![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De mails zijn niet erg genoeg? Dan vervalsen we die toch gewoon wat? Het is aan de wetenschap om feiten te interpreteren en die op een bepaalde (begrijpelijke) manier naar voor te brengen. De droge cijfers begrijpt toch geen kat. Wanneer bepaalde feiten op een bepaald moment geen correlatie meer hebben met de realiteit, dan moet je de modellen aanpassen. Ik ga akkoord dat een aantal van die mails de wetenschappers in een slecht daglicht stellen, maar ik besef dat dit met elke beroepsgroep die per mail communiceert niet anders is. Je zou eens moeten zien welke mails er bij helpdesken zoal verspreid worden. Wil dat daarom zeggen dat ze hun werk niet goed doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ijslagen bv. Nu ja, het is naar wat ik wel dacht een beetje natte vingerwerk dus. Onderzoekers die hier hun onderzoeken publiceren maar niet weten waar de metingen zijn en zo ...enzoverder hé. Gegevens uit tijden dat er geen gegevens waren, afijn...prutsen. Tja... Het loopt zo een beetje parralel met de opwarming die ook nogal natte vingerwerk is gebleken...met een zeer ruim financieel kantje aan natuurlijk. Studie's tegen betaling met uitslagen naar wens. Samenkomsten om hun verhalen met elkander te ijken bij voordrachten. Jaja...Het één moest het andere verklaren natuurlijk. Er loopt zo een kriebeltje over mijn rug bij dit alles. Het woord "zwaar banditisme" komt net niet over mijn lippen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 november 2009 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb ook weinig problemen met de toon van de mails, dat is vrij normaal voor wetenschappers: hoe hoger in aanzien, des te groter de ego's (ook naar collega's toe). Wel heb ik problemen met het aanpassen van data, gewoon omwille van het effect naar de buitenwereld. In plaats van de modellen aan te passen, past men de data aan. Dát is compleet onwetenschappelijk. Dan hebben we het nog niet over het weren van sceptici in tijdschriften, het corrumperen van peer review,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Dus wat je in ijskernen terugvindt in de luchtbellen is wat er werkelijk ingesloten werd tot 800,000 jaar geleden (voor de oudste tot nu toe). Dat was wat er globaal in de lucht zat rond die tijd (met de nodige middeling over vele jaren, omdat het ijs er heel lang over deed om te sluiten). Ik heb er een overzicht over gemaakt: http://www.ferdinand-engelbeen.be/kl...surements.html Inzake temperatuur en opwarming en de invloed van CO2 daarop, dat is inderdaad een heel ander verhaal. Daar is men te zeer gaan leunen op modellen die alles behalve betrouwbaar zijn gebleken: geen enkel model heeft voorspeld dat we sinds ongeveer 2000 géén opwarming meer zien, terwijl CO2 rustig verder stijgt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ze leggen het verband steeds samen. Meer zelfs, ze maken het een oorzakelijk verband. En dat spreek ik ook niet tegen. Maar uit de twee verschillende metingen is tot hiertoe gebleken dat ze ofwel aangepast worden ofwel er niet zijn geweest. Tja..wat zou jij daar van denken?
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn toch wetenschappers die er anders over denken.
http://sargasso.nl/archief/2007/04/1...kt-ipcc-tegen/
![]() |
#47 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als je vlak bij grote bronnen meet dan is het niet verwonderlijk dat je enorme concentraties (en enorme fluctuaties) meet. Dat is het geval voor 90% van de metingen die Beck heeft verzameld (een enorm werk, dat is te bewonderen). Beck heeft echter gewoon de getallen gemiddeld, wat de oorsprong ook was. In tegenstelling tot Callendar 60 jaar geleden, die nam enkel die data mee die aan welbepaalde criteria voldeden: o.m. niet voor landbouwdoeleinden... Zie verder mijn bezwaren tegen de data interpretatie van Beck: http://www.ferdinand-engelbeen.be/kl...beck_data.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat men de "historische" gegevens in het klimaatprobleem veel te veel gewicht geeft in de discussie. Eigenlijk heeft het klimaat in het verleden zo goed als geen belang, he. Wat telt is hoe we verwachten dat we het klimaat kunnen beinvloeden in de toekomst. En dat is iets dat *berekend* zal moeten worden.
