Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2009, 20:43   #41
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
bron: de standaard.

Laten we er even van uit gaan dat deze statistieken inderdaad te maken hebben met het rookverbod, is het dan niet wijselijk om een algemeen rookverbod in de horeca en openbare gebouwen in te voeren in de EU ?

Ik weet dat hier weer mensen gaan mekkeren over "vrijheid" en "rechten", maar uiteindelijk is dit een zaak van volksgezondheid. En wat heeft die niet roker te maken met een roker zijn verslaving ?
Uiteraard. Iedereen doet wat ie wilt, maar zadel andere mensen niet ongewild op met de negatieve effecten van uw individuele verslaving. De overheid moet juist het juiste kader scheppen zodat de gezondheid van derden gevrijwaard wordt. Ook de gezondheid van degenen die zogezegd tolerant zijn voor rook, maar daarbij wel schade oplopen. Zo blijkt vb dat bij de Belgische mannen tussen 30 en 59 jaar kelners drie keer vaker aan longkanker te overlijden dan de volledige beroepsbevolking in die leeftijdscategorie.

Het algemeen rookverbod komt er hoor, is het niet nu dan tussen dit en 10 jaar maximum. Het is eerder een volledig scheef gegroeide situatie die men als normaal is gaan beschouwen uit gewoonte. Mensen hebben het nu éénmaal erg moeilijk met verandering en kunnen zich moeilijk iets anders voorstellen. Maar uiteindelijk is het niet meer dan logisch dat het er komt. Binnen 10 jaar beschouwt men het algemeen rookverbod dan weer als doodnormaal en zegt men “hoe is het mogelijk dat men toen nog gewoon mocht roken”.

Het zijn overigens vooral de lage bevolkingsklassen die roken. Laag opgeleiden roken ook meer dan hoogopgeleiden. Een van de verklaringen is natuurlijk dat deze laatste meer kennis hebben en bewuster leven – knowledge is power. Er wordt in de Westerse wereld steeds minder gerookt, terwijl ze in de ontwikkelingslanden juist meer en meer beginnen roken.

Veel succes met uw topic, maar ik vrees weer voor een hoop antwoorden naast de kwestie en een hoop compleet van de pot gerukte vergelijkingen.

De klassieker;
“Mijne nonkel is 102 jaar geworden en hij rookte iedere dag 10 sigaretten dus … (Onder het motto de uitzonderingen bevestigen de regel )”

Daarnaast een hoop onzin over “vrijheden”, “verzuring” en “onverdraagzaamheid”.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 september 2009 om 20:45.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:50   #42
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Neen, je hebt alleen de theologie mee. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een vrije wil.
Dat is, natuurlijk, niet waar. Je zou dat misschien willen; maar dat is iets anders. Er bestaat wel degelijk zoiets als een vrije wil en deze is wel degelijk relevant.
Je antwoord zoals gewoonlijk weer naast de kwestie, zonder te lezen wat er staat, en met misprijzen voor alle logica. Ik zei: er bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een vrije wil. Wat jij of ik wil, is de vraag niet.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:51   #43
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het zijn overigens vooral de lage bevolkingsklassen die roken. Laag opgeleiden roken ook meer dan hoogopgeleiden. Een van de verklaringen is natuurlijk dat deze laatste meer kennis hebben en bewuster leven – knowledge is power. Er wordt in de Westerse wereld steeds minder gerookt, terwijl ze in de ontwikkelingslanden juist meer en meer beginnen roken.
Ja, professoren, dokters, ingenieurs zijn laag opgeleiden.
Oud 6 september 2009, 20:52   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Je antwoord zoals gewoonlijk weer naast de kwestie, zonder te lezen wat er staat, en met misprijzen voor alle logica. Ik zei: er bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een vrije wil. Wat jij of ik wil, is de vraag niet.
Ge snapt het alweer niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 6 september 2009 om 20:53.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:53   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ten eerste, ben je er heel zeker van? Misschien ga ik er wel van uit dat ze automatons zijn.
Heel zeker.

