![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Parlementslid
|
![]() Voortdurend Vlaanderen associëren met extreem-rechts, racisme, intolerantie, en politieke leugens is wel degelijk haatpropaganda. Kan u even uw oogkleppen afdoen?
Sorry het is omgekeerd. Franstalig België wil een België dat alleen meerwaarde schept voor Franstalig België zonder rekening te houden met de frustraties en noden van de grootste Gemeenschap van het land. De Belgische vlag als dekmantel voor de eigen Franstalige belangen. Daarmee zijn de verdedigers van een unitair België de grootste doodgravers van datzelfde België. De echte separatisten zijn zij die de democratische wensen van de grootste gemeenschap blijven afblokken en het samenwerken binnen de federale structuur onmogelijk maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementslid
|
![]() Op de voorpagina van de grootste Franstalige krant in Wallonië : 'Les Flamands se foutent vraiment de nous!'
![]() Peter Vandermeersch, hoofdredacteur De Standaard : Collega's van de Franstalige pers in dit land, met stijgende verbazing heb ik het afgelopen jaar gekeken hoe jullie het begrip 'journalistieke onafhankelijkheid' hebben toegepast. Net een jaar geleden heb ik mij, naar aanleiding van Bye Bye Belgium, bijzonder boos gemaakt in De Standaard. 'Nous en avons marre', heb ik toen geschreven. Het gevoel is er een jaar later niet minder op geworden. De boosheid over RTBF-journalisten die zich lieten gebruiken in een zogenaamde 'docu-fiction' die bewust dwaze clichés over Vlaanderen wilde rondstrooien en versterken, is niet minder groot dan een jaar geleden. De frustratie over de slechte en ongenuanceerde journalistiek die sommigen bedrijven, is zo mogelijk nog groter. Zien wij de splinter in jullie oog, maar niet de balk in dat van ons? Ik betwijfel het. (...) Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 december 2009 om 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik dacht dat we voor 60% vanuit Europa worden bestuurd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() Dat noem ik nu eens een mooie karikaturisering van het institutionele debat. Het gaat niet om 'splitsen' of 'eenmaken'. Het gaat over decentraliseren en overleg. De macht moet dichter naar de burger dus moeten we decentraliseren (wat jij 'splitsten' noemt). En er moet beter en meer overleg gebeuren tussen de verschillende regio's, ook op Europees niveau, en dat is dan overleg (wat jij verkeerdelijk 'eenmaken' noemt). Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat Europa een soort gigantisch België wordt. Niemand staat te wachten op een nieuw Romeins Keizerrijk. Het politieke proces evolueert dus in 2 richtingen : aan de ene kant naar democratische kleinschaligheid (regionaliseren, beslissingsmacht dichter bij de burger, subsidiariteit, ...) en aan de andere kant grootschaliger overleg ( een federaal Europa van de regio's, ...).
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 december 2009 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door hamer : 8 december 2009 om 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Met of zonder geweld? Hoe lang zouden we dit land in stand kunnen houden? Zullen we gaan voor de 200 jaar?
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel gemakkelijker gezegd dan gedaan! En ik vraag me af of de interesse voor het lot van België in feit geen tijdverlies is. Allez, er zijn anderen landen in de wereld waar het veel beter dan hier draait. Emigratie is ook een oplossing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kijk, dat is nu het verschil tussen Vlaanderen en Franstalig Belgie. Vlaanderen is een natie waar wij ons mee verbonden voelen. Voor ons is het dus gewoon een kwestie om Vlaanderen los te rukken uit die verstikkende Belgische constructie. Waarom zouden wij dus emigreren?
Franstalig Belgie is een andere verhaal. Dat is geen natie, maar een slecht bestuurd zootje ongeregeld. Emigreren is dan misschien wel een optie. (hoewel het veel moediger zou zijn om te blijven en het trachten te veranderen... maar blijkbaar hebben de Walen daar de 'fut' niet meer voor) Laatst gewijzigd door Zeno! : 8 december 2009 om 00:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://levif.rnews.be/actualite/belg...flandre-.html# OK, het is een "bekend" voorbeeld maar er zijn ook heel veel "gewone" Vlamingen die al nu in het buitenland leven. Ik kan toch moeilijk geloven dat alle Vlamingen die in het buitenland leven, leven er enkel en alleen voor professionele redenen. Veel Belgen - zowel Vlamingen als Franstaligen - zijn het gewoon beu met dit land dat op niets meer trekt en het interesseert hen niet te weten of België zal splitsen of niet. De Belgen die interesse voor het communautair tonen, vormen maar een minderheid in dit land. Wat ze zien, is een rot land en ze willen gewoon in een beter land leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Het punt ontgaat je blijkbaar. Ons land is Vlaanderen en IS NIET ROT. Het zit wel nog in een rotte constructie die Belgie heet. Dat is dus een groot verschil. Jij ziet nog altijd Belgie als "ons land", terwijl 'wij' (als ik even mag veralgemenen) dat al lang niet meer doen. Laatst gewijzigd door Zeno! : 8 december 2009 om 01:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 8 december 2009 om 01:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
separatisme, confederalisme, federalisme, dat maakt totaal niet uit, zolang het beleid maar op maat is van de mensen, alle mensen. en niet zoals nu op maat van wat politiekers (ja, ook Vlaamse, vooraleer je daarover begint) en rijke burgerij die denken dat ze zich niet moeten integreren in de maatschappij. Maak de bevoegdheidspaketten duidelijk, maak de regio's fiscaal verantwoordelijk voor hun beleidsdaden, maak duidelijk dat de gewestgrenzen echt wel vastliggen, breek de macht van de Brusselse baronnieën door Brussel te laten besturen door en Vlaanderen en Wallonië, zorg ervoor dat de interpersoonlijke solidariteit verstevigd wordt maar transparanter gebeurt, en van mij mag je dat separatisme, unitarisme of gelijk wat noemen hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |