Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2009, 12:49   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik meen dat er in die logica nochtans een grond van waarheid steekt.
De grond van waarheid is irrelevant, omdat leerkrachten nauwelijks tot niet ontslagen kunnen worden eens ze eenmaal benoemd zijn. Het is nogal eenvoudig dat meer geld geven dan niet echt helpt: meer geld is normaal een motivatie als je dat geld kan kwijt raken. Indien nauwelijks tot niet, is het ook geen motivatie om echt je best te doen, waardoor je in het onderwijs ook gewoon die mensen aantrekt die geen (tot nauwelijks) iets willen doen, maar wel goed geld verdienen. Of, misschien vaker, die gewoon koppig hun eigen ding doen (te lui om te veranderen bijvoorbeeld), zonder te kijken dat wát ze doen, wel effectief opbrengt.

Daarom dat het loon gerust om laag mag: dat alleen zij die gemotiveerd zijn om les te geven er zitten, en niet de sukkels die gewoon easy money willen.

Citaat:
Wat het verlagen van de (reeds bijzonder lage) lonen van onderwijspersoneel betreft: walgelijk.
Dat is, natuurlijk, een mythe. Leerkrachten krijgen goed betaald indien je kijkt naar hoeveel die per uur verdienen. Ook als je het verbeteren van taken en toetsen thuis meerekent. Post hier gerust de cijfers van de lonen van leerkrachten: dan zul je wel weten wat ik bedoel.

Citaat:
Die mensen hebben volgens mij vooral de taak om mensen te inspireren om op zoek te gaan naar kennis en om zichzelf bij te scholen.
Dat is de utopie: de praktijk is dat een enorm groot percentage van de leerlingen schoolmoe is tegen het einde van het middelbaar, dat een groot deel niet klaar is voor unief (zoiets elementair als dt wordt niet goed beheersd, talen zijn belachelijk slecht, etc.), 90% van alles wat je op het middelbaar leert, vergeet je (het meeste dan nog voor het einde van het middelbaar), ...

. Dát betekent dat het werk niet goed gedaan wordt en/of dat het onderwijssysteem zuigt. Ook het feit dat ons systeem enorm traag is - het is geen toeval dat homeschoolers er gemiddeld sneller over doen - zorgt nog eens voor extra kosten.

Citaat:
Als een goede leerkracht het verschil kan maken tussen iemand die zijn best doet in het middelbaar, en een leerling die op zijn achttiende het vierde jaar Kantoor mag gaan bissen, dan mag onderwijs ook op middelbaar niveau gerust wat geld kosten.
Ja, maar in welke mate is dat waar? 1 op de 100?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2009 om 12:52.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:50   #42
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
20 uurtjes per week een boekje aframmelen. Dat houd ik zeer lang vol, meneer!
Je zou dus een barslechte leraar zijn.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:50   #43
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
20 uurtjes per week een boekje aframmelen. Dat houd ik zeer lang vol, meneer! Dat is 5 a 6 uur per dag werken met voorbereiding. Ben jij misschien een leraar die gepest wordt door zijn 13 jarige leerlingen? Ik zal er nog een schepje bovenop doen. Zeker 50% van de onderwijzers tegenwoordig hoort niet thuis in het onderwijs en zou beter naar bvb de ambtenarij verhuizen omdat ze totaal incompetent zijn.
Daar zit ook iets van waarheid in.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:51   #44
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij hebt echt totaal geen idee waarover je het hebt hé?
Ik heb zelf al les gegeven in het verleden. Je gaat me toch niet komen vertellen dat leerlingen zo veel veranderen door de jaren heen. Vroeger waren leerlingen braaf, nu is het allemaal crapuul! Sorry. Ik herzie mijn mening. Ok in minder goede scholen zal het hard zijn en daar moet je voor gemaakt zijn. In normale scholen niet, daar zitten over het algemeen blanke verwende nesten bij elkaar, die allemaal stoer proberen te doen, maar allemaal een zeer klein hartje hebben.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:51   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Zoals zoveel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:53   #46
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alle gekheid op een stokje, ik zou niet echt opvallen in de meeste scholen.
Oud 25 september 2009, 12:54   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Onze schoolgaande kinderen staan nu al onder grote druk door het opgelegde programma.
Zou dat niet eerder aan de capaciteiten liggen van die kinderen. Of aan het feit dat ouders hun kinderen een té moeilijke richting laten studeren.

Ik heb mij laten vertellen van een Vlaamse die jaren in Wallonië les gegeven heeft dat het Waalse onderwijs slechter betaalt, maar dat je er sneller een vaste benoeming krijgt.

