Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2002, 17:43   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

@Dimitri

Bedankt om de tekst te plaatsen.
kunnen we met zijn allen nog eens nagenieten.
Ik draai alvast nogmaals de brabançonne.
Ditmaal in een uitvoering van het koninklijk groot harmonieorkest der gidsen.
Oud 24 december 2002, 17:44   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ga je ontkennen dat Wilfried Van De Witte Moeren een flamingant van de harde lijn was?
Neen. Maar dat is naast de kwestie. De door u aangehaalde slogan komt niet van Martens. Dat is alles.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 17:46   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert le dernier
Cultuur is een prachtig middel om beter begrip onder verschillende gemeenschappen te bevorderen en zowel de verscheidenheid als de universaliteit van de kunst te onderstrepen.
Daar is het belerende vingertje weer: de eenheid van België moet bewaard blijven!
Oud 24 december 2002, 17:48   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Enkel Agalev wil het behoud van het huidige België.
Een goed begin.

Citaat:
CD&V en VLD staan een confederaal België voor.
Verkiezingen op komst zeker?

Citaat:
Vlaams Blok en N-VA een onafhankelijk Vlaanderen.
Ziedaar de befaamd 10% schreeuwers.
Hoeveel blokstemmers hebben er trouwens weet van dat hun partij separatisme voorstaat of alleszins voorstond?
Citaat:
Bij SP.a begint ondertussen al een Vlaams briesje te waaien.
Vlaams briesje?
Bedoel jij die onfrisse broekwinden van de toegevoegde Spirit-overlopers.
Oud 24 december 2002, 17:48   #45
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Bedankt voor de verwijzing, Jan. Maar zou je wel het citaat in het voorgaande bericht even willen aanpassen, want nu lijkt het net of het mijn woorden zijn ("Dimitri schreef")...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 17:52   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vlaams Blok en N-VA een onafhankelijk Vlaanderen.
Ziedaar de befaamd 10% schreeuwers.
Hoeveel blokstemmers hebben er trouwens weet van dat hun partij separatisme voorstaat of alleszins voorstond?
Geen idee. U ook niet.

En bij mijn weten hebben heel wat meer kiezers hun stem aan het Vlaams Blok en de toenmalige ID-VU gegeven dan de schamele 10% die u hier uit uw verbeelding blijft diepen.
Oud 24 december 2002, 17:53   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Een tijdje geleden las ik over een onderzoek van enkele jaren geleden waaruit bleek dat in Vlaanderen eenderde van de bevolking voor onafhankelijkheid is.
Een derde is zelfs in vlaanderen nog geen meederheid, mijn waarde.

Citaat:
En een paar weken geleden poste een Vlaming op een Nederlands internetforum de volgende reactie op de stelling van een Nederlander dat Vlamingen massaal onafhankelijkheid willen:

Citaat:
Als Vlaams-nationalist en voorstander van de secessie ga ik hier eerlijk op antwoorden dat we niet massaal willen afscheiden. 40% wil onafhankelijkheid, 70% wil grotere autonomie. Die 40% neemt wel dag na dag toe, 2 jaar geleden was het nog 33%.
Die nemen hun wensen voor werkelijkheid.
Je bron zegt het trouwens zelf dat hij secessist is.
Ik ben bereid er een groot referendum over te riskeren: winner takes it all.

