Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Heeft iedereen recht op vrijwillige arbeid?
Volkomen juist én gewenst 8 38,10%
volkomen onjuist en ongewenst 5 23,81%
onvolkomen vraagstelling 8 38,10%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2009, 12:47   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als iedereen enkel nog werkt als ze er zin hebben...zal men al snel vergaan in vuiligheid.
En eten zal er ook niet meer bij zijn.
Oud 30 augustus 2009, 13:04   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Wie begon er alweer over 10.000 jaar geleden?

Ik zeg dat iedereen nog steeds het natuurrecht heeft tot gelijke toegang tot de natuurlijke hulpbronnen zodat iedereen nog steeds deze bronnen kan mengen met de eigen arbeid om eigen welvaart te scheppen en zo over het volle eigendomsrecht van zijn eigen lichaam en de vruchten van zijn arbeid te genieten.
In een wereld waar de natuurlijke hulpbronnen reeds lang geleden zijn in bezit genomen rest er niets meer voor de nieuw geborenen. Nochtans is het een natuurrecht van iedereen, dus ook voor de nieuwkomers.
Om ieders recht te laten gelden dient aan iedere burger een gelijk aandeel in de waarde vd natuurlijke hulpbronnen uitgekeerd te worden. Iedereen is mede-aandeelhouder van nv.Aarde. Dat is de morele basis vh het basisinkomen - dat eigelijk beter aarde aandeel zou heten.
Leuk idee, maar het is wel het concept van jager verzamelaar, indien je het concept werk zoals U het ziet er uit laat.

En, U wenst een aandeel Aarde op te eisen. Geen probleem. Van mij mag U 1/7 000 000 000 oppervlakte hebben. Wat denkt U van 72860m²aardoppervlak. Maar dan moet U me wel garanderen dat er geen mens meer bijkomt, dan moet het aantal mensen wel gelijk blijven, of uw aandeel aarde word kleiner.

En dan? Denkt U nu echt dat u met die 72860m² Uwzelf kan voeden zonder te moeten werken?
Oud 30 augustus 2009, 13:24   #43
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ben geneigd me bij jouw definitie aan te sluiten.

Misschien kan Van Dale enige soelaas brengen:

werk het; o 1 het werken; arbeid: aan het ~ gaan; te ~ stellen werk geven 2 moeite, inspanning: ~ van iets maken (veel) moeite voor iets doen 3 -en daad 4 -en hetgeen voortgebracht is, m.n. door de geest: een ~ van Vondel 5 -en (Belg) plaats waar gewerkt wordt: verboden op het ~ te komen || er is veel ~ aan de winkel veel te doen; hoe gaat dat in zijn ~? hoe gebeurt, hoe gaat dat?; voorzichtig te ~ gaan handelen, optreden; alles in het ~ stellen om aanwenden; publieke ~en werkzaamheden aan wegen, dijken, wateren enz.

wer·ken werkte, h gewerkt 1 bezig zijn, zijn krachten gebruiken: aan een roman ~ 2 betaalde arbeid verrichten, een beroep uitoefenen: waar werk je?; werk ze! werk prettig! 3 uitwerking hebben: op de zenuwen ~ invloed uitoefenen op 4 krimpen en uitzetten van hout door weersinvloeden || iets naar binnen ~ opeten; iem de kamer uit ~ maken dat hij de kamer verlaat

Misschien kunnen we het erop houden dat "werken", in de betekenis waarin het woord in dit topic gebruikt wordt, kan omschreven worden als het leveren van prestaties waarvoor men iets in ruil krijgt, hetzij in geld, hetzij in natura.
http://www.sociosite.net/labor/arbeid/#RTFToC6
De taalkundige afleiding van het woord 'arbeid' stamt van het Indogermaanse ar = ploegen[18] en het Voorgermaanse orbho = knecht. In ieder geval betekent arbeid in het Oudhoogduits ook moeite, nood, ongemak, en leed.[19] Het Nederlandse woord arbeid is afgeleid van het Germaanse are bejd of ar(a)beit, een situatie van grote nood waarin mensen komen te verkeren, die uit hun stam zijn gevallen en zich elders in afhankelijkheid van en dienstbaarheid aan vreemden in leven moeten houden. Het stamwoord arbejo betekent: 'Ik ben een verweesd en daardoor tot harde arbeid gedwongen kind'. Arbeid heeft dus in oorsprong te maken met inspanning en met het verlies van geborgenheid, het zich buiten de vertrouwde omgeving moeten begeven. In het Oudhoogduits hebben 'arbeid' en 'armoede' (ar(a)muoti) dezelfde stam.[20] In alle Europese talen gebruiken voor 'arbeid' woorden die pijn, moeite en inspanning aanduiden. In veel talen refereert 'arbeid' aan de barensweeën van vrouwen. Dit geldt zowel voor het Engelse labour, het Italiaanse lavoro als voor het Franse labeur.