Wat de lonen betreft in het onderwijs hoor ik van enkele jonge leerkrachten dat ze niks te klagen hebben. Ze worden misschien iets minder betaald, maar dat wordt gecompenseerd door veel meer vrije tijd. Die keuze moet elk voor zichzelf maar maken. Voor sommige richtingen is het onderwijs vragende partij om bekwame mensen binnen te halen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 12:57   #48
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
alle gekheid op een stokje, ik zou niet echt opvallen in de meeste scholen.
Jij hebt dus de pretentie om vanuit je luie stoel, te kunnen oordelen over het volledige Vlaamse lerarenkorps. Of is het gewoon wat café-praat ??
Oud 25 september 2009, 12:59   #49
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Hoewel ik de beste mensen misschien niet in het middelbaar onderwijs zou willen zien...
Dit is een moeilijke, en het is zo dat ik geneigd ben om jou hierin ongelijk te geven.

Hier is mijn gedachtegang:

Universiteitsstudenten zijn doorgaans zelfstandiger dan middelbare scholieren. Het is zeer doenbaar (ik spreek uit ervaring, ik ga amper naar de lessen) om mits een zeer goede cursus een vak zelfstandig te leren. En het is mogelijk om een goede cursus/boek samen te stellen door weinig mensen (lang leve de boekdrukkunst). Op die manier kan 1 persoon tientallen duizenden mensen les geven.
Bovendien lijkt het mij vrij ondoenbaar om genoeg mensen die goed les kunnen geven in te zetten op universitair niveau als fulltime lesgever. Wij zaten vorig jaar met 450 in de les.
Het lijkt mij daarentegen wel doenbaar om een soort van monitoraat in te zetten waar studenten met hun vragen terecht kunnen. Zij zijn in veel gevallen al gemotiveerd (de aard van de motivatie laten wij even buiten beschouwing). De capaciteiten van de lesgever worden bijgevolg beperkt tot het goed beheersen van de leerstof en het kunnen uitleggen.

Het middelbaar is een ander verhaal. Persoonlijkheden worden daar gevormd. Mensen bloeien daar open, of gaan onder. Het is belangrijk om bij leerlingen in het middelbaar niks over te laten aan de "verantwoordelijkheid van de leerling", daar deze bij pubers even bestaande is als aerodynamica van everzwijnen. Een leerkracht in het middelbaar heeft veel meer taken dan simpelweg goed uitleggen:

-het moet een uitstekende psycholoog zijn, iemand die de kwaliteiten en eigenaardigheden kan aanvoelen en weten hoe die leerling te stimuleren, welke kant die leerling te leiden en hoe ervoor te zorgen dat de leerling wel degelijk openbloeit

-het moet iemand zijn die zijn vak door en door kent, zodat elke vraag gesteld door de leerlingen op een correcte manier beantwoord kan worden. De leerkracht moet zich kunnen inleven in de individuele gedachtengang van elke leerling en de uitleg vertalen in een voor die bepaalde leerling begrijpbare taal. Curve-fitting, als het ware.

-het moet iemand zijn met oneindig veel passie voor het vak en een vermogen om mensen te motiveren en te inspireren. Wie aan universiteiten lesgeeft dient een Priester te zijn, terwijl dat een leerkracht aan het middelbaar ook bepaalde elementen van de Krijgers dient te incorporeren, met name de motiverende kracht die ervoor kan zorgen dat verborgen talenten omhoog komen. Zelf heb ik zo een leerkracht gehad, en ik kan zeggen dat het levens van jongeren radicaal kan veranderen.

-het moet iemand zijn die ook de meer "typische" capaciteiten kent: tegen stress kunnen, gestructureerd kunnen werken, ...

Ik zie de middelbare leerkracht als een meer cruciale figuur. Je merkt wellicht dat dit een vrij gevoelig thema is, en hoe scherp ik reageer op pri-vee dat hier komt klagen op de "ontspannen werkomstandigheden van leerkrachten".

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 25 september 2009 om 13:04.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 13:01   #50
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Eén week minder vakantie = een week meer werken.

Ga eens na hoeveel vakanties het onderwijs hier heeft.
(Paasvakantie, zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie enz. enz.)
Jaloers?
Oud 25 september 2009, 13:04   #51
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt dus de pretentie om vanuit je luie stoel, te kunnen oordelen over het volledige Vlaamse lerarenkorps. Of is het gewoon wat café-praat ??
Ik heb op café wel iets zinnigers te doen dan te praten over politiek of onderwijs ofzo.

Ik heb zelf in een school gezeten die zeer hoog wordt aangeschreven. Waarom dat weet ik niet, maar het niveau van lesgeven is er bedroevend. Ik kijk vooral naar dat voorbeeld. Als een kwaliteitsschool hoog aangeschreven wordt al dergelijk lage competenties verwacht van de leraars, dan hoef ik de rest niet meer te weten. Dan kan ik min of meer concluderen dat het in andere scholen er nog erger aan toegaat.

