![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En, alweer, eigenaars van grondbezit verdienen geen 'rent'; alleen de eerste, originele bezitter van grond verdient net-rent. Alle opvolgende bezitters* van grond verdienen interest, tesamen met entrepreunerial profit/loss. En dat gaat wel degelijk over het zuivere bezit en niet over andere productieve activiteiten die de bezitter daarop zou doen.
*We gaan er van uit dat bezit over gegaan is op legitieme wijze, i.e. vrijwillig overgedragen of verkocht.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 augustus 2009 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge weet toch dat die mannen, ondanks hun pioneerswerk (wat Mill daar doet weet ik wel niet; buiten zijn werk om Say's law is dat een gedrocht van hier tot ginder) heel wat fouten hebben gemaakt, he? De wet van de comperatieve voordelen - dat is de enige wet die ik ken als 'wet van Ricardo' - heeft, zover ik weet, helemaal niets te maken met de grondrente. Je mag mij altijd uitleggen wat 'de wet van Ricardo' te maken heeft met 'de bepaling van de grondrente'. Ik heb daar immers nog nooit van gehoord; en ik ben nu toch al een tijdje bezig met economie, met een relatief uitgebreide aandacht voor de geschiedenis van het economisch gedachtegoed. Verder; ik 'ontken' dus helemaal geen economische leer. Ik heb misschien meningsverschillen met Smith, Ricardo en Mill - en terecht - maar dat betekent niet dat ik het 'ontken'; eerder: zij zijn ondertussen bekritiseerd en weerlegd. De logica waarom dat grond geen rente verdient - en enkel interest - (tenzij als je de eerste bezitter bent) is wiedes. Indien je grond koopt wordt alle toekomstige returns verdisconteerd in je aankoopprijs. Als je bijvoorbeeld 1000 euro per jaar kan verdienen door grond te lenen aan iemand, dan zal je, om grond te kopen, bij een rente van 10%, de verdisconteerde waarde daarvan moeten betalen. Daardoor kan je alleen maar interest verdienen - en geen rent. Het enige dat je krijgt is het verschil in tijdspreferentie, wat zich vertaald in de interestgraad. Je kan alleen interest verdienen - geen net-rent. De reden dat er natuurlijk entrepreunerial profit (of loss) in zit, is dat ondernemers zich kunnen vergissen. De interest kan stijgen/dalen; vermits er geen perfecte voorspelbaar vermogen is, kan je dat dus ook verdienen. Geen rent te bespeuren; ook al zal dat zo noemen. Alleen interest. Ik herhaal mijn vraag: waar komt geld vandaan?
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor de rest goed kijken en luisteren naar wat de gouden uilen van de monetaire fabeltjeskranten uit het rectum van hun volgende gouden kalf gaan persen. Hou dus die cash maar binnen handbereik, heren, alsook wat neusknijpers, al betwijfel ik of dit laatste nog wel voldoende zal zijn, als je tegen dan tot aan de nek in de verteerde en uitgescheten resten van de, ahum., beursshit zult staan. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....076&page=7#137 Voor een MP kan dit tellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goh; ik weet niet of ik een meestereconoom ben, maar toch bedankt!
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1) er wordt geld bijgedrukt 2) er is een geldgebrek om bvb de pensioenen te betalen De vraag is nu, wat zie je niet ? Voor een Master mag dit absoluut geen probleem zijn, in blijde verwachting alweer. Let wel, negatie, ontkenning, uitsluiting en andere kwakzalverij mogen niet opgenomen worden in je antwoord. Laatst gewijzigd door MIS : 20 augustus 2009 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 20 augustus 2009 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oostenrijkse school is een welbepaalde methode om aan economische wetenschap te doen. Niet een bepaalde set van normatieve ideëen. Het is waar dat ik bepaalde normatieve ideëen heb, die ik onderbouw door middel van verklaringen uit de Oostenrijkse school, maar het is niet omdat ik dat combineer, dat die combinatie noodzakelijkerwijze samen gaat. Dan geeft u mij te veel eer. ![]() Ik zie dus niet waarom het niet mogelijk zou zijn om je te overtuigen van de methode van de Oostenrijkse school. Indien u zegt dat het 'onmogelijk' is, dan heeft u zeker een goede kritiek op de methode om deze te verwerpen. Ik ben, natuurlijk, razend benieuwd naar wat deze kritiek is en zou graag hebben dat u deze kritiek uit. Dát zou nog eens een interessante discussie zijn! Ten tweede zie ik niet in waarom 'marktanarchisme' hetzelfde als 'het recht van de sterkste' (met de connotatie die 'het recht van de sterkste' doorgaans heeft). Marktanarchisme is voor mij het 'recht' van wie het beste de consumenten kan dienen in alles gecombineerd met een bepaalde theorie over wat recht en onrechtvaardig is. Diefstal, verkrachting en moord staan daar hoog in het rijtje in ieder geval. Citaat:
