Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2009, 23:03   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik beschouw het BHG als het Noord-Ierland van Vlaanderen.
En het Liger-Atlantel, het Nafarroa, het Pa�*s Valenci�*, Kerkûk,... van Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 23:17   #42
JuBiLaTe
Provinciaal Gedeputeerde

JuBiLaTe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit boek werd gepubliceerd in 1927 door Jozef Simons, oud-strijder van WO 1. Het werk was zeer succesvol en kende verschillende herdrukken, maar is nu in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte want de boodschap is zeer actueel. Simons was een "ziener". Hij waarschuwde immers voor een dramatische tweespalt tussen gematigde en radicale flaminganten die volgens hem alleen kon leiden tot een onmachtig en verknecht Vlaanderen. Tot hiertoe heeft hij gelijk gekregen.

Nu de actualiteit. De situatie is zonder meer uitzichtloos aan het worden, tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Langs de ene kant is er de mondiale crisis die onze toekomst zwaar hypothiekeert. Maar er is meer.

België is een failliete staat. Deels veroorzaakt door de crisis, maar ook door wanbeleid van de traditionele partijen die alle boter op het hoofd hebben. De paar miljard besparingen (door allerlei nieuwe belastingen) zijn onbetekenend tegenover een reusachtig tekort van 25 miljard dat op ons afkomt.

België nekt ons. De Duitstalige Gemeenschap staat op het punt het zoveelste belangenconflict in te dienen om de splitsing van BHV nog maar eens op de lange baan te schuiven. Onvoorstelbaar!

Zo kan het niet langer. Indien de Vlaamse politieke partijen nu niet reageren gaan we met België de dieperik in. Met of zonder de traditionele partijen moeten het VB, de N-VA en LDD in de nabije toekomst volgende resolutie indienen :

- splitsing BHV zonder prijs -

- de afzetting van de incivieke burgemeesters -

- onmiddellijke afschaffing van de faciliteiten.-

- de discussie over het statuut van Brussel starten en Brussel niet meer erkennen als derde gewest.

Deze maatregelen zullen de Brusselaars niet aanvaarden. Dan blijft alleen nog de eenzijdige onafhankelijkverklaring over. De partijprogramma's van het VB, de N-VA en lijst DD moeten daarop afgesteld worden n.a.v. de volgende verkiezingen.

De staatsschuld mag voor Vlaanderen niet meer bedragen dan 58 % van het totaal. De sociale zekerheid dient volledig overgedragen worden naar Vlaanderen. Over hetgeen nog federaal is moet worden onderhandeld.

Zo vlug als mogelijk moeten gesprekken opgestart worden met de Nederlandse staat. In een eerste faze op economisch en maatschappelijk vlak (cultureel zijn er weinig problemen), in een volgende faze dient de natievorming behandeld te worden. Hete hangijzers, monarchie of republiek enz... worden geregeld in de definitieve laatste faze.

Ik besef terdege de complexiteit van de voorgestelde oplossingen, maar ze zijn realiseerbaar. Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren. Maar deze kunnen overwonnen worden als we het zelf willen.

Deze onstaat moet ontbonden worden. Het volstaat voor één keer ééndrachtig op te treden. In de term Vlaams-nationalisme komt het woord "natie" voor. Om deze natie te realiseren doen we het. We kunnen niet anders.
Ik heb je eerste 2 zinnen gelezen, en daarna je laatste zin. En ik weet genoeg!
De vraag die ik je nu stel: heb je je pilletje genomen vandaag?
Oud 15 oktober 2009, 23:54   #43
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuBiLaTe Bekijk bericht
Allez, dat is weer iets nieuws : zelf zeggen dat u een stelling niet gelezen hebt, maar er toch commentaar op geven.

Nu, als u niet ernstig genomen wil worden is dat inderdaad een geschikte methode.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 08:03   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Brussel is een uitheemse stad geworden.
Zoals Amsterdam dan. Amsterdam, de smeltkroes van het Noorden.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2009 om 08:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 08:31   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit boek werd gepubliceerd in 1927 door Jozef Simons, oud-strijder van WO 1. Het werk was zeer succesvol en kende verschillende herdrukken, maar is nu in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte want de boodschap is zeer actueel. Simons was een "ziener". Hij waarschuwde immers voor een dramatische tweespalt tussen gematigde en radicale flaminganten die volgens hem alleen kon leiden tot een onmachtig en verknecht Vlaanderen. Tot hiertoe heeft hij gelijk gekregen.

Nu de actualiteit. De situatie is zonder meer uitzichtloos aan het worden, tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Langs de ene kant is er de mondiale crisis die onze toekomst zwaar hypothiekeert. Maar er is meer.

België is een failliete staat. Deels veroorzaakt door de crisis, maar ook door wanbeleid van de traditionele partijen die alle boter op het hoofd hebben. De paar miljard besparingen (door allerlei nieuwe belastingen) zijn onbetekenend tegenover een reusachtig tekort van 25 miljard dat op ons afkomt.

