Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2011, 16:17   #41
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Jonge automobilist drinkt negen keer te veel
vr 11 feb 2011

Jonge automobilist drinkt negen keer te veel WENUM WIESEL - Een 21-jarige automobilist uit Epe is in de nacht van donderdag op vrijdag op de Oude Zwolseweg in Wenum Wiesel tegen twee geparkeerde auto's en een hek gebotst. De beginnende bestuurder had een alcoholpromillage dat ruim negen keer boven het maximum lag.

De man is aangehouden en naar het politiebureau overgebracht. Zijn rijbewijs is ingenomen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...l_drank__.html
Zoooooooooooo, die hoeft geen EMA cursus meer. Gelijk van vooraf aan opnieuw beginnen rijles nemen + examen, op eigen kosten tuurlijk. Uiteraard de schade aan die anderen ook uit eigen zak .
En dan het eerste half jaar met alcoholslot rijden.
Dus minimum 4.5 promille.
Dat lijkt me gene beginner
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 22:36   #42
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat sowieso veel jongens tussen pakweg hun 19e en hun 25e een zotte periode hebben achter 't stuur (been there...), maar intussen ben ik totaal veranderd: ik rijd zo goed als altijd de wettelijke snelheid en ik heb maximaal één glas op als ik achter het stuur kruip. Mijn goal is om dat laatste te verminderen tot 0 glazen. Gewoon kwestie van vervoer of overnachting te regelen
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 23:56   #43
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Er heeft hier in de buurt eens in een bar zo'n machien gestaan waar ge met een strootje kon in blazen voor ge naar huis gaat.

Ze hebben dat ding maar rap weg gedaan omdat de zatlappen onderling wedstrijdjes aan het houden waren om een zo hoog mogelijk promille te behalen.

Het zou kunnen dat dit een cowboy verhaal is, want ik heb deze informatie van een zattekloot.
Awel, ik ken een café waar dat nog steeds is en ik kan zeggen, daar worden nog steeds wedstrijden gehouden, want "het meterke bier" is er relatief goedkoop.
Oud 11 augustus 2011, 13:40   #44
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

do 11 aug 2011

Alcomobilist weer in de fout Van onze correspondent

HILVERSUM - Een 42-jarige Hilversummer is in een maand tijd twee keer aangehouden nadat hij iemand had aangereden en er vervolgens vandoor ging. Hij bezit geen rijbewijs en was zwaar onder invloed van alcohol.

Afgelopen dinsdag reed de man, zwaar onder invloed van alcohol, een 16-jarig meisje op een scooter aan in Nederhorst den Berg. Het meisje bleef gewond achter. De bestuurder bleek niet in het bezit van een geldig rijbewijs te zijn en had zes keer meer alcohol in zijn bloed dan is toegestaan in het verkeer.
Op 21 juli ging de brokkenpiloot ook al de fout in toen hij in Hilversum een ongeluk veroorzaakte. Ook daar verliet hij de plaats van het ongeval. De man liep een paar dagen later tegen de lamp toen hij werd aangehouden wegens geweldpleging. Na controle bleek dat hij betrokken was bij het eerdere ongeval en dat hij ook toen al niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. Gisteren werd de man door de politie vrijgelaten. Het Openbaar Ministerie onderzoekt momenteel of ze hem gaan vervolgen. http://www.telegraaf.nl/binnenland/10352570/__Alcomobilist_weer_in_de_fout__.html?p=15,1

De laatste zin is helemaal te zot. Die kerel laten ze lopen en dan ff nadenken of ze hem een proces aandoen. Zijn die nu helemaal kierewiet daar??
Die gast hoort van straat af tot het proces en dan nog een jaartje erbij.
De EMA cursus zal nie veel helpen bij zo een notoire zuipschuiten.
Oud 20 augustus 2011, 23:10   #45
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het zou kunnen dat dit een cowboy verhaal is, want ik heb deze informatie van een zattekloot.
Nee nee, echt waar.
Zo'n promille meter kost 2 euro voor zo'n test. Dan kan je er inderdaad een wedstrijdje van maken.
Oud 21 augustus 2011, 07:49   #46
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat bestaat inderdaad, maar dat ding werkt langs geen kanten. Ik heb daar eens 2,5 promille op geblazen na het drinken van 3 pinten.
Da zullen dan nogal straffe pinten geweest zijn zekers.
Oud 30 augustus 2011, 22:37   #47
stropke
Minister-President

Standaard

Belgen vaakst onder invloed bij zwaar ongeluk VRT

Uit een Europees onderzoek blijkt dat de Belgen het vaakst onder invloed zijn van alcohol of drugs bij een ongeluk waarbij zwaargewonden vallen. De Standaard kon het DRUID-onderzoek (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines) inkijken. Staatssecretaris Schouppe pleit voor meer controles.

bekijk
"Sensibilisering onvoldoende, pakkans moet hoger"
Het onderzoek is gebeurd in zes landen: België, Nederland, Italië, Denemarken, Finland en Litouwen. Voor het onderzoek werden in elk land zo'n 2.500 bloedstalen genomen bij zwaargewonde autobestuurders om ze te testen op sporen van alcohol en drugs.

