Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 20:10   #41
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jor!s Bekijk bericht
@solidarnosc

Dankje voor de reply.

Wat betreft de binationaliteit. Gaat dat dan ook zo dat je dan als een Vlaming je in een uitsluitend Vlaams kieshok moet gaan?

Wel wat duur om zo'n 900.000 mensen om te kopen om Vlaming te worden. Het zou wel wat teweegbrengen. De Vlaamse bevolking zou met maar liefst zo'n 14 % aanzwellen. Of de franstalige bevolking...
Dat is een verschrikkelijk slecht idee. Gaan we in de toekomst vlaamse paspoorten uitdelen op dezelfde manier als er nu belgische worden uitgedeeld?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:14   #42
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

De ironie is dat veruit de makkelijkste en meest voor de hand liggende manier om Brussel te "heroveren" het onderwijs is en dat net daar de Vlaamse regering subtiel haar best doet om de instroom van de anderstaligen op alle mogelijke manieren te beperken (onder druk van de meerwaarde zoekende ouders die voor de Mo zijn zolang ie niet naast zoon of dochter op de schoolbanken zit.) Ze maken het de Franstaligen zeer makkelijk door alle anderstaligen de facto onder de noemer Franstaligen te boeken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 21 januari 2010 om 20:15.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:36   #43
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De ironie is dat veruit de makkelijkste en meest voor de hand liggende manier om Brussel te "heroveren" het onderwijs is en dat net daar de Vlaamse regering subtiel haar best doet om de instroom van de anderstaligen op alle mogelijke manieren te beperken (onder druk van de meerwaarde zoekende ouders die voor de Mo zijn zolang ie niet naast zoon of dochter op de schoolbanken zit.) Ze maken het de Franstaligen zeer makkelijk door alle anderstaligen de facto onder de noemer Franstaligen te boeken.
Ik wil bovendien de mensen die bij K&G gingen aankloppen, op zoek naar kinderopvang, en daar buiten gebonjourd werden omdat volgens K&G hun Nederlands onvoldoende was, niet te eten geven, he. En wanneer leert een mens gemakkelijk een taal, zegt men altijd?

Goed bezig daar in Brussel.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 21 januari 2010 om 20:36.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:57   #44
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Volgens mij dient onderwijs in de eerste plaats om te onderwijzen en niet om politieke oogmerken te verwezenlijken. Ik wil best geloven dat het les geven onmogelijk wordt met teveel Nederlandsonkundigen in de klas. Het zou dan wel waanzin zijn om de leskwaliteit te kelderen in de hoop wat goede Vlamingen te kunnen kweken.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 22:32   #45
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik wil bovendien de mensen die bij K&G gingen aankloppen, op zoek naar kinderopvang, en daar buiten gebonjourd werden omdat volgens K&G hun Nederlands onvoldoende was, niet te eten geven, he. En wanneer leert een mens gemakkelijk een taal, zegt men altijd?

Begrijp niet waarom men daar in Brussel niet van alle kinderen 3- of meertaligen maakt: én Nederlands, én Frans en/of Arabisch of Engels. Dat kan, en is het enige zinvolle...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 10:22   #46
Jor!s
Vreemdeling

Standaard

Klinkt misschien leuk, maar dan krijg je een soort nieuwe Brusselse creooltaal. Het is mogelijk om dat aan pak hoogstens 30 % goed bij te brengen, dat ze ze alle drie vloeiend kunnen spreken. De andere 70 % procent mag nog zo zijn best doen, het lukt hen gewoon niet. Niet iedereen heeft een talenknobbel
Jor!s is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 10:31   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jor!s Bekijk bericht
Klinkt misschien leuk, maar dan krijg je een soort nieuwe Brusselse creooltaal. Het is mogelijk om dat aan pak hoogstens 30 % goed bij te brengen, dat ze ze alle drie vloeiend kunnen spreken. De andere 70 % procent mag nog zo zijn best doen, het lukt hen gewoon niet. Niet iedereen heeft een talenknobbel
Bovendien heeft lang niet iedere allochtoon in Brussel Arabisch als moedertaal - probeer de Turkse gemeenschap bijvoorbeeld maar eens Arabisch aan hun kinderen op te dringen, succes verzekerd.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 23:14   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Volgens mij dient onderwijs in de eerste plaats om te onderwijzen en niet om politieke oogmerken te verwezenlijken. Ik wil best geloven dat het les geven onmogelijk wordt met teveel Nederlandsonkundigen in de klas. Het zou dan wel waanzin zijn om de leskwaliteit te kelderen in de hoop wat goede Vlamingen te kunnen kweken.
Uiteraard moet onderwijs als doel hebben om kinderen te laten genieten van goed onderwijs. Het is alleen wat cynisch om vanuit Vlaanderen steen en been te klagen dat dé Franstaligen geen Nederlands willen leren maar anderzijds de vele duizenden Franstaligen/anderstaligen die Nederlands willen leren de kans daartoe te ontzeggen omdat de Vlaamse meerwaardezoekers in Brussel niet willen dat hun kinderen in de klas naast anderstaligen zitten.

