![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of een Vlaming woont in Wallonië maar werkt in Vlaanderen en kijkt altijd naar VL TV en weet dus meer over de Vlaamse politiek? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Vreemdeling
|
![]() ofwel, een vlaamse politici om eerste minister te worden zal meer legitimiteit krijgen met tenminste een paar stemmen in Wallonie en Brussel. Een Waalse politici zal misschien meer inspanningen doen om de Vlaamse standpunt te begrijpen en Vlaamse stemmen te krijgen. Alle zullen verplicht zijn om tweetalig te zijn. Zelf als er bvb VLD en MR verder bestaan, zullen ze meer doen om stemmers vanuit de andere taalgroep te verleiden.
Een andere punt is dat onze federaal systeem met een enige kiesring voor nationale verkiezingen zal veel geld sparen (vlaamse lid van federaal parlement = lid van Vlaamse parlement,...), een beter kommukatie tussen de verschillende regios (leden van regionale parlementen zulen ook elke weken in de federaale parlement ontmoeten).
![]() |
#43 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat maken we het toch hopeloos ingewikkeld met ons federale landje. In een unitair Belgie maakt het niet uit of er unitaire partijen zijn en of die al dan niet tweetalig zijn. Geef liever de gemeenten wat meer bevoegdheden om hun eigenheid te bewaren i.p.v. aan een kunstmatig gewest. Is goedkoper en biedt mogelijkheden voor een experimentje hier en daar.
Laatst gewijzigd door Loki : 6 januari 2010 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zal volstrekt niets gebeuren met het stemrecht van Franstaligen in BHV. Zij houden exact dezelfde rechten als ze nu hebben. Elke Franstalige partij kan kiezen om op te komen in Vlaams-Brabant en elke Franstalige politicus kan kiezen om in Vlaams-Brabant op een lijst te gaan staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als de zetelverdeling echter volgens 1 Vlaamse stem = 1 Waalse stem gaat gebeuren, gaan de franstaligen toch veel meer in de minderheid geraken? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat men dat zou wensen? Laatst gewijzigd door respublica : 6 januari 2010 om 16:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Dat komt omdat ge niet goed leest. Ik voel me Belg, Vlaming en zeker Limburger. En als het om mijn taal gaat, dan wens ik de verhollandsing van het Vlaams inderdaad te bestrijden. Maar blijkbaar kan dit laatste u allemaal niet veel schelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik heb op de nationale (of is het gewestelijke?) omroep nog maar weinig 'hollands' horen praten, dus van een verhollandsing is geen sprake volgens mij. Nee, laat ons maar zwelgen is Verkavelingsvlaams.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Het Limburg-gevoel gaat toch verder dan de grens met Nederland?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() En noemt ge dan 'jullie' Vlaams of Hollands? Drie keer raden.
Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gewest Vlaanderen is gewoon overwegend nederlandstalig en dat is het. Vlaanderen is in mijn ogen al even kunstmatig als Belgie en één kunstmatig gebied in een ander is gewoon teveel van het goede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Vlaanderen 'is maar net even kunstmatig als België. Want 'Vlaanderen' is ontstaan uit het kunstmatige 'België' en de term duidt de 'Nederlandssprekende Belgen' aan. Ik vraag me trouwens af waarom wij Limburger 'Vlamingen' moeten heten. Vlamingen zijn mensen uit Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen (om het daar maar bij te houden). Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() 'Nederlanden' is een begrip dat historisch teruggaat tot de term 'Neder Landen' (komt van Les Pays d'en bas, Les Pays Bas) of 'Lage Landen'. En daar bevonden zich ook Duitssprekende en Franssprekende gebieden bij. Hetgeen u zeker niet zo zal verheugen bij mijn weten.
Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat was de vraag ook al weer?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De economie heeft echter met verschillende problemen te kampen. Structurele markteisen, waaronder de substantiële brutokosten voor het in dienst nemen van nieuwe werknemers, hebben werkloosheid tot een langdurig, persistent probleem gemaakt. De vergrijzende bevolking en de hoge werkloosheid bemoeilijken het op peil houden van de wettelijke sociale zekerheid: de lasten voor werkenden zijn onevenredig hoog geworden. De modernisering en integratie van de Oost-Duitse economie blijft een kostbaar langetermijnprobleem: jaarlijks wordt voor zo'n 70 miljard dollar aan financiële steun van het westen naar het oosten gesluisd. De economische groei, in 2000 nog 3%, was in 2004 gedaald tot 1,5%. De regering van Gerhard Schröder ondervond grote weerstand bij het doorvoeren van structurele hervormingen op het gebied van belastingen en sociale voorzieningen. Bedrijfsherstructureringen en groeiende kapitaalmarkten moeten een antwoord zijn van Duitse economie op de uitdagingen van de Europese economische integratie en globalisering in het algemeen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |