![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk komen die zonder diploma niet meer aan de bak, werkgevers eisen nu een minimum aan opgedane kennis, en als het kan een maximum voor hetzelfde geld. Dat is toch normaal? Dus stuur jongeren in goede richtingen en laat ze nadien daar ervaring in opdoen. Werkgevers blij Jongeren blij (althans voor zover je een jongere blij kunt krijgen natuurlijk)
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Een diploma is enkel goed om je te laten aanbellen en iemand de deur te laten open doen. Eens de deur open mag je dat papierke eigenlijk weg gooien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou die liever iemand aannemen die dat allemaal niet heeft? Kom kom...beetje serieus blijven. Nu nemen ze bijna niemand aan omdat er bijna niemand voldoet.
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de richting verpleegkunde bijvoorbeeld moet men al vanaf dag 1 van de opleiding beginnen in een ziekenhuis en dit verschillende jaren lang. Wat ik vind is dat de macht over het al dan niet valideren van een diploma niet bij de werkgever mag liggen maar moet gedaan worden door een onafhankelijke instelling (die men school noemt). Per slot van rekening is wat belangrijk is voor de ene werkgever dikwijls totaal onbelangrijk voor de andere werkgever. Hoe kan men dan eerlijk gaan valideren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan toch niet beweren dat het goed gaat hé wat betreft werkgelegenheid en dergelijke? Ondanks het zeer ruim aanbod van opleidingen.
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die vraag moet u uzelf eerst eens durven stellen. Is een lesgever die een werknemer aflevert die zijn taak niet kent een betere persoon dan een werkgever die diezelfde werknemer in zijn zaak ontvangt en hem niks ander laat doen dan wat die lesgever hem geleerd had slechter? Als blijkt dat die lesgever "verkeerdelijk" mensen aflevert, dan zit die werkgever daar wel mee in problemen hé. Me dunkt, een lesgever krijgt geld hiervoor, een werkgever geeft geld hiervoor...dat hij toch op zijn minst zijn woordje mag placeren. Zoniet moet je de werkgevers maar betalen uit de kas van het onderwijs.
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij de ene bakkerij bijvoorbeeld zal een bakkerjongen (als werknemer) enkel maar brood moeten bakken en dit jaren lang en bij de andere bakker zal er gevraagd worden aan de werknemer om bijvoorbeeld ook chocolaterie en andere lekkernijen te maken. Na drie jaar krijgen ze wel beide een evenwaardig diploma ... da's wat niet klopt vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge moet daar die leraars eens voor aan zijn oren trekken, niet de bakker.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die bakker dacht dat al wie met een diploma afkomt zijn vak al kende.
Dat hij mis was ja.
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Na de schoolopleiding maar voordat het diploma gevalideerd wordt bedoel ik hé .. dus tijdens die drie jaar dat jij er aan toevoegt voordat ze hun diploma effectief behalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
drie jaar werken is dat onoverkomelijk misschien? Of was dat de bedoeling niet van de opleiding? t' was voor de lol zeker?
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En t' is niet verboden een andere richting te kiezen hé?
Alleen verlies je dan je laatste graadje. Op school moet je ook herbeginnen als je iets anders doet he. Tenslotte je kent er nog niks van, je moet daar dan ook de financieel voordelen niet van willen plukken met iets anders. Een koekoek legt wel zijn ei in een ander zijn nest...
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Een diploma is ook een kwaliteitslabel. Althans, als je een diploma hebt van een van de betere universiteiten.
Het zegt tegen een werkgever: kijk, ik heb de capaciteiten om die opleiding tot een goed einde te brengen. Dat zegt wat over intelligentie, inzet, mentaliteit en creativiteit. En dan hoeft de stof die je in je opleiding hebt gehad nog niet eens helemaal aan te sluiten op je job. Nu, je hebt er ook die "met de hakken over de sloot" erdoor geraken, maar dat kan je als werkgever ook vrij snel bepalen: vraag een cijferlijst of kijk naar het aantal gestudeerde jaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het wel een serieus verschil is tussen iemand die bv 5 jaar univ op een redelijke manier achter de rug heeft en iemand die allerlei cursussen allerhande gevolgd heeft. De eerste zal automatisch in zijn doelgroep solliciteren en zonder degelijk talent en diploma er niet eens bij geraken, en de andere zal als een blinde vink zoeken wat het best betaald en zo. Dikwijls met een jarenlange werkloosheid tot gevolg zelfs. We moeten het dus ruimer zien dan het stukje eigenbelang hier.
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo,
uw geneesmiddel is erger dan de kwaal. veel mede-forummers trachten je daarop te wijzen, maar ge zijt te koppig. Ge blijft maar zeggen dat er een kwaal is, terwijl niemand dat betwist. Ge blijft maar herhalen dat je een geneesmiddel hebt, maar het heeft meer bijwerkingen dat wat anders. Ontspand'u ne keer, pakt rustig een glas erbij, en herlees met open geest en heel op uw gemakske ne keer heel dezen draad.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw graduaat of universiteitsgraad, doctoraad etc... moet je zien als een basis, ... Als je in mijn huidig beroep een afstudeerrichting zou moeten maken, dan vind je vanzeleven geen mens die het zou willen doen, gewoon omdat de kans om het te doen bijzonder klein is... Een deel van de taken die ik nu doe worden enkel bij grote telecombedrijven uitgevoerd , multinationals, banken en hier en daar een bedrijfje dat zich met die markt bezig houd. het is zo specifiek dat ik er meer dan 10 volle dagen intensieve training voor gevold heb. Een cursus van 80 uur zeg maar. (en dat is slechts een aspect en een basis. ) van een product dat binnen 5 jaar (als het zolang duurt ) al vervangen is door een ander... (ben trouwens zelf volop aan deze mogelijke vervanger al bezig.) voor het andere product, idem 5 dagen intensieve training 5 jaar geleden, en binnekort, 5 dagen terug intensief waar ze een 80 uur cursus in een 40 uur persen, Fast Track noemen ze dat en in een vreemde taal. Daarbij volgen nog andere producten, cursusen en certificiering. Dat is nu eenmaal die X jaar ervaring dat je dan op je CV zet. Er is geen school op de wereld die je dat kan leren. Als ik nu terugkijk op mijn graduaat,... kan je zeggen jamaar jij zit in de informatica , en je hebt helemaal geen A1 informatica... Wel ik kan u zeggen, dat voor mijn functie een A1 informatica eigenlijk misschien wel niet zo een goeie keuze is. Ik ben meer bezig met airco,s electriciteit, camera`s , microfoons, grote kasten met allerlei knopjes en lichtjes op. ik heb beroepsmatig nog nooit 1 programma geschreven. misschien is mijn opleiding wel veel relevanter geweest , dan de titel zou vermoeden, dan zelf sommige vakken of lesinhoud zou doen vermoeden. Juist omdat ik een andere opleiding gevolgd heb, heb ik daar een andere kijk op. |
|
![]() |
![]() |