Wat slecht is, is als de waarde van de munt 'stabiel' gehouden wordt. Dat betekent immers dat er gespeeld moet worden met de geldhoeveelheid - dat geef je immers zelf toe. Maar het verhogen van de geldhoeveelheid, zorgt ten eerste voor Cantilloneffecten. Niet iedereen krijgt op dezelfde moment toegang tot het geld; dit is altijd in het nadeel van zij die 'vaste' lonen hebben en veel spaargeld. Dat zijn, op de keper beschouwd, vaak de armste mensen in de samenleving. Dat is 1 reden om tegen het spelen met de geldhoeveelheid (en het 'stabiel' houden van de geldhoeveelheid) te zijn. De andere is dat het spelen van de geldhoeveelheid het moeilijker maakt voor mensen om aan economische calculatie te doen, i.e. investeringen te doen. Daardoor heb je, op de marge, minder investeringen dan er anders hadden kunnen zijn. Het laatste punt is dat het verhogen van de geldhoeveelheid (wat noodzakelijk is als je in een groeiende economie de waarde van geld 'stabiel' wilt houden) zorgt voor een (groot) voordeel voor wie grote schulden heeft, i.e. grote bedrijven en dergelijke en in het nadeel van wie geld uitleent (de grote massa van spaarders). Geld - de waarde daarvan - wordt bepaald door de markt en daar is absoluut niets mis mee. De waarde daarvan schommelt naar gelang de economische factoren in de samenleving veranderen. Ik zie geen enkele reden om de 'waarde' van geld stabiel te houden. Citaat:
Citaat:
Geldcreatie gebeurt op basis van leningen, maar er is wel basemoney dat gebruikt wordt om de geldmultiplier aan het werk te zetten... Als een bank 100 euro krijgt, kan ze 1000 euro creëren. Maar die 100 euro, die is niet gecreëerd door een lening. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is echter onzin dat waarde 'gegeven' wordt door de locatie. Waarde is in the eye of the beholder. Als ik een bepaalde plek claim en daar activiteit op verricht, kan het zijn dat anderen die grond meer waard vinden dan ervoor. Dan mogen zij dat van mij overkopen. Het hele georgisme steunt op de redenering dat 'landeigenaars' niet productief zijn. Ik heb dat hier al enkele keren bekritiseert, maar volgens mij heb je de kritiek niet zo goed door. Alweer: de eigenaar stuurt de productieve activeiten daarop. Hij kan daar goed in zijn (profit) en slecht (loss). Hij kan de originele bezitter zijn en dan heeft hij iets dat geen onderdeel was van de menselijke economie in de menselijke economie gebracht; ook dat is productief en daarvoor mag hij vergoed worden. 'Land' is geen onderdeel van de economie, tenzij als he teen onderdeel is van menselijk handelen. De persoon die dat brengt in de totaliteit der dingen, mag daar perfect voor vergoed worden: hij heeft iets gecreëerd dat er voor niet was. Je mag niet de objectieve fallacy maken dat het er 'is' en dat het gewoon claimen niet meer 'is'; dat is onzin. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind overigens dat je specifiek de argumenten in het artikel over de 'single tax' zou mogen weerleggen. Ik weet dat je dat wrslk wel kan; dus dan is het niet al te moeilijk om het artikel even te lezen en de redenering te weerleggen. Ik heb ook je artikel in je beginpost gelezen en geprobeerd mijn kritiek te uiten.
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Beste Niels, het zal je beslist al zijn opgevallen dat een enkeling nog niet begrepen heeft dat deze sectie over economie gaat, ze verwarren dit steeds met monopoly waardoor het af en toe nog iets te maken heeft met economie, maar ook niet meer dan dat. Het zijn op zichzelf lastig te noemen kwatumfluctuaties maar mits wat goede wil en vertrouwen zullen ze weldra wel tot andere inzichten komen. Althans, evolutionair gezien zou dit logisch zijn, zij het niet zonder de spartelingen die hiermee gepaard kunnen gaan. In relatie tot de diallog die we tussen dat gespartel trachten op te bouwen, wou ik nog even terugkomen op die wereldmunt in een mondiale economie. Onderstaand exploot mag misschien aansluiten bij een economie en maatschappijvorm die ook rekening houdt met de mensen die erin participeren. We menen dat economie meer is dan het folteren van mensen, vandaar dat mensen hierover nagedacht hebben, vermoed ik.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|