Citaat:
Ik weet helaas niet meer waar ik dat onderzoek heb gezien, maar als ik het nog eens tegenkom zal ik het doorgeven.
Doen hoor.
Oud 24 december 2002, 17:54   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
CD&V en VLD staan een confederaal België voor.
Verkiezingen op komst zeker?
Blijkbaar is dat dan toch een thema dat de mensen bezig houdt. Wanneer de verkiezingen naderen, kiest men niet om het even wat. Men neemt zaken die goed in de markt liggen...
Oud 24 december 2002, 17:56   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bij mijn weten hebben heel wat meer kiezers hun stem aan het Vlaams Blok en de toenmalige ID-VU gegeven dan de schamele 10% die u hier uit uw verbeelding blijft diepen.
Op vlaamse schaal beweren de blokkers zelf 15%
Neem me niet kwalijk dat ik tot nader order eventjes nationaal en dus belgisch extrapoleer.
Om uw dromen te realiseren heb je een nationale meerderheid nodig, nietwaar, en zelfs een tweederdemeerderheid in elke taalgroep.
Daar zijn zelfs 20% separatisten nog te weinig voor, dus: droom zoet verder. Ik eet vanavond gebraden leeuw.
Oud 24 december 2002, 17:57   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert le dernier
Cultuur is een prachtig middel om beter begrip onder verschillende gemeenschappen te bevorderen en zowel de verscheidenheid als de universaliteit van de kunst te onderstrepen.
Daar is het belerende vingertje weer: de eenheid van België moet bewaard blijven!
Hij spreekt zeer algemeen, hij verwijst zelfs niet naar onze natie.
Eerlijk blijven, waarde Jan!
Oud 24 december 2002, 18:02   #51
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een derde is zelfs in vlaanderen nog geen meederheid, mijn waarde.
Ik had het ook niet over een meerderheid, maar over een groot deel van de bevolking. 33% of 40%, dat is toch een groot deel van de bevolking? In Nederland kun je met 33% van de bevolking een referendum winnen... (d.w.z. als er een raadplegend referendum wordt gehouden moet minstens eenderde van de bevolking (dus niet eenderde van de stemmers!) het voorstel verwerpen voordat de uitslag, verwerping van het wetsvoorstel, geldig is)

Citaat:
Die nemen hun wensen voor werkelijkheid.
Je bron zegt het trouwens zelf dat hij secessist is.
Ik ben bereid er een groot referendum over te riskeren: winner takes it all.
Mocht er maar een referendum over worden gehouden! Tenminste, ik geloof niet dat het volksinitiatief al bestaat in België of wel?

Citaat:
Doen hoor.
Je kunt op me rekenen!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 18:30   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op vlaamse schaal beweren de blokkers zelf 15%
Neem me niet kwalijk dat ik tot nader order eventjes nationaal en dus belgisch extrapoleer.
Beweren? Extrapoleren?

Bij de verkiezingen van 1999 haalde het Vlaams Blok 15,5 % ofte 603.345 stemmen (cijfers voor het Vlaams Parlement).

Bij diezelfde verkiezingen haalde VU-ID, die u plotseling niet meer vermeldt, 9,3% of 359.226 stemmen.

Op nationaal vlak, voor de Kamer, haalde het Vlaams Blok in diezelfde verkiezingen 9,9% of 613.399 stemmen. De VU-ID haalde toen 5,6% of 345.576 stemmen.

Nationaal dus wel eventjes meer dan 10%.

Citaat:
Om uw dromen te realiseren heb je een nationale meerderheid nodig, nietwaar, en zelfs een tweederdemeerderheid in elke taalgroep.
Daar zijn zelfs 20% separatisten nog te weinig voor, dus: droom zoet verder. Ik eet vanavond gebraden leeuw.
Blijkbaar blijft u moeite hebben met wat ik vroeger al geschreven heb. Mijn voorbeeld voor de weg naar een soeverein Vlaanderen is dat van Québec.

Er kan nog veel veranderen in dit land. Wie in 1950 politiek analist was geweest had nooit kunnen vermoeden dat België zo evolueren tot wat het nu is.
Oud 24 december 2002, 18:32   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij spreekt zeer algemeen, hij verwijst zelfs niet naar onze natie.
Eerlijk blijven, waarde Jan!
Ja natuurlijk. Wijlen Boudewijn deed hetzelfde: in bedekte termen werden de Vlaamsgezinden op de korrel genomen. Albert le dernier is daarin iets voorzichtiger, maar de boodschap is weer eens te meer overduidelijk. "Gemeenschappen" heeft een speciale betekenis in de Belgische context, anders had hij ongetwijfeld het woord "volkeren" gebruikt.
Oud 24 december 2002, 18:38   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij diezelfde verkiezingen haalde VU-ID, die u plotseling niet meer vermeldt, 9,3% of 359.226 stemmen.

Op nationaal vlak, voor de Kamer, haalde het Vlaams Blok in diezelfde verkiezingen 9,9% of 613.399 stemmen. De VU-ID haalde toen 5,6% of 345.576 stemmen.
613.399
+ 345.576
------------
= 958.975

Nauwelijks één miljoen op een goede 10 miljoen belgen dus.
Is 1/10 ofte 10% dan zo slecht voor een ruwe schatting?