In Frankrijk werd pas in de 16e eeuw het woord 'werken' (travailler) in het vocabulaire opgenomen. Het verving gedeeltelijk twee eerdere woorden: labourer (wat nu ploegen gaat betekenen) en oeuvrer (niet langer in gebruik als een werkwoord; het betekent een kunstwerk).[21] Het Franse woord travailler (werken) is afgeleid van het Latijnse tripaliare en betekent martelen met een tripalum, een instrument met drie staken.

Citaat:
Misschien kunnen we het erop houden dat "werken", in de betekenis waarin het woord in dit topic gebruikt wordt, kan omschreven worden als het leveren van prestaties waarvoor men iets in ruil krijgt, hetzij in geld, hetzij in natura.
Zoals ik al eerder zei: arbeid heeft vooral waarde voor anderen.
Als arbeid voor anderen nutteloos is dan is arbeid niet meer dan bezigheid en niemand gaat er ook maar 1 cent voor betalen.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 13:25   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

[quote=@lpha;4305301
Zoals ik al eerder zei: arbeid heeft vooral waarde voor anderen.
Als arbeid voor anderen nutteloos is dan is arbeid niet meer dan bezigheid en niemand gaat er ook maar 1 cent voor betalen.[/QUOTE]

En maar goed ook dat arbeid vandaag de dag gericht is op vooral anderen. Arbeidsdeling
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 13:43   #45
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Leuk idee, maar het is wel het concept van jager verzamelaar, indien je het concept werk zoals U het ziet er uit laat.
Niet noodzakelijk, ik kan de grond ook bewerken zodat de opbrengst groter is, wss zelfs met minder inspanning. Ge moet jagen op loslopend wild niet onderschatten hé. Het is veel gemakkelijker kippen te vangen die men zelf kweekt. Dat is trouwens de reden waarom men aan veeteelt en later aan landbouw ging doen. Puur uit gemakzucht omdat men zodoende zich op eenvoudige manier van voldoende voedsel kon voorzien.
Raar maar waar, gemakzucht leidt tot efficientie in het productieprocess.
Waarom iets moeilijk doen als het gemakkelijk ook kan.

Citaat:
En, U wenst een aandeel Aarde op te eisen. Geen probleem. Van mij mag U 1/7 000 000 000 oppervlakte hebben. Wat denkt U van 72860m²aardoppervlak. Maar dan moet U me wel garanderen dat er geen mens meer bijkomt, dan moet het aantal mensen wel gelijk blijven, of uw aandeel aarde word kleiner.
U ziet dat verkeerd. Als er mensen bij komen wordt mijn theoretisch beschikbare opp kleiner maar de waarde stijgt. En zoals gezegd heb ik, net zoals jij en al de anderen, recht op een gelijk aandeel in de nv.Aarde. In haar totale waarde dus.

