![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() Ik heb altijd een goede verstandhouding gehad met mijn huurders. Het is geven en nemen: als zij redelijk zijn, dan ben ik redelijk. Altijd netjes huur betaald en alles onderhouden, dan doe ik niet moeilijk als ze het contract vroeger willen beëindigen en vraag ik geen boete. Maar ja, de wetgeving wordt steeds strenger, dus ik kan gewoon niet anders dan alles maar dan ook alles op papier te zetten tegenwoordig - ik durf geen risico's meer te nemen.
En het EPC is bullshit, en ik lever het ook niet af. Een oude flat met enkel glas: je moet al een groot kieken zijn om een EPC nodig te hebben om de energieprestaties daarvan af te leiden. Ik zet mijn prijs erg goed, en daar komen massa's mensen op af: nog nooit iemand gehad die een EPC vraagt. En diegenen die de flat echt willen brengen spontaan hun loonbriefje mee (waar ik amper naar kijk). Copie identiteitskaart vind ik logisch - hoe weet je naders wie te vervolgen als er geen huur wordt betaald? Ik bedoel, zelfs om een gsm abonnement af te sluiten hebben ze je Id kaart nodig, dus voor een beslissing van 1000-en euros per jaar moet dat ook kunnen. Ik weet wel dat verhuren weinig meer rendeert, ondanks het geklaag van huurders. Een 1 slpk flat kost minimaal 140000. Met een bruttorendement van 7% moet ik daar meer dan 800 voor vragen, wat absoluut niet mogelijk is op de huurmarkt (en daar blijft netto amper 4% van over). Tip voor verhuurders van een huis: Vraag het huidige adres van de huurder en rij er eens langs. Je ziet dan snel aan de staat van onderhoud of je er iets mee aankan. Laatst gewijzigd door stapas : 28 oktober 2009 om 17:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan zijn, maar het is wettelijk verplicht en de boete bedraagt 5000 euro.
![]() |
![]() |
#43 |
Burger
|
![]() Er zijn wel meer dingen die wettelijk verplicht zijn en massaal genegeerd worden. Als er een boete komt dan moet de huur bij de volgende huurder fors omhoog he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik hoor juist op de radio dat je als huurder een verlaging van je huurprijs kunt vragen doordat de index daalt...degene die huren, gaan jullie dat doen?
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Terwijl ik voorheen nog nooit voor één huurder de indexering (lees huurprijsstijging) doorgerekend heb. ![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verhuren is tegenwoordig een heel slechte belegging. Normaal gezien zouden de immobilienprijzen met ongeveer 30 - 50% moeten dalen in de komende jaren. Tegenwoordig is de verhouding tussen huur en marktwaarde van een goed groter dan 200, wat wil zeggen dat je bruto maar 5% rendement hebt. Trek daar belastingen, onderhoud en alle andere rommel af, en je hebt een lager rendement dan een spaarboekje. Voeg daar een waardevermindering van het kapitaal van 5-10% per jaar aan toe, en je hebt een negatieve belegging.
Maw, het beste wat je tegenwoordig kan doen als je dingen verhuurt, is die woningen zo snel mogelijk verkopen, en het geld op een spaarboekje plaatsen. En om zelfs maar kunnen te verkopen, zal je 5 a 10 % onder de marktprijs moeten aanbieden, en nog eens 5 a 10 % toestaan tijdens de negociatie, maar dan nog ga je er meer aan overhouden dan door het spul te houden en te verhuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Informeer je goed, laat je contract goed nalezen, zorg voor een deftige beschrijving (met foto's) etc. Ik heb nu een prima huurbaas, maar ik heb er ooit een andere gehad. Maar ik liet vanaf het begin duidelijk merken dat ik goed op de hoogte was van alles. Hij heeft me vaak willen kloten maar het is 'm nooit gelukt. Enige minpunt: het kan soms duren eer je je waarborg terugkrijg.
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dank zij het immo-kantoor kreeg ik mijn volledige waarborg integraal terug. Mijn huidige verhuurder en ik zijn volledig weg van elkaar, daar is geen immo-kantoor bij nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Hij komt pas weer maandag as, om op mijn vraag een dampkap te installeren, die lieve schat.
En de videofoon te herstellen. Al mijn andere vraagjes en eisjes zijn al eerder ingewilligd. Bon, goed, en nu ga ik naar de meisjes. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2009 om 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waar haalt U dat? Een appartement destijds gekocht of vandaag als u wil voor 100.000 € Verhuurd voor 500 € per maand maakt 6000 €. Neem hierop 25% kosten en KI per jaar blijft 4000 € netto per jaar. Hetzelfde bedrag op een rekening met 3% brengt 3000 € op - roerende voorheffing aan 15% maakt netto 2550 €. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor €100 000 heb je tegenwoordig niet veel woning.
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik blijf er bij, ik geef geen cent aan die afzetters. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Die 2 maand is minimum, neen? Zie het probleem niet als ze een grotere huurwaarborg wensen te vragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er zijn tal van appartementen verkrijgbaar aan die prijs en die een minimale huurwaarde hebben van 500 € per maand. Zelfs in het slechtste geval dat je moet lenen heb je op 20 jaar minstens 100.000 € gefinancierd voor 5/6 door je huurders. Ik ken geen gelijkaardige formules voor spaarboekjes. Je stelling van hierboven lijkt me dan ook volledig uit de lucht gegrepen. |
|
![]() |
![]() |