Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de UVRM opnieuw voor stemming worden voorgelegd?
Ja, laat ook de toen gekoloniseerde landen hierover stemmen. 10 62,50%
Nee, de normen en waarden in de UVRM zijn superieur aan eventuele bezwaren. 6 37,50%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2009, 17:09   #41
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Uw logica eindigt in Irak en Afganistan.
Heb ik iets gezegd van gewapenderhand "onze waarden" te gaan opleggen? Dacht het niet, ge neemt uw wensen voor werkelijkheid.

Ik ben enkel net niet relativistisch genoeg om om-het-even-wat als een evenwaardig alternatief te gaan beschouwen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Metternich bedoelde dat wat nu internationaal aanvaard is, dat morgen niet meer hoeft te zijn. Met uw redeneringen echter 'we mogen de UVRM niet veranderen want dan veranderen ook de internationale verdragen en is er bovendien een heleboel verandering' blijft de status-quo eeuwig behouden.
De enige reden die ik kan bedenken voor een herziening van de UVRM is dat één van de waarden die erin staat "morgen" niet meer aanvaard zou zijn en één van de rechten die in de UVRM staat eruit verwijderen zou ik achteruitgang vinden. Om rechten toe te voegen is een herziening van de (niet-bindende) UVRM niet nodig, want dat kan je via andere verklaringen, verdragen en resoluties doen.

Het internationaal recht heeft trouwens in de afgelopen 60 jaar een hele evolutie ondergaan, ondanks het feit dat het document waar het allemaal mee begon, de UVRM, geen enkele verandering heeft ondergaan. Blijkbaar is het document flexibel genoeg om met verandering om te gaan.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 oktober 2009 om 17:12.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 17:32   #42
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Voor mij is het tegengaan van de poging om het Westerse denken op te leggen aan de rest van de wereld wel degelijk belangrijk genoeg om te bespreken. Imperialisme blijft imperialisme, zeker als men over universele waarden meent te kunnen spreken.
Een houding genre "Vrouwen besnijden? Neen, wij doen dat niet, maar ginder zijn ze nog niet zo ver geëvolueerd als wij dus mogen ze dat hé." of "Onaanraakbaarheid? Ja, dat is daar nog een achterlijk land hé, wie zijn wij om daar iets over te zeggen?" vind ik eerlijk gezegd van meer paternalistisch imperialisme getuigen dan opkomen voor de rechten van alle mensen, waar ook ter wereld.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 oktober 2009 om 17:33.
Oud 22 oktober 2009, 08:28   #43
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergo, superieur. Als iets beter is dan wat we ooit hebben gehad en beter dan we ooit zullen hebben, dan noemen we dat superieur. Ergo, jij bent een cultuurimperialist.
Natuurlijk is het Westen superieur op gebied van mensenrechten. Niet omdat wij betere mensen zouden zijn, maar omdat dit deel van de wereld het verst ontwikkeld is. Een verandering in de vorm van een verslechtering vanuit westers oogpunt, zou niet betekenen dat onze voorbeeldfunctie vermindert, maar slechts erkennen dat universele mensenrechten pas universeel kunnen zijn als ze door (bijna) iedereen worden gesteund.

De UVRM is geen wet, zij is niet-bindend. Het is een morele code. Een morele code werkt alleen wanneer een overgrote meerderheid zich daarin kan vinden. Als het grootste deel van de landen zich niet in bepaalde artikelen kan vinden, is het beter om die artikelen te schrappen en te werken met de artikelen die wel worden ondersteund.

Een verandering in de UVRM waarbij 'respect voor godsdienst' boven 'vrijheid van meningsuiting' wordt geplaatst, lijkt me niet haalbaar. Het is meer een doemscenario om iedere verandering tegen te houden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 09:23   #44
abou Anis
Minister-President

