Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2010, 16:14   #41
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik heb dat nooit goed begrepen, die nationale kieskring. Wat is de zin van een nationale kieskring als er geen unitaire partijen zijn? Waarom zou een Vlaming op een franstalige stemmen en omgekeerd?
Als elke stem trouwens voor evenveel gaat tellen in de zetelverdeling, gaan er toch veel meer Vlamingen in het parlement zitten? Willen de franstaligen dat soms?
Inwoners van VL zijn misschien Franstalig en zijn van plan om binnen een paar jaar weer in Bastogne te gaan wonen.
Of een Vlaming woont in Wallonië maar werkt in Vlaanderen en kijkt altijd naar VL TV en weet dus meer over de Vlaamse politiek?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:25   #42
Eurofreak
Vreemdeling

Eurofreak's schermafbeelding

Standaard

ofwel, een vlaamse politici om eerste minister te worden zal meer legitimiteit krijgen met tenminste een paar stemmen in Wallonie en Brussel. Een Waalse politici zal misschien meer inspanningen doen om de Vlaamse standpunt te begrijpen en Vlaamse stemmen te krijgen. Alle zullen verplicht zijn om tweetalig te zijn. Zelf als er bvb VLD en MR verder bestaan, zullen ze meer doen om stemmers vanuit de andere taalgroep te verleiden.

Een andere punt is dat onze federaal systeem met een enige kiesring voor nationale verkiezingen zal veel geld sparen (vlaamse lid van federaal parlement = lid van Vlaamse parlement,...), een beter kommukatie tussen de verschillende regios (leden van regionale parlementen zulen ook elke weken in de federaale parlement ontmoeten).
Oud 6 januari 2010, 16:27   #43
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Wat maken we het toch hopeloos ingewikkeld met ons federale landje. In een unitair Belgie maakt het niet uit of er unitaire partijen zijn en of die al dan niet tweetalig zijn. Geef liever de gemeenten wat meer bevoegdheden om hun eigenheid te bewaren i.p.v. aan een kunstmatig gewest. Is goedkoper en biedt mogelijkheden voor een experimentje hier en daar.

Laatst gewijzigd door Loki : 6 januari 2010 om 16:28.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:52   #44
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurofreak Bekijk bericht
Wat zal gebeuren met de stemrecht van duizende Franstaligers in HV om voor een franstalige partij te stemmen ?????
Stemrechten en juridischerechten zijn delen van onze demokratische rechten.
U bent een klein beetje verkeerd geinformeerd door uw media, maar dat heeft u gemeen met elke andere Franstalige die ik daar al over heb gesproken.

Er zal volstrekt niets gebeuren met het stemrecht van Franstaligen in BHV. Zij houden exact dezelfde rechten als ze nu hebben. Elke Franstalige partij kan kiezen om op te komen in Vlaams-Brabant en elke Franstalige politicus kan kiezen om in Vlaams-Brabant op een lijst te gaan staan.

Citaat:
Er zijn vele weten die geen speciaal quorum of meerderheid vereisen en die problematiek kunnen zijn daarvoor was de Alarmproceduur in plaats gesteld. Een demokratie is niet alleen maar stemmen...'t is ook en vooral rechten van iedereen minderheden ingegrepen.
De alarmbelprocedure is toch nog intact (en is overigens ook nog niet ingeroepen). Belangenconflicten en alarmbelprocedures zijn geen veto. Als het de bedoeling was dat het een veto is, zou het een veto zijn. De minderheid kan geen garantie hebben dat haar standpunt voorrang krijgt op dat van de meerderheid.

Citaat:
Een meerderheid in een demokratisch land heeft geen recht om een wet te stemmen die rechten van een deel van de minderheid (vooral stemrechten) vermindert.
Franstaligen zouden geen enkel recht verliezen.

Citaat:
Het probleem is dat de taalgrenz was in 1932 in plaatse gesteld op aanvrag van de Vlaamse politici en in 1963 onder druk van de zelfde Vlaamse politici was het beslist geen taalcensus niet meer te organiseren (en dus een definitive taalgrens).
Neen, de taalgrens was volstrekt een eis van de Franstaligen, de Vlamingen wilden tweetaligheid in heel Belgie (en dus niet alleen in Vlaanderen zoals voordien). Het vastleggen van de taalgrens in 1962-63 was inderdaad een eis van de Vlamingen (zij het tengevolge van grootschalige fraude van de Franstaligen in de census).

