Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2009, 17:26   #41
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nee - Noord Korea is geen uitzondering maar eerder de regel - een typisch geval.

Dat is de realiteit Travis (jou hopeloze pogingen om er tegen te spartelen ten spijt)

PS: Travis ik heb jou paus ontdekt (president van de internationale Atheisten federatie) zij is een vrouw... en ziet er zo uit

Flauw hoor. Nog eens met een "welles" afkomen. Daar had ik al mee gelachen. Herhaalde moppen zijn zo grappig niet.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 17:29   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Er is werkelijk vanalles mis met rotestanten. Eerlijk: van zodra iemand tegen mij zegt dat die persoon overtuigd protestant is, daalt die persoon in mijn achting.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 17:37   #43
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

ik kwam in taizé al heel vaak heel interessante en intrigerende protestanten tegen. dit jaar viel me vooral de duitse 'jesus-freak' op. hij toonde niet alleen een heel interessante mix van evangelisme en punk-anarchisme, hij was daarenboven een niet onknappe verschijning.

de verscheidenheid van mijn diersoort blijft me steeds boeien.

vrede,

redwasp
Oud 21 september 2009, 22:43   #44
Bruno
Burger

Bruno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik blijf het grappig vinden hoe de verschillende religies wel de fouten van de andere zien, maar niet die van zichzelf.
'Fout' vind ik zo'n beladen woord...ik heb het eerder over ongerijmdheden.
En ik verwijs zelf ook nog naar de Islam als zijnde nog authentieker , maar niet geschikt voor mij door mijn cultuur/opvoeding...
Mag ik je hierbij uitnodigen om hier enkele FOUTEN te posten die protestanten in jouw ogen maken?

@ Flanelcondoom :
Als jij wil leven met het geloof dat je geen geloof nodig hebt is dat jouw keuze , en ik ga je daarvoor niet minachten. Ga jij mij anders bekijken omdat ik geloof? Dan zegt dat meer over jou dan over 'die rotestanten'.
Bruno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 22:52   #45
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno Bekijk bericht
@ Flanelcondoom :
Als jij wil leven met het geloof dat je geen geloof nodig hebt is dat jouw keuze , en ik ga je daarvoor niet minachten. Ga jij mij anders bekijken omdat ik geloof? Dan zegt dat meer over jou dan over 'die rotestanten'.
Ik ben geen atheist. Heel die discussie over atheisme, geloof en agnosticisme gaat mij voorbij.
Oud 21 september 2009, 23:09   #46
Bruno
Burger

Bruno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik ben geen atheist. Heel die discussie over atheisme, geloof en agnosticisme gaat mij voorbij.
Vanwaar dan die afkeer voor protestanten?
Bruno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 23:13   #47
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Vanwaar dan die afkeer voor protestanten?
Bijbelvreters met 0% mystieke traditie. Ik heb mij een tijdje afgevraagd of de stelling dat hun verschijning een paal door het hart van de Christelijke esoterische traditie was waar is.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 21 september 2009 om 23:14.
Oud 22 september 2009, 00:12   #48
Vlaams-Ardennees
Vreemdeling

Vlaams-Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit het CIA factsheet over noord korea:
traditionally Buddhist and Confucianist, some Christian and syncretic Chondogyo (Religion of the Heavenly Way)
note: autonomous religious activities now almost nonexistent; government-sponsored religious groups exist to provide illusion of religious freedom.

Bertie, je post bewijst duidelijk dat religieuze fanatici de waarheid aanpassen om hun eigen conclusies te ondersteunen.
Je hebt dus GEEN gelijk en je stelt jezelf tentoon als liefhebber van oogkleppen. Blijf vooral posten, is goed voor de humor in mijn leven.
Oh, maar er is ook nog de Sovjet-Unie en aanverwanten hoor. Dat zijn natuurlijk overduidelijke bewijzen van de correlatie atheïsme en beschaving. Voor zover de bolsjewieken ooit iets hebben verwezenlijkt dat de naam beschaving waard is.

En als dit je niet bevalt, dan heb ik nog de volgende opmerking. Als iemand zegt dat atheïsme en beschaving samengaan (en we nemen aan dat die uitspraak komt van een atheïst), dan getuigt het in ieder geval meer van lompheid dan van beschaafdheid om zoiets te stellen.

