Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2009, 07:34   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Belgische stammen zullen het graag horen.
De UK heeft hier niets te fabriceren.
BTW: het Britse Imperium heeft er gelegen.

Ja, de Fransen hadden toen nu eenmaal al genoeg gebied gestolen he, blij dat we het daarover eens zijn. De hollanders overigens ook.

En de UK heeft dat dus wel degelijk gefabricieerd, leider (zeg maar gerust dictator) aangesteld en al, juist gelijk of dat de Americanen dat nu nog altijd in Zuid Amerika flikken.

Het is dus al van in 1830 een bananenkoninkrijk.

natuurlijk decenia van onschuldige kindertjes hersenspoelen in onze scholen over de glorierijke belze geschiedenis en hun ontwikkeling van de congo, hebben hun sporen nagelaten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 08:58   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ja, wie nu nog durft te beweren dat er iets is dat Vlamingen en Franstaligen in dit land zou binden, is wel echt recalcitrant. Zelfs de heiligverklaring van een Vlaming is aanleiding tot verzuurde reacties van Franstaligen en hun collaborateurs.

De collaborateurs hebben er nu zelfs een persbericht over gemaakt. Triestige planten. Ze willen de Paus verbieden de woorden Vlaamse thuis en Nederlandstalig te gebruiken! Hoe kleinzielig kunt ge niet zijn?
Waarom men nu de politiek probeert te betrekken bij een heiligverklaring in Rome, is gewoon een stap te ver. Punt uit.

Pater Damiaan is volgens mij zelfs eerder Hawaiiaan dan Vlaming of Belg. En ze hadden zijn lichaam op Molokai moeten laten. Daar hoort het thuis. Op de plaats en bij de mensen waar hij zijn leven voor heeft gegeven.

Laatst gewijzigd door system : 12 oktober 2009 om 09:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 09:51   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat de Vlaams Nationalisten nu ook zelfs Pater Damiaan voor hun kar moeten spannen, ja zelfs Pater Damiaan misbruiken voor hun zaak, illustreert hoe gefrustreerd ze wel zijn, doe diep ze wel gevallen zijn.

Nu de Paus nog ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:08   #44
Sammael
Gouverneur

Standaard

De schaamte voorbij.

Wie het nodig vindt om Belgische politiek te betrekken bij een (terecht) eerbetoon aan Damiaan, heeft een vijs los.

Het gaat over (Sint) Damiaan, niet over de Belgische politieke kleutertuin.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:11   #45
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Het is bewezen! Lomeanor is de man achter de BUB!
Goed dat je met dat verteld.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:16   #46
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ook belgicist en senaatsvoorzitter Armand De Decker mengt zich in het communautaire.

Zo wordt De Decker geciteerd in metro, nadat de vaststelling was gemaakt dat er erg weinig tricolore vlaggen te zien waren en veel Vlaamse (ook de Spanjaarden droegen de Vlaamse Leeuw):

Citaat:
"Het is jammer dat er minder tricolore vlaggen dan Vlaamse te zien zijn. Damiaan is toch een universeel symbool, die zelfs het christelijke overstijgt. In dat opzicht is hij noch Vlaams, noch Waals." - einde citaat.
Wat een kemel van De Decker! Dekt de tricolore vlag misschien wel een universele lading? Als je zegt dat Daminaan universeel is, en dat je hem noch Vlaming, noch Waal zou kunnen noemen (dat laatste was hij idd ook helemaal niet), dan kan je hem toch ook geen "Belg" noemen, en dat om net dezelfde redenering?

Neen, nationalistisch vlaggenfetishisme met de tricolore vod mag natuurlijk wel van De Decker.
Oud 12 oktober 2009, 10:17   #47
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Valt het jullie trouwens op dat het hier steevast de franstaligen/belgicisten zijn die hier een communautaire zaak van proberen te maken?
Oud 12 oktober 2009, 10:27   #48
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Valt het jullie trouwens op dat het hier steevast de franstaligen/belgicisten zijn die hier een communautaire zaak van proberen te maken?
Ja. De Vlamingen hebben hem zelfs verkozen tot de grootste BELG.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:32   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik nog niet zo. Volgens mijn weten werden er leeuwenvlagjes uitgedeeld op het Sint Pietersplein. Men had heel die ceremonie uit de politiek moeten houden, zowel de Belgicisten als de Vlaams-nationalisten, als om het even wie van om het even welke partij.