De zwaargewonde bestuurders in België hadden het vaakst sporen van alcohol of cannabis in het bloed. 42,5 procent had meer dan 0,1 promille alcohol in het bloed, 38 procent meer dan de toegestane 0,5 promille. Het Belgische gemiddelde ligt op 1,6 promille, te vergelijken met zeven pintjes.

In de andere landen ligt het gemiddelde even hoog, maar er zijn beduidend minder mensen onder invloed. Er is in de andere landen met andere woorden een kleinere groep die onder invloed achter het stuur kruipt, maar deze personen drinken gemiddeld meer alcohol. Zo bleek in Nederland 29,6 procent van de autobestuurders alcohol te hebben gedronken, in Litouwen maar 17,7 procent.

Volgens onderzoeker Alain Verstraete van de UGent betekent dit niet dat de Belgen de stevigste drinkers zijn achter het stuur, maar wel dat het drinken van alcohol een groter risico op de weg inhoudt in vergelijking met andere landen.

"Pakkans moet omhoog"
Ook wat druggebruik betreft, scoort België het hoogst: 9,9 procent van de Belgische bestuurders die zwaargewond raakten, bleek cannabis te hebben gebruikt. In Nederland testte maar 1,6 procent van de zwaargewonde autobestuurders positief op softdrugs.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) erkent het probleem en zegt, net als de onderzoekers, dat de pakkans vergroot moet worden. "Bij elke controle van de politie, bij elke administratieve controle, zou het systematisch verplicht moeten worden om te blazen", zegt Schouppe. "Er is echt een mentaliteitswijziging nodig dat als men rijdt, dat men niet drinkt. Dat zit er nog onvoldoende in bij de Belgen". Schouppe zou ook overwegen om de boetes op te trekken.

Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid pleit voor meer controles op alcohol en drugs achter het stuur. "Uit metingen blijkt dat mensen wel goed op de hoogte zijn van de risico's van het rijden onder invloed van alcohol", zegt Miran Scheers van het BIVV. "Dat is een van de resultaten waar de campagnes toe hebben geleid, maar blijkbaar zetten de mensen dat risicobesef nog onvoldoende om in gedrag en daar moeten we onze campagnes ondersteund kunnen worden door meer controles en door een adequate bestraffing."

"Straffen beter opvolgen"
Volgens politierechter Peter D'hondt is vooral een betere opvolging van de straffen noodzakelijk. "Campagnes en sensibilisering is allemaal goed en wel, maar dat moet natuurlijk hand in hand gaan met een adequaat vervolgingsbeleid, bestraffing en niet in het minst de uitvoering van de straffen", zegt D'hondt. "Als men bedenkt dat nog altijd meer dan de helft van de werkstraffen niet binnen het jaar uitgevoerd wordt en dat 1 op de 5 werkstraffen zelfs niet wordt uitgevoerd, dan is er nog wat werk aan de winkel. De straffen worden niet uitgevoerd omdat de betrokkene niet komt opdagen, omdat hij het werk niet doet of hij verzuimt de volledige duur van de straf te ondergaan.

Het DRUID-onderzoek (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines) is een vergelijkende studie over een tijdspanne van 5 jaar en is daardoor het grootste onderzoek in zijn soort. De Europese Commissie had het DRUID-onderzoek besteld.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...lchohol_Rijden

Daar verschiet ik niet van.
Oud 31 augustus 2011, 00:40   #48
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik drink graag eens een pintje, glaasje wijn,...

Dan durf ik wel eens achter het stuur kruipen, maar:
a) ik wil geen doden op mijn geweten hebben
b) de staat financieren via boetes voor dronkenschap
c) de schade die ik bij een eventueel ongeval veroorzaak uit eigen zak betalen omdat ik 0,5 promille in mijn bloed had dan de ingecalculeerde 0,4.

Tegenwoordig kunnen auto's uitgerust worden met een alcoholslot. Maar dan moet je al eens gepakt zijn dacht ik. Bovendien vind ik dat overdreven. Ik zou dus een gewone alcoholtester willen aanschaffen die aangeeft of het reglementair is om te rijden.