Standaard

@Metternich
  • Over welke tekst zou gestemd worden, de huidige of een nog op te stellen nieuwe?
  • Welke meerderheid zou vereist zijn bij een eventuele nieuwe stemming?
  • Hoe zou gestemd moeten worden?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 13:58   #45
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Over welke tekst zou gestemd worden, de huidige of een nog op te stellen nieuwe?
De huidige. In geval van verwerping, kan men dan een commissie oprichten om een nieuwe op te stellen. Desnoods nemen ze gewoon de huidige tekst en overlopen ze recht per recht voor goedkeuring/schrapping om daarna te zien wat ze toevoegen.
Citaat:
Welke meerderheid zou vereist zijn bij een eventuele nieuwe stemming?
Aangezien het om "universele" rechten gaan, zou ik toch zeggen dat 60% een minimum moet zijn aan ja-stemmers.
Citaat:
Hoe zou gestemd moeten worden?
Ben nog aan het denken tussen referendum in de landen zelf, dat kan in de landen zelf de discussie over bepaalde rechten weer aanzwengelen, of door de vertegenwoordigers van de landen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 14:01   #46
Geert C

Standaard

Citaat:
Ben nog aan het denken tussen referendum in de landen zelf, dat kan in de landen zelf de discussie over bepaalde rechten weer aanzwengelen, of door de vertegenwoordigers van de landen.
Waar haalt gij het recht vandaan om onze Westerse eisen in verband met democratische besluitvorming op te leggen aan de ganse wereld?

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 oktober 2009 om 14:01.
Oud 22 oktober 2009, 14:30   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waar haalt gij het recht vandaan om onze Westerse eisen in verband met democratische besluitvorming op te leggen aan de ganse wereld?
Moest België nu referendums toelaten dan zou ik nog zeggen dat u een punt heeft, maar mijn indruk is dat heel wat zogezegde 'ontwikkelingslanden' verder staan qua 'democratie' dan dat kleine landje aan de noordzee.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 14:45   #48
Geert C

Standaard

Citaat:
Aangezien het om "universele" rechten gaan, zou ik toch zeggen dat 60% een minimum moet zijn aan ja-stemmers.
Tof, dan moet de formele herbevestiging, die bij consensus werd aangenomen, van de UVRM ter gelegenheid van haar 60ste verjaardag volstaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Moest België nu referendums toelaten dan zou ik nog zeggen dat u een punt heeft, maar mijn indruk is dat heel wat zogezegde 'ontwikkelingslanden' verder staan qua 'democratie' dan dat kleine landje aan de noordzee.
Het is waar dat een aantal landen op een aantal vlakken verder staan dan België, ook niet-Westerse landen, maar ik wou er gewoon eventjes op wijzen dat Metternich langs de ene kant aanklaagt dat "Westerse waarden" opgelegd zouden worden aan de ganse wereld maar dat hij zelf zijn eigen visie op democratische besluitvorming zou opleggen, wanneer het hem uitkomt. Als nationale tradities primeren op de mensenrechten, dan moeten nationale tradities toch ook primeren op de democratie?
Oud 22 oktober 2009, 17:46   #49
Metternich

Standaard

Citaat:
Tof, dan moet de formele herbevestiging, die bij consensus werd aangenomen, van de UVRM ter gelegenheid van haar 60ste verjaardag volstaan.
Enkel wanneer de Westerse landen duidelijk als officieel standpunt aannemen dat het verwerpen hiervan geen effect zal hebben op de economische banden.
Citaat:
Citaat:
Het is waar dat een aantal landen op een aantal vlakken verder staan dan België, ook niet-Westerse landen, maar ik wou er gewoon eventjes op wijzen dat Metternich langs de ene kant aanklaagt dat "Westerse waarden" opgelegd zouden worden aan de ganse wereld maar dat hij zelf zijn eigen visie op democratische besluitvorming zou opleggen, wanneer het hem uitkomt. Als nationale tradities primeren op de mensenrechten, dan moeten nationale tradities toch ook primeren op de democratie?
U mag daar gerust op wijzen. voor mijn part beslissen die landen zelf hoe ze het doen. Zal mij geen bal schelen.

