Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2009, 17:36   #41
stapas
Burger

Standaard

Ik heb altijd een goede verstandhouding gehad met mijn huurders. Het is geven en nemen: als zij redelijk zijn, dan ben ik redelijk. Altijd netjes huur betaald en alles onderhouden, dan doe ik niet moeilijk als ze het contract vroeger willen beëindigen en vraag ik geen boete. Maar ja, de wetgeving wordt steeds strenger, dus ik kan gewoon niet anders dan alles maar dan ook alles op papier te zetten tegenwoordig - ik durf geen risico's meer te nemen.

En het EPC is bullshit, en ik lever het ook niet af. Een oude flat met enkel glas: je moet al een groot kieken zijn om een EPC nodig te hebben om de energieprestaties daarvan af te leiden. Ik zet mijn prijs erg goed, en daar komen massa's mensen op af: nog nooit iemand gehad die een EPC vraagt. En diegenen die de flat echt willen brengen spontaan hun loonbriefje mee (waar ik amper naar kijk). Copie identiteitskaart vind ik logisch - hoe weet je naders wie te vervolgen als er geen huur wordt betaald? Ik bedoel, zelfs om een gsm abonnement af te sluiten hebben ze je Id kaart nodig, dus voor een beslissing van 1000-en euros per jaar moet dat ook kunnen.

Ik weet wel dat verhuren weinig meer rendeert, ondanks het geklaag van huurders. Een 1 slpk flat kost minimaal 140000. Met een bruttorendement van 7% moet ik daar meer dan 800 voor vragen, wat absoluut niet mogelijk is op de huurmarkt (en daar blijft netto amper 4% van over).

Tip voor verhuurders van een huis: Vraag het huidige adres van de huurder en rij er eens langs. Je ziet dan snel aan de staat van onderhoud of je er iets mee aankan.

Laatst gewijzigd door stapas : 28 oktober 2009 om 17:38.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 22:51   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stapas Bekijk bericht
En het EPC is bullshit, en ik lever het ook niet af.
Dat kan zijn, maar het is wettelijk verplicht en de boete bedraagt 5000 euro.
Oud 29 oktober 2009, 08:54   #43
stapas
Burger

Standaard

Er zijn wel meer dingen die wettelijk verplicht zijn en massaal genegeerd worden. Als er een boete komt dan moet de huur bij de volgende huurder fors omhoog he.
stapas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 10:18   #44
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor juist op de radio dat je als huurder een verlaging van je huurprijs kunt vragen doordat de index daalt...degene die huren, gaan jullie dat doen?
Oud 29 oktober 2009, 11:11   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Ik hoor juist op de radio dat je als huurder een verlaging van je huurprijs kunt vragen doordat de index daalt...degene die huren, gaan jullie dat doen?
Jawel, maar de index is nog niet gedaald sinds september.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 09:33   #46
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Als mijn huurders dat zouden doen, zal ik de prijs verlagen. Maar dan moeten ze niet komen zagen dat ik telkens de index stijgt, ook hun huurprijs zal stijgen.

Terwijl ik voorheen nog nooit voor één huurder de indexering (lees huurprijsstijging) doorgerekend heb.
Oud 30 oktober 2009, 10:48   #47
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat kan zijn, maar het is wettelijk verplicht en de boete bedraagt 5000 euro.
Het is geen bullshit, ik heb nu dubbele beglazing en het EPC raadt terecht vierdubbele beglazing aan.
Oud 30 oktober 2009, 10:52   #48
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als mijn huurders dat zouden doen, zal ik de prijs verlagen. Maar dan moeten ze niet komen zagen dat ik telkens de index stijgt, ook hun huurprijs zal stijgen.

Terwijl ik voorheen nog nooit voor één huurder de indexering (lees huurprijsstijging) doorgerekend heb.
Dat zou inderdaad een logische redenering zijn. Vandaar dat ik ook nooit een verlaging zou eisen van mijn huisbaas. Het belangrijkste is dat je een goede verstandhouding behoudt, wederzijds vertrouwen, en dat zou ik nooit op de helling zetten voor enkele euro's hoor...
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 11:20   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard verhuren is tegenwoordig een ongelooflijk slechte belegging.

Verhuren is tegenwoordig een heel slechte belegging. Normaal gezien zouden de immobilienprijzen met ongeveer 30 - 50% moeten dalen in de komende jaren. Tegenwoordig is de verhouding tussen huur en marktwaarde van een goed groter dan 200, wat wil zeggen dat je bruto maar 5% rendement hebt. Trek daar belastingen, onderhoud en alle andere rommel af, en je hebt een lager rendement dan een spaarboekje. Voeg daar een waardevermindering van het kapitaal van 5-10% per jaar aan toe, en je hebt een negatieve belegging.

Maw, het beste wat je tegenwoordig kan doen als je dingen verhuurt, is die woningen zo snel mogelijk verkopen, en het geld op een spaarboekje plaatsen.

En om zelfs maar kunnen te verkopen, zal je 5 a 10 % onder de marktprijs moeten aanbieden, en nog eens 5 a 10 % toestaan tijdens de negociatie, maar dan nog ga je er meer aan overhouden dan door het spul te houden en te verhuren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 11:23   #50
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Maw, het beste wat je tegenwoordig kan doen als je dingen verhuurt, is die woningen zo snel mogelijk verkopen, en het geld op een spaarboekje plaatsen.
'k Zou me toch maar niet haasten, met de rente op 1%
Oud 30 oktober 2009, 11:34   #51
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Thanks.

Wat huurders betreft weet ik ook eentje die nooit betaalde en om de paar maanden vertrok (lees: eruit gezet werd).

Maar mijn punt hier is dat je als goede huurder als het erop aankomt steeds aan het kortste eind trekt.
Waarom zou je als 'goede' huurder altijd aan het kortste eind trekken? Maak op voorhand goede afspraken, liefst via een immokantoor (alhoewel niet iedere verhuurder daar geld voor wil geven).
Informeer je goed, laat je contract goed nalezen, zorg voor een deftige beschrijving (met foto's) etc.
Ik heb nu een prima huurbaas, maar ik heb er ooit een andere gehad. Maar ik liet vanaf het begin duidelijk merken dat ik goed op de hoogte was van alles.
Hij heeft me vaak willen kloten maar het is 'm nooit gelukt. Enige minpunt: het kan soms duren eer je je waarborg terugkrijg.
Oud 30 oktober 2009, 11:41   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Waarom zou je als 'goede' huurder altijd aan het kortste eind trekken? Maak op voorhand goede afspraken, liefst via een immokantoor (alhoewel niet iedere verhuurder daar geld voor wil geven).
Informeer je goed, laat je contract goed nalezen, zorg voor een deftige beschrijving (met foto's) etc.
Ik heb nu een prima huurbaas, maar ik heb er ooit een andere gehad. Maar ik liet vanaf het begin duidelijk merken dat ik goed op de hoogte was van alles.
Hij heeft me vaak willen kloten maar het is 'm nooit gelukt. Enige minpunt: het kan soms duren eer je je waarborg terugkrijg.

Dank zij het immo-kantoor kreeg ik mijn volledige waarborg integraal terug.

Mijn huidige verhuurder en ik zijn volledig weg van elkaar, daar is geen immo-kantoor bij nodig.
Oud 30 oktober 2009, 11:44   #53
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dank zij het immo-kantoor kreeg ik mijn volledige waarborg integraal terug.

Mijn huidige verhuurder en ik zijn volledig weg van elkaar, daar is geen immo-kantoor bij nodig.
Je lijkt wel verliefd eno
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 11:48   #54
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door audrey Bekijk bericht
Je lijkt wel verliefd eno
Hij komt pas weer maandag as, om op mijn vraag een dampkap te installeren, die lieve schat.

En de videofoon te herstellen.

Al mijn andere vraagjes en eisjes zijn al eerder ingewilligd.

Bon, goed, en nu ga ik naar de meisjes.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2009 om 11:50.
Oud 30 oktober 2009, 12:43   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
'k Zou me toch maar niet haasten, met de rente op 1%
Nog altijd beter dan -5%, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 13:04   #56
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Verhuren is tegenwoordig een heel slechte belegging. Normaal gezien zouden de immobilienprijzen met ongeveer 30 - 50% moeten dalen in de komende jaren. Tegenwoordig is de verhouding tussen huur en marktwaarde van een goed groter dan 200, wat wil zeggen dat je bruto maar 5% rendement hebt. Trek daar belastingen, onderhoud en alle andere rommel af, en je hebt een lager rendement dan een spaarboekje. Voeg daar een waardevermindering van het kapitaal van 5-10% per jaar aan toe, en je hebt een negatieve belegging.

En om zelfs maar kunnen te verkopen, zal je 5 a 10 % onder de marktprijs moeten aanbieden, en nog eens 5 a 10 % toestaan tijdens de negociatie, maar dan nog ga je er meer aan overhouden dan door het spul te houden en te verhuren.

Waar haalt U dat?

Een appartement destijds gekocht of vandaag als u wil voor 100.000 €

Verhuurd voor 500 € per maand maakt 6000 €. Neem hierop 25% kosten en KI per jaar blijft 4000 € netto per jaar.

Hetzelfde bedrag op een rekening met 3% brengt 3000 € op - roerende voorheffing aan 15% maakt netto 2550 €.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 16:48   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Waar haalt U dat?

Een appartement destijds gekocht of vandaag als u wil voor 100.000 €

Verhuurd voor 500 € per maand maakt 6000 €. Neem hierop 25% kosten en KI per jaar blijft 4000 € netto per jaar.

Hetzelfde bedrag op een rekening met 3% brengt 3000 € op - roerende voorheffing aan 15% maakt netto 2550 €.
€100 000 op tafel leggen zonder lening, tof, ik wou dat ik het kon. Maar zo'n bedrag, op 20 jaar, zet je op ongeveer €600 per maand aan hypotheek.

En voor €100 000 heb je tegenwoordig niet veel woning.
Oud 30 oktober 2009, 16:50   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben nu zelf bezig een appartementje aan het zoeken; vijf afspraken, geen één heeft een EPC. "Daar zijn we aan bezig."

Jezus zeg, dan hebben ze eens een verplichtinkje.
Veel huisbazen vragen ook nog steeds 3 maanden huurwaarborg, ipv de wettelijke twee maanden.

Ik blijf er bij, ik geef geen cent aan die afzetters.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 16:57   #59
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Die 2 maand is minimum, neen? Zie het probleem niet als ze een grotere huurwaarborg wensen te vragen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 17:16   #60
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€100 000 op tafel leggen zonder lening, tof, ik wou dat ik het kon. Maar zo'n bedrag, op 20 jaar, zet je op ongeveer €600 per maand aan hypotheek.

En voor €100 000 heb je tegenwoordig niet veel woning.
Als je geen 100.000 € hebt kan je ze ook niet op een spaarboekje zetten. Dus daar loopt uw vergelijking al mank.
Er zijn tal van appartementen verkrijgbaar aan die prijs en die een minimale huurwaarde hebben van 500 € per maand.
Zelfs in het slechtste geval dat je moet lenen heb je op 20 jaar minstens 100.000 € gefinancierd voor 5/6 door je huurders. Ik ken geen gelijkaardige formules voor spaarboekjes.
Je stelling van hierboven lijkt me dan ook volledig uit de lucht gegrepen.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be