Ik heb zelf ook les gehad van leraars die totaal niet te vergelijken zijn met hun collega's. Die volledige klassen aan hun lippen binden, de leerlingen echt motiveren. Dat zou de norm moeten zijn. Leraars zijn veel te weinig leidinggevend en durven percies hun mond niet opendoen tegen leerlingen. Er is geen echte communicatie, er wordt naast de leerlingen gepraat. Ik heb me altijd afgevraagd waarom?
Oud 25 september 2009, 13:06   #52
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom?
Ik noem het fenomeen kaste-inversie, en ook jij maakt jou daar schuldig aan. Hoewel ik niet zeg dat jij daar enige schuld aan draagt: jij bent duidelijk een product van je tijd en omstandigheden.

Onderwijs wordt niet gezien als een goede baan. De leerkrachten krijgen te maken met vreselijke jobomstandigheden, weinig mogelijkheden tot creativiteit/zelfontplooing en bovendien is de baan meer een stockeerplaats voor mensen die niks kunnen geworden.
Oud 25 september 2009, 13:10   #53
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb op café wel iets zinnigers te doen dan te praten over politiek of onderwijs ofzo.

Ik heb zelf in een school gezeten die zeer hoog wordt aangeschreven. Waarom dat weet ik niet, maar het niveau van lesgeven is er bedroevend. Ik kijk vooral naar dat voorbeeld. Als een kwaliteitsschool hoog aangeschreven wordt al dergelijk lage competenties verwacht van de leraars, dan hoef ik de rest niet meer te weten. Dan kan ik min of meer concluderen dat het in andere scholen er nog erger aan toegaat.

Ik heb zelf ook les gehad van leraars die totaal niet te vergelijken zijn met hun collega's. Die volledige klassen aan hun lippen binden, de leerlingen echt motiveren. Dat zou de norm moeten zijn. Leraars zijn veel te weinig leidinggevend en durven percies hun mond niet opendoen tegen leerlingen. Er is geen echte communicatie, er wordt naast de leerlingen gepraat. Ik heb me altijd afgevraagd waarom?
Door de kennis over één school, kan je niet alle leraren beoordelen.
Oud 25 september 2009, 13:12   #54
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het niveau is helaas doorgaans bedroevend. Dit heeft doorgaans te maken met de totale incompetentie van wat men ministers en pedadogen noemt.

Ik heb goede vrienden die het systeem vanbinnenuit gezien hebben. Het ziet eruit alsof men in een paardenkarkas rondkruipt.
Oud 25 september 2009, 13:12   #55
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. er is een verschil tussen voor de klas staan en in de klas zitten

2. Anecdotische voorbeelden geven een vertekend beeld van de realiteit
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 13:13   #56
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik noem het fenomeen kaste-inversie, en ook jij maakt jou daar schuldig aan. Hoewel ik niet zeg dat jij daar enige schuld aan draagt: jij bent duidelijk een product van je tijd en omstandigheden.
We zijn allemaal een product van de tijd en omstandigheden.
Over je bovenstaande uiteenzetting: wat is het verschil tussen iemand in het 6de middelbaar en iemand in eerste kan? Ik volg je helemaal maar is het niet de bedoeling dat we de jongeren in het middelbaar klaarstomen voor de toekomst. Dat ze in het middelbaar deze kwaliteiten al hebben aangeleerd zodat ze in verdere studies goed gewapend zijn en een succes worden?

Alle verantwoordelijkheid ontnemen? Verklaar je nader?
Oud 25 september 2009, 13:13   #57
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Het niveau is helaas doorgaans bedroevend. Dit heeft doorgaans te maken met de totale incompetentie van wat men ministers en pedadogen noemt.

Ik heb goede vrienden die het systeem vanbinnenuit gezien hebben. Het ziet eruit alsof men in een paardenkarkas rondkruipt.
dat men daar al maar eens bespaart, levert mi al genoeg op
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 13:15   #58
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we helemaal correct zijn, heb ik in 2 hoog aangeschreven middelbare scholen gezeten. Het lesniveau was in beide scholen bedroevend. Al heb je in beide scholen ook de parels die levens kunnen beïnvloeden en in positieve zin kunnen veranderen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat in een 'minder goede' school er allemaal zo'n parels lesgeven.
Oud 25 september 2009, 13:15   #59
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik volg je helemaal maar is het niet de bedoeling dat we de jongeren in het middelbaar klaarstomen voor de toekomst. Dat ze in het middelbaar deze kwaliteiten al hebben aangeleerd zodat ze in verdere studies goed gewapend zijn en een succes worden?
De vraag is: welke kwaliteiten? De burgerlijk-stropdasdragende kwaliteiten van iemand die wilt doorgroeien binnen een groot bedrijf?

Citaat:
Alle verantwoordelijkheid ontnemen? Verklaar je nader?
Waar zei ik dat?
Oud 25 september 2009, 13:16   #60
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dat men daar al maar eens bespaart, levert mi al genoeg op
Wees maar zeker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be