Laatst gewijzigd door Metternich : 22 oktober 2009 om 17:46.
Oud 23 oktober 2009, 12:17   #50
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik iets gezegd van gewapenderhand "onze waarden" te gaan opleggen? Dacht het niet, ge neemt uw wensen voor werkelijkheid.
Wat is uw houding tegenover landen die (bepaalde delen van) de 'universele' mensenrechten systematisch aan hun laars lappen?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:48   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Toch steeds dat formalistisch denken. Er best�*�*n geen rechten anders dan die die veroverd worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:49   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Franse revolutie is trouwens al 200 jaar voorbij hoor, misschien eens van denkkader veranderen?
Oud 25 oktober 2009, 22:58   #53
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

De UVRM is een politieke verklaring, geen juridisch bindend document. Quasi alle staten van de wereld ratificeerden echter twee internationale verdragen die gebaseerd zijn op de UVRM, het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten en het Internationaal verdrag inzake sociale, culturele en economische rechten.

Alle staten die deze verdragen geratificeerd hebben, kunnen die ratificatie weer opzeggen als ze dat wensen. Stellen dat het UVRM en de erop gebaseerde verdragen een koloniaal dictaat zijn, is dus eenvoudigweg niet correct.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 23:28   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en wat heeft die ratificatie concreet van betekenis? Is de wereld er een betere plaats door geworden? Ik denk het niet.
Oud 25 oktober 2009, 23:31   #55
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is niet zomaar een document, het is één van dé peilers van het internationaal recht:

Bewijs die claim eens?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 23:40   #56
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
en wat heeft die ratificatie concreet van betekenis? Is de wereld er een betere plaats door geworden? Ik denk het niet.
Ik heb die Amerikaanse uitdrukking altijd onzinnig gevonden "making the world a better place". Bestaat er dan een plaats buiten de wereld?

Soit, ik reageerde op Metternich's post, ik ben hier niet om de UVRM te verdedigen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 oktober 2009 om 23:44.
Oud 25 oktober 2009, 23:56   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik heb die Amerikaanse uitdrukking altijd onzinnig gevonden "making the world a better place". Bestaat er dan een plaats buiten de wereld?
Zo ongeveer vijftig miljard lichtjaar geloof ik. Maar dat is hier niet relevant eh de vraag is, heeft die officiële ratificatie van "de mensenrechten" de mensheid vooruit geholpen? Ik betwijfel het.
Oud 26 oktober 2009, 00:00   #58
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo ongeveer vijftig miljard lichtjaar geloof ik. Maar dat is hier niet relevant eh
Er staat "de wereld", niet de "aarde".

Citaat:
de vraag is, heeft die officiële ratificatie van "de mensenrechten" de mensheid vooruit geholpen? Ik betwijfel het.
Ik betwijfel dat ook.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 26 oktober 2009, 00:45   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo ongeveer vijftig miljard lichtjaar geloof ik. Maar dat is hier niet relevant eh de vraag is, heeft die officiële ratificatie van "de mensenrechten" de mensheid vooruit geholpen? Ik betwijfel het.
Moeilijk in te schatten hoe de wereld zonder al die internationale verkaringen zou geëvolueerd zijn. Het is niet omdat de UVRM in de praktijk vaak dode letter blijft dat het feit dat er een norm bestaat geen positief effect heeft gehad op de naoorlogse geschiedenis. Zonder norm zou de wereld er misschien iets minder hypocriet maar waarschijnlijk des te meer onrechtvaardig hebben uitgezien. De mens beseft dat het recht van de sterkste toegepast op de intermenselijke relaties zelf naar zelfdestructie leiden, vandaar dat de mens poogt zich naast individu ook als 'soort' te gedragen. De UVRM is een uiting van die behoefte tot collectief zelfbehoud.

De UVRM gaat over wat we zijn, maar evenzeer en misschien zelfs nog meer over wat we willen zijn als mens. Mijn bezwaar tegen de UVRM is voornamelijk dat het een document is dat door staten is opgesteld. Ik zou in de toekomst platformen willen zien die gelijkaardige initiatieven ontplooien maar met een meer rechtstreekse participatie dat wat het leven op deze planeet is of vertegenwoordigt (kwestie van vaag te blijven ).

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 oktober 2009 om 00:53.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 07:40   #60
Metternich

Standaard

Wel interessant dat de tegenstemmers in deze poll de (klein)burgerlijke liberaal-democraten zijn en de voorstanders van een herstemming de radicaal-linksen en -rechtsen zijn.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be