En dan zal ik vol deernis zwijgen over wat er volgende maal nog gaat overschieten van het stemmenaantal van VU-ID gedrocht.
Oud 24 december 2002, 18:42   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

613.399
+ 345.576
------------
= 958.975

En dan zal ik vol deernis zwijgen over wat er volgende maal nog gaat overschieten van het stemmenaantal van VU-ID gedrocht.
Correctie: 1 miljoen aan Vlaamse kant.

Slecht gerekend trouwens: de stemuitslag is slechts te berekenen op het aantal stemgerechtigden, niet op het totaal aantal inwoners.
Oud 24 december 2002, 18:47   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slecht gerekend trouwens: de stemuitslag is slechts te berekenen op het aantal stemgerechtigden, niet op het totaal aantal inwoners.
Zucht.
Ok Jan, ik toon mijn goede hart.
Hoeveel procent wens je erbij?
Ik schenk ze jou voor deze kerstavond.
Hou er rekening mee dat je ook in Vlaanderen een tweederde meerderheid van node hebt.

Tot later en amuseer je nog.
Oud 24 december 2002, 20:37   #57
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Eerder hebt u zelf toegegeven dat dit cijfers louter en alleen gebaseerd was op uw veronderstellingen.

Blijkbaar is het dan ook zo dat heel wat politiek geëngageerden de idee van een unitair België niet genegen zijn en er andere denkbeelden op na houden.

Zoals al gezegd heeft een groot deel van de bevolking - jammer genoeg - hierover geen mening. België of Vlaanderen. Confederalisme, federalisme of unitarisme. Het zal hun allemaal worst wezen. Bijgevolg is het dan ook verkeerd deze mensen in het ene of het andere kamp te plaatsen.
Die cijfers zijn geen veronderstelling, maar een ruwe schatting van het aantal belgen dat stemt op uitgesproken separatistische partijen.
Degene die het worst zal wezen, kan je dus blijkbaar toch niet warm krijgen voor je destructieve plannen, en mag ik bijgevolg incalculeren bij de 'niet van hun neus makende' voorstanders van het behoud des lands in zijn huidige vorm. 8)
Een "nationale" mening over de afscheiding van Vlaanderen zal me worst wezen (ja, belgicisten, grijpt uw kans en zeg nog eens iets over die dictatoriale flaminganten!). Niet omdat de mening van het volk mij niet interesseert (in tegenstelling tot een aantal belgicisten die steevast claimen 90% van de bevolking te vertegenwoordigen), maar omdat ik alleen geïnteresseerd ben in de mening van het volk waarover het gaat.
Wat de Walen denken over een afscheiding van Vlaanderen doet niet ter zake, want het betreft hier een stemming over een grondgebied en volk dat niet het hunne is. Wanneer de Walen België wél willen voortzetten en de monarchie behouden, is dat hun goed democratisch recht en mogen zij die keuze op hun eigen grondgebied uitvoeren.
Maar zij mogen dit niet de Vlamingen opdringen wanneer die anders beslissen, want wie zijn zij om dat voor hen in de plaats te kiezen? Herinner u de Koningskwestie, toen 72% van de Vlamingen voor de terugkeer van Leopold III koos. In Wallonië was er echter een meerderheid tegen, en dus werd de koning afgezet. De Amerikaanse ambassadeur schreef een brief naar zijn regering om te verklaren dat het dus mogelijk is in België dat een minderheid een meerderheid de wet dicteert.

Hebben de Britten mogen meestemmen in het Iers referendum over Europa? Mogen de Portugezen morgen meebeslissen bij een grondwetsherziening in Griekenland? Uiteraard niet.
Toch vinden sommigen wel dat het Waalse volk zich mag bemoeien met de toekomstkeuze van het Vlaamse volk. Het zelfbeschikkinsrecht der volkeren, Amerikaans president Wilson had dat al bijna honderd jaar eerder begrepen!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 23:07   #58
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Walen tellen niet mee, dat zijn buitenlanders, vreemdelingen!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 09:43   #59
MicaBoss
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Het belgicisme drijft puur op emoties! Bij het zien van Zijne Majesteit en het horen van de babançonne slaan bij SS alle stoppen door en kan hij niet meer rationeel denken... Ontroerend!
Jij krijgt toch ook n'een stijven als de Vlaemsche Leeuw wordt gespeeld ?
MicaBoss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 10:15   #60
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Een "nationale" mening over de afscheiding van Vlaanderen zal me worst wezen (ja, belgicisten, grijpt uw kans en zeg nog eens iets over die dictatoriale flaminganten!).
Wanneer iemand zó treffend verwoord hoe de zaken ervoorstaan, dan past slechts nog een eerbiedig zwijgen mijnerzijds.