Citaat:
Ten tweede: in de praktijk alsof doen dat iets bestaat betekent niet dat men ervan uit gaat dat het bestaat.
:')
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 6 september 2009, 20:53   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij zou inderdaad willen dat er geen bewijs is voor de eigen wil.
Oud 6 september 2009, 21:16   #47
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Jij zou inderdaad willen dat er geen bewijs is voor de eigen wil.
Als je een bewijs had, had je het al lang gegeven. En neen, "welles" is geen bewijs.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 6 september 2009, 21:21   #48
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer dat er niet zoiets is als een beslissing. Het feit dat ik iets lekker ging eten stond al vast, miljarden jaren geleden.
Wel, voor mij slechts twee dagen, omdat ik twee dagen geleden een kalfslapje uit de vriezer heb gelegd en vandaag gebakken omdat het anders bedorven zou zijn geweest.
Oud 6 september 2009, 21:23   #49
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zijn de gevolgen indien er geen vrijheid van de wil is (i.e. complete causaal-mechanistische causaliteit) en wat zijn de gevolgen indien dit er wel is.

Hier ga je al in de fout. De vrijheid van wil veronderstelt tegelijkertijd de causaliteit én is er in tegenspraak mee. De theorie van de vrije wil gaat er van uit dat er interne toestanden zijn, die de handelingen veroorzaken, een zuivere toepassing van de causaliteit. Tegelijkertijd zouden die interne toestanden zelf door geen enkele externe oorzaak aangedreven zijn, maar voortkomen uit een soort mythische instantie, het "zelf", dat tegelijkertijd de som van al deze interne toestanden is.

Je theorie is dus niet alleen empirisch niet bewezen, ze is bovendien ook logisch contradictorisch.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 6 september 2009 om 21:23.
Oud 6 september 2009, 21:32   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ja, professoren, dokters, ingenieurs zijn laag opgeleiden.
Nee dat zijn hoogopgeleiden en onder deze groep zullen er ook minder rokers zijn dan onder de laagopgeleiden, wat overigens perfect logisch te verklaren is. Al mogen zo'n zaken niet gezegd worden in België wegens politiek niet correct, stigmatiserend, culpabiliserend en andere onzin. Iedereen is hier gelijk. Dit doet me zo'n een beetje denken aan de kettingroker die longkanker heeft en aan zijn arts vraagt "komt dat door het roken"? De arts zegt "nee hoor ", goed wetende dat het wel degelijk het geval is.

Sorry als het niet in uw kraam past.

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3193n21022.html

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3140n19085.html

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 september 2009 om 21:40.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 21:55   #51
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee dat zijn hoogopgeleiden en onder deze groep zullen er ook minder rokers zijn dan onder de laagopgeleiden, wat overigens perfect logisch te verklaren is. Al mogen zo'n zaken niet gezegd worden in België wegens politiek niet correct, stigmatiserend, culpabiliserend en andere onzin. Iedereen is hier gelijk. Dit doet me zo'n een beetje denken aan de kettingroker die longkanker heeft en aan zijn arts vraagt "komt dat door het roken"? De arts zegt "nee hoor ", goed wetende dat het wel degelijk het geval is.

Sorry als het niet in uw kraam past.

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3193n21022.html

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3140n19085.html
Och, statistieken.

Ik weet wat ik in mijn leven gezien heb mijn beste. Ik heb meer dokters, ingenieurs, profs, notarissen gekend die rookten dan niet. Laag opgeleiden rookten minder omdat ze het zich niet konden betalen en omdat ze gevoeliger zijn voor de poco-hersenspoelingen van de laatste 20 - 30 jaar.
Oud 6 september 2009, 21:59   #52
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit doet me zo'n een beetje denken aan de kettingroker die longkanker heeft en aan zijn arts vraagt "komt dat door het roken"? De arts zegt "nee hoor ", goed wetende dat het wel degelijk het geval is.
Dat doet jou dus denken aan een fictief voorbeeld, want ik kan je verzekeren dat zo'n arts dat gewoon zegt, hoor. Net zoals een arts aan elke roker bij elk doktersbezoek vraagt of h/zij rookt, waarna er een preekje volgt over de risico's van het roken. Wat wel klopt is dat artsen mensen met gevorderde longkanker niet aanraden te stoppen met roken, om de eenvoudige reden dat ze toch dood gaan.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 22:21   #53
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat doet jou dus denken aan een fictief voorbeeld, want ik kan je verzekeren dat zo'n arts dat gewoon zegt, hoor. Net zoals een arts aan elke roker bij elk doktersbezoek vraagt of h/zij rookt, waarna er een preekje volgt over de risico's van het roken. Wat wel klopt is dat artsen mensen met gevorderde longkanker niet aanraden te stoppen met roken, om de eenvoudige reden dat ze toch dood gaan.
Mijn dokter doet dat niet hoor, hij is verstandiger.
Oud 7 september 2009, 00:07   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier ga je al in de fout. De vrijheid van wil veronderstelt tegelijkertijd de causaliteit én is er in tegenspraak mee. De theorie van de vrije wil gaat er van uit dat er interne toestanden zijn, die de handelingen veroorzaken, een zuivere toepassing van de causaliteit. Tegelijkertijd zouden die interne toestanden zelf door geen enkele externe oorzaak aangedreven zijn, maar voortkomen uit een soort mythische instantie, het "zelf", dat tegelijkertijd de som van al deze interne toestanden is.