Laatst gewijzigd door system : 12 oktober 2009 om 10:32.
Oud 12 oktober 2009, 10:42   #50
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat weet ik nog niet zo. Volgens mijn weten werden er leeuwenvlagjes uitgedeeld op het Sint Pietersplein. Men had heel die ceremonie uit de politiek moeten houden, zowel de Belgicisten als de Vlaams-nationalisten, als om het even wie van om het even welke partij.
Waarom is het politiek om met een Vlaamse Leeuw te zwaaien en niet politiek om met een Belgische vlag te zwaaien? Dat is immers wat A. De Decker beweert.
Oud 12 oktober 2009, 10:49   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom is het politiek om met een Vlaamse Leeuw te zwaaien en niet politiek om met een Belgische vlag te zwaaien? Dat is immers wat A. De Decker beweert.
De Decker zegt wat hij wil. En ik ook. Zulke ceremonie moet sereen blijven. Te meer dat Damiaan een internationale figuur is. De enigen die eventueel volgens mij recht zouden hebben met een vlag de zwaaien zijn de Hawaiianen.

Laatst gewijzigd door system : 12 oktober 2009 om 10:50.
Oud 12 oktober 2009, 11:00   #52
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Decker zegt wat hij wil. En ik ook. Zulke ceremonie moet sereen blijven. Te meer dat Damiaan een internationale figuur is. De enigen die eventueel volgens mij recht zouden hebben met een vlag de zwaaien zijn de Hawaiianen.

Laat toch eens iedereen met de vlag zwaaien die hij wil : de belgen met de tricolore, de vamingen met onze leeuw en inderdaad , de Hawaiianen met hun vlag . Damiaan is van ons allen .
Wie politieke spelletjes wil spelen rond de heiligverklaring van Damiaan zijn degenen die het niet gunnen aan de anderen: De Deckèr, Henri1, u misschien ook . ...
Oud 12 oktober 2009, 11:06   #53
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Was de seremonie dan niet sereen?

Ik denk dat Luc Bekaert hier het beste verwoordt wat een "serene" ceremonie wel is.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 12 oktober 2009 om 11:06.
Oud 12 oktober 2009, 11:11   #54
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Laat toch eens iedereen met de vlag zwaaien die hij wil : de belgen met de tricolore, de vamingen met onze leeuw en inderdaad , de Hawaiianen met hun vlag . Damiaan is van ons allen .
Wie politieke spelletjes wil spelen rond de heiligverklaring van Damiaan zijn degenen die het niet gunnen aan de anderen: De Deckèr, Henri1, u misschien ook . ...
U zwaait waarmee u wil, dat is uw goed recht, maar ik vind Belgische politiek en communautaire zever betrekken bij een eerbetoon aan Damiaan zeer ongepast en van slechte smaak getuigen.

Trouwens, die vlaggen belemmeren het zicht voor de anderen, dus die met een vlag (eenders welke) moeten wel helemaal achteraan gaan staan.
Oud 12 oktober 2009, 11:15   #55
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
U zwaait waarmee u wil, dat is uw goed recht, maar ik vind Belgische politiek en communautaire zever betrekken bij een eerbetoon aan Damiaan zeer ongepast en van slechte smaak getuigen.