Het is natuurlijk goed om goeie instrumentatie te hebben, en uit de discussies hier blijkt reeds hoe moeilijk het is om juiste instrumentatie te hebben. Weet dat de meeste "ruwe gegevens" totaal geen betekenis hebben zonder een verdere verwerking door een instrumentalist/experimentator in een of andere abstracte waarde (bijvoorbeeld "gemiddelde wereld temperatuur"). Ik heb aan experimenten meegewerkt (niks met klimaat hoor) waar je terrabytes gegevens op tape hebt, waar je noegabolle niks mee kan doen als je eerst geen heel doorgedreven analyse van het meetinstrument doorvoert. De meeste meetinstrumenten hebben tegenwoordig geen "wijzertje" meer, maar schrijven binaire data in computerfiles. Die moet je dan als instrumentalist omvormen in iets zinnigs. Het combineren van gegevens die relatieve schattingen zijn van grootheden is ook een hele kunst op zich, en het meenemen of weglaten van gegevens is (zolang het gedocumenteerd is) geen "fraude" maar een gangbare praktijk. Men erkent meestal de goeie experimentator of instrumentalist aan zijn intuitie om sommige gegevens te vertrouwen en andere te verwerpen, naargelang de crosschecks die hij erover kan doen of niet. Ik denk dat vele mensen hier geen idee hebben van hoe ingewikkeld het "meetvraagstuk" wel is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
In het geval van "climate change" spelen er echter heel andere zaken. Naast het feit dat bv. boomringen nogal slechte thermometers zijn, en dus nogal wat statistische bewerkingen moeten ondergaan, is er de willekeur waarmee bepaalde series wél en andere n�*et worden meegenomen in de temperatuurreconstructies. Er valt wel wat te zeggen voor het invullen van ontbrekende gegevens in een (lange) serie door data die daarbij aanleunen, maar het vervangen van data door "betere" data, of gewoon door de temperatuurdata op zich, om een beter resultaat te krijgen is wel een brug te ver... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Zie bv. de Cabauw toren op verschillende hoogten: http://www.chiotto.org/cabauw.html Ook als er veel wind is, zie je de CO2 gehaltes snel dalen. Bij groeiende vegetatie zie je een enorme toename 's nachts (bij windstil weer) en lagere waarden (onder de background) overdag, dank zij de fotosynthese... Dat alles is het probleem voor zo'n 5% van de atmosfeer. Boven de oceanen zijn er nauwelijks verschillen, omdat de uitwisseling met de oceanen vrij traag verloopt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussendoor en los van hierboven zijn er toch veel kritische opmerkingen over co2 metingen en klimaat gegevens in het algemeen. Hoe kan men met goed functionerende metingen tot allerlei verschillende uitkomsten komen? http://zaplog.nl/zaplog/article/klim..._van_geen_kant Iedereen vraagt geloofwaardig te zijn immers.