Nu het Franstalig onderwijs zou ook veel meer kunnen en moeten doen om de kennis van het Nederlands te stimuleren maar we moeten niet van hen verwachten dat ze Nederlandstalig onderwijs gaan geven in plaats van de Vlaamse gemeenschap.
Oud 25 januari 2010, 23:21   #49
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Ik snap ook de logica niet. NVA zit in een regering die via de bestaande en door alles en iedereen aanvaarde structuren en initiatieven de anderstaligen in Brussel wil buitensluiten maar anderzijds druk doende is om nieuwe dubieuze iniatieven voor te bereiden om diezelfde anderstaligen voor zich te winnen. Ik verdenk veel Niveanen ervan dat ze Franstaligen die Nederlands willen leren erger vinden dan diegenen die dat niet willen.
Oud 26 januari 2010, 20:10   #50
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel is voor mij een springplank geweest.
Eén vd. beste keuzes die mijn vader heeft gedaan. (mama was tegen!)
Heb er goed onderwijs genoten en nooit een gevoel van uitsluiting gehad.
Persoonlijk zal ik mijn kind(eren) nooit in het Franstalig onderwijs zetten!

Vlamingen moeten Brussel absoluut niet laten gaan.
Tegenwoordig willen heel veel Brusselaars hun kroost in het Nl-talig onderwijs zetten omdat ze weten dat het juist een springplank is naar een betere toekomst.

Ik denk dat Vlaanderen WEL nog de kans heeft, de stad terug een Vlaamse tint te geven en op lange termijn zelfs terug Vlaams te maken!
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 20:38   #51
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht

Tegenwoordig willen heel veel Brusselaars hun kroost in het Nl-talig onderwijs zetten omdat ze weten dat het juist een springplank is naar een betere toekomst.

Ik denk dat Vlaanderen WEL nog de kans heeft, de stad terug een Vlaamse tint te geven en op lange termijn zelfs terug Vlaams te maken!
Brussel zal nog internationaler worden waarbij het engels meer en meer belang zal hebben
Oud 26 januari 2010, 20:39   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U verwacht dus dat de Franstalige Brusselaars niet meer massaal voor Franstalige partijen stemmen maar massaal voor Vlaamse partijen stemmen? "Compte dessus et bois de l'eau claire!" zoals men het in het Frans zegt. Franstalige leerlingen gaan naar Nederlandstalig onderwijs? Inderdaad, de zoon van mijn Franstalige buren gaat naar Nederlandstalig onderwijs maar thuis spreekt hij nog steeds in het Frans met zijn ouders en buiten school leeft hij nog steeds in een Franstalig wereld. Denken dus dat al die Franstaligen leerlingen "pure Vlamingen" geworden zijn en dat ze hun eigen taal en hun eigen cultuur hebben opgegeven omdat bepaalde Vlamingen dit willen, is echt naïef!

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 januari 2010 om 20:40.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 20:44   #53
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U verwacht dus dat de Franstalige Brusselaars niet meer massaal voor Franstalige partijen stemmen maar massaal voor Vlaamse partijen stemmen? "Compte dessus et bois de l'eau claire!" zoals men het in het Frans zegt. Franstalige leerlingen gaan naar Nederlandstalig onderwijs? Inderdaad, de zoon van mijn Franstalige buren gaat naar Nederlandstalig onderwijs maar thuis spreekt hij nog steeds in het Frans met zijn ouders en buiten school leeft hij nog steeds in een Franstalig wereld. Denken dus dat al die Franstaligen leerlingen "pure Vlamingen" geworden zijn en dat ze hun eigen taal en hun eigen cultuur hebben opgegeven omdat bepaalde Vlamingen dit willen, is echt naïef!
Ik zou me zorgen beginnen te maken indien die zoon van uw buren naar het Vlaams Nationaal Zangfeest zou gaan, met vendels te staan zwaaien.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 januari 2010 om 20:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 20:47   #54
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik begrijp het verband niet goed, wat maakt het Vlaanderen verschil als er iets wel of niet in Brussel ligt?