Trouwens, die vlaggen belemmeren het zicht voor de anderen, dus die met een vlag (eenders welke) moeten wel helemaal achteraan gaan staan.
Dus ook geen tricolore vlag?
Oud 12 oktober 2009, 11:18   #56
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kennelijk hebben zij een groot probleem met het feit dat Sint-Damiaan een Vlaming was en dat heel wat Vlamingen hem als een nationaal symbool beschouwen. Zo was hij bijvoorbeeld de Grootste Belg van Vlaanderen en ook nu zagen we heel wat Leeuwen op het Sint-Pietersplein. Op zich hoeft dat niet eens anti-Belgisch opgevat te worden. Daarentegen wordt nu nog maar eens geïllustreerd dat België of Belgicisme gepaard gaat met het ontkennen en onderdrukken van de Vlaamse - en overigens ook de Waalse - identiteit.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 12 oktober 2009 om 11:19.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:18   #57
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Met die vlaggen zwaaien is niet noodzakelijk belgische communautaire zever betrekken bij de heiligverklaring , maar een uiting van betrokkenheid en verbondenheid door een vorm van beleefde nabijheid .
Ik woon op een tiental kilometer van Tremelo , de plaats waar Damiaan geboren en getogen is , ik mag toch fier zijn daarop of niet ? Zelf vind ik de vlaamse leeuw geen slechte manier om die verbondenheid te uiten Spijtig dat er mensen zijn die daar communautaire zever willen van maken door mij dat niet te gunnen ...
Oud 12 oktober 2009, 11:23   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat de Vlaams Nationalisten nu ook zelfs Pater Damiaan voor hun kar moeten spannen, ja zelfs Pater Damiaan misbruiken voor hun zaak, illustreert hoe gefrustreerd ze wel zijn, doe diep ze wel gevallen zijn.

Nu de Paus nog ?
Tiens, was het destijds Danneels niet die probeerde het Vaticaan voor de Belgicistische kar te spannen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:24   #59
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dus ook geen tricolore vlag?
Als ik dictator was die geen enkele verantwoording moet afleggen, dan schaf ik vlaggen af. Veel te veel mensen hebben hun leven verloren ten dienste van één of andere vlag.

Zolang de mensheid met vlaggen zwaait en bereid is om ervoor te sterven, zijn we niet goed bezig.

Het maakt niet uit met welke vlag u zwaait op een eerbetoon aan een monument als Damiaan, het is allemaal even ongepast.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert
Ik woon op een tiental kilometer van Tremelo , de plaats waar Damiaan geboren en getogen is , ik mag toch fier zijn daarop of niet ?
U mag daar fier op zijn, m'n beste.

Maar ik begrijp dat niet. Hoe kan men fier zijn omdat men toevallig op plaats X uit vagina Y gefloept is en, nog steeds toevallig, in plaats Z is grootgebracht?

Wat valt daar fier op te zijn? En ik stel deze vraag oprecht, want ik begrijp het waarlijk niet.

Idem ditto wat vlaggen betreft. Waarom? Leren mensen dan nooit?
Oud 12 oktober 2009, 11:41   #60
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het maakt niet uit met welke vlag u zwaait op een eerbetoon aan een monument als Damiaan, het is allemaal even ongepast.?
Ik zie niet in wat daar ongepast zou aan zijn ...We zijn fier dat Damiaan als vlaming uit ons volk is voortgekomen om een universeel symbool van inzet voor de melaatsen te worden . Als je het belg-zijn als volk beleeft , kan je dat vanuit dat perspectief doen , ik heb daar geen moeite mee ....
Het is een -mijns inziens- aanvaardbare vorm van chauvinisme.

Citaat:
U mag daar fier op zijn, m'n beste.

Maar ik begrijp dat niet. Hoe kan men fier zijn omdat men toevallig op plaats X uit vagina Y gefloept is en, nog steeds toevallig, in plaats Z is grootgebracht?

Wat valt daar fier op te zijn? En ik stel deze vraag oprecht, want ik begrijp het waarlijk niet.

Idem ditto wat vlaggen betreft. Waarom? Leren mensen dan nooit?
Ik geloof niet in "toeval" , nog in het feit dat een individu zomaar uit een vagina floept zonder dat hij met zijn omgeving verbonden is .
Je gebruikt het woord "grootbrengen " , dat voltrekt zich nooit als geïsoleerd individu , maar in een samenleving ; zowel in een concreet samen-leven , met dorpsgenoten , met volksgenoten ,, als in een ideologisch samenbeleven (ik ben ook katholiek , zoals Damiaan ).
Dat mensen nooit leren is trouwens niet waar ....ik deel uw pessimisme niet over de mensen ...

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 12 oktober 2009 om 12:03.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be