![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Historisch was een minderheid trouwens voor de primaire tweetaligheid Frans-Waals, zoals je een primaire tweetaligheid Luxemburgs-Duits hebt in Luxemburg (en Frans als wetenschappelijke taal), maar het ééntalig Franse kamp heeft gewonnen. Uiteraard heb je daarenboven nog meer oïl-talen, maar het Waals verschilt toch het meeste van het Frans. Online heb je veel bronnen om het Waals te leren en voor een bedreigde taal is de Waalse Wikipedia vrij goed gemaakt. Momenteel zijn ze bezig één algemene schrijftaal te ontwikkelen. Edoch, de taal wordt niet gerespecteerd en men ziet deze als een bedreiging voor het Frans. Toch zie ik het Waals niet geheel snel verdwijnen. Als het verdwijnt zie ik het zelfs nog terug te leven gewekt worden. Je ziet dit ook met Keltische talen als het Cornisch en het Manx. Er zijn altijd mensen die het blijven leren.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 januari 2010 om 05:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Op 't laatste toen ik nog in de fabriek werkte begonnen er eindelijk ook franstaligen binnen te sijpelen. Verhuist naar Londerzeel, Dendermonde. Tijdens de schof zaten die onmiddelijk vanaf dag één bij ons. En dat was direkt een gebroebel in 't Vlaams en Waals door elkaar. De Walen zijn door hun politici uit Vlaanderen gehouden volgens mij. Trouwens. De TEC heeft zeer onlangs haar bussen naar Vlaanderen voor werkwilligen weer geschrapt. Dat de Walen hier niet meer of vlugger aan het werk zijn gegaan komt enkel en alleen door de onwil van Waalse politici die haar kiezers niet graag naar hier zien vertrekken. Waarom anders is Nederlands nog steeds niet tweede taal in het Waalse onderwijs ?
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() Juist, de Limburg is ontwikkeld samen met de Congo. Enkele het handen afkappen verschilde. (hoop ik)
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat ze het daar in Brussel en de Rand over het algemeen echt zullen appreciëren dat je hen 'Walen' noemt.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 januari 2010 om 06:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volledige establishment was franstallig (nadat ze de orangisten hadden buitengepest) en ze deden er alles aan om de vlamingen koest in hunen hoek te houden. Eigenlijk hebben wij meer te danken aan de Kaiser en A Hitler dan we zelf willen toegeven, want die hebben die rattennest telkens eens goed dooreen geschudderd waardoor er uiteindelijk wat verzet gekomen is en een vlaamse beweging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb de reportage nog niet gezien, maar ik verbaas me toch al over 1 ding hier. Blijkbaar is het tewerkstellen van goedkope werkkrachten ook al een teken van solidariteit??
maw, de bazen ten tijde van Daens, dat waren nogal eens solidaire mensen zeg!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga dan ook maar meteen eens terug naar 1830 en de periode van polle I en II die angstvallig doodgezwegen wordt en als ze dan al ter sprake komt mooi gekleurd is als Onze allereerste koning, ... (die liever in Engeland op de troon had gezeten, en een absolute afkeer had voor al wat Vlaams was.) En Polle II redder van de negerkes in de congo, want verdreef er de slavernij.... (ze vergeten er wel bij te vertellen dat hij dat deed om ze zelf te kunnen gebruiken in plaats van ze te moeten gaan terugkopen in Zanzibar... ) Als je iets wil weten over de belze geschiedenis, ben je haast verplicht buitenlandse bronnen te raadplegen, want al wat hier gepubliceerd is , is zo gekleurd dat het eigenlijk om te lachen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld waarom er op gezette tijden documentaires getoond worden over Nazi Duitsland, de vernietigingskampen, enz.... Is dat dan om mensen contra Duitsland te maken ? Neen natuurlijk niet, dat is alleen maar om de jonge generatie bewust te maken van het gevaar van extreem rechts. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U vergeet wel héél erg licht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dus ook voor jou is het tewerkstellen van goedkope werkkrachten een teken van solidariteit????
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En dat terwijl de Vlamingen terzelfdertijd de bekken van de Walen vulden enerzijds via goedkoop, gevaarlijk en ongezond werk en anderzijds via tranferten op de kap van hun kinderen.
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is naast de kwestie geantwoord. Zijn vraag was: valt het tewerkstellen van goedkope werkkrachten onder 'solidariteit'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat was de keuze die de arbeiders in de tijd van Daens ook kregen hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, dat was de vraag niet. Geef nu toch gewoon eens een antwoord, of is dat te moeilijk voor jou?
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 januari 2010 om 09:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het gaat helemaal niet over die Vlamingen hé, die hadden geen keuze, zoals nu de mensen, gelukkig, hebben.
het gaat erover dat het tewerkstellen van mensen helemaal geen teken van solidariteit is.
![]() |
![]() |