Laatst gewijzigd door Vlaams-Ardennees : 22 september 2009 om 00:14.
Vlaams-Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2009, 12:23   #49
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'Fout' vind ik zo'n beladen woord...ik heb het eerder over ongerijmdheden.
En ik verwijs zelf ook nog naar de Islam als zijnde nog authentieker , maar niet geschikt voor mij door mijn cultuur/opvoeding...
Mag ik je hierbij uitnodigen om hier enkele FOUTEN te posten die protestanten in jouw ogen maken?
Waar ik over viel was dat jij schreef dat er voor bepaalde katholieke gewoonten geen enkele bijbelse referentie terug te vinden is. En dat vond jij verkeerd.
Maar voor de "waarheid" in de bijbel is ook geen enkele referentie terug te vinden, en daar stoor jij je niet aan.
Oud 22 september 2009, 12:24   #50
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-Ardennees Bekijk bericht
Oh, maar er is ook nog de Sovjet-Unie en aanverwanten hoor. Dat zijn natuurlijk overduidelijke bewijzen van de correlatie atheïsme en beschaving. Voor zover de bolsjewieken ooit iets hebben verwezenlijkt dat de naam beschaving waard is.
Meer dan de schichtige rolluikgebruikende patattentrekkers zijnde de Vlamingen.
Oud 22 september 2009, 12:25   #51
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

En als dit je niet bevalt, dan heb ik nog de volgende opmerking. Als iemand zegt dat atheïsme en beschaving samengaan (en we nemen aan dat die uitspraak komt van een atheïst), dan getuigt het in ieder geval meer van lompheid dan van beschaafdheid om zoiets te stellen.
Stel dat er iemand op een bus staat te wachten aan een bushalte die er door een grappenmaker is neergezet op een route waar nooit een bus voorbijkomt.
Als ik die persoon vertel dat hij is beetgenomen, ben ik dan "lomp" of behulpzaam?

Het enige verschil is dat het idiote verhaaltje door veel meer mensen wordt geloofd, en dan moet je zwijgen of je bent onbeleefd.
Oud 22 september 2009, 12:26   #52
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar ik over viel was dat jij schreef dat er voor bepaalde katholieke gewoonten geen enkele bijbelse referentie terug te vinden is. En dat vond jij verkeerd.
Maar voor de "waarheid" in de bijbel is ook geen enkele referentie terug te vinden, en daar stoor jij je niet aan.
Het Katholicisme is een tamelijk gesofistikeerd systeem. Ik kan het zeker niet volledig apprecieren, maar ik ben vaak onder de indruk van de complexiteit en de diepgang ervan.

De protestanten hebben enkel de Bijbel.
Oud 22 september 2009, 12:51   #53
Vlaams-Ardennees
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Stel dat er iemand op een bus staat te wachten aan een bushalte die er door een grappenmaker is neergezet op een route waar nooit een bus voorbijkomt.
Als ik die persoon vertel dat hij is beetgenomen, ben ik dan "lomp" of behulpzaam?

Het enige verschil is dat het idiote verhaaltje door veel meer mensen wordt geloofd, en dan moet je zwijgen of je bent onbeleefd.
Wie ben jij om te zeggen dat het een grap is en dat je bent beetgenomen? Dat is dus die pretentie van een aantal atheïsten dat ik juist aan de kaak wil stellen. Het heeft niets met onbeleefdheid te maken, het heeft met lompe pretentie te maken die op niets gefundeerd is.
Oud 22 september 2009, 13:16   #54
Vlaams-Ardennees
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
- Heiligen en zaligen : ook weer plat populisme aangezien niemand zonder zonde is...
Elke mens maakt een proces van sterven en wedergeboorte mee. Dit is op te vatten als het Bijbelse 'Ga, verkoop al wat ge hebt en geef het aan de armen; dan zult ge een schat in de hemel hebben. En kom dan en volg mij' (Mat. 19,21; dit is de Bijbelpassage die tot St. Augustinus' bekering heeft geleid). Waarmee ik wil zeggen dat niemand - zelfs niet de grootste heilige- als christen geboren wordt en dus nooit heeft gezondigd. Dat kan ook niet aangezien we al met de erfzonde belast zijn sinds onze geboorte. Sint Augustinus was bv. zelf een grote zondaar en ketter nog voor hij bekeerd raakte. Toch is hij achteraf heilig geworden door Godsdienstig (lees: door God te dienen) te leven nadat hij zich had bekeerd. Het geestelijk leven van de mens begint dan ook maar pas nadat hij als wereldlijke mens gestorven is en opnieuw wordt geboren door de doop en de bekering om zich zo geheel en al toe te wijden aan God (dat wil dus zeggen dat de bekeerde dan enkel doet wat God van hem maatschappelijk verlangt (dat kan bv. ook beroepsmatig zijn)).

Het is niet omdat iedereen niet zonder zonde is, dat hij daarom geen heilige kan worden. Als heilige wordt men niet geboren, net zoals men niet als christen geboren wordt. Een noodzakelijke voorwaarde is de bekering, en zolang die er niet is kan iemand nooit heilig verklaard worden, ook al mag hij het meest ascetische leven geleid hebben dat er ooit is geweest.

Laatst gewijzigd door Vlaams-Ardennees : 22 september 2009 om 13:17.
Oud 22 september 2009, 13:17   #55
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie ben jij om te zeggen dat het een grap is en dat je bent beetgenomen? Dat is dus die pretentie van een aantal atheïsten dat ik juist aan de kaak wil stellen. Het heeft niets met onbeleefdheid te maken, het heeft met lompe pretentie te maken die op niets gefundeerd is.
Dat was de beste vandaag. LOL
Oud 22 september 2009, 13:18   #56
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke mens maakt een proces van sterven en wedergeboorte mee. Dit is op te vatten als het Bijbelse 'Ga, verkoop al wat ge hebt en geef het aan de armen; dan zult ge een schat in de hemel hebben. En kom dan en volg mij'.
Het passage in kwestie heeft een wat diepere betekenis. Wat is theologisch kauwwerk toch saai.

Citaat:
Een noodzakelijke voorwaarde is de bekering, en zolang die er niet is kan iemand nooit heilig verklaard worden, ook al mag hij het meest ascetische leven geleid hebben dat er ooit is geweest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Prettige dag nog.
Oud 22 september 2009, 13:25   #57
Vlaams-Ardennees
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat was de beste vandaag. LOL
Goed, geef mij eens één fundering van jouw stelling. Bewijzen, waar atheïsten altijd zo graag mee willen afkomen. Zo niet is je bijdrage pure provocatie en ben je in mijn ogen niet meer dan een clowneske dwaas.

En voor je afkomt met fundamentele bewijzen over het universum en het ontstaan van het heelal zou ik je toch willen zeggen dat de meest essentiële bijdrage aan het begrijpen van het ontstaan van het heelal te danken is aan wetenschapper èn priester Lemaître die als eerste met de theorie van de oerknal kwam. De oerknal is trouwens een spottende term voor de bedenker ervan. Want laat het nu net de atheïstische wetenschappers zijn die deze term hebben bedacht om priester Lemaîtres theorie als nonsens af te doen. Het moet voor die atheïsten dan ook wel bikkelhard aangekomen zijn dat de theorie van Lemaître door Albert Einstein effectief bewezen werd. En zo wil ik maar iets te zeggen van die atheïstische pretentie die zichzelf groter dan God wanen maar in feite even nietig zijn als het kleinste stukje meteoriet dat door de ruimte zweeft.
Oud 22 september 2009, 13:27   #58
Vlaams-Ardennees
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Het passage in kwestie heeft een wat diepere betekenis. Wat is theologisch kauwwerk toch saai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Prettige dag nog.
Ik baseerde mij op het boek van paus Benedictus XVI "Geloof, waarheid en tolerantie" waarin hij dit onderwerp, zoals ik het beschreef, duidelijk uit de doeken doet.
Oud 22 september 2009, 13:30   #59
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik vind de tegenwoordige Katholieke interpretaties niet zo sterk. Geef mij maar meester Eckhart.
Oud 22 september 2009, 13:44   #60
bruggeman
Parlementslid

Standaard

'k heb horen vertellen dat het de 'Protestanten' zijn die destijds de heksenjachten organiseerden?
Wie weet hier meer over, graag?
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be