Citaat:
Velen in Wallonie denken dus dat als BHV is gesplist is het 1963 akkoord niet meer geldig en moet men dus nieuw taalcensus organiseren vooral in some faciliteitgemernten.
Er is aan de akkoorden uit 1963 zowel in Brussel als in de Rand reeds vele malen gesleuteld sinds die tijd. Welke redenering volgt men om te beweren dat deze keer dat betekent dat de hele resterende wetgeving moet verworpen worden?

Citaat:
Dat is dus hun opinie...Mijne is dat een enige nationaal kiesring is de beste oplossing.
Maar dan één zonder taalgroepen, uiteraard, toch?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:54   #45
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Wat maken we het toch hopeloos ingewikkeld met ons federale landje. In een unitair Belgie maakt het niet uit of er unitaire partijen zijn en of die al dan niet tweetalig zijn. Geef liever de gemeenten wat meer bevoegdheden om hun eigenheid te bewaren i.p.v. aan een kunstmatig gewest. Is goedkoper en biedt mogelijkheden voor een experimentje hier en daar.
Vlaanderen is niet 'kunstmatig.' Het is een politieke en maatschappelijke realiteit. Die verniel je niet zomaar even.

Citaat:
Of een Vlaming woont in Wallonië maar werkt in Vlaanderen en kijkt altijd naar VL TV en weet dus meer over de Vlaamse politiek?
Hij zou zich beter bezighouden met de politiek van zijn leefomgeving, Wallonië.

Als de zetelverdeling echter volgens 1 Vlaamse stem = 1 Waalse stem gaat gebeuren, gaan de franstaligen toch veel meer in de minderheid geraken? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat men dat zou wensen?

Laatst gewijzigd door respublica : 6 januari 2010 om 16:55.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:02   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
System verandert 3 keer per minuut van mening.
Tegenover een Noord-Nederlander, voelt hij zich Vlaming. Tegenover een medevlaming voelt hij zich Limburger of Belg.
Dat komt omdat ge niet goed leest. Ik voel me Belg, Vlaming en zeker Limburger. En als het om mijn taal gaat, dan wens ik de verhollandsing van het Vlaams inderdaad te bestrijden. Maar blijkbaar kan dit laatste u allemaal niet veel schelen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:37   #47
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat komt omdat ge niet goed leest. Ik voel me Belg, Vlaming en zeker Limburger. En als het om mijn taal gaat, dan wens ik de verhollandsing van het Vlaams inderdaad te bestrijden. Maar blijkbaar kan dit laatste u allemaal niet veel schelen.
Ik heb op de nationale (of is het gewestelijke?) omroep nog maar weinig 'hollands' horen praten, dus van een verhollandsing is geen sprake volgens mij. Nee, laat ons maar zwelgen is Verkavelingsvlaams.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:50   #48
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Het Limburg-gevoel gaat toch verder dan de grens met Nederland?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:52   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Limburg-gevoel gaat toch verder dan de grens met Nederland?
Natuurlijk.
Oud 6 januari 2010, 17:53   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abraxas Bekijk bericht
Ik heb op de nationale (of is het gewestelijke?) omroep nog maar weinig 'hollands' horen praten, dus van een verhollandsing is geen sprake volgens mij. Nee, laat ons maar zwelgen is Verkavelingsvlaams.
En noemt ge dan 'jullie' Vlaams of Hollands? Drie keer raden.

Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 17:53.
Oud 6 januari 2010, 17:53   #51
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is niet 'kunstmatig.' Het is een politieke en maatschappelijke realiteit. Die verniel je niet zomaar even.
Als Vlaming heb ik nochtans even weinig voeling met een limburger of een hollander. Vlaanderen is Oost -en West-Vlaanderen en daar zit al een behoorlijk mentaliteitsverschil...vergelijk Vlaanderen met antwerpen of Limburg en er zijn duidelijke culturele verschillen. In het Vlaanderen zoals we het nu kennen heeft nooit een eenheid bestaan, integendeel vaak dikken ambras. Zelf de guldensporenslag zorgt voor wrevel, ik stam namelijk af van de franscillions die hier toen waren en toch is de voertaal in mijn familie de laatste 500 jaar vlaams...fuck die boeren dus. Het enige wat Vlamingen gemeen hebben is dat ze bij de buurlanden niet thuishoren, maar dat hebben we ook gemeen met de walen.