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De opwarming is reëel, maar misschien niet spectaculair. Om het wat aan te zetten, lijken me een aantal data wat opgeleukt. Het was al vreemd dat de hockey stick curve van Mann in het derde IPCC-rapport verscheen, terwijl die curve heel onwaarschijnlijk was. Waarom manipuleren wetenschappers data? Daar vallen hele bomen over op te zetten. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat er behoorlijk wordt gefraudeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Regeringen hebben universiteiten, die hebben onderzoekers of huren ze in. Hun bevindingen maken ze openbaar en regeringen gebruiken de uitslagen om vervolgens te taxeren. Daarom. En onderzoekers werken mee aan rapporten die aansluiten op de vraag omdat ze daar vrij veel geld mee kunnen verdienen. Komende uit bovenstaande pot.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 november 2009 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Schepen
|
![]() Volgens De Morgen (de enige krant die bij mijn weten het verhaal van de hacking bracht), zouden de mails zelf vervalst zijn en/of uit hun verband gerukt. Zie:
http://www.demorgen.be/dm/nl/991/Mul...aatmails.dhtml Uiteraard is het mogelijk om tussen een groot aantal authentieke mails een paar te faken en/of aan te passen. Maar om 130 MB te faken heb je wel iets meer tijd nodig dan een paar dagen... Bovendien geeft De Morgen niet aan wie er zegt dat de mails vervalst werden. Kan dus net zo goed "damage control" door een of andere PR figuur zijn om de zaak zo veel mogelijk te sussen vóór Kopenhagen. Om een voorbeeld te geven: een van de gevoeligste punten is het aanpassen van "inconvient" gegevens van boomringen en andere proxies (een dalende temperatuur reconstructie...) van na 1960/1980 door die te vervangen door de temperatuurtrend vanaf die datum. Dat is de fameuze "trick" die Jones aanhaalt die Mann had toegepast. Op ClimateAudit werd dat al uitgevogeld in 2007 dat die wijze van "aanpassen aan de wensen" was toegepast. Zie: http://www.climateaudit.org/?p=1553#comment-340175 (die link is alleen 's ochtens redelijk snel, daarna compleet overbelast!). Dus ook als de email die dat aanhaalt werd "opgesmukt", de kern van het verhaal klopt in ieder geval... |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan die interne mails tussen personen zou ik eerlijk gezegd niet veel gewicht geven. Natuurlijk haten de protagonisten elkaar en natuurlijk willen ze elkaar het leven zo zuur mogelijk maken, en de reputatie van "de andere" schaden.
Met andere woorden, die mails zijn niks anders dan de elektronische versie van koffieklets, in de zin van "laten we den diene eens goed kloten". Ik ben niet doorheen het hele archief gegaan (zou daar eens wat tijd moeten in steken), maar dit is "gewoon" gepolitiek zoals dat in de wetenschappelijke en academische wereld schering en inslag is. Om daaruit gaan te besluiten dat de wetenschap totaal fout is, dat is een stapje verder gaan. Dat die hockeystick een domme communicatie campagne was, dat heb ik altijd van in 't begin volgehouden - en ook dat wetenschappers veel "wetenschappelijk bescheidener" hadden moeten zijn, want dat ze door hun te vroege "zekerheden" ongelooflijk veel schade aan "de wetenschap" aanbrengen. Maar ik kan niet geloven dat men originele data opzettelijk zou vervalsen om een "stijgende trend" die in werkelijkheid een "dalende trend" is, te verbergen, want zoiets zou vroeg of laat toch uitkomen. Als het in werkelijkheid daalt, dan moet je, als je over "stijging" wil praten, harder en harder gaan liegen, en vroeg of laat weet je dat je tegen de lamp loopt. Dat er op een zeker ogenblik geen "neutraliteit' meer is, en dat men dus gemakkelijker een fout maakt die "opwarming" zegt, dan "afkoeling", dat is wel mogelijk. Dat is geen opzettelijke fraude, dat is een psychologisch fenomeen: als men (door een fout te maken) vindt wat men verwacht, dan stopt men en is men tevreden. Als men (door een fout te maken) iets vindt dat men niet heeft verwacht, dan gaat men verbaasd zoeken tot men te fout vindt. Het is zelfs zo dat als men (terecht) iets vindt dat men niet heeft verwacht, dan gaat men zoeken tot men een "fout" vindt (ttz, men gaat fouten maken tijdens het zoeken) om terug op de "goeie" (ttz verwachte) uitkomst te komen. Dat is gewoon verkeerde wetenschap, maar dat is geen fraude. Het effect is zo sterk, dat men in de geneeskunde dubbel-blinde testen doet om dat net tegen te gaan. Men zou dat hier ook moeten doen! Verschillende teams gegevens geven, waarvan sommige de "echte" gegevens hebben, en andere "foute" gegevens, en die teams onafhankelijk van elkaar die gegevens laten analyseren. Als ze allemaal 't zelfde vinden, is er iets verkeerds aan de hand. |
![]() |
![]() |