Citaat:
Niet omdat de mening van het volk mij niet interesseert (in tegenstelling tot een aantal belgicisten die steevast claimen 90% van de bevolking te vertegenwoordigen), maar omdat ik alleen geïnteresseerd ben in de mening van het volk waarover het gaat.
Selectieve interesse is een menselijk trekje. Zolang het niet ontaard in selectieve blindheid is er geen vuiltje aan de lucht. Zolang jouw natte vlaamse onafhankelijkheidsdroom niet op democratische wijze verwezenlijkt is, behoor je tot het belgische volk, en word je geacht zijn wetten te respecteren, of andere oorden op te zoeken, alwaar het heersende regime je beter bevalt.
Een na te volgen voorbeeld qua houding in deze, vinden we in een van de grondleggers van ons westers denken: Socrates. Toen de stadsstaat Athene hem veroordeelde tot de gifbeker, weigerde hij te vluchten, omdat hij zich ook dán aan de wetten onderwierp, wanneer ze hem onwelgevallig waren, daar hij tijdens zijn leven vrijwillig verkozen had er te verblijven met alle voordelen vandien.

Citaat:
Wat de Walen denken over een afscheiding van Vlaanderen doet niet ter zake, want het betreft hier een stemming over een grondgebied en volk dat niet het hunne is.
Ik zal deze redenering dan maar consequent doortrekken.
Wat jij denkt over mijn lapje grond op belgische bodem, doet niets ter zake. Het betreft hier dus een mening over grond die de jouwe niet is. Wie geeft jou dus het recht om te beslissen dat het plots in een onafhankelijk vlaanderen moet liggen?

Citaat:
Wanneer de Walen België wél willen voortzetten en de monarchie behouden, is dat hun goed democratisch recht en mogen zij die keuze op hun eigen grondgebied uitvoeren.
Een keuze die ik van jou en je kompanen op mijn grondgebied niet krijg?

Citaat:
Maar zij mogen dit niet de Vlamingen opdringen wanneer die anders beslissen, want wie zijn zij om dat voor hen in de plaats te kiezen?
Jij als vertegenwoordiger van een minderheid, bent anders dapper bezig om een inwoner van vlaanderen op zijn eigen grondgebied uw keuze op te dringen.

Citaat:
Herinner u de Koningskwestie, toen 72% van de Vlamingen voor de terugkeer van Leopold III koos.
Die collaborateur wilden ze dus terug, en onze huidige vorsten van quasi onbesproken handel en wandel moeten nu plots naar de verdoemenis.
Begrijpe wie kan.

Citaat:
De Amerikaanse ambassadeur schreef een brief naar zijn regering om te verklaren dat het dus mogelijk is in België dat een minderheid een meerderheid de wet dicteert.
Mutatis mutandis wil jij hetzelfde.
Waarschijnlijk leef jij met de illusoire indruk dat jouw gedachtengoed wordt beleden door een meerderheid, al was het maar van vlamingen. Dit is echter de realiteit niet. Die illusie beheerst en beneveld jouw geest omdat je misschien teveel in het enge kringetje van gelijkgezinden blijft hangen, of omdat politieke fora, zoals ook dit, massaal geaccapareerd worden door mensen van jouw strekking.
Het is echt geen blufpoker wanneer ik beweer niet bang te zijn van een referendum zelfs uitsluitend in vlaanderen om jou nog wat procentjes winst te gunnen, waarin men zich mag uitspreken over het behoud van België en zijn monarchie.

Citaat:
Mogen de Portugezen morgen meebeslissen bij een grondwetsherziening in Griekenland?
Omnis comparatio claudicat.
De bovenstaande is echter zo invalide dat ze stilaan recht heeft op een rolstoel gesponsord door de vlaamse zorgverzekering. Tenminste wanneer het geld niet reeds administratief opgesoupeerd is zoals de eerste keer toen ze ons ontwrongen werd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be