Het gewest Vlaanderen is gewoon overwegend nederlandstalig en dat is het. Vlaanderen is in mijn ogen al even kunstmatig als Belgie en één kunstmatig gebied in een ander is gewoon teveel van het goede.
Oud 6 januari 2010, 17:56   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Hij zou zich beter bezighouden met de politiek van zijn leefomgeving, Wallonië.

Als de zetelverdeling echter volgens 1 Vlaamse stem = 1 Waalse stem gaat gebeuren, gaan de franstaligen toch veel meer in de minderheid geraken? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat men dat zou wensen?

'Vlaanderen '
is maar net even kunstmatig als België. Want 'Vlaanderen' is ontstaan uit het kunstmatige 'België' en de term duidt de 'Nederlandssprekende Belgen' aan.

Ik vraag me trouwens af waarom wij Limburger 'Vlamingen' moeten heten. Vlamingen zijn mensen uit Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen (om het daar maar bij te houden).

Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 17:56.
Oud 6 januari 2010, 17:57   #53
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

'Vlaanderen '
is maar net even kunstmatig als België. Want 'Vlaanderen' is ontstaan uit het kunstmatige 'België' en de term duidt de 'Nederlandssprekende Belgen' aan.

Ik vraag me trouwens af waarom wij Limburger 'Vlamingen' moeten heten. Vlamingen zijn mensen uit Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen (om het daar maar bij te houden).
Nederlander is een betere benaming, is het niet?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:59   #54
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
nee...nen Belg uit de Limburg
Oud 6 januari 2010, 18:03   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
'Nederlanden' is een begrip dat historisch teruggaat tot de term 'Neder Landen' (komt van Les Pays d'en bas, Les Pays Bas) of 'Lage Landen'. En daar bevonden zich ook Duitssprekende en Franssprekende gebieden bij. Hetgeen u zeker niet zo zal verheugen bij mijn weten.

Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2010 om 18:05.
Oud 6 januari 2010, 18:15   #56
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat was de vraag ook al weer?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 18:31   #57
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stelt u maar de vraag...In brussel, will de Franstalige meerderheid stemmen om de rechten van de neederlandstalige minderheid te verminderen ? (neederlandstalige brusselaars zullen alleen maar voor franstalige partijen mogen stemmen) Wat zou u reaktie zijn ?????
Of de Nederlandstalige in Waterloo of Wavre. Oesje....
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 18:32   #58
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat was de vraag ook al weer?
Vraag het aan pro-Belgie mensen....
Oud 6 januari 2010, 18:32   #59
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik ben niet zeker. Kijk naar Duitsland : daar is de sociale zekerheid een regionale bevoegdheid en heb je die transfers niet en bij mijn weten vindt niemand dat een grote schande.
Eerste paragraaf van het wiki-artikel "Economie van Duitsland":

De economie heeft echter met verschillende problemen te kampen. Structurele markteisen, waaronder de substantiële brutokosten voor het in dienst nemen van nieuwe werknemers, hebben werkloosheid tot een langdurig, persistent probleem gemaakt. De vergrijzende bevolking en de hoge werkloosheid bemoeilijken het op peil houden van de wettelijke sociale zekerheid: de lasten voor werkenden zijn onevenredig hoog geworden. De modernisering en integratie van de Oost-Duitse economie blijft een kostbaar langetermijnprobleem: jaarlijks wordt voor zo'n 70 miljard dollar aan financiële steun van het westen naar het oosten gesluisd. De economische groei, in 2000 nog 3%, was in 2004 gedaald tot 1,5%. De regering van Gerhard Schröder ondervond grote weerstand bij het doorvoeren van structurele hervormingen op het gebied van belastingen en sociale voorzieningen. Bedrijfsherstructureringen en groeiende kapitaalmarkten moeten een antwoord zijn van Duitse economie op de uitdagingen van de Europese economische integratie en globalisering in het algemeen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 18:53   #60
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
'Nederlanden' is een begrip dat historisch teruggaat tot de term 'Neder Landen' (komt van Les Pays d'en bas, Les Pays Bas) of 'Lage Landen'. En daar bevonden zich ook Duitssprekende en Franssprekende gebieden bij. Hetgeen u zeker niet zo zal verheugen bij mijn weten.
Precies, daarom haal ik het ook aan. Dat maakt het juist zo'n goede benaming, nietwaar?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be