Ik heb hierover de politie reeds aangeschreven, maar ik heb nooit antwoord gekregen. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, want je zou toch verwachten dat men je alle middelen wil verschaffen om te weten of je in orde bent met de wet of niet.

Weet iemand waar je dat kunt kopen? Liefst niet via internet? Dank u.
Waarom een kopen, als de flikken er toch altijd een bij hebben?

Laatst gewijzigd door giserke : 31 augustus 2011 om 00:46.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 00:45   #49
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Belgen vaakst onder invloed bij zwaar ongeluk VRT

Uit een Europees onderzoek blijkt dat de Belgen het vaakst onder invloed zijn van alcohol of drugs bij een ongeluk waarbij zwaargewonden vallen. De Standaard kon het DRUID-onderzoek (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines) inkijken. Staatssecretaris Schouppe pleit voor meer controles.

bekijk
"Sensibilisering onvoldoende, pakkans moet hoger"
Het onderzoek is gebeurd in zes landen: België, Nederland, Italië, Denemarken, Finland en Litouwen. Voor het onderzoek werden in elk land zo'n 2.500 bloedstalen genomen bij zwaargewonde autobestuurders om ze te testen op sporen van alcohol en drugs.

De zwaargewonde bestuurders in België hadden het vaakst sporen van alcohol of cannabis in het bloed. 42,5 procent had meer dan 0,1 promille alcohol in het bloed, 38 procent meer dan de toegestane 0,5 promille. Het Belgische gemiddelde ligt op 1,6 promille, te vergelijken met zeven pintjes.

In de andere landen ligt het gemiddelde even hoog, maar er zijn beduidend minder mensen onder invloed. Er is in de andere landen met andere woorden een kleinere groep die onder invloed achter het stuur kruipt, maar deze personen drinken gemiddeld meer alcohol. Zo bleek in Nederland 29,6 procent van de autobestuurders alcohol te hebben gedronken, in Litouwen maar 17,7 procent.

Volgens onderzoeker Alain Verstraete van de UGent betekent dit niet dat de Belgen de stevigste drinkers zijn achter het stuur, maar wel dat het drinken van alcohol een groter risico op de weg inhoudt in vergelijking met andere landen.

"Pakkans moet omhoog"
Ook wat druggebruik betreft, scoort België het hoogst: 9,9 procent van de Belgische bestuurders die zwaargewond raakten, bleek cannabis te hebben gebruikt. In Nederland testte maar 1,6 procent van de zwaargewonde autobestuurders positief op softdrugs.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) erkent het probleem en zegt, net als de onderzoekers, dat de pakkans vergroot moet worden. "Bij elke controle van de politie, bij elke administratieve controle, zou het systematisch verplicht moeten worden om te blazen", zegt Schouppe. "Er is echt een mentaliteitswijziging nodig dat als men rijdt, dat men niet drinkt. Dat zit er nog onvoldoende in bij de Belgen". Schouppe zou ook overwegen om de boetes op te trekken.

Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid pleit voor meer controles op alcohol en drugs achter het stuur. "Uit metingen blijkt dat mensen wel goed op de hoogte zijn van de risico's van het rijden onder invloed van alcohol", zegt Miran Scheers van het BIVV. "Dat is een van de resultaten waar de campagnes toe hebben geleid, maar blijkbaar zetten de mensen dat risicobesef nog onvoldoende om in gedrag en daar moeten we onze campagnes ondersteund kunnen worden door meer controles en door een adequate bestraffing."

"Straffen beter opvolgen"
Volgens politierechter Peter D'hondt is vooral een betere opvolging van de straffen noodzakelijk. "Campagnes en sensibilisering is allemaal goed en wel, maar dat moet natuurlijk hand in hand gaan met een adequaat vervolgingsbeleid, bestraffing en niet in het minst de uitvoering van de straffen", zegt D'hondt. "Als men bedenkt dat nog altijd meer dan de helft van de werkstraffen niet binnen het jaar uitgevoerd wordt en dat 1 op de 5 werkstraffen zelfs niet wordt uitgevoerd, dan is er nog wat werk aan de winkel. De straffen worden niet uitgevoerd omdat de betrokkene niet komt opdagen, omdat hij het werk niet doet of hij verzuimt de volledige duur van de straf te ondergaan.

Het DRUID-onderzoek (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines) is een vergelijkende studie over een tijdspanne van 5 jaar en is daardoor het grootste onderzoek in zijn soort. De Europese Commissie had het DRUID-onderzoek besteld.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...lchohol_Rijden

Daar verschiet ik niet van.
Ik denk dat Schouppezot meer met een vleer in de auto kruipt dan de doorsnee Vlaming.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be