![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
mij lijkt het of jij ook bezorgd bent en dat je erkenning wil voor het standpunt dat rechtvaardigheid en orde in een samenleving belangrijk zijn. Ik zie ook niet in dat geweldloze communicatie een vorm van laksheid is. Je kan immers nog steeds beschermend handelen. En ja, dat beschermend handelen kan zelfs pijnlijk zijn voor de dader (bv hem oplsuiten, zijn wapen afpakken en onklaar maken,...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementslid
|
![]() ... stuk voor stuk straffen.
![]() |
#45 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik wordt liever gestraft dan beschermd hoor. Een straf staat in relatie met wat je verkeerd deed. Eens je je straf hebt gedaan, heb je goedgemaakt wat je verkeerd deed. Bescherming is iets helemaal anders en kan veel zwaarder zijn voor de dader.
Bvb een dief wordt gearresteerd. Hij moet behandeld worden tegen zijn ziekte, om hem te beschermen. Hij wordt in een beschermende instelling geplaatst tot hij genezen is. Maar daar staat geen tijdslimiet op. Iemand die de dader is van een kleine misdaad kan heel zijn leven beschermd moeten worden in een instelling omdat hij maar niet beter wordt. Een moordenaar die direct genezen is, hoeft niet meer beschermd te worden en mag na een paar maanden weer vrij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit is dat er het fenomeen van straatkinderen bestaat in vele ontwikkelingslanden, en het zijn eerder Europeanen die daardoor geshokeerd zijn dan de plaatselijken, dus ik wil het elders niet idealiseren, maar vergelijk aspecten. Kinderen en ook ouderen of mentaal gehandicapten, worden ergens 'weggeduwd' in België/Vlaanderen om hen te beschermen, maar ook omdat de maatschappij iets inherents 'totalitairs' dreigt te hebben, waar afwijkingen van de productieve norm niet geduld worden. Het is een hele discussie op zich en off topic. Telkens ik terugkeer naar België zie ik het met de ogen van een antropoloog, als ik er een tijd woon valt het niet meer op. Ik heb in het verleden verschillende jaren samengewerkt met een organizatie die iets poogde te doen aan het probleem van de straatkinderen in Centraal Amerika. Ik denk niet dat je veel moeilijkere kinderen dan straatkinderen kan vinden om 'op te voeden'. Interessant was dat ook die (internationale) organizatie uitging van een systeem zonder straffen. Niet dat een gedrag geen 'gevolgen' kon hebben, maar er is een (soms nogal onduidelijk, in die organizatie omwille van personeel dat de essentie niet begreep) verschil met een straf. Een gevolg is gekoppeld aan het gedrag op een rechtstreekse manier. Bijvoorbeeld als je je bord op de grond gooit tja dan heb je geen eten of mag je het bij wijze van spreken van de grond gaan opeten (een gevolg), maar niet dat je dan wordt opgesloten, 10 bladzijden met dezelfde zin moet volschrijven (als je al kan schrijven natuurlijk), een klap in je gezicht of op je kont krijgt (of erger), een week geen eten krijgt,...enz. (Dat zijn straffen). Het is niet daar dat ik een alternatieve opvoedingswijze geleerd heb, maar het toont misschien dat ik geen eenzame 'apparteling' ben mbt het opvoeden van mijn kinderen. Ik geloof niet dat ik 'genetisch geluk' heb gehad met mijn kinderen. Omstandigheden hebben ons als ouders geholpen dat wel. P.S. Ik aprecieer in het algemeen uw bijdragen ook Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 oktober 2009 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Covenant house werkt met straatkinderen en gebruikt een aantal uitgangspunten in haar omgang met kinderen die de moeite zijn eens te bestuderen. Je kan ze aanpassen en toepassen in je eigen gezin. Het gaat om doorleefde regels die uitgaan van respect voor het kind als zijnde een ander mens geen minder of onvolledig mens.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 oktober 2009 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is bemiddeling niet beter dan dat "straffen" altijd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bemiddelen, is goed als ze begrijpen waarover er bemiddeld wordt, of als je op gelijke golflengte zit.
