Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2010, 17:29   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De opgewerkt warmte van je uitlaat zal nooit meer zijn dan wat je er aan warmte ingestopt hebt. En het gaat hier om energie van een lage kwaliteit. Als je die uitlaat niet naar een zou koud mogelijke plaats afleid gaat ook het rendement van je electriciteitsopwekking naar omlaag.
En wat koel ter beter af dan een turbine?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 17:33   #42
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wat koel ter beter af dan een turbine?
De turbine in een gasturbine heeft niet als doel af te koelen. De turbine produceert arbeid.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 17:58   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
9,5 kWh is een hoeveelheid energie. Die kan je in een uur produceren met een aparaat dat een vermogen van 9,5 kW, of die kan je in 6 minuten produceren met een aparaat dat een vermogen heeft van 96 kWh. Of in 10 uur met een aparaat dat 950 W vermogen heeft... kWh is een vreemde eenheid om er de output van een generator mee aan te duiden. Die wordt immers altijd gewoon in W of kW aangegeven.
KWh is een energie eenheid in tijd uitgedrukt

Je hebt mij tot nu toe enkel gezegd dat je een generator 9,5 kWh kon laten produceren. Was dat per dag of per uur of per jaar?
Of bedoelde je mischien dat je er een generator met een vermogen van 9,5 kW permanent mee kan laten draaien? Je moet wel je eenheden juist hebben als je een zinvolle discussie over energie wil voeren.
Er van uit gaande dat je een super efficiente generator hebt moet je om die permanent te laten draaien er ongeveer 2 m3 gas per uur aan leveren.

Je stelde zelf dat "200dm3 per dag voldoende was om een generator van 9,5 kWh (sic) op te laten draaien".

Nu 200dm3 gas is 0,2m3, is ongeveer 2,2kWh aan gas. Daar kan je met geen mogelijkheid 9,5kWh electriciteit uit halen. Je sommen kloppen dus gewoon niet.

Nustel je dat je geen rekening houdt met andere bronnen van biomasse zoals maaigras enz. Dus nog maar een vraagje: Wat acht je realistisch. Hoeveel m3 gas kan een huisgezin realistisch produceren?
Hoeveel keukenafval en tuinafval een gezin produceert is afhankelijk van het gezin en van de tuin.
Ikzelf kan zonder problemen meer dan 10ton tuinafval produceren op een maand tijd.
Nu met de huidige installatie die ik binnen enkele dagen in werking ga stellen, verwerk ik +/-200kg afval op 28 dagen. De tijd voor de ontgassing.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
1 kg bio-afval komt dus op zijn best overeen met 1/20 m3 ~ 50 dm3 methaangas.
Of zo'n 10m² methaangas volgens de gegevens van Fonne.
En daar het met gemengd afval van tuin en keuken is zit je met een andere berekening dan jij maakt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Snoeiafval: 5000 KJ/kg
Bio-afval (fruit, luiers, papier): 1500 KJ/kg
En kan je er beter van uit gaan dat je met 3000KJ/kg zit, maal 200kg = 600000kj=15300KWh volgens jou gegevens.
= 7800uren aan 20KW en je hebt maar 672uren op 28 dagen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
9,5 kWh electriciteit, daar ga je toch wel zo'n 20kWh aan gas voor nodig hebben (minstens). Die 5000kj/dag is maar 1,3 kWh.
De hoeveelheid energie die je wint uit zo 1 lading is volgens jou berekeningen zelfs voldoende om bijna een heel jaar 9.5KW/uur aan stroom op te wekken of om juister te zijn zo'n 325 dagen.

Geef toe dat zijn toch prachtige cijfers.

Maar ik hou het liever een beetje realistisch en zeg zo'n 28 dagen 9.5kw/u stroom opwekking met 200kg keukenafval en tuinafval.

