![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof het een kwestie van goodwill zou zijn. Nu lijkt ook Japan af te haken met de steun aan de oorlog in Afghanistan zoals ik vermelde in het bericht over Okinawa. Misschien tijd om het 'troepen sturen' te herzien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je hebt gelijk, een militaire aanwezigheid is een noodzaak.
![]() Maar de houding van de andere landen is: we steunen u zolang we zelf niet gevraagd worden iets gevaarlijks te doen. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 2 november 2009 om 16:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom zouden de andere landen zich in een wespennest moeten storten die door de VS zelf gecreëerd zijn, en waarvan ze de olievruchten zeker en vast niet zullen plukken.
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een goede afloop kan niets anders zijn dan de ondergang van de Taliban of althans het reduceren ervan tot een fringe in de regio. We kunnen het ons niet permiteren om de Taliban opnieuw te laten uitgroeien tot een regionale macht, zeker niet met de Pakistaanse kernwapens in het achterhoofd. De Taliban militair uitschakelen is wellicht onmogelijk en ook ideologisch lijkt het me op korte termijn onhaalbaar. Vraag is op welke manier je de Taliban (en dus Al Qaida) dan wel een hak zet. In essentie kan dat alleen gebeuren door de ontwikkeling van het land en de regio. Dus de ontwikkeling van de economie, de landbouw en het opzetten van onderwijs. En vooral de emancipatie van vrouwen. Dat is dus in essentie het programma van de communistische regeringen van Afghanistan tussen '78 en '85, al kan men bezwaarlijk enthousiast zijn over hun praktijk. Maar die ontwikkeling is onmogelijk zolang de Taliban en Al Qaida er militair actief kunnen zijn. En dus zal er een militaire aanwezigheid moeten zijn om een buffer te vormen tussen de civiele maatschappij en de guerrilla. Maar de VS, het VK noch de NATO zijn daarvoor - om historische redenen - geschikt. Zoals Johan aanhaalt liggen zij (op zijn minst in de perceptie) aan de basis van de problemen, ook militair. Mij lijkt het een betere optie om de VN in te schakelen en bij voorkeur soldaten die iets of wat voeling hebben met de cultuur en de geplogenheden en die noch door de Afghanen noch door de Taliban als aartsvijanden of imperialisten worden gezien. De lezing van Ahmed Rashid heeft mijn visie op de zaak gnuanceerd in die zin dat ik door hem inderdaad nog meer overtuigd ben van de noodzaak om de Taliban tegen te houden omdat noch de Pakistaanse bevolking noch die van Afghanistan op hun terugkeer zitten te wachten. Ik ben dus gewonnen voor een engagement in Afghanistan, eventueel ook door ons land. Maar niet mét de VS, het VK of binnen de NATO. Dat lijkt me meer olie op het vuur in plaats van op de golven.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kom nu niet af met het 'terrorisme' balonnetje hé. ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 november 2009 om 00:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Obama ertoe gebracht kan worden een 'multilaterale' wereld te omhelzen, we zullen er allemaal beter bij varen, beter dan met de huidige 'full spectrum dominance' taktiek, zoals sommigen het noemen, van de VS op dit moment. Militaire aanwezigheid is in de oplossing die je voorstelt óók een noodzaak, maar de doelstellingen zouden anders zijn dan nu het geval is, het doel berijkbaarder, de vrede dichterbij, de hegemonie van één wereldmacht iets verder af. Ik acht echter de kans reeël dat vooraleer de de VN te betrekken op een volwaardige manier de VS het op een akkoord met de Taliban zullen pogen te gooien. Dan zal de ware aard van deze invasie echter voor iedereen met een beetje verstand duidelijk worden zodat de media op volle toeren zullen moeten draaien. Dit laatste is speculatie natuurlijk, maar niet zonder logica (hoop ik ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 november 2009 om 00:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heel de constellatie van de staat is overgedragen aan de winsten.
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 november 2009 om 18:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dan zullen de terroristen helemaal vrij spel krijgen en kan de Vrije Wereld een reeks aanslagen verwachten waar die in NY, Londen en Madrid tegen verbleken.
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Tis al goed racistje, braaf en zit
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Beste Zeikstraal, doe mij een genoegen en noem mij, of mijn pseudoniem, nooit ofte nimmer "racist".
Dank u. Voor het overige wens ik u alle succes toe met uw pogingen alles wat ik schrijf onderuit te halen. Basy Lys
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Tis door de coup in Iran dat de revolutie is begonnen en zo een anti westers iran is ontstaan. Vrij logisch denk ik zo.
We zouden net hetzelfde doen moest dat andersom gebeuren toch? Laten we dus stoppen met die overgebruikte verkrachte term democratie als we de betekenis er niet van kennen of eren. Laatst gewijzigd door Zeikstraal : 5 november 2009 om 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() Democratie zoals die gezien wordt in het Vrije Westen houdt onder meer in, is een combinatie van:
- het volk als geheel drager van de politieke macht - scheiding van wetgevende, uitvoerend en rechtsprekende machten - oppertoezicht van het soevereine volk op wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende machten - wetten aan dewelke alle uitoefening van gezag gebonden is - recht op zelfbeschikking van het individu - bescherming van de grondrechten van de burger - gelijke rechten voor mannen en vrouwen - vrijheid van meningsuiting - vrijheid van vergadering - vrijheid van gedachte - vrijheid van geweten - vrijheid van godsdienst - persvrijheid - vrijheid van informatieverwerving - periodieke vrije en eerlijke verkiezingen op alle bestuursniveaus - door wetten geregelde vrijheidsbeperking ter bescherming van de zo groot mogelijke vrijheid van de medemens - meerderheidsbeginsel - minderheid moet intensief betrokken blijven - meerderheid streeft het algemeen belang na, rekening houdend met de belangen der minderheid - minderheid wacht loyaal haar kansen af - respect voor de wet - uitsluiting van voorrechten krachtens geboorte en bezit Een perfecte democratie is waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Maar alleen al het feit dat wij kunnen kankeren over onze regeringsvorm wijst erop dat onze democratie toch iets beter is dan die in China of in Iran. Overigens beweerde Plato in zijn Politeia dat democratie de slechtste regeringsvorm was. En vonden de Grieken de democratie niet uit? ![]()
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Amerika was een republiek, geen democratie, dat is wat ze er van maken. Keuze uit 2 partijen die in wezen voor hetzelfde staan. Word gij ook de mond gesnoerd daar als ge iets belangrijk mee te delen hebt, allemaal in naam van national security. Ook in het congress worden er wetten doorgeramd zonder ze te lezen, honderden paginas erbij een paar uur voor het ondertekenen ervan.
Persvrijheid, wat een grap. De pers heeft zelf toegegeven dat het niet naar behoren hun werk mocht doen onder Bush. En wie beheert de belangrijkste pers? Precies, Amerika is een corporation. Kdenk niet dat Bush eerlijk verkozen was. Maar goed, alles los daar van, als er daar zelf geen echte democratie bestaat, of laten we pretenderen van wel voor even. Hebben zij dan het recht om hun visie over democratie op te dringen door ondedrukking, macht, geweld? Ge bent evengoed een terrorist en geen haar beter denk ik dan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 5 november 2009 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Uiteraard, al quada heeft nu ook het leger geinfiltreerd en officieren gebrainwashd om zich om te keren tot mohammedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 6 november 2009 om 00:18. |
|||
![]() |