Straffen in het voorbeeld van kind smijt bord op de grond, inderdaad, mijn reactie zou dezelfde zijn : eet het nu maar op van de vloer, of geen eten meer vanavond, ook geen snoep of wat dan ook. en geen ruimte voor discussie. Behalve als er een uitgebreide , gemeende verontschuldeging zou komen misschien (en dan hangt het nog af van de situatie. ) u kan dat hard noemen ik noem dat consequent, wij moesten daar thuis ook niet mee afkomen straffer het kwam zelf niet in ons op, precies omdat we heel goed beseften dat er niets anders kwam... de keren dat ik soep moeten heb al ook al was ze koud, (en was ze niet te vreten,) ... maar anders kwam er niks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Er is ook zoiets als "ontmoedigen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Beschermend handelen is helemaal geen vergelding. Een straf is dat wel. Iemand straffen is doelbewust de ander pijn doen (lichamelijk, of emotionele pijn door angst of stress) opdat de ander zich op en bepaalde manier zou gedragen omdat hij anders angst voelt dat hij opnieuw bestraft zou kunnen worden. Bij straffen wil je dus de ander pijn doen (of angst aanjagen), terwijl bij beschermend handelen je dat net niet wil (maar het kan wel gebeueren: een moordenaar oplsuiten om andere mensen te beschermen, kan stresserend zijn voor de moordenaar, maar eigenlijk wil je niet dat het stresserend voor hem is. Bij beschermend handelen wil je ook wel zijn gedrag veranderen, maar liefst niet door hem angst of schuldgevoelens aan te praten. Citaat:
Citaat:
Oog om oog maakt de hele wereld blind (Gandhi). Ik voel me ongemakkelijk bij vergeldende rechtvaardigheid, want ik zou graag hebben dat mensen met de juiste, positieve energie hun gedrag veranderen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 23 oktober 2009 om 17:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
ik gebruik eventjes geen geweldloze communicatie: ik vind dat wat de politie daar met mij deed immoreel is, want ik kwam op voor een goed doel en zij verhinderden dat en zij gebruikten daarbij nog eens fysiek geweld. En dan klaagden ze mij nog eens aan wegens weerspannigheid en wouden mij straffen. Dat ze die corrupte visserijbedrijven straften, daar zou ik nog mee kunnen leven, maar nu beschermden ze die bedrijven die ervoor zorgen dat een soort uitsterft. En een soort die uitsterft is even erg als het uitsterven van de mensheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik moet het je toch vragen: ben jij nu echt zo of probeer je hier gewoon wat te trollen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() Wat een zever ! De dag dat ze niet meer straffen voor snelheidsovertredingen vlam ik overal en altijd tegen 200km/h.
Waarom zou ik me aan de regels houden als er toch geen gevolgen zijn aan het breken er van ! En dat ik jou daarmee "triestig" of "ongelukkig" maak, dat kan me echt geen barst schelen hoor ! Gans je "empathische" geitenwollensokken-hippie-gedoe kan je dan rustig naar de prullenmand verwijzen. De dag dat ze niet meer straffen voor het niet betalen van belastingen, is dat ook rap gedaan. En dan heb ik ook op slag mijn boekhouder niet meer nodig. Hippie-gezwam ! Peace and love ! Put down the acid bro - it's bad for you.
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk niet dat de vissers die hun kostje moeten verdienen met de tonijnvisserij uw bemoeienissen zo'n goed doel vinden. Er zijn trouwens sinds het ontstaan van het leven op aarde al tienduizenden soorten uitgestorven.
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Dankzij mensen die erover denken als jij is het binnenkort met de mensheid ook gedaan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Dat komt niet door mensen die erover denken zoals hij, dat is gewoon zo. De mens zal als soort ook uitsterven, net zoals alle andere soorten. Andere soorten zullen dan het plekje aan de top van de voedselketen overnemen enzovoort, enzovoort. De volgorde waarin en de manier waarop dat gebeurt speelt daarbij eigenlijk geen enkele rol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Terloops: �*ls er al mensen zijn die een acuut gevaar vormen voor de soort, dan zijn het de halfzachten die liever palaberen dan straffen. Alle oorlogen die ooit zijn gevoerd, zijn uit die houding voortgekomen. Een nucleair conflict dat hele volkeren kan uitgommen, zal dus zonder enige twijfel ook ontstaan door dit soort sissiegedoe.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 25 oktober 2009 om 00:23. |
|
![]() |
![]() |