België nekt ons. De Duitstalige Gemeenschap staat op het punt het zoveelste belangenconflict in te dienen om de splitsing van BHV nog maar eens op de lange baan te schuiven. Onvoorstelbaar!

Zo kan het niet langer. Indien de Vlaamse politieke partijen nu niet reageren gaan we met België de dieperik in. Met of zonder de traditionele partijen moeten het VB, de N-VA en LDD in de nabije toekomst volgende resolutie indienen :

- splitsing BHV zonder prijs -

- de afzetting van de incivieke burgemeesters -

- onmiddellijke afschaffing van de faciliteiten.-

- de discussie over het statuut van Brussel starten en Brussel niet meer erkennen als derde gewest.

Deze maatregelen zullen de Brusselaars niet aanvaarden. Dan blijft alleen nog de eenzijdige onafhankelijkverklaring over. De partijprogramma's van het VB, de N-VA en lijst DD moeten daarop afgesteld worden n.a.v. de volgende verkiezingen.

De staatsschuld mag voor Vlaanderen niet meer bedragen dan 58 % van het totaal. De sociale zekerheid dient volledig overgedragen worden naar Vlaanderen. Over hetgeen nog federaal is moet worden onderhandeld.

Zo vlug als mogelijk moeten gesprekken opgestart worden met de Nederlandse staat. In een eerste faze op economisch en maatschappelijk vlak (cultureel zijn er weinig problemen), in een volgende faze dient de natievorming behandeld te worden. Hete hangijzers, monarchie of republiek enz... worden geregeld in de definitieve laatste faze.

Ik besef terdege de complexiteit van de voorgestelde oplossingen, maar ze zijn realiseerbaar. Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren. Maar deze kunnen overwonnen worden als we het zelf willen.

Deze onstaat moet ontbonden worden. Het volstaat voor één keer ééndrachtig op te treden. In de term Vlaams-nationalisme komt het woord "natie" voor. Om deze natie te realiseren doen we het. We kunnen niet anders.
Robert t, er wordt hard gewerkt aan oplossingen buiten het kader van de Belgische staat, waarvan reeds lang sprake is dat deze niet werkt - en ook niet zal werken. België is een staat die vijandigheid ten opzichte van de Nederlandse taal en cultuur aankleeft. Ook de chaos die door België op verschillende terreinen en op alle niveaus heeft veroorzaakt, kan en zal nefast zijn voor alles wat Nederlandstalig is: de Vlaamse economie, de werkgelegenheid en de rijkdom van het Nederlandstalige erfgoed. Opdoeken deze staat, liever vandaag nog dan morgen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 08:33   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De Lage Landen zijn sedert 2000 jaar soms gescheiden geweest, soms - maar niet zolang - verenigd. Ze op taalbasis verder (!) te willen splitsen is middeleeuws (hoewel, zelfs toén splitste men niet op taalbasis). De Benelux zouden daarentegen de vierde economische macht ter wereld zijn. Aan dat project zeg ik absoluut ja, niet aan Nederlands imperialisme erop uit om - o.a. op basis van historische "argumenten" - als een gier onze noordelijke provincies uit België te rukken heb ik geen boodschap. Ik zou me schamen als er Belgen op Nederlandse politieke fora Nederlandse provincies opeisten.
Maar op Belgische fora mag het wel?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=128131
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 08:44   #47
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik heb nooit gezegd dat het alleen owv economische redenen goed zou zijn, noch heb ik gepraat over een samenwerking tussen Nederland, Vlaanderen en Wallonië. Ik had het over de Benelux. U citeert mij verkeerd en noemt me vervolgens een demagoog.
jaja natuurlijk. Samenwerking tussen Nederland en Luxemburg en alles wat er tussen zit is goed.

Samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen is imperialistisch en er op gericht uw noordelijke provincies als een gier probeert los te rukken.

U bent niet erg consequent.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 08:58   #48
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Verknechte Vlamingen'. Ja dat zegt me wel wat. Enkelen zijn zeker al verknecht aan Holland en aan de Oranjes. Maar dat ziet u effe over het hoofd wanneer ik u zo lees. En ook uw 'ziener' Simons zag het niet. Nochtans had hij het moeten zien als 'ziener'.
Niet 'verknecht', maar 'verknocht' aan Nederland en aan de Nederlandse vrijheid: Omnia Belgica libertas auro pretiosior! (De Nederlandse vrijheid is kostbaarder dan alle goud).
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 11:28   #49
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuBiLaTe Bekijk bericht
En ik heb je postings eens doorgenomen. Bijna allemaal one-linertjes in koetjes en vooral kalfjes in jouw geval. Houden zo. Andere rubrieken gaan echt je petje of moet ik zeggen kroontje te boven.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be