4 examens voor informatici georganiseerd...
Oud 28 april 2004, 13:34   #54
k9

Standaard

Citaat:

Europese ambtenaren betalen geen belastingen in België, maar dragen rechtstreeks af aan de europese instellingen; ook voor wat hun sociale zekerheid betreft. Ze hebben daardoor een hoger maandelijks nettoloon, maar trekken anderzijds geen 13de maand of vakantiegeld, dus dat moet je ook meerekenen. Daarnaast ook geen vergoedingen voor openbaar vervoer etc...
Laten we eens rekeken

1800 € bruto loon normaal 13e maand + vakantiegeld en dan zit je op een 25 000 € bruto.

Openbaar vervoer? een abonnement van de metro kost niet zoveel hoor.

EU ambtenaar met zijn 4000 € en 48 000€ bruto/jaarlijks zit daar nog steeds een heel pak boven.

Citaat:
Dus, begin alvast eens om bruto-loonkosten te vergelijken en het verschil wordt al kleiner en kleiner... U zou eerder uw kritiek tegen de loonroof door de Belgische fiscus moeten richten. Tja...
Het word amper kleiner en ik reken niet met netto lonen dus de belgie of gelijk welk ander land heeft er weinig mee te maken.

Citaat:
De ambtenaar in kwestie was een zgn. A-ambtenaar (universitair) met een hoge graad en ruim 25 jaar ancienniteit. Het ging om een vergoeding van 7.000 €/maand bruto. En het ging niet om het "iets" inperken van de vergoeding. Lees de reform van het personeelsstatuut er maar eens op na. En ja, het werd allemaal heel tendentieus gebracht door ons aller VRT. 7.000 €??? Da's toch krimineel veel? Wel, reken eens uit op basis van het bruto van een hoger kader in een groot bedrijf... er is verschil, maar niet veel. Alweer : dank u Belgische staat!
Sorry hoor maar nu vergelijk je gewone ambetenaar (geen hoog kader dus) met hoog kader uit de prive. Dat is toch onzinnig?

Je moet vergelijken met een gelijkaardige positie .

ALs ik hier een vergelijking doen kom ik voor een Plant Manager op :

Functiedomein Algemene directie
Functie Plant Manager

Aantal werknemers 2.000
Sector Diverse
Regio Brussels hoofdst. gewest
Leeftijd 50

Referentie-salaris 8.574,00

Tel daar nog het variabel deel bij op een jaar dus een 140 000 €

Voor een gewoone bediende :

Functiedomein Algemene diensten
Functie Administratief Bediende

Aantal werknemers 2.000
Sector Diensten
Regio Brussels hoofdst. gewest
Leeftijd 50

Referentie-salaris 1.923,00

Tel daar nog het variabel deel bij op een jaar dus een 30 000 €

Dat loon van 7000€ of 90 000€ per jaar voor een EU zit dus veel te hoog. Die lonen moeten gewoon gelijkgetrokken worden met de het marktgemiddelde.

Citaat:
Vriendjespolitiek bij aanwervingen deed zich voor tot ongeveer medio jaren '90. Sindsdien al eens meegedaan aan een examen? Denk je echt dat daar veel te "versieren" valt?
Ja herinner je nog heel het debacle rond het spieken?

Citaat:
Tja, ik heb nogal wat vrienden die europees ambtenaar zijn... Zo hoor je nog eens iets.

Kunnen die nu eens niet een goed woordje doen
Oud 28 april 2004, 13:35   #55
k9

Standaard

Citaat:

ps. K9, er zijn ondertussen in de laatste 2 maanden reeds 4 examens voor informatici georganiseerd...
Kinderen opvoeden, trouwen, bouwen,... Kost allemaal veel tijd, geen tijd meer om mee te doen.

Maar volgend jaar proberen we nog eens .
Oud 28 april 2004, 13:59   #56
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

@ K9: Ik heb het niet over het "bruto" dat bovenaan je loonfiche staat, K9... maar over de bruto loonkost; hetgeen je eigenlijk "kost" aan de werkgever. Sinds kort staat dit ook op mijn loonfiche en ... het is om niet goed van te worden. Vergelijk die twee eens en je komt al een stuk dichter bij die EU-weddes. En dan moet je schalen nog vergelijken he. Een beginnend ambtenaar heeft geen 4000 € per maand. Dat is een fabeltje. Ik geef toe dat zelfs na vergelijking de EU-ambtenaren goed verdienen, maar hun weddes moet je niet enkel vergelijken met de loonschalen hier in België (die netto laag zijn in vergelijking met bvb. de UK); het zijn europese ambtenaren, geen belgische... ze zijn hier enkel toevallig gevestigd (en daar mogen wij belgen dan weer blij om zijn).

Ik vergelijk geen gewoon ambtenaar met een hoog kader... De ambtenaar met zijn 7000 €/maand is een hoge ambtenaar met een lange staat van dienst. Volgens mijn inschatting minstens een A4 (vgl. hoger kader in het bedrijfsleven). Ik heb dat destijds eens uitgeplozen. Volgens jouw cijfers zou die idd. goed zijn kost verdienen, maar niet excessief veel "bruto bruto" genomen.

En wat is er na het débâcle rond het spieken gebeurd? Examen ongeldig en de hele procedure grondig herzien. Ik ken een aantal mensen die de examens organiseren en het gaat er zeer ernstig aan toe.

Oh, er zijn wel achterpoortjes. Tips nodig? Ken je iemand "on the inside"?? Meld je aan als zgn. "agent temporaire" op een tijdelijk arbeidscontract. Dat kan je behoorlijk lang volhouden (normaliter 3 jaar, maar verlenging is mogelijk) en ondertussen kan je ook meedoen aan interne examens (veel minder kandidaten, dus ook meer kans om op de gegeerde lijsten te komen).

BELANGRIJK: ik hoop dat we allebei spreken over de Commissie he, want het Parlement en het Consilium zijn een heel ander verhaal...

ps. 't is ook alweer een tijdje geleden dat ik nog eens meegedaan heb. Same story hier: trouwen, bouwen, kindje, .... etc
Oud 28 april 2004, 16:59   #57
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Dure prijzen (kijk maar eens rond)
Complete onzin en ik kan het weten ik heb gekocht in brussel en werk in antwerpen en heb gestudeerd en gent . Ik heb in alle 3 de steden gekeken om een apprtement te kopen en brussel was VERUIT het duurste.

Dat brussel duurder is dan ergens midden in limburg of in de ardennen is maar logisch.
Ewel, dat zei ik toch???

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be