Misschien is de vraag eigenlijk, wie is er slechter af als de Nato en Europa vertrekt uit Brussel?
Eigenlijk is dat laatste wat je poneert een ideaal middel om Brussel niet te moeilijk te laten doen bij Vlaamse natievorming.
Oud 26 januari 2010, 20:55   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zou me zorgen beginnen te maken indien die zoon van uw buren naar het Vlaamse Nationaal Zangfeest zou gaan, met vendels te staan zwaaien.
Ik ook maar geloof mij en ik ken ze, ik zie zoiets niet echt gebeuren!
Oud 26 januari 2010, 21:04   #56
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik herken mezelf in dat zoontje van je buren. Zolang je kind bent erf je en leef je in het sociaal netwerk van je ouders. Die ouders kennen ook ander ouders die dan hun kindjes mss in het NL-talig onderwijs zetten etc...
Idd thuis en met de vriendjes van die andere Franstalige ouders blijft de voertaal het Frans. Dat is bij mij ook niet anders! Ik spreek thuis nog steeds Frans met mijn broer ook al kan hij Nl net zoals ik!
Alles veranderd later als je zelf je kennissen en vrienden kiest. En idd. zolang je in Brussel zelf woont zijn het meestal Franstaligen.
Kinderen worden dus groot en die Franstalige en Nerlandstalige schoolvriendjes trekken later met elkaar op en ondervinden dat er in Brussel zelf maar weinig positiefs te beleven valt en dat ze zich gelukkig mogen prijzen dat zij wel Nederlands kennen en veel meer kans op succes maken dan de anderen in de wijk.
De uitwijking naar het Vlaamse leven gebeurt vanzelf wat je ook doet.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 26 januari 2010 om 21:08.
Oud 26 januari 2010, 21:12   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herken mezelf in dat zoontje van je buren. Zolang je kind bent erf je en leef je in het sociaal netwerk van je ouders. Die ouders kennen ook ander ouders die dan hun kindjes mss in het NL-talig onderwijs zetten etc...
Idd thuis en met de vriendjes van die andere Franstalige ouders blijft de voertaal het Frans. Dat is bij mij ook niet anders! ik spreek thuis nog steeds Frans met mijn broer ook al kan hij Nl net zoals ik!
Alles veranderd later als je zelf je kennissen en vrienden kiest. En idd. zolang je in Brussel zelf woont zijn het meestal Franstaligen.
Kinderen worden dus groot en die Franstalige en Nerlandstalige schoolvriendjes trekken later met elkaar op en ondervinden dat er in Brussel zelf maar weinig posiefs te beleven valt en dat ze zich gelukkig mogen prijzen dat zij wel Nederlands kennen en veel meer kans op succes maken dan de anderen in de wijk.
De uitwijking naar het Vlaamse leven gebeurt vanzelf wat je ook doet.
Spreek voor uwzelf! De meeste Franstaligen voelen zich prima in Brussel! En men moet ook realist zijn : ze leren Nederlands omdat het noodzakelijk is om een job in Brussel te vinden, het is niet echt door liefde voor het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur.
Oud 26 januari 2010, 21:17   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Eigenlijk is dat laatste wat je poneert een ideaal middel om Brussel niet te moeilijk te laten doen bij Vlaamse natievorming.
Maar waarom zouden we Brussel bij een Vlaamse onafhankelijke staat willen?

Laat me duidelijk wezen, een corridor of uitbreiding: nooit!

Een soort van stadstaat Brussel, dat scheelt ons al de miserie in Brussel en een derde van de staatsschuld.

Win Win! Voor Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 26 januari 2010 om 21:19.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:19   #59
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Brussel zal nog internationaler worden waarbij het engels meer en meer belang zal hebben
Ik verwacht ook niet dat de stad totaal Vlaams zou worden
Maar ik denk wal dat het Nl een serieuze opmars "kan" maken.

Idd, Engels is vooral in opmars bij mensen die het goed hebben vnl. in het Oosten vd stad en in de Rand.
Oud 26 januari 2010, 21:20   #60
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Spijtig dat het Duits er nooit wortel heeft kunnen schieten.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be