Je theorie is dus niet alleen empirisch niet bewezen, ze is bovendien ook logisch contradictorisch.
Ge hebt geen idee waar ge het over hebt, maar toch schattig dat je probeert.
Oud 7 september 2009, 00:13   #55
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die zich nooit bezig heeft gehouden met geestesverruimende technieken (van eender welke aard) heeft niks te vertellen over wil.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 00:15   #56
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij gedraagt je als een forumidioot, Adrian. Je blijft maar duizend maal herhalen dat je gelijk hebt en dat je het al vierduizend keer bewezen hebt, maar je zegt uiteindelijk niets. Het is te vergelijken met een kleuter die de hele tijd roept: "welles!"

Als je ooit toch tot inzicht wil komen, dan raad ik je aan om Götzendämmerung ter hand te nemen. Daar zul je alles te weten komen over de theologenleugen van de vrije wil en over nog veel meer...

Maar goed, je moet er nog toe in staat zijn, natuurlijk.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 7 september 2009, 00:47   #57
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
PS: De overgrote meerderheid van de bevolking is ofwel te zwak ofwel te dom, daarom dat ik niet geloof in een democratie.
Waarin dan wel?
Oud 7 september 2009, 00:55   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij gedraagt je als een forumidioot, Adrian. Je blijft maar duizend maal herhalen dat je gelijk hebt en dat je het al vierduizend keer bewezen hebt, maar je zegt uiteindelijk niets. Het is te vergelijken met een kleuter die de hele tijd roept: "welles!"

Als je ooit toch tot inzicht wil komen, dan raad ik je aan om Götzendämmerung ter hand te nemen. Daar zul je alles te weten komen over de theologenleugen van de vrije wil en over nog veel meer...

Maar goed, je moet er nog toe in staat zijn, natuurlijk.
Maar Kallikles; dit heeft er helemaal niets mee te maken...

Jou 'theorie' over de vrije wil en de 'logische onmogelijkheid' toont gewoon aan dat je de discussie betreffende niet kent. Veel moeilijker dan dat is het niet. Als je mening de mening van Nietzsche is - wat me niet zou verbazen - dan toont Nietzsche aan dat hij de hedendaagse discussie niet kent. In verdediging van Nietzsche; ik verwacht nu ook niet dat hij de discussie kent. Praktische redenen maken dat nogal moeilijk...

Het feit dat je overigens nog durft beweren dat ik in een boek 'alles' zal te weten komen over de vrije wil, vind ik overigens ook grappig en beladen met hoogheidswaanzin.

Het standpunt dat er zoiets bestaat als vrije wil is dat er een bepaalde ruimte is waar menselijke beslissingen vrij zijn, i.e. niet op voorhand gedetermineerd of berekenbaar op een analoge wijze als dat we de locatie en tijdstip zouden kunnen berekenen van een vallende steen. Daarmee is niets gezegd over de reikwijdte over deze wil en in welke mate deze onder externe invloeden staat - die redelijk significant kunnen zijn zelfs, afhankelijk van je visie daarop.

Maar dat er een wil is die ruimte heeft om zelf te beslissen, is zeker. Indien je daar anders over denkt, is het beste wat je kan doen om gewoon deze discussie te negeren. Je woorden zijn toch irrelevant.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 7 september 2009 om 01:01.
Oud 7 september 2009, 00:56   #59
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die zich nooit bezig heeft gehouden met geestesverruimende technieken (van eender welke aard) heeft niks te vertellen over wil.
Jij pretendeert nogal veel te weten over mijn privéleven.
Oud 7 september 2009, 00:59   #60
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik ken alleen de drugs.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be