Laatst gewijzigd door Jantje : 4 januari 2010 om 18:01.
Oud 4 januari 2010, 18:58   #44
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu met de huidige installatie die ik binnen enkele dagen in werking ga stellen, verwerk ik +/-200kg afval op 28 dagen. De tijd voor de ontgassing.

Of zo'n 10m² methaangas volgens de gegevens van Fonne.
En daar het met gemengd afval van tuin en keuken is zit je met een andere berekening dan jij maakt
Die 10m^3 is dus wel het maximum dat een industriële installatie eruit haalt. Niet te overmoedig worden...

Citaat:
En kan je er beter van uit gaan dat je met 3000KJ/kg zit, maal 200kg = 600000kj=15300KWh volgens jou gegevens.
= 7800uren aan 20KW en je hebt maar 672uren op 28 dagen.
Toch even je rekenmachine calibreren:

600000kJ = 600000kW * sec = 600000 / 3600 kW * uur = 167 kWh

Citaat:
De hoeveelheid energie die je wint uit zo 1 lading is volgens jou berekeningen zelfs voldoende om bijna een heel jaar 9.5KW/uur aan stroom op te wekken of om juister te zijn zo'n 325 dagen.

Geef toe dat zijn toch prachtige cijfers.

Maar ik hou het liever een beetje realistisch en zeg zo'n 28 dagen 9.5kw/u stroom opwekking met 200kg keukenafval en tuinafval.
176 kWh over 28 dagen ofte 672 uur ==> 250W continu vermogen. Genoeg voor de tuinverlichting te laten branden
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 20:02   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De turbine in een gasturbine heeft niet als doel af te koelen. De turbine produceert arbeid.
En wat doe je dan met warmte-turbines, die zetten warmte om in arbeid en die arbeid word door een generator omgezet in energie.
De gasturbines zijn trouwens de straalmotoren en niet erg bruikbaar voor stroomopwekking.
Oud 4 januari 2010, 20:28   #46
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Die 10m^3 is dus wel het maximum dat een industriële installatie eruit haalt. Niet te overmoedig worden...

Toch even je rekenmachine calibreren:

600000kJ = 600000kW * sec = 600000 / 3600 kW * uur = 167 kWh

176 kWh over 28 dagen ofte 672 uur ==> 250W continu vermogen. Genoeg voor de tuinverlichting te laten branden
Ik word zeker niet overmoedig.

Als ik 7m³ op 200kg of 35l/kg haal ben ik al te vrede.
Als ik niet voldoende kj haal met gemengd keukenafval/tuinafval, dan ga ik wel over op zuivere snoeiafval.
Oud 4 januari 2010, 21:32   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met een jaarverbruik van 2700 kw, zou ik met 308W/u toekomen. Dan is 250W al welkom, die +/- 60 watt kan ik wel uit een enkel zonnepaneel puren. Met een goeie buffer, ergo een batterij die 8 kw kan opslaan, (dikke vrachtwagenbatterij of 2) zou ik de electriciteitsmeter kunnen buitenschoppen (en bijgevolg alle taksen en toeslagen vaarwel zeggen).
Oud 4 januari 2010, 22:30   #48
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met een jaarverbruik van 2700 kw, zou ik met 308W/u toekomen. Dan is 250W al welkom, die +/- 60 watt kan ik wel uit een enkel zonnepaneel puren. Met een goeie buffer, ergo een batterij die 8 kw kan opslaan, (dikke vrachtwagenbatterij of 2) zou ik de electriciteitsmeter kunnen buitenschoppen (en bijgevolg alle taksen en toeslagen vaarwel zeggen).
Je moet het gas eerst nog wel in electriciteit omzetten. Gezien de aanwezigheid van CO2 zal een generator niet veel meer dan 1/3 van de energie leveren ==> blijft nog hoogstens 80W. En dan nog: bij die kleine vermogens misschien zelfs nog minder. En niet vergeten dat door de aanwezigheid van waterdamp en H2S de motor niet lang gaat leven, tenzij je het gas eerst behoorlijk filtert!
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be