Citaat:
En dan? Denkt U nu echt dat u met die 72860m² Uwzelf kan voeden zonder te moeten werken?
Jezelf in leven houden is zoals ik eerder al opmerkte niet werken. Werken of arbeiden zijn die activiteiten die nuttig zijn voor anderen.
Of noem je je armen bewegen om te eten en drinken ook werken? Toch ook een activiteit die sommige zieken helaas niet zelf kunnen en daarbij moeten geholpen worden.
In het laatste geval levert de verzorger wel arbeid wegens bijzonder nuttig voor de zieke.
Oud 30 augustus 2009, 13:54   #46
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als iedereen enkel nog werkt als ze er zin hebben...zal men al snel vergaan in vuiligheid.
En eten zal er ook niet meer bij zijn.
En als de boeren in staking zouden gaan en enkel nog voor zichzelf gewassen zouden verbouwen, dan mag je nog zoveel moeren aandraaien aan de band of papiertjes van stapel verplaatsen op je bureel, op je kin zul je kloppen ondanks je noeste arbeid.
Oud 30 augustus 2009, 13:58   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als de boeren in staking zouden gaan en enkel nog voor zichzelf gewassen zouden verbouwen, dan mag je nog zoveel moeren aandraaien aan de band of papiertjes van stapel verplaatsen op je bureel, op je kin zul je kloppen ondanks je noeste arbeid.
Ja, alle boeren samen gaan staken. Dat gaat lang duren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 augustus 2009, 14:27   #48
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En maar goed ook dat arbeid vandaag de dag gericht is op vooral anderen. Arbeidsdeling
Er is niks mis met arbeidsdeling, met vervreemding helaas wel.
Oorzaak van dat laatste is het gebrek aan alternatief, de onvrijheid waardoor de bezitloze zich verplicht ziet zichzelf te verhuren ( zich te prostitueren) om zich in leven te kunnen houden.
Oud 30 augustus 2009, 14:29   #49
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, alle boeren samen gaan staken. Dat gaat lang duren.
Dat er niemand nog zal werken ook
Oud 30 augustus 2009, 14:30   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gniffel, ik ben benieuwd hoe het in Uw zelfgebouwd huis van zelfgemaakte materialen met zelf gewonnen grondstoffen van uw 72860m² aarde-aandeel aan toe zal gaan.
Oud 30 augustus 2009, 14:41   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niks mis met arbeidsdeling, met vervreemding helaas wel.
Oorzaak van dat laatste is het gebrek aan alternatief, de onvrijheid waardoor de bezitloze zich verplicht ziet zichzelf te verhuren ( zich te prostitueren) om zich in leven te kunnen houden.
Onzin verkopen om je eigen luiheid goed te praten
Oud 30 augustus 2009, 14:51   #52
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gniffel, ik ben benieuwd hoe het in Uw zelfgebouwd huis van zelfgemaakte materialen met zelf gewonnen grondstoffen van uw 72860m² aarde-aandeel aan toe zal gaan.
Ik heb niks tegen samenwerking en arbeidsdeling hoor. Maar moet op vrijwillige basis gebeuren, en niet gedwongen (wegens gebrek aan alternatief) zoals in het huidige systeem het geval is.

Kom nu niet af dat je niet gedwongen wordt, je schreef eerder in dit topic:
Citaat:
Hey, boter bij de vis hoor. Voor niks gaat de zon op. Mijn werkgever betaald me omdat ik een bepaalde prestatie zou leveren. En ik wil die prestatie leveren, omdat de ruil die mijn werkgever voorsteld in mijn ogen fair is. Hij krijgt 8 uur , 5 dagen in de week, 48 weken in't jaar van mijn kennis en fysieke mogelijkheden ,en in ruil krijg ik voldoende middelen om niet in armoede te moeten liggen klagen,zagen en eisen van een ander dat ie voor me moet zorgen.

Kortom,
had ik mijn Heartshare of de tegenwaarde ervan, dan zou niemand me tot iets kunnen dwingen. Dat is de materiele voorwaarde van echte vrijheid! Zonder deze basis is de ene de bezitter van de andere!

Laatst gewijzigd door @lpha : 30 augustus 2009 om 14:55.
Oud 30 augustus 2009, 14:57   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niks tegen samenwerking en arbeidsdeling hoor. Maar moet op vrijwillige basis gebeuren, en niet gedwongen (wegens gebrek aan alternatief) zoals in het huidige systeem het geval is.
Welk alternatief biedt U aan?

Citaat:
Kom nu niet af dat je niet gedwongen wordt
Tuurlijk word ik gedwongen, maar da's niet abnormaal, we moeten namelijk met 7 000 000 000 mensen op deze aardbol leven die met moeite 500 000 000 mensen kan ondersteunen met jouw heartshare idee. Ik word eigenlijk gedwongen me aan te passen aan mijn omgeving, of ik krepeer.
Net zoals een gistcel in een 12% alcohol oplossing al een taaie rakker moet zijn, heb ik de keuze, aanpassen of oprotten.
Ik heb me aangepast. U ook trouwens, want U gebruikt stroom die iemand onder dwang gemaakt heeft, U gebruikt infrastructuur die al even dwangarbeiderig is gecreerd, U eet voedsel wat door slaven is verbouwd.

Het is gewoon een natuurwet, Adapt or die.

Citaat:
Had ik mijn Heartshare of de tegenwaarde ervan, dan zou niemand me tot iets kunnen dwingen
1 vraagje, waar wilt U uw 72860m² hebben?
Oud 30 augustus 2009, 14:58   #54
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin verkopen om je eigen luiheid goed te praten
Pseudo "wetenschappelijke" prietpraat verkopen, hier en andere fora, om je eigen domheid te maskeren....
Oud 30 augustus 2009, 15:03   #55
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wetenschappelijke praat verkopen, hier en andere fora.
Dankje!

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 augustus 2009 om 15:04.
Oud 30 augustus 2009, 15:10   #56
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk alternatief biedt U aan?

Tuurlijk word ik gedwongen, maar da's niet abnormaal, we moeten namelijk met 7 000 000 000 mensen op deze aardbol leven die met moeite 500 000 000 mensen kan ondersteunen met jouw heartshare idee. Ik word eigenlijk gedwongen me aan te passen aan mijn omgeving, of ik krepeer.
Net zoals een gistcel in een 12% alcohol oplossing al een taaie rakker moet zijn, heb ik de keuze, aanpassen of oprotten.
Ik heb me aangepast. U ook trouwens, want U gebruikt stroom die iemand onder dwang gemaakt heeft, U gebruikt infrastructuur die al even dwangarbeiderig is gecreerd, U eet voedsel wat door slaven is verbouwd.

Het is gewoon een natuurwet, Adapt or die.
Onrecht is een natuurwet die je maar moet accepteren volgens jou?

Citaat:
1 vraagje, waar wilt U uw 72860m² hebben?
Als ik mag kiezen? New York City
De City of London is ook goed hoor
Wedden dat ik dan schatrijk ben zonder nog een klop te moeten doen?
Er moeten zelfs geen bebouwen op staan of geen wegen liggen.
Met een braakliggend terrein ben ik al dik tevreden

Laatst gewijzigd door @lpha : 30 augustus 2009 om 15:30.
Oud 30 augustus 2009, 15:13   #57
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Arbeid kan alleen maar vrijwillig zijn.
als arbeid vrijwillig was, zouden ze je er nooit voor betalen
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2009, 15:19   #58
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
als arbeid vrijwillig was, zouden ze je er nooit voor betalen
Als arbeid zo geweldig was dan zouden de rijken het voor zichzelf houden
Oud 30 augustus 2009, 15:23   #59
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als arbeid zo geweldig was dan zouden de rijken het voor zichzelf houden
Ik werk niet voor de arbeid, ik werk voor het geld - en dus de consumptie - dat ik ermee verdien. Wa's daar nu mis mee?
Oud 30 augustus 2009, 15:58   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onrecht is een natuurwet die je maar moet accepteren volgens jou?
Omdat U niet kan aarden in het geschapen systeem is het onrecht. Tuurlijk.
wees dan een Zimbabwaanse Veteraan die de 5km² goede landbouwgrond kreeg van Mugabé. Voila , Uw heartshare idee in volle glorie

Citaat:
Als ik mag kiezen? New York City
De City of London is ook goed hoor
Wedden dat ik dan schatrijk ben zonder nog een klop te moeten doen?
Er moeten zelfs geen bebouwen op staan of geen wegen liggen.
Met een braakliggend terrein ben ik al dik tevreden
Klein detail. U neemt ongeveer 52000m² vaste grond af van de rest, want mijn 72860m² was wel berekend op het totale aardoppervlak. Dus ook alle zee-oppervlak.
Maar stel dat we ieder zijn lapje maagdelijke grond geven. Ieder evenveel, hoe gaat U dan aankijken tegen de mensen die dan toevallig een lapje gekregen hebben waar goeie bomen opstaan om te bouwen? Of het lapje waar de aardolie toch nog vanzelf omhoog borreld, etc etc.
Of moeten we even gaan kijken naar natuurlijke rampen. Hier uw 72860m² eiland in het midden van de Caraïben. Of wenst U die zeer vruchtbare